PDA

View Full Version : monitors, tijd om te kiezen



guhlenn
8 mei 2006, 16:06
Ejn uw hulp word natuurlijk gewaardeerd. Omdat ik budgetair altijd te ver ga staat het vast op een max van 2000,- nothing more. geen euro meer.

Ik zou me graag klein en hummel, barefoot en ADAM's kunnen veroorloven but no can do.

Dus dacht ik aan;

blue sky system one
Dynaudio BM5A plus sub
Event ASP8

andere suggesties zijn natuurlijk welkom. ik hoor graag of jullie ze weleens gehoord hebben en wat de pro's/con's zijn. momenteel monitor ik via wharfedale 8.2 set aangestuurd met een bryston 2B.

Hartelijk dank!

Han S
8 mei 2006, 20:06
Er is op de buitenlandse forums zo veel discussie te vinden over monitoring dat ik je aanraad om eens op PSW en Gearslutz te gaan zoeken. De ADAM is nogal populair en ik heb ze allemaal gehoord op de AES, maar je moet er eens mee werken om uit te vinden wat ze waard zijn.

Blue sky's Pascal kun je ook op die forums vinden (is de baas daar).

En uiteraard zal een goede gearpimp je een paar setjes uit laten proberen in je eigen situatie. Als ik bijvoorbeeld Maarten's Sound & Vision bel worden ze gewoon gebracht.

guhlenn
9 mei 2006, 10:26
gearlsutz is mijn kwijl etalage. :) Maar daar komt men natuurlijk altijd aan met de nieuwe barefoot's die te gek zijn. ja, voor 3000,- dollar per speaker mag ik dat hopen. Daar koop je ook een B&W en bryston set voor (nou ja, tweede hands dan)

Ik weet ook dat het smaak is en dat ik ze moet horen, het gaat me meer om wat men gebruikt en waarom. de blue sky heb ik getest, vond het fantastisch, maar op PSW en gearslutz noemen ze die dan weer gehyped in het midden. ik heb te weinig referentie om dat te beoordelen. De mackies 824 vond ik niks. die goedkope M-audio dingen klonken behoorlijk, de berrie's totaal niet.

HElaas is m;n budget te laag om voor de echte top te gaan, vandaar mijn vraag.

bert k
9 mei 2006, 14:52
Ik ben niet zo thuis in dit prijssegment, dus geen advies van mij, maar leg me uit: wat bedoelen ze met 'gehyped in het midden'?

guhlenn
9 mei 2006, 16:57
mag ik vargen in welk prijssegment je wle thuis bent?

anyway, ik vermoed dat men doelt op een kleine bult in het midden gebied om zo gitaar en zang vnl. wat beter uit te laten komen. met andere woorden; geen vlakke weergave over het hele frequentie spectrum. maar goed, plus of min 3 db geven ze ook bij blue sky. wil je een vlak patroon, dan zit je al gauw op de 5000,- en hoger. heb ik nu m'n eigen vraag beantwoord?

bert k
10 mei 2006, 00:28
Aha, dat is een piekje. Nieuwe betekenis van het woord Hypen. Maar helemaal vlak zal het niet gauw zijn, als je speakers een eind komen, gooit je luisterruimte wel roet in het eten. Meestal is een regiekamer zo bultig dat een lichte afwijking in de monitors niet echt meer opvalt.

Die kleuring wen je trouwens wel snel aan. Als je je eigen ruimte eenmaal kent, gaat het vanzelf goed.

Ik ken wat monitorretjes in de goedkope klasse, a la Behringer Trut, Tannot Reveal etc. Daarnaast mijn eigen boxen, Linn Keilidh en IMF TRS80, die een heel stuk duurder waren, maar dat is alles. O ja, en die grote Tannoys ui Het Pand ben ik erg aan gewend maar ik weet niet of dat nog geleverd wordt.

Han S
10 mei 2006, 00:44
De nog altijd populaire NS10 heeft een bult van 7dB bij 1500 hz en van 100hz naar 50hz duikt hij 10dB naar beneden, ook niet echt vlak dus. Maar daar zijn al veel super mixen mee gemaakt.

Wat Bert zegt, de IMF en vooral de wat grotere zijn behoorlijk recht. Ik heb weer een paar IMF ALS40II's gekocht van een Belg voor €125. En dat klinkt een stuk beter dan een dure Genelec.

Als ik een CD master, gaat hij ook altijd even naar de IMF RSPM's en als het daar echt goed op klinkt ben je gewoon klaar.

Hier heb je de freq response van de TLS80 van Bert:


http://www.imf-electronics.com/TLS80/tls80graph1.jpg
Behoorlijk recht zoals je kunt zien.

En hier de ALS40:

http://www.imf-electronics.com/ALS40/ALS40graph.jpg

En hier nog ff de grote RSPM, welke bij mij in de opnameruimte staan:

http://www.imf-electronics.com/RSPM/rspmmkivgraph2c.jpg

guhlenn
10 mei 2006, 09:06
Meen dat ik daar al eens eerder heen heb gekeken maar dat die toen te duur waren?

Zal IMF proberen te checken, maar meen te herinneren dat die uit produktie zijn. Ik durf het bijna niet te vragen, maar...

guhlenn
10 mei 2006, 09:09
Overigens realiseer ik me dat de ruimte die vlakke respons wel zal verklooien, maar ik ben op zoek naar een vaste ruimte die ik akoestisch kan behandelen... maar ik hoor graag jullie meningen over dit soort dingen. ik heb er veel te weinig ervaring mee, maar wil niet over een jaar alweer een nieuw set moeten kopen... of oevr drie jaar...

guhlenn
10 mei 2006, 09:38
Beste Han en Bert, ik heb IMF nog eens nagezocht en godverdomme als die specs waar zijn haal ik ze.

Nou kan ik zowel aan een IMF type TLS 80 II komen als aan een ALS 40

DIe tls 80 schijnt van 20 Hz tot boven de 20 kHz te lopen, zou Bert daar iets over kunnen zeggen?

Wat is trouwens een redelijke prijs, zijn ze te repareren wanneer iets kapot gaat en last but not least; ik heb een bryston 2B (100 watt), is dta voldoende om die tls aan te sturen (ik weet dat IMF 60-80 watt als minimum aangeeft...)?

Dus graag jullie oordeel over beide speakers.

Hartelijk dank heren.

bert k
10 mei 2006, 10:25
De TLS 80 is een lerp van een box, echt een koelkast. 4-weg systeem met een transmission line voor het laag. Helaas uit produktie, net als alles van IMF. Speakers waren van KEF, de woofer ben ik de naam van kwijt, maar het is die hele bekende ovale met een platte piepschuimen conus. Moeilijk aan te komen inmiddels.
Over dat tophoog: je hebt waarschijnlijk gelijk dat het zo hoog doorloopt. Mijn eigen boxen lag het hoog en het tophoog uit, die zijn vervangen door Vifa tweetertjes, dat heb ik laten uitzoeken door Speaker en co, in Rotterdam. Het hoog zou dus wat anders kunnen klinken dat het origineel, maar ik heb geen klachten. Aan de andere kant, ik ben 48 en het is lang geleden dat ik een toon van 20.000 hertz heb gehoord, ik mag blij zijn als ik aan de 15 kom :)
Maar de andere IMF typen ken ik niet, één keer de TLS 40 (of 50?) beluisterd, prima geluid. Han is de echte IMF kenner hier.
De Linn boxen die ik heb zijn prima hifi boxen, maar minder fijn als monitor, niet precies genoeg, het stereobeeld is altijd een beetje vaag. Evengoed een reuze luxe manier om een racespelletje door te horen...

Han S
10 mei 2006, 10:29
De TLS80 heeft dezelfde speakerbezetting als de RSPM, de latere versie heeft de eigen IMF woofer welke iets strakker klinkt dan de Kef B139.

Ook heeft de RSPM een uitgebreid en gecompliceerd filter. Zowel de TLS80 als de RSPM gaat zonder probleem tot 20 hz en een subwoofer is overbodig. Ze klinken wel redelijk agressief en super gedetailleerd, maar dat doen de meeste IMF speakers wel.

De ALS40 is een apart verhaal, twee woofers en dus een actieve transmissielijn. Fantastiche speaker, als je die in nette staat vindt let dan op dat je de later versie koopt met de IMF woofer welke je herkent aan de holle conusranden, de Kef B200 heeft een bolle conusrand. Let ook speciaal op de Peerless midjes, die kunnen aardig verotten aan de rand en zijn moeilijk te krijgen. Nieuwe rand kan wel maar is duur.

De prijzen van IMF speakers, die al 20 jaar niet meer worden gemaakt zijn aan het stijgen. Kijk ook naar TDL speakers, de voortzetting op IMF.

Je mag altijd komen luisteren, ik heb er veel, wel zeven of acht paren.

bert k
10 mei 2006, 10:37
Over dat laag nog ff: de TLS80 loop door tot een achterlijke 17 hertz! En behoorlijk strak all the way down. Ik hoor dus met de regelmaat van de klok produkties waar het diepe laag waardeloos klinkt omdat in de oorspronkelijke studio het laag gewoon niet zo ver doorliep...
Subwoofer is echt barre onzin. Ik gebruik ze oa voor mijn thuisbioskoopje, en een actiefilm is echt bloedstollend als er weer eens iets ontploft :)

Han S
10 mei 2006, 10:52
Bert, ik heb al wat hi fi meetings en luistersessies bijgewoond en ik heb speakers horen spelen welke het bedrag kosten van een Mercedes cabrio. Maar ik heb nog nooit een andere speaker zo diep horen gaan als de IMF en zo strak.

De enige die dat nog beter kan is de grootste TDL:

http://digilander.libero.it/piani/cataloghi_tdl/tdl_electronics_reference_m.jpghttp://digilander.libero.it/piani/cataloghi_tdl/generale-2_m.jpg

Of de Infinity Kappa 9 met zijn 4x12 inch en een hele rij ribbons, maar die sloopt de meeste versterkers.

guhlenn
10 mei 2006, 11:01
MAg ik hieruit concluderen dat de TLS 80II een beter alternatief is (dan de genoemde nieuwe actieve speakers en de ALS 40) voor mixen en mijn algemene behoefte aan goede boxen?

Aan welke bedragen moet ik denken bij een eventuele reparatie cq. vervanging van drivers?

het betreft de nieuwe versie in schijnbaar uitstekende staat.

En natuurlijk mijn vraag betreffende de aansturing; moet ik hier denken aan een upgrade of voldoet de bryston?

Ik hou van gedetailleerd en agressief, zolang dat niet ten kostte gaat van de bass. vind het wle fijn om te horen wat er is. Het enige wat me tegenhoudt is de leeftijd en bijbehorende complicaties bij eventuele schade/slijtage. Ik maak uit jullie verhaal op dat dat wel meevalt, zowel de slijtage als de vervanging, klopt dat?

PS. Ik zou idd graag een keertje langskomen han, maar stuur je daarover wle een mail.

Han S
10 mei 2006, 11:21
De TLS80 en de RSPM klinken agressiever dan de ALS40 en zijn ook enorm groot, de ALS40 is een stuk kleiner en ik heb ze zelfs een tijd op de meterbrug van de mengtafel gehad. Als je op grote IMF's gaat mixen moet je uitkijken dat het op normale speakers niet te duf gaat klinken, wat dat betreft is de ALS40 misschien een betere mix monitor, voor blazers is hij geweldig.


De ALS40 klinkt ook enorm gedetailleerd, maar erg rustig vergeleken bij de grote jongens. Het laag gaat ook erg diep, maar het klinkt wat compacter dan de grote IMF's. Ik heb momenteel de Compact Monitor2 en de NS10 op de meterbrug, de ALS40, de Compact 2, een tweede paar Compact Monitor2 en de RSPM's staan in de opnameruimte en ik check daar regelmatig de mixen op.

Ik kan je overigens een paar kleine Compact Monitor 2tjes laten horen waar een laag uit komt, dat geloof je gewoon niet, ik schrok er zelf van. Ze stonden in een hoek van de grote ruimte om een kinderkoor van begeleiding te voorzien, ik draai er een CD op en viel van verbazing om. :D

http://www.imf-electronics.com/

Overigens zie je regelmatig de drivers aangeboden worden op marktplaats, ook de B139. De latere IMF woofer en de IMF 5/36 midjes zie je nooit, net als de Peerless mid. De Kef drivers zijn er zat van, ik heb ook een voorraad. Ook de Celestion en Coles tweeters is wel aan te komen, dus als Bert zijn speakers weer origineel wil maken kan dat. Ik heb ze liggen, net als een stuk of zes van die vierkante Audax tweeters.

bert k
10 mei 2006, 11:31
Volgens mij is die Bryston prima; ik drijf mijn boxen zelf aan met een tamelijk 13 in het dozijn NAD versterkertje van 50 Watt per kant.
Over de prijs van spulletjes: Toen ik mijn boxen kreeg (ja inderdaad. Kreeg. 8-) ) lag het hoog en tophoog eruit. Laag en midden, van Kef, was gelukkig goed. Filter was ook naar Den Here.
Ik heb twee Visaton tweeters en twee Vifa toptweetertjes gekocht, plus alle condensators vaaor twee filters, bovendien heeft Speaker en Co eers te hele zaak doorgemeten en herberekend. Dat kostte me ongeveer 250 gulden aan materiaal. Verder een weekendje werk om de boxen opnieuw te bedraden en de filters opnieuw te bouwen.
Kosten vallen dus wel mee. Maar als je laag of je midden overlijd ben je verder van huis natuurlijk.

guhlenn
10 mei 2006, 11:49
hmmm... Beide is natuurlijk wel über geil... :) *denkt*

you got mail... ;)