PDA

View Full Version : Lak beschadigd, kut..



Ic3gl0vE
8 mei 2006, 20:37
Nee geen krasje maar echt een stuk lak is van m'n gitaar af. Meerdere lagen lak zijn weg en ik stoor me eraan. Hoe is dit simpel op te lossen zodat het minder opvalt? mijn gitaar is zwart en ik zat te denken aan een beetje zwarte nagellak ofzo... Als het niet makkelijk/mooi op te lossen is moet ik maar accepteren dat mijn gitaar vintage aan het worden is ben ik bang...

Joey Handsome
8 mei 2006, 20:45
Ik weet precies hoe dat voelt. Een vriend van me pakte m'n mooie candy apple red jaguar op en pang tegen een lamp aan en ik zie het stukje lak wegspatten. Dat is nog erger, als je het niet eens zelf gedaan hebt. Tot op het hout ook. Maar ja, ik heb me er maar bij neer gelegd. Het is toch een gebruiksvoorwerp. Geen idee wat ik er aan zou kunnen doen ook.

Negative K3 fan
8 mei 2006, 20:48
heb je die stukjes bewaard? dan zou je die terug kunnen leggen, opvullen met nagellak (of iets beters) en dan heel goed polijsten (veel werk).

NostraJanus
8 mei 2006, 20:49
Dat noemen ze toch relicen???

Joey Handsome
8 mei 2006, 20:51
Was het maar waar. Ik heb nog gekeken maar ik vond het natuurlijk nergens meer terug, zowieso lag er veel bagger op de vloer. Verder zou je er met nagellak toch ook niet echt ver mee komen of wel? Ik neem aan dat een kleur als candy apple red best lastig na te bootsen is i.v.m. de sparkle die erin zit.

Ik zat er zelfs over na te denken om hem maar gewoon een keer te laten relicen, dan ben je in een keer van het gezeur af. Iemand enig idee hoeveel je hier voor kwijt bent?

nielsduursma
8 mei 2006, 20:56
Ik zat er zelfs over na te denken om hem maar gewoon een keer te laten relicen, dan ben je in een keer van het gezeur af. Iemand enig idee hoeveel je hier voor kwijt bent?

:seriousf: :seriousf: hahahaha, dat meen je toch niet. je gaat je gitaar toch niet laten relicen, gewoon zelf doen.

koffie erbij voor de vergelingen. hardware ff een paar dagen onder de grond/aarde voor de nodige roest. en smijten maar met dat ding. en koop stikstof-spray, voor de nodige barst-matte look.

wietse
8 mei 2006, 20:57
het blanke hout zwart verven, en dan druppelsgewijs opvullen met superlijm, tot het er iets bovenuitsteekt (uitgehard) en dan maar polijsten tot alles glad is.
superlijm kan je namelijk nadat het goed uitgehard is super glad polijsten, dan zie je er weinig tot niks meer van.
het is wel duivels veel werk.

Ic3gl0vE
8 mei 2006, 20:58
heb je die stukjes bewaard? dan zou je die terug kunnen leggen, opvullen met nagellak (of iets beters) en dan heel goed polijsten (veel werk).


Ik heb 'm niet zelf beschadigd voor zover ik weet maar ik zal eens zoeken op de vloer...

edit er liggen stukjes lak ter grootte van zandkorrels daar kan ik dus niks meer mee

Negative K3 fan
8 mei 2006, 21:06
het blanke hout zwart verven, en dan druppelsgewijs opvullen met superlijm, tot het er iets bovenuitsteekt (uitgehard) en dan maar polijsten tot alles glad is.
superlijm kan je namelijk nadat het goed uitgehard is super glad polijsten, dan zie je er weinig tot niks meer van.
het is wel duivels veel werk.

jep, maar als je dan al zelf gaat polijsten zorg er dan iig voor dat je iets van een dremel ofzo hebt anders komt het helemaal niet goed :D

Joey Handsome
8 mei 2006, 21:12
:seriousf: :seriousf: hahahaha, dat meen je toch niet. je gaat je gitaar toch niet laten relicen, gewoon zelf doen.

koffie erbij voor de vergelingen. hardware ff een paar dagen onder de grond/aarde voor de nodige roest. en smijten maar met dat ding. en koop stikstof-spray, voor de nodige barst-matte look.

Ja weet ik veel hoe je dat precies aanpakt dat je ook van die mooie schaafplekken op de lak krijgt zoals je dat ook ziet bij echt vintage gitaren. Dat van die stikstofspray is wel een goed idee trouwens.

AART
8 mei 2006, 21:36
Ik heb op mijn RGT ook een keer twee stukjes afgestoten, maar ik ben bang dat dat gaat bladderen, dus ik ga het een keer laten repareren.

Ik heb een keer prijsopgaaf gedaan bj Piet hier in arnhem, en daar dachten ze aan een euro of 80-100.

behoorlijke smak geld, maar dat vind ik mijn RGT wel waard.

wietse
8 mei 2006, 22:08
jep, maar als je dan al zelf gaat polijsten zorg er dan iig voor dat je iets van een dremel ofzo hebt anders komt het helemaal niet goed :D
ik laat jou dus echt niet een lakbeschadiging repareren, met een dremel doe je meer fout dan goed, de kans dat je de boel dan verder beschadigt is veel groter met een dremel.
voorzichtig schuren met korrel 400 of fijner en de omliggende lak dus zoveel mogelijk mijden, ligt de superlijm dan vlak met de rest dan nog even polijsten, dan komt de glans ook wel weer op de geschuurde lak terug, als je maar niet te ver gaat.(door de lak heen op het hout)
en dat is juist het probleem met een dremel, het gaat te snel voor echt precies werk.

Negative K3 fan
8 mei 2006, 22:12
ok, zoveel heb ik ook weer niet gedremeld, maar ik denk dat door het gebruik van de juiste opzet stukjes het wel goed moet komen, hoe hard het gaat hangt daar vanaf lijkt me...

vulvasonic
8 mei 2006, 22:27
MIETJES!!!!!!! :seriousf:

bat
8 mei 2006, 22:31
MIETJES!!!!!!! :seriousf:
Hehe, inderdaad!

Hoort erbij, jammer maar helaas. Geeft je gitaar echt karakter. Op mijn strat zitten inmiddels de nodige beschadigingen na 11 jaar gebruikt te zijn.

Ic3gl0vE
8 mei 2006, 22:35
het blanke hout zwart verven, en dan druppelsgewijs opvullen met superlijm, tot het er iets bovenuitsteekt (uitgehard) en dan maar polijsten tot alles glad is.
superlijm kan je namelijk nadat het goed uitgehard is super glad polijsten, dan zie je er weinig tot niks meer van.
het is wel duivels veel werk.


Dat is wel een idee, ik weet nog niet of ik het ga doen...

naar een winkel brengen is mij in ieder geval te duur: 80 tot 100 euro heb ik er niet voor over

Noid
8 mei 2006, 22:59
Tsja ... zit het op een storend plek? Gewoon zwart maken en evt de truc van Wietse met de secondenlijm om het weer egaal te maken. Zeker geen dremel gebruiken, zoals Wietse al aangeeft: je moet beheerst en secuur kunnen werken, dat kan het beste met de hand.

Is het een strat? Dan kun je natuurlijk ook hier (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/33817384.html%3Freturn%3DeJwdy1sOgyAQBdC9mOiniEpQj GnsRgy1pBIeEhijteneC%252F2ZOXduhjPMPpJVQ2C4Jyx7%25 2BO0IYlgBHENIbU7Y0nCvwGnOIZRWI7NfUqhZ2FnaAH43woKwK FjO%252Ff8yvyRwH3uhhQIvw7KihbZduYLRt1OPuHiGUR15M%2 52BXNHba4cYSOY6J1l1gntn9C5CVd4hlZV5SQOqV3TC0luE%25 2FPW5CpLNyIs%252BH7A%252FxXRDw%253D%26df%3D1%26p%3 D1) voor gaan ... en dan de gitaar nooit meer stoten :rockon:

fred dons
9 mei 2006, 07:26
ik laat zelf de superlijm liever niet boven de bestaande lak uitkomen omdat hij na uitharding vaak harder is dan de bestaande lak, niet meer krimpt en het risico bestaat dat ik eerder door de omliggende lak heen ga met schuren dan dat ik de superlijm vlak krijg
wat ik doe is (afhankelijk van de diepte van het gat is of superlijm korrels gebruiken (zandachtig, smelt doorzichtig in superlijm en is perfect voor opvullen) of laag voor laag opbouwen met superlijm (niet te veel anders duurt het jaren voordat hij hard wordt en geen versneller gebruiken anders krijg je luchtbellen in de lijm en slaat hij wit uit) als ik bijna gelijk ben met de oorspronkelijke lak gaat 1 nog 1 laagje op, alleen haal ik met een puntje van een tissue de oppervlakte spanning van de lijm af waardoor hij weer inzakt en nagenoeg gelijk is aan de bestaande lak
dan inderdaad nat schuren (ik gebruikt bij deze methode 1000 grit omdat er maar weinig af moet en deste minder hoef ik later te polijsten

als je lak cellulose is (fender customshop of gibson) kun je heel goed nagelak gebruiken (9 van de 10 nagellak is van cellulose gemaakt)