PDA

View Full Version : Vox AC30cc of AC30ccx?



bass78
8 mei 2006, 21:20
Hallo daar,

Ik wil binnenkort een Vox AC30 aanschaffen. Ik twijfel alleen tussen de Vox AC30CC en de AC30CCX, die met 2*12 blue celestion speakers, welke toch snel EUR 500/600 duurder is.

Maakt het nu echt zo veel verschil qua geluid?

Wie kan mij wat nuttige tips geven?

Negative K3 fan
8 mei 2006, 21:25
de here god heeft eenieder in deze wereld oren gegeven en aan een grote meerderheid ook een gehoor. De here god heeft ook gewild dat zijn schepping niet ongebruikt wordt gelaten, dus ik zou zeggen, gebruik uw talenten, instincten, wijsheden en fouten om tot een antwoord te komen op deze uiterst persoonlijke vraag.

Scali
8 mei 2006, 21:41
Ik zou voor de Alnico Blue gaan... vond ik toch altijd een beetje het 'geheime wapen' van de AC30.
Die andere speakers zijn ook prima, maar het is niet echt 'de AC30-sound'.
Maargoed, dat is dus omdat ik AC30-purist ben :)
En sinds die dingen in China gebouwd worden, zijn ze toch spotgoedkoop, dus zelfs met die dure speakers blijft het een koopje :)

Tristan
8 mei 2006, 21:45
Ik zou zeggen: koop gewoon de top: de AC30CCH, want die 2x12 combo's zijn niet te tillen... Als je dan een lekker (open back) 2x12 kastje eronder hangt met Greenbacks of Alnico Blue's dan heb je een hele mooie combi, het is beter te tillen, je kan de kast ook nog i.c.m. andere amps gebruiken en zoveel duurder hoeft het niet te zijn (een head + een kast met Greenbacks is volgens mij goedkoper dan de 2x12 combo met Alnico Blue's)
Die goedkopere speakers i.p.v. de Alnico Blue vind ik niet goed klinken...

Mitch
8 mei 2006, 23:31
Vloeken in de kerk dit, maar ik vond die 1x12 met Neodymium speaker eigenlijk wel het makkelijkst goed klinkend te krijgen. Blues zijn clean prachtig, maar crunch werd er niet echt mooier mee. Beetje broos.
Maar ja, ik ben er ook een voorstander van om de twee kanalen te mixen en daar houdt ook niet iedereen van. Dus neem dat mee in je gedachtes...

Al
8 mei 2006, 23:51
Ik zou voor de Alnico Blue gaan... vond ik toch altijd een beetje het 'geheime wapen' van de AC30.
Die andere speakers zijn ook prima, maar het is niet echt 'de AC30-sound'.
Maargoed, dat is dus omdat ik AC30-purist ben :)
En sinds die dingen in China gebouwd worden, zijn ze toch spotgoedkoop, dus zelfs met die dure speakers blijft het een koopje :)

+1

Al

10lettertekens

Al
8 mei 2006, 23:54
Vloeken in de kerk dit, maar ik vond die 1x12 met Neodymium speaker eigenlijk wel het makkelijkst goed klinkend te krijgen. Blues zijn clean prachtig, maar crunch werd er niet echt mooier mee. Beetje broos.
Maar ja, ik ben er ook een voorstander van om de twee kanalen te mixen en daar houdt ook niet iedereen van. Dus neem dat mee in je gedachtes...

Ik weet dat met een oude AC30 het bridgen van het TB kanaal en een vd andere kanalen een fase probleem geeft. Trek je, als je dat doet met die nwe dingen, ook niet de toon op die manier uit zijn verband?

Al

Mitch
8 mei 2006, 23:59
Op de AC30 Korg RI (6 inputs) die we in de oefenruimte hebben werkt het prima en échte oude bakken heb ik niet in mijn vingers gehad. Die nieuwe CC-bakken hebben een speciaal schakelaartje om ze te linken. Lullig, want zo'n patch-kabeltje staat natuurlijk veel stoerder 8-)
Plus daarbij: als je je eigen signaal split en het één langs een paar effecten laat lopen bijvoorbeeld is het wel handig als je meerdere inputs hebt.

Mocht het al een probleem zijn op een versterker en wil je het toch kun je altijd de Barber Launch Pad of Catalinbread Super Chili Picoso gebruiken. Boosts met beide een fase-gecompenseerde dubbele uitgang. Erg handig.

Al
9 mei 2006, 00:07
Die nieuwe CC-bakken hebben een speciaal schakelaartje om ze te linken.

Dat heeft waarschijnlijk het voordeel dat door die schakeling je ingang hoogohmig blijft. Met een patchkabeltje schakel je nogal wat weerstanden naar aarde in wat nadelig voor je sound kan zijn.

Al

Negative K3 fan
9 mei 2006, 00:57
scali een ac30 purist...

hmmmmmzzz

op de meeting heb ik samen met mitch de custom classics beluisterd (terwijl hij aan het spelen was) en was aangenaam verrast door die neodynium speaker en vond persoonlijk de sound van de alnico's niet overtuigend wat betreft de prijs

Tristan
9 mei 2006, 01:10
Dat kan ik ook weer beamen, maar die 1x12 Neodymium vind ik toch niet echt te gek hoor en die is trouwens ook al niet te tillen. Bovendien heb ik het idee dat het misschien door de kast/combo komt dat die Alnico Blue's niet zoveel meerwaarde hebben t.o.v. de goedkopere 2x12 combo...
Bij die goedkopere combo is het nadeel dat de speakers heel schreeuwerig zijn in het hoog en niet echt mooi opbreken en dat is bij die Alnico Blue versie wel iets beter, maar ik kom er toch telkens op uit dat de head de ideale versie is... Een goed open back 2x12 kastje erbij en je bent rond, beter te tillen en waarschijnljk ook een beter geluid... my 2 cents...

Negative K3 fan
9 mei 2006, 01:29
neodynium zou juist extra licht moeten zijn, en dat is maar een 1x12 combo die verrassend groot klinkt...

maargoed, ik heb ze zelf niet bespeeld dus echt veel harde dingen durf ik verder niet te zeggen

Al
9 mei 2006, 01:31
Dat kan ik ook weer beamen, maar die 1x12 Neodymium vind ik toch niet echt te gek hoor en die is trouwens ook al niet te tillen. Bovendien heb ik het idee dat het misschien door de kast/combo komt dat die Alnico Blue's niet zoveel meerwaarde hebben t.o.v. de goedkopere 2x12 combo...
Bij die goedkopere combo is het nadeel dat de speakers heel schreeuwerig zijn in het hoog en niet echt mooi opbreken en dat is bij die Alnico Blue versie wel iets beter, maar ik kom er toch telkens op uit dat de head de ideale versie is... Een goed open back 2x12 kastje erbij en je bent rond, beter te tillen en waarschijnljk ook een beter geluid... my 2 cents...

Ik gebruik in mijn 67 AC30 momenteel Alnico Blues, dus niet de oude blue bulldogs die ik ook heb. Ik vind de nwe speakers wat beter in balans en wat sterker in het mid. Het hoog vd oudjes kan opdringerig zijn, zeker als je bovenin met legato's speelt. Ik moet er bijzeggen dat die amp stock is en ik tot nu toe er niets aan veranderd heb.

Al

Tristan
9 mei 2006, 10:43
neodynium zou juist extra licht moeten zijn, en dat is maar een 1x12 combo die verrassend groot klinkt...

maargoed, ik heb ze zelf niet bespeeld dus echt veel harde dingen durf ik verder niet te zeggen

Ik ben wel met je eens dat die 1x12 combo over het algemeen niet slechter klinkt dan de 2x12 combo met de goedkope speakers, maar die Neodymium speaker deed bij hoge volumes/crunch echter heel erg raar, het geluid werd heel erg onstrak, heel erg rauw, net alsof ik karton aan het verscheuren was ofzo... :D
Bovendien valt dat van dat minder zware dus behoorlijk tegen, ik vond die 1x12 combo eigenlijk al bijna niet te tillen, behoorlijk zwaarder dan een normale 1x12 combo volgens mij...

Tristan
9 mei 2006, 10:48
Ik gebruik in mijn 67 AC30 momenteel Alnico Blues, dus niet de oude blue bulldogs die ik ook heb. Ik vind de nwe speakers wat beter in balans en wat sterker in het mid. Het hoog vd oudjes kan opdringerig zijn, zeker als je bovenin met legato's speelt. Ik moet er bijzeggen dat die amp stock is en ik tot nu toe er niets aan veranderd heb.

Al

Je hebt het hier toch over een echte oude AC30?
Tsja, dat is heel ander spul natuurlijk... (ook wel erg mooi)
Ik weet niet wat het is, maar die Alnico Blue's in een reissue Vox hebben mij nooit echt kunnen overtuigen... Klinken voor mijn gevoel best wel kartonnig als je de amp laat crunchen...

ACSlater
9 mei 2006, 17:28
Hoe klinken Greenbacks icm met een AC30? Misschien ook een idee want een van de grote Duitsers heeft de Greenback in de aanbieding voor 66,-

Negative K3 fan
9 mei 2006, 17:35
Hoe klinken Greenbacks icm met een AC30? Misschien ook een idee want een van de grote Duitsers heeft de Greenback in de aanbieding voor 66,-

goed, ze zaten in de korg reissues.

DREAMMACHINE
9 mei 2006, 17:37
66E?...dat is een erg mooie prijs!...( ...waar?)...

vulvasonic
9 mei 2006, 21:07
Ik heb een ouwe Vox AC30 en een nieuwe (CC).
Ik heb de versie met alnico blue's niet gekocht omdat ik het geld er niet voor had. Simpel zat.
Maar inmiddels na maanden lang er over gespeeld te hebben kan ik alleen maar zeggen dat die CC geweldig klinkt en dat ik niet geloof dat die alnico blue's daar zoveel extra's aan toe zouden kunnen voegen. Maar goed, ik ben misschien snel tevreden.

ACSlater
10 mei 2006, 08:15
66E?...dat is een erg mooie prijs!...( ...waar?)...

Musicstore Koln

http://www.musicstorekoeln.de/de/global/0_0_G_0_GIT0008770-000/0/0/0/detail/musicstore.html

Antoon
10 mei 2006, 09:49
Ik vind de nwe speakers wat beter in balans en wat sterker in het mid. Het hoog vd oudjes kan opdringerig zijn, zeker als je bovenin met legato's speelt. Ik moet er bijzeggen dat die amp stock is en ik tot nu toe er niets aan veranderd heb.


Grappig dat je dit opmerkt. Ik heb dus dezelfde ervaring met die grijze Alnico's in mijn (ook niet gemodificeerde) '67 AC30TB. Het wat hogere Midden gebied is bijna helemaal weg... Soms werkt dat niet goed bij bepaalde manieren van spelen. De reissue heeft dat dus minder. Interessant

jerome
11 mei 2006, 22:17
Grappig dat je dit opmerkt. Ik heb dus dezelfde ervaring met die grijze Alnico's in mijn (ook niet gemodificeerde) '67 AC30TB. Het wat hogere Midden gebied is bijna helemaal weg... Soms werkt dat niet goed bij bepaalde manieren van spelen. De reissue heeft dat dus minder. Interessant

Ik ben op zoek naar zilveren Bulldogs...
Wil je ze misschien verkopen?

groet,
Jeroen

Al
11 mei 2006, 23:59
Grappig dat je dit opmerkt. Ik heb dus dezelfde ervaring met die grijze Alnico's in mijn (ook niet gemodificeerde) '67 AC30TB. Het wat hogere Midden gebied is bijna helemaal weg... Soms werkt dat niet goed bij bepaalde manieren van spelen. De reissue heeft dat dus minder. Interessant

Heb je T530 of T1088? Er zijn 530's uit 67 bekend.

Al

Al
12 mei 2006, 00:00
Ik ben op zoek naar zilveren Bulldogs...
Wil je ze misschien verkopen?

groet,
Jeroen

Er zijn verschillende types. De 530 is 15watt en misschien niet wat je zoekt.

Al

jerome
12 mei 2006, 19:13
Er zijn verschillende types. De 530 is 15watt en misschien niet wat je zoekt.

Al

Dank je Al!
Zoals ik al in mijn eigen topic schreef ga ik eerst eens kijken welke alnico's er bij mij inzitten voordat ik er 2 bijkoop!

gr.
Jeroen