PDA

View Full Version : Nieuwe versterker Marshall / Fender ?



rnel
8 mei 2006, 21:47
Hey

Ik wil binnenkort een nieuwe versterker kopen. Speel nog niet
zo heel lang gitaar maar ben die barre Fender Frontman 15G meer dan zat.

Ik zoek een versterker van MAX 400 EURO.
Zit nu te denken aan een van deze :

Marshall MG 50 DFX : http://www.feedback.nl/?id=55&b=HMACBMG50DFX
Marshall MG 100DFX : http://www.feedback.nl/?id=55&b=HMACBMG100DFX

Fender FM212 R : http://www.feedback.nl/?id=55&b=2316506900
Fender Princeton 65 DSP : http://www.feedback.nl/?id=55&b=2267406030

Is er iemand bekent hier met deze apparatuur? zo ja wat vind je er van?
voorkeur? ben eigenlijk vooral benieuwd met geluids verschil in de 50 en 100 W Marshall. ( zit namelijk op een klein kamertje te oefenen en heb ook nog buren )

Speel voornamelijk hard-rock/punk/metal maar wil ook clean wat kunnen spelen speel op dit moment nog op een Ibanez GRG 170 DX JB maar wil toch ooit nog eens richting het geluid van gibson. Ik zoek namelijk een versterker met goed geluid om leuk op te kunnen oefenen op mijn kamertje hier,

Scali
8 mei 2006, 22:12
Ik heb de FM212 geprobeerd, en de MG30DFX.
FM212 vond ik eigenlijk helemaal niks. Gaf mij het idee dat Fender een zo goedkoop mogelijke 100w-versterker wilde maken, en daarin nog niet eens geslaagd is ook... (het gaat wel hard, maar het klinkt nergens naar). Totaal niet geschikt voor het zwaardere werk, want daarvoor klinkt ie gewoon niet strak genoeg.

De MG30DFX klonk wel mooi strak... Maar hij heeft een beetje de neiging om schel te worden. Als je voorzichtig bent met de eq, kun je er best goede geluiden uit halen. Rock is geen probleem... echt zware metal doet ie niet. Iron Maiden zou nog net kunnen, ongeveer.
Voor punk lijkt ie me juist weer wel geschikt. Hij kan erg rauw klinken.
Het clean vind ik ook erg mooi. Kan heel helder klinken, en er zitten goede effecten op, om het allemaal een beetje aan te kleden. Het is wel echt clean clean, dus geen randje (maar dat randje kun je weer wel met de overdrive krijgen, met de gain heel laag en/of je gitaarvolume, daar reageert ie voortreffelijk op).
De MG50 en MG100 zullen wel ongeveer hetzelfde verhaal zijn, maar die gaan dus wat harder, en zullen nog wel wat indrukwekkender klinken door de grotere speakers. Maar die 30w gaat al errug hard, moet voor thuis meer dan genoeg zijn. Ik denk dat je je met een bandje ook nog net redt met die 30w. De 100w is dan misschien wat overkill.

Misschien moet je ook maar eens naar een Line6 Spider II kijken, die versterkers zijn erg geschikt voor het zwaardere werk, en het clean vind ik ook wel mooi.

gitarist17
8 mei 2006, 23:04
misschien ook wel interessant:

de 2*50 watt versie van de mg serie (twee speakers maar weet niet uit mijn hoofd of dat 10 of 12 inch was...)

heeft wel iets minders opties dan de mg100dfx maar dat kan je misschien overwegen.

Wat betreft volume; er zijn hier mensen die met een fullstack engl 120 watt buizen thuis spelen... wat ik wil zeggen; elke versterker kan zacht en zeker bij transistor zal er niets veel in geluidskwaliteit verloren gaan.

sterkte met zoeken
groeten erice

ps pas op voor kreten als JCM ofzo, die ga je vast nog veel horen hier op dit foru : )

BlackSun
9 mei 2006, 11:05
ALs je alleen op je kamer speelt zou ik een betere kwaliteit versterker zoeken met een lager wattage. 50Watt kan al loeihard...

Als ik jou was zou ik voor een Randall transistor combo gaan. Randall staat bekend om zn goede transistor distortions, vooral in dezelfde prijsklasse.
Clean van die bakken is trouwens prima.

Orpheo
9 mei 2006, 11:22
voor 400 euro zou ik iets heel anders kopen... niet zo'n crappy transistor-shitding. eerder een laney VC15. 15 watt buizenbak.

Franc
9 mei 2006, 11:26
Het wordt misschien vervelend (en ok het is geen 'moderne' versterker) maar is een Marshall 18Watt niet wat?

Buizen, laag vermogen maar kan wel hard, met een pedaaltje ervoor alles mogelijk tussen clean en scheur en ook nog een tremolo aan boord.

Orpheo
9 mei 2006, 11:39
Het wordt misschien vervelend (en ok het is geen 'moderne' versterker) maar is een Marshall 18Watt niet wat?

Buizen, laag vermogen maar kan wel hard, met een pedaaltje ervoor alles mogelijk tussen clean en scheur en ook nog een tremolo aan boord.

zat ik ook aan te denken voor de TS (en voor mijzelf haha) maar die is niet 400 euro...

Franc
9 mei 2006, 11:43
Mmmmm...heb je weer gelijk in.

<snip>

hassent
9 mei 2006, 12:17
Moet ie persé nieuw zijn? Anders moet je ook eens kijken naar een Marshall Valveste uit de eerste serie, bijv een 8240 (2x40W) of 8280 (2x80W). Heb je gelijk reverb en chorus (de 8280 heeft zelfs bi-chorus). Hebben een buisje in het overdrive kanaal en een FX-loop. Erg compleet dus. Je moet alleen wel houden van het Marshall clean.

Klinken erg goed met ruim voldoende gain! Let wel ik bedoel echt uit de eerste serie, niet die valvestate shit die ze later gemaakt hebben!!

ijzerbroot1
9 mei 2006, 12:35
Als je op je kamertje wil oefenen zou ik zeker die fender 212 niet nemen. Ik heb er ook een en dat ding gaat gewoon takkehard.

BlackSun
9 mei 2006, 12:49
Moet ie persé nieuw zijn? Anders moet je ook eens kijken naar een Marshall Valveste uit de eerste serie, bijv een 8240 (2x40W) of 8280 (2x80W). Heb je gelijk reverb en chorus (de 8280 heeft zelfs bi-chorus). Hebben een buisje in het overdrive kanaal en een FX-loop. Erg compleet dus. Je moet alleen wel houden van het Marshall clean.


Dan kan je nog steeds beter voor een Randall gaan. Ik heb alle valvestates gehad / gehoord, maar het is toch wel een stappie terug....

Droffie
9 mei 2006, 12:55
Ik moet Scali gelijk geven. Is modeling niet iets voor je?
Zo'n line6 of Vox, Roland cube.

Zitten meerdere ampkeuzes op en uitermate geschikt voor op je slaapkamer evt. met koptelefoon op.

Ik speel zelf graag op buizen maar om deze jongen nou gelijk de buizenbakken aan te smeren. Wat een gelul. Hij wil een ampje op voor op z'n kamer én rekening houden met de buren.

Franc
9 mei 2006, 12:57
Rustig Drofiie :) niemand smeert hier iemand iets aan, we laten de mogelijkheden even de revue passeren.

Droffie
9 mei 2006, 13:04
Rustig Drofiie :) niemand smeert hier iemand iets aan, we laten de mogelijkheden even de revue passeren.

Ok ok...soms erger ik met gewoon aan de standaard antwoorden.
Iemand vraagt om specifieke amps en legt uit dat hij 'm op z'n slaapkamer wilt gebruiken. "weet je wat jij zou moet kopen? een buizen amp" :roll:

Misschien moet ik me niet zo druk maken....;)

Joey Handsome
9 mei 2006, 14:08
Ik heb alleen die Fender 212 gehoord van de versterkers die jij opnoemt en ik ga met Scali mee. Dat ding klinkt echt helemaal nergens naar. Levensloos en hij kan alleen maar hard. Het is niet mogelijk er een redelijk slaapkamervolume uit te krijgen, daarnaast werkt de toonregeling ook nog eens niet mee, dus lekker wat verschillende soundjes eruit halen kun je ook vergeten. Geen Fender 212 dus.

rnel
9 mei 2006, 18:21
Ik zal dan ook maar eens deze bekijken :

Line 6 Spider II HD : http://www.feedback.nl/?id=55&b=990200602
Line 6 Spider II 212 : http://www.feedback.nl/?id=55&b=990101602

voordeel van de Line 6 Spider II HD is dat ik hem dan later eventueel
kan uitbreiden met een kabinet.

Maar moet ik de Line 6 zien als een versterker voor echt metal of kan ik dan
beter alsnog kiezen voor een van de marshalls omdat ik dan wat meer allround zit voor de hard rock / punk enz.

vind het namelijk ook gaaf om wat van nirvana bijvoorbeeld te spelen. Wat er kwa metal bij komt kijken is bijvoorbeeld metallica en wat system of a down. absoluut geen Slipknot of iets in die stijl.

Scali
9 mei 2006, 18:35
Maar moet ik de Line 6 zien als een versterker voor echt metal of kan ik dan
beter alsnog kiezen voor een van de marshalls omdat ik dan wat meer allround zit voor de hard rock / punk enz.

De Line6 is een digitale modeling-versterker.
Dat houdt in het kort in dat er een digitale processor in zit, die met behulp van een soort programmaatjes (de 'modellen') verschillende versterkers kan nabootsen. Er zitten 12 versterkermodellen in (in de wat duurdere modellen dus, die jij opnoemde), dus je hebt sowieso 12 verschillende sounds, en misschien dat je zelfs meerdere geluiden uit 1 model wilt halen. Die 12 verschillende versterkermodellen beslaan eigenlijk het hele spectrum van clean (Fender/Roland JC120), via Marshall Plexi tot zware metal a la Mesa Boogie Rectifier en verder. Standje 'insane'... de naam zegt het al.
Dus hij is meer all-round dan een Marshall.
Vergeleken met andere modelingversterkers valt de Spider II dus vooral op doordat hij een aantal versterkermodellen heeft die gericht zijn op zware rock/metal, waar de Vox ValveTronix meer gericht is op blues/jazz, en niet van die extreme metal-versterkermodellen heeft. De Roland zit er ergens tussenin.
Maar sowieso zijn ze alledrie erg veelzijdig, en kun je er eigenlijk alle stijlen wel op spelen.

rnel
9 mei 2006, 18:55
De Line6 is een digitale modeling-versterker.
Dat houdt in het kort in dat er een digitale processor in zit, die met behulp van een soort programmaatjes (de 'modellen') verschillende versterkers kan nabootsen. Er zitten 12 versterkermodellen in (in de wat duurdere modellen dus, die jij opnoemde), dus je hebt sowieso 12 verschillende sounds, en misschien dat je zelfs meerdere geluiden uit 1 model wilt halen. Die 12 verschillende versterkermodellen beslaan eigenlijk het hele spectrum van clean (Fender/Roland JC120), via Marshall Plexi tot zware metal a la Mesa Boogie Rectifier en verder. Standje 'insane'... de naam zegt het al.
Dus hij is meer all-round dan een Marshall.
Vergeleken met andere modelingversterkers valt de Spider II dus vooral op doordat hij een aantal versterkermodellen heeft die gericht zijn op zware rock/metal, waar de Vox ValveTronix meer gericht is op blues/jazz, en niet van die extreme metal-versterkermodellen heeft. De Roland zit er ergens tussenin.
Maar sowieso zijn ze alledrie erg veelzijdig, en kun je er eigenlijk alle stijlen wel op spelen.



Klinkt erg goed dus zal er nog geluidsverschil zitten tussen de
Line 6 Spider II HD / Line 6 Spider II 212

Volgens de site van feedback zijn de specificaties hetzelfde maar het model is wel anders. kwa uitbreidbaarheid zeg ik de Line 6 Spider II HD. maar aan de andere kant vind ik goed geluid belangrijker aangezien ik voorlopig toch nog geen kabinet zal aanschaffen. of zitten er in de HD versie helemaal geen speakers en moet je dus een kabinet er bij aanschaffen ?

marter544
9 mei 2006, 19:06
Ik zou ook zeker eens een Randall RG75 uitproberen. Bij mij staat er binnenkort ook 1tje op de stoep, heb em al getest(had em al willen kopen, maar beetje financieel tegenvallertje gehad). Heeft een mooi clean, niet super speciaal, maar wel erg mooi. Heeft wel een belachelijk goede scheur!! 8-) Heel erg geschikt voor metal, maar blues lukt er ook wel mee.

Micro-e
9 mei 2006, 19:11
http://www.feedback.nl/?id=55&b=FG00575812

Een Peavey Valve King.
Een hele mooie buizebak voor ong. jou prijs.
Van wat ik er zelf van gehoord heb (niet gespeeld alleen zitten luisteren) klink hij super.

Scali
9 mei 2006, 19:29
Klinkt erg goed dus zal er nog geluidsverschil zitten tussen de
Line 6 Spider II HD / Line 6 Spider II 212

Volgens de site van feedback zijn de specificaties hetzelfde maar het model is wel anders. kwa uitbreidbaarheid zeg ik de Line 6 Spider II HD. maar aan de andere kant vind ik goed geluid belangrijker aangezien ik voorlopig toch nog geen kabinet zal aanschaffen. of zitten er in de HD versie helemaal geen speakers en moet je dus een kabinet er bij aanschaffen ?

Het is dezelfde versterker, maar bij de head zitten dus geen speakers. Nadeel is dat het duurder is. Voordeel is dat je zelf kunt kiezen wat voor speakers je er op aansluit (in die zin zit er dus wel geluidsverschil in).

rnel
9 mei 2006, 19:44
Het is dezelfde versterker, maar bij de head zitten dus geen speakers. Nadeel is dat het duurder is. Voordeel is dat je zelf kunt kiezen wat voor speakers je er op aansluit (in die zin zit er dus wel geluidsverschil in).

Oke dan denk ik dat ik maar eens moet gaan spelen op de
Line 6 Spider II 212 en de Marshalls de top + speakers is me te duur.

Is in iedergeval wat gerichter zoeken zo.

Bedankt voor de hulp iedereen !

rnel
13 mei 2006, 23:28
Hoi

Het is voor mij de Marshall MG 50 DFX geworden.
de 100w versie was toch te zwaar voor hier.

De Line-6 viel me trouwens erg tegen. Het clean geluid is
gewoon een preset op deze versterker :-S

Scali
13 mei 2006, 23:31
De MG50DFX lijkt me een goede keuze (wel de FDD-knop indrukken, dan vind ik em erg goed klinken :)).
Veel plezier ermee!

gitarist17
14 mei 2006, 00:04
veel plezier met je nieuwe amp

erice

hendrix2
14 mei 2006, 11:31
goede keuze! veel mensen zijn 'tegen' de MG series, maar dat zijn de mensen die veronderstellen dat alleen maar buizen ofzo goed kunnen klinken. De MG's klinken erg goed naar mijn mening (heb zelf een MG100dfx en ben nog lang niet van plan mij iets anders aan te schaffen).
inderdaad wel de FDD knop gebruiken (klinkt veel beter)

veel plezier ermee!

Scali
14 mei 2006, 11:46
goede keuze! veel mensen zijn 'tegen' de MG series, maar dat zijn de mensen die veronderstellen dat alleen maar buizen ofzo goed kunnen klinken.

Inderdaad. De MG heeft de beste transistordistortion die ik ken. Je kunt er veel geluiden uithalen, reageert heel goed op volume, en je kunt er ook van die heldere, funky geluidjes uithalen als je je volume terugdraait.
Ik heb zelf een Marshall VS230, dat is de voorloper van de MG-serie zeg maar. Zelfde transistordistortion, maar helaas nog niet de FDD-functie.
Ik had begrepen dat die distortion in feite een Shredmaster-pedaaltje is.

Ik had een tijdje terug deze improvisatie opgenomen: http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=436524&songID=3604396
Dat geeft dus wel een beetje aan wat die distortion kan (ik verander het geluid alleen met de knoppen op m'n gitaar, de distortion reageert er gewoon op).

Toaster
14 mei 2006, 12:50
Scali jij kan gewon goed spelen ;)

Maar dit werk had nog leuker geklonken met een buizen versterker haha.

Scali
14 mei 2006, 14:53
Scali jij kan gewon goed spelen ;)

Dank je :)


Maar dit werk had nog leuker geklonken met een buizen versterker haha.

Misschien... maar die heb je niet voor de prijs van een MG. Ik vind dit zeker niet slecht klinken. Dus vind ik het een beetje flauw dat een hoop mensen de MG van tevoren al afschrijven omdat er geen buizen in zitten.

Dude
14 mei 2006, 15:02
hoe kom jij aan de drumtracks scali ? vind ze erg gaaf klinken

Scali
14 mei 2006, 15:08
Ik heb deze backingtrack van www.guitarbt.com gedownload, dacht ik.
Moet je zoeken op Andy Timmons, Cry For You.