PDA

View Full Version : snaren vervangen



Marley
8 mei 2006, 16:40
Hoi allemaal ,

Na enige maanden les en erghhhhh veel oefenen heb ik al een vrij goede basis
kunnen opbouwen . Ik speel elke dag een 1/2 tot 1uurtje soms wel langer en zou eens graag willen weten wanneer je de snaren moet vervangen .

Momenteel heb ik op mijn Crafter GAE8 een setje Fender 0.10 ( ongeveer een week of 2 ) . Ik heb het gevoel dat de snaren doffer zijn gaan klinken .
Deze snaren klonken ook toen ze nieuw waren iets "warmer "dan andere snaren die ik heb gehad .

Vraag is nu , wanneer is de snaar nu aan vervanging toe ? Ze zien er netjes nog uit maar gevoelsmatig beginnen ze "doffer "te klinken .

Tevens de vraag , er zijn zoveel type's snaren te koop . Ik speel wel het liefst op een 0.10 . Een 0.12 vind ik te hard drukken en heb ik al vrij snel pijn aan de toppen . Weten jullie welke merken/ type snaren en hun eigenschappen ?

Verder vind ik het een leuke manier van bezig zijn en zeker als accoorden ect. allemaal iets gemakkelijker gaat spelen . Het blijft echter elke dag spelen en vingers breken ;)

b.v.d.
Groetjes
Marley

JulesKr
8 mei 2006, 16:51
Dat de snaren doffer gaan klinken komt omdat de rek langzamerhand uit de snaren gaan. Waneer je de snaren moet vervangen, dat weet ik niet precies. Meestal vervang ik ze om de 2 maanden.
Als je een nieuwe soort snaren op je gitaar wilt zetten, kan je het best gewoon een aantal setjes snaren kopen. Iedereen heeft een andere smaak kwa geluid. Dus welke snaren je wilt moet je zelf bepalen :). En zo duur zijn snaren toch niet :satisfie: ?

Merc Wiersma
8 mei 2006, 19:36
Je snaren vervangen als ze doffer gaan klinken is wel erg duur. Na 2 weken is het geluid bij regelmatig spelen inderdaad hoorbaar minder. Zelf zorg ik er altijd voor dat ik een week voor een optreden de snaren vervang. Zolang ik geen optreden in het vooruitzicht heb speel ik door tot er één van de snaren knapt en vervang dan het hele setje. Natuurlijk heeft een ieder zijn merkvoorkeur. Het is misschien zaak om eerst te bepalen of je liever op Fosfor Brons dan wel Nickel omwonden snaren speelt. De volgende stap kan dan zijn het uitproberen van verschillende merken. Denk er wel om dat je gitaar afgesteld is op een bepaalde snaardikte. Ga je ineens dikkere snaren plaatsen dan loop je de kans dat je hals krom gaat staan.

Dridon
9 mei 2006, 00:10
Ik zelf gebruik voor mn western gitaar elixir snaren, daarvan blijft de klank heel erg lang goed, maar de meningen verschillen over deze snaren, ik vind ze geweldig, maar een ander vind het geen mooi geluid. Gewoon idd uitproberen.

--=HANS=--
9 mei 2006, 08:22
Ik heb bijna altijd D'adario snaren op mijn gitaren, deels een kwestie van smaak maar ook een keuze voor kwaliteit. Voor een van mijn gitaren koop ik nog wel eens een setje Martin snaren.
Ik vervang ze gemiddeld een keer in de twee/drie maanden.
Voor wat betreft de dikte: standaard zou ik er een setje 0.12 op doen, 0.13 wordt al snel te zwaar.
Wat wel het proberen waard is, is een keer een setje 0.11 proberen. Klinkt niet op iedere gitaar even goed maar speelt wel erg relaxed. Heb op mijn grootste gitaar een setje 0.11, op mijn middelste, van het zelfde merk klinkt en speelt het voor geen meter!
Dus, gewoon experimenteren met merken en niet bang zijn om af en toe een setje dat niet lekker speelt of klinkt er meteen weer af te halen, tis de enige manier om te ontdekken wat bij je past en de snarenboer zal je dankbaar zijn:)

Martin D
9 mei 2006, 10:54
Hallo, Ik ben ook al een tijdje met het testen van snaren bezig.
Ik heb nogal wat geprobeerd, ik koop ze tegenwoordig bij een web shop in Duitsland, scheelt aanmerkelijk in de penningen, je moet het dan alleen een bestelling van minimaal €.100,-- plaatsen, ik doe dat met nog een paar luitjes, dan is het te doen. Martin snaren zijn bij mij afgevallen. Inmiddels heb ik eigenlijk voor ieder merk/type gitaar een verschillende keuze gemaakt.
Voor jouw gitaar denk ik het volgende :
Ik denk dat 0.10 net even te licht is voor een western, althans oversterkt.
Hoe dikker, des te meer volume, zeker de bas-snaren. Ik zou dan in eerste instantie 0.11 proberen, en dan D'addario custom light. Ik zou er een maand mee doen bij redelijk intensief spelen.Als je later gaat voor extented, dus snaren die langer meegaan zou ik een keuze maken tussen de Elixer, en
D' Addario EXP. daar doe je dan minimaal 3-4 maanden mee, maar waarschijnlijk langer. Extended heb je ook nog een tamelijk nieuw merk wat erg goed schijnt te zijn ;Cleartone , maar die zijn nogal prijzig.

Ik ben zelf nog op zoek naar de ideale oplossing voor een 12 snarige Ovation, USA balladeer. Ik heb Martin, D Addario en Elixer geprobeerd. Allemaal niet geweldig, maar misschien moet ik gewoon een andere 12-snarige gitaar kopen.
Misschien heeft iemand suggesties ?

Dridon
9 mei 2006, 16:02
Clear tone nog nooit van gehoord. Is dat net zo als bij elixir dat ze langer door klinken? En hoeveel kosten deze?

Martin D
9 mei 2006, 16:36
Ik hoop dat je geen problemen hebt met Duits. Ze zijn er in 3 varianten :
0.11,0.12,0.13. Even voor de beeldvorming, zij rekenen voor de Elixers €.14,85. Deze dus Eur. 19,85.

Cleartone Acoustics 7411 Phosphor Bronze
RE 519001
.011 .015 .024 .032 .042 .052 - Satz / Western Gitarre

Cleartone benutzt ein Behandlungsverfahren namens EMP – Enhanced Molecular Protection -, das das Leben der Saite verlängert, ohne Spielgefühl oder Ton zu opfern. Etwa ein Mikron stark, ist es tausendmal dünner als jede industriell machbare Beschichtung. Tatsächlich halten EMP-behandelte Saiten so lang oder länger als jede andere Saite mit Beschichtung, doch sie fühlen sich an und klingen wie ein unbeschichteter Satz.


19,85 €
inkl.MwSt.
zzgl.Versand