PDA

View Full Version : Gitaar kopen in USA?



P
8 mei 2006, 18:49
Wie heeft er ervaring in het kopen van een gitaar bij een amerikaanse winkel en hem laten opsturen naar Nederland. Ik ben namelijk benieuwd wat de extra kosten zijn naast de verzendkosten (Music123).

Thnx in advance

P-Five
8 mei 2006, 20:03
Wie heeft er ervaring in het kopen van een gitaar bij een amerikaanse winkel en hem laten opsturen naar Nederland. Ik ben namelijk benieuwd wat de extra kosten zijn naast de verzendkosten (Music123).

Thnx in advance

Reken op ongeveer 25% extra (BTW en invoerrechten). Globaal is de Dollarprijs 1:1 omzetten naar Euro's een goede indicatie. Een gitaar die je 700 dollar kost, kost je na belastingen dus 700 Euro... (de gunstige koers ten spijt)

Les Paul
8 mei 2006, 21:06
Reken op ongeveer 25% extra (BTW en invoerrechten). Globaal is de Dollarprijs 1:1 omzetten naar Euro's een goede indicatie. Een gitaar die je 700 dollar kost, kost je na belastingen dus 700 Euro... (de gunstige koers ten spijt)

Inmiddels ligt dat wat hoger. Een gitaar van $700 zou je waarschijnlijk wel 800 euro kosten. Daarbij hebben verschillende merken de prijzen in de US flink omhoog gedaan, waardoor het verschil helemaal oninteressant is.

Mattia
8 mei 2006, 22:05
Inmiddels ligt dat wat hoger. Een gitaar van $700 zou je waarschijnlijk wel 800 euro kosten. Daarbij hebben verschillende merken de prijzen in de US flink omhoog gedaan, waardoor het verschil helemaal oninteressant is.

Euh, nee hoor, inmiddels - na iets hoger te zijn geweest - zijn de dollarkoersen weer gedaald. Dus Dollar = Euro klopt (weer).

Wizz
8 mei 2006, 22:14
Als je denkt dat zo'n winkelier zijn best zal doen om voor jou een goed exemplaar te vinden, ben je naief. De gitaren die ik uit Amerika heb gehaald heb ik ofwel eerst zelf geprobeerd, of laten selekteren door Amerikaanse vrienden aan wie ik dat kan toevertrouwen.
Wat is dat toch met Hollanders en geld ? Is alles ondergeschikt aan de prijs ?
Ik koop toch echt liever een goede gitaar voor duizend Euro dan een minder exemplaar voor honderd. Krijg echter steeds weer de indruk dat voor Hollanders geldt : Hoe minder we ervoor betalen, hoe mooier we hem vinden.

Wizz

Mauser
8 mei 2006, 22:25
Ben ik het wel mee eens.. Veel mensen vinden Feedback ook helemaal geweldig omdat ze zo goedkoop zijn. Maar als ik hun site bekijk, krijg ik niet bepaald het gevoel dat ze er veel vanaf weten. Nee, ik koop liever bij m'n vaste gitaarboer. Ik betaal misschien meer dan bij bijv. Feedback, maar ik ben er zeker van dat de service perfect is :)

Noid
8 mei 2006, 23:13
Wat is dat toch met Hollanders en geld ? Is alles ondergeschikt aan de prijs ?
Ik koop toch echt liever een goede gitaar voor duizend Euro dan een minder exemplaar voor honderd. Krijg echter steeds weer de indruk dat voor Hollanders geldt : Hoe minder we ervoor betalen, hoe mooier we hem vinden.
Wizz

Grappige vraag? Ennuh ... wie zijn dan die Hollanders?
Maar om op het laatste terug te komen: ja, het is leuk om hetzelfde produkt voor een lagere prijs te kopen. Dit geldt vooral voor electronica goederen van de bekende merken: m'n nieuwe sony tv, m'n Archos 402, m'n PDA etc. koop ik echt niet meer in de winkel, maar gewoon via een internetstore. En niet alleen om de prijs, maar ook omdat in 9 van de 10 winkels die zgn. verkopers me het (prijs)verschil tussen type A en B gewoon niet kunnen uitleggen. Ze worden schijnbaar meer getraind in verkopen (wilde u het op afbetaling? Nog iets voor mevrouw er bij?) dan in productkennis.
Voor gitaren ligt dat wel anders: ik wil hem eerst zelf voelen en horen, voordat ik er 1 koop. Maar 2e hands gitaren vind ik ook weer via internet en meestal niet bij de gitaarboer.

Orpheo
8 mei 2006, 23:18
nja tis soms wel voordelig. ik had anders bv NOOIT een PRS McCarty met rosewodo hals gekocht. met alles erop en eraan heeft ie me 1835 gekost. echt nie meer...

Les Paul
8 mei 2006, 23:21
Euh, nee hoor, inmiddels - na iets hoger te zijn geweest - zijn de dollarkoersen weer gedaald. Dus Dollar = Euro klopt (weer).

Even voorrekenen:
Koers is 1 euro is 1,20 (inkoopsprijs van teletekst)

Gitaar kost 700 dollar. Daar komt 125 dollar verzendkosten bovenop = 825 dollar
825 /1,20 = 687,5 euro. BTW = 19 %, dus 687,5 * 1,19 = 818 euro. Dan nog invoerrechten = 3,8 %
818 * 1,038 = 849 euro.
Voor dit bedrag heb je zo goed als geen service, geen garantie en waarschijnlijk koop je dezelfde gitaar hier voor dezelfde prijs.

Orpheo
8 mei 2006, 23:30
Even voorrekenen:
Koers is 1 euro is 1,20 (inkoopsprijs van teletekst)

Gitaar kost 700 dollar. Daar komt 125 dollar verzendkosten bovenop = 825 dollar
825 /1,20 = 687,5 euro. BTW = 19 %, dus 687,5 * 1,19 = 818 euro. Dan nog invoerrechten = 3,8 %
818 * 1,038 = 849 euro.
Voor dit bedrag heb je zo goed als geen service, geen garantie en waarschijnlijk koop je dezelfde gitaar hier voor dezelfde prijs.

hmm. toen ik de edwards kocht via paypal kreeg ik te zien 1 euro=1.26 dollar...

tmcm
8 mei 2006, 23:45
Dat rekensommetje klopt kan ik zeggen na 2 gitaren uit de USA en eentje uit Japan. Bij mijn weten is Piet Joosten -de nederlandse Thomann cyberstore- de goedkoopste als je geen waarde hecht aan eerst uitproberen. Je pickupjes en pedaaltjes kan je daar prima halen. En bovendien hebben winkels toch maar vaak maar 1 exemplaar van een 335 of firebird om maar eens wat te noemen. Niettemin, die zaak van Wizz heeft vaak prijzen die niet onderdoen voor al die duitse Ebaydumpers. Maar zoek je een speciaal vintage ding dan zijn Ebay, philsguitars.com of vintage-guitars.se leuke adresjes.

jw009
9 mei 2006, 09:20
Ik zou nooit een gitaar kopen waar ik nog nooit opgespeeld heb.

Harry
9 mei 2006, 09:31
+ 1. Ik moet wel een gevoel bij een gitaar hebben. Een gitaar is geen reep chocola.

Josdevos
9 mei 2006, 09:35
Paypal rekent hogere conversierates aan hé... is ook deel van hun commissie...

P-Five
9 mei 2006, 09:40
ach... ik heb er 34... euh... bijna 35. Ik heb mijn fender Strat Plus in 1987 nieuw gekocht. De rest via internet in Nederland en Duitsland. Een Hagstrom Swede Patch2000 uit de States maar daar zat een Steiner Parker Synthacon (synthesizer) bij waar het mij meer om ging. Op een aantal heb ik wel gespeeld zij het maar heel eventjes. Ik wil een gitaar toch op mijn eigen setup proberen en dat kan alleen thuis. Ik koop dus gewoon de gitaar die ik graag wil en zie het verder wel. Met zo'n uitgebreide collectie... elke gitaar heeft toch zijn eigen karakter en charme. Niet alles hoeft te klinken als een Les Paul... liever niet.

prsguy
9 mei 2006, 10:05
Ik zou nooit een gitaar kopen waar ik nog nooit opgespeeld heb.

Even off-topic : Dat moeten wij linkshandigen bijna altijd doen als we de betere gitaren willen kopen !!!!!

:)

Orpheo
9 mei 2006, 10:40
Ik zou nooit een gitaar kopen waar ik nog nooit opgespeeld heb.

hoezo? t scheelt soms echt klauwen met geld. en vind je 'm nie lekker spelen doe je 'm in NL van de hand. had ik ook met mijn PRS. sterker nog; die prs kocht ik voor de handel in NL! maar DAMN dat ding speelt goed en klinkt als een beest!! wowwww. dat ding gaat dus NIET weg.

Mauser
9 mei 2006, 11:09
Mwa, ik vind het best logisch dat mensen een gitaar willen bespelen voordat ze 'm kopen. De gitaren waarin ik geïnteresseerd ben zie ik bijna nooit in een winkel, dus moet ik alsnog bestellen. Maar ik bestel wel gewoon bij een gitaarverkoper, die dan de gitaar goed afsteld voor hij 'm aan mij levert. Ik hecht verder ook weinig waarde aan het uitproberen, want ik vind elke goed afgestelde gitaar van boven de 250 Euro wel speelbaar :)

ccc
9 mei 2006, 21:32
ach... ik heb er 34... euh... bijna 35. Ik heb mijn fender Strat Plus in 1987 nieuw gekocht. De rest via internet in Nederland en Duitsland. Een Hagstrom Swede Patch2000 uit de States maar daar zat een Steiner Parker Synthacon (synthesizer) bij waar het mij meer om ging. Op een aantal heb ik wel gespeeld zij het maar heel eventjes. Ik wil een gitaar toch op mijn eigen setup proberen en dat kan alleen thuis. Ik koop dus gewoon de gitaar die ik graag wil en zie het verder wel. Met zo'n uitgebreide collectie... elke gitaar heeft toch zijn eigen karakter en charme. Niet alles hoeft te klinken als een Les Paul... liever niet.


Ik heb er zo'n 15 waarvan de helft uit de States komt, je vind er gewoon veel meer leuke gitaren dan hier.

P-Five
9 mei 2006, 21:35
Ik heb er zo'n 15 waarvan de helft uit de States komt, je vind er gewoon veel meer leuke gitaren dan hier.

Dat klopt... Als je gewoon de invoerrechten en BTW betaald en verder niet uitbent op een koopje dan maakt het niet uit he. Maar... de meeste rekenen zich rijk door de lage Dollarkoers...

vulvasonic
9 mei 2006, 21:52
+ 1. Ik moet wel een gevoel bij een gitaar hebben. Een gitaar is geen reep chocola.

Ik krijg anders een heel goed gevoel van een reep chocola, Har.
Ik koop gitaren meestal op het uiterlijk. Als ze er cool uitzien, kan ik er lekker op spelen. Een beetje prutsen is vrijwel toch altijd noodzakelijk. Ik heb tot nog toe maar 1 keer een miskoop gedaan. En die gitaar heb ik nota bene uitgebreid getest voor ik 'm ging kopen. :D

Wizz
9 mei 2006, 22:02
Er zit inderdaad nogal een verschil in of je een Mosrite Reïssue Japan, een Mc.in Turff (nauwelijks verkrijgbaar bij Nl.winkels) of een Gibson LP Studio wil. In de eerste gevallen kom je niet om zelf importeren heen, in het laatste geval ben je waarschijnlijk de sigaar zodra je de gitaar bij een Nl winkel komt laten repareren of afstellen : Had je hem daar gekocht, dan had het je waarschijnlijk niets en hooguit een paar tientjes gekost, in dit geval -je had het kunnen doen maar je moest zo nodig een paar tientjes xtra korting- betaal je pakweg vijftig Euro per uur exclusief materiaalkosten, exclusief Btw, als het niet meer is, en kun je je ook nog afvragen of de winkelier er "zijn hart in legt" als 'ie het zelf doet. Daar gaat je winst...
En het belangrijkste idd, je ontneemt jezelf een reeële kans om uit vele tientallen exemplaren die her en der bij jou in de buurt over de winkels verspreid hangen, die ene "Killer" te pakken te krijgen die helemaal voor jou bestemd lijkt te zijn !

Wizz

Anders Destium
9 mei 2006, 23:09
Ik heb een paar gitaren geïmporteerd uit de VS en het is me tot nog toe super bevallen. Ik moet daarbij wel de kanttekening plaatsen dat de gitaren waar het om ging niet in Nederland te krijgen zijn/waren wat voor mij de keuze makkelijker/onoverkomelijk maakte. Belangrijkste voorwaarde is dat je moet kunnen vertrouwen op gitaren van een merk én op degene die de gitaar verkoopt. Bij een Gibson of Fender zal ik dat nooit doen maar bij gitaren van bijv. PRS of Anderson heb ik er geen enkele moeite mee. Mijn PRSen zijn allemaal geïmporteerd (hetzij zelf, hetzij overgekocht van mensen die ze zelf eerder hebben geïmporteerd). Het is zonde voor de dealers in Nederland, maar wel de realiteit.

Wizz heeft wel een punt dat een gitaar bij je moet passen. De gok die je waagt vindt veel meer plaats bij merken die wel hoofdprijs vragen voor hun producten maar geen topkwaliteit leveren in teveel gevallen. Een Gibson online kopen is voor mij te riskant als gevolg daarvan. Ik heb in Nederland op teveel dure maar matige Gibsons gespeeld om die gok te durven wagen. Elke PRS waar ik op heb gespeeld was goud, dat is het grote verschil. Koppel dat aan de prijs van dat soort gitaren in Nederland en ik ga in het buitenland "jagen".

Niet dat ik niet graag in Nederland zou willen kopen, daar zijn alleen niet de gitaren die ik zoek. En als er dan wel de gitaren zijn die ik zoek dan zijn de prijzen verre van concurrerend. Helaas maar waar.

Berik
10 mei 2006, 00:22
Je kan veel beter als je dan een gitaar besteld via I-net naar www.guitarbargains.com gaan.

Hier zijn ze bijna altijd goedkoper als welke site/ winkel ook.

Orpheo
10 mei 2006, 00:27
Je kan veel beter als je dan een gitaar besteld via I-net naar www.guitarbargains.com gaan.

Hier zijn ze bijna altijd goedkoper als welke site/ winkel ook.

piens.... :hippie: :stop: :sssh: daar wil ik niet dood gevonden worden...

Berik
10 mei 2006, 00:28
piens.... :hippie: :stop: :sssh: daar wil ik niet dood gevonden worden...

Wat bedoel je?:P...

grayfink
10 mei 2006, 00:28
Ik wil helemaal nergens dood gevonden worden!

Orpheo
10 mei 2006, 00:51
Wat bedoel je?:P...
gebruik de search maar voor piens. dan merk je t wel :)

hassent
10 mei 2006, 08:19
Je kan ook gewoon op vakantie gaan naar de USA en er dan 1 mee terug nemen. Heb je gelijk 2 dingen te pakken, een leuke vakantie en een leuke gitaar.

Dat heb ik 11 jaar geleden ook gedaan in Canada. Daar kocht in in een Pawnshop (pandjes winkel) een super gave 2e hands Strat+ in Graffity Yellow. Althans het is een soort pre-strat+. Hij is te vinden in diverse Fender boeken als zijnde de voorloper van de eerste Jeff Beck strat (die groene, heb ik overigens ook gehad maar geruild voor een Ibanez JS1:rockon: ). Het schijnt dat JB 'm afgekeurd heeft omdat ie niet vet genoeg klonk, vandaar de dubbele singlecoil in de brug bij de groene signature.

Overigens betaalde ik toen inc belasting slechts 750 gulden!!!! De koers was toen vergelijkbaar met nu.

Met een beetje mazzel en lef hoef je geen invoerrechten te betalen als je een tweedehands koopt (ik had dat lef toen niet). In iedergeval geen bonnetjes in je koffer doen!! Je zegt dan gewoon dat je 'm al vanuit nederland hebt meegenomen. Moet lukken. Bij een nieuwe trappen ze er niet in.

Les Paul
10 mei 2006, 08:32
Ik heb een paar gitaren geïmporteerd uit de VS en het is me tot nog toe super bevallen. Ik moet daarbij wel de kanttekening plaatsen dat de gitaren waar het om ging niet in Nederland te krijgen zijn/waren wat voor mij de keuze makkelijker/onoverkomelijk maakte. Belangrijkste voorwaarde is dat je moet kunnen vertrouwen op gitaren van een merk én op degene die de gitaar verkoopt. Bij een Gibson of Fender zal ik dat nooit doen maar bij gitaren van bijv. PRS of Anderson heb ik er geen enkele moeite mee. Mijn PRSen zijn allemaal geïmporteerd (hetzij zelf, hetzij overgekocht van mensen die ze zelf eerder hebben geïmporteerd). Het is zonde voor de dealers in Nederland, maar wel de realiteit.


Ik ben het helemaal met je eens. Mijn PRSen komen ook uit de USA. Hier in NL heb je helaas niet zo veel keuze met PRS. In de USA is het aanbod enorm. Wat ik de laatste tijd wel gemerkt heb, is dat de prijzen van PRS in de USA flink omhoog gegaan zijn. Het verschil met NL is een stuk kleiner geworden.

Mijn Gibsons en Fenders koop ik over het algemeen gewoon bij Wizz. Misschien de volgende PRS ook ;)

Outrage
10 mei 2006, 17:04
Ik heb een jackson USA soloist uit Amerika gehaald, tweedehands weliswaar, voor de prijs van 1000 euro. Voor die prijs heb ik er nog geen gevonden in België of Nederland. Er was geen enkel probleem, het werd wel door een kennis geregeld.

Wat een groot probleem kan zijn is dat ze op 't vliegtuig met je gitaar gaan gooien. De technicus die de jackson dan heeft afgesteld, vertelde dat hij dat wel een aantal gitaren heeft gezien met onherstelbare neck-cracks. Goed laten inpakken is dus de boodschap.

prsgitaar
2 oktober 2006, 21:34
Ik heb er wel redelijk wat ervaring mee.
Vraag maar raak zou ik zeggen.
maar eiegenlijk is het heel simpel, de prijs in Dollars is inclusief alle invoerkosten en BTW gelijk aan de Europrijs.
Dus zie je een gitaar te koop op E-Bay voor 1500 Dollar reken er dan op dat hij je ongeveer 1500,-Euro kost als je hem hier hebt.
Gr. PRS

tmcm
3 oktober 2006, 00:57
Ik heb er wel redelijk wat ervaring mee.
Vraag maar raak zou ik zeggen.
maar eiegenlijk is het heel simpel, de prijs in Dollars is inclusief alle invoerkosten en BTW gelijk aan de Europrijs.
Dus zie je een gitaar te koop op E-Bay voor 1500 Dollar reken er dan op dat hij je ongeveer 1500,-Euro kost als je hem hier hebt.
Gr. PRS

hmmjaa.. btw is percentueel dus dat gaat niet op he

gitaar van 260 dollar is 204 euro plus 125 schipping is 330 euro + 65 BTW + soms nog wat douane handling
zit je zo over de 400 euro...

Jay75
3 oktober 2006, 11:03
Hoe zit het dan met BTW op een 2e handse gitaar die je via Ebay koopt?
Ik zie een leuke oude 70s epiphone staan, jaren 70 dus niet nieuw.

Naaien ze me dan een oor aan bij de douane?

Raffie
3 oktober 2006, 11:12
Ja betaald de btw op de waarde van de gitaar. Het beste wat je kan doen is bij wijze van verzekering een laag bedrag op de verzendnota laten zetten, je betaald dan btw op dat verzekerde bedrag. heb ooit een gitaar van 1250 dollar laten "verzekeren" voor 500 dollar en daarop de btw betaald. Wel risky als er iets misloop maar 't scheelt wel wat invoerrechten ...

Raf

ps : was ook een 2dehands

gerrekat
3 oktober 2006, 11:43
Niet meer aan beginnen, de douane heeft bijgeleerd....

tmcm
3 oktober 2006, 14:52
Ja betaald de btw op de waarde van de gitaar. Het beste wat je kan doen is bij wijze van verzekering een laag bedrag op de verzendnota laten zetten, je betaald dan btw op dat verzekerde bedrag. heb ooit een gitaar van 1250 dollar laten "verzekeren" voor 500 dollar en daarop de btw betaald. Wel risky als er iets misloop maar 't scheelt wel wat invoerrechten ...


nee, je betaald btw over het totale bedrag dus inc. verzendingskosten.

Je kan vragen aan de verzender om een laag bedrag op de factuur te zetten maar mijn ervaring is dat de afzender daar meestal niet mee akkoord gaat en waarom zou hij ook? Het betekent een hoop hassle voor hem als er iets mis gaat. Bovendien kan je ook alleen verzekeren op basis van het factuur bedrag dus bij problemen snij je jezelf in de vingers.

Overigens is zo'n verzekering ook een wassen neus. Er zal een onderzoek worden ingesteld door een partij die zelf belanghebbende is, geen goeie combinatie in de praktijk.