PDA

View Full Version : nieuwe mengtafel + review



marc_olly
8 mei 2006, 11:48
Luitjes,

Vorige week heb ik toch maar besloten om een nieuwe mengtafel aan te schaffen. Geld voor een semi-prof tafel ontbrak, of liever, dat wilde ik er nu even niet aan uitgeven, dus ik heb het gezocht in de goedkope tafeltjes. Mijn opties waren een mackie 1604, een yamaha 16/6 FX en een behringer sl2442 tafel. Ik heb hier wat bruikbare tips gekregen en heb het internet afgestruind. Ik heb de zaken die voor mij echt belangrijk waren niet echt goed naar voren kunnen krijgen en dus ben ik maar naar Feedback R'dam gegaan om ze zelf even aan de tand te voelen.

De mackie had beduidend betere toonregeling, effectief en warm en op een of andere manier zaten de hoog en laag-freq's precies op juiste plek. Het midden had een q-factor die wat krapper was dan de yamaha en de behringer. Gewoon een fijne tafel eigenlijk.

De yamaha was ook erg rpettig om mee te werken, toonregeling was niet bijzonder, maar gewoon goed. Wat me opviel was de hoeveelheid overspraak, als dit de juiste term is... Als je een kanaal aan een subgroep toewees, en dat was voor mij de belangrijkste reden voor een nieuwe tafel, dan hoorde je heel zachtjes ook de andere kanalen op de achtergrond. Volgens de verkoper was dit niet exemplarisch. Het was echt zacht en zodra er op het geroute kanaal geluid klonk was het weg, maar toch...

De behringer verrastte mij heel erg. Geen, maar dan ook 0,0 overspraak. De toonregeling was goed, niet bijzonder. Wat klinischer dan de Mackie, maar prettiger dan de yamaha. Ruis was er nagenoeg niet. De routing mogelijkheden op deze tafel zijn echt geweldig, wat een mogelijkheden! een groot voordeel voor mij was dat het een tafelmodel was, geen rack. Dus eindelijk ruimte tussen de knoppen om te werken. Dit was voor mij echt een groot voordeel boven de mackie en de yamaha. De ingebouwde FX kome uit de virtualizer en zijn wat mij betreft niets waard.

Uiteindelijk heb ik dus gekozen voor de behringer. Het uitblijven van overspraak en de enorme routingmogelijkheden, plus weinig tot geen ruis, hebben mij overtuigd. De wat beperkte toonregeling vind ik zelf geen drama, want dat kan ik of in Cubase regelen of liever nog helemaal niet! De tafel kleurt namelijk niet of nauwelijks! De effecten zijn waardeloos, maar daar vertrouw ik op mijn externe effecten.

Wat een weelde om niet continu te hoeven ompluggen of te prutsen met de software mixer van mijn PC ! En een grote tafel met ruimte werkt zoveel lekkerder dan een rackmodel waar je nauwelijks je vingers tussen de knoppen krijgt.

Happy camper here...

Overigens, hulde aan feedback (mag ook wel eens gezegd worden) voor het uitvoering proberen van de 3 modellen! Dit heb ik, ook bij feedback..., wel eens anders meegemaakt.

skanky
8 mei 2006, 12:00
Gefeliciteerd camper! ;) Leuk om eens wat positiefs te horen over Behringer, het wordt al genoeg afgekraakt overal (Vaak zelfs zonder dat ze het hebben uitgetest)
Maar je weet wat je nu te wachten staat!
FOTO'S!! :D

marc_olly
8 mei 2006, 12:14
foto's gaat wat lastig nu...

http://www.feedback.nl/?id=55&b=BSL2442FXPRO

maar google maar even, dan vind je hem wel. Is een gear list ook ok voor nu ?

EMU masterkeyboard;
Roland JV-880 incl. bass&drums xboard
Yamaha TG55
POD XT
ESI nEar 05 (niet de 5, maar 05!)
P4 3.2 Ghz, 2 gig ram, 2 hard-disks
2 x M-Audio audiophile 24/96 PCI

Gitaren:
Zelfbouw (ibanez 540PII achtig) met SD's, bubinga body
Ibanez RG550 (vol butsen en krassen...) was mijn main podium axe voor 10 jaar
Charvel Fusion fire crackle, uit eind 80, nog een goeie...
OLP MM1 Amber voor de afwijkende stemmingen en palm-mutes zonder tremolo hassle.

Cubase SX3 (legaal)
Roland DEP5
Digitech DSP16

Niet recording gear:
Koch KC5DLX
Mesa/Boogie Thiele Flightcase 1x12 EV

Wil de yamaha module vervangen voor iets moois, maar ben er nog niet uit wat ik wil. Wil iets goedkoops, ik blijf geld uitgeven... :-(

Behringer-bashing is leuk, maar er zitten best goeie dingen tussen. Ik heb vroegah wel een hele mooie soundcraft tafel gehad, maar ik ben jaren geleden gestopt en heb alles verkocht. Nu langzaam opnieuw beginnen en het valt me op dat behringer echt crap maakt, maar ook echt goeie dingen. Het is trouwens wel zaak dat je die dingen in de winkel probeert, dus uit de doos, neerzetten en proberen voordat je er mee naar huis gaat. Het probleem zit vaak in de nacontrole. Als het werkt, dan werkt het. Natuurlijk gaat deze tafel niet zolang mee als de Soundcraft, faders zullen het eerder begeven, etc.

Maar laten we het doel niet vergeten, muziek maken ! behringer stelt je in staat om met een gering budget toch leuk aan de slag te kunnen. En zolang je de krenten uit de pap vist, gaat dat prima.

Ik heb meer problemen met mijn monitoring. Daar ga ik nog wel wat aan doen. Niet vervangen, maar een setje er naast. Deze hebben iets geks in het laag. In de winkel klonken ze super, maar thuis ben ik er niet gelukkig mee. Misschien moet ik eens gaan stoeien met de plaatsen. Niet op het bureau, maar op voetjes o.i.d. Komt ook wel goed.

skanky
8 mei 2006, 12:23
Behringer heeft inderdaad een hoop troep maar er zitten zeker prima dingen tussen.
Qua monitoren zou ik zeker even naar de plaatsing kijken. Heb je ze vlak bij een muur staan? Want dan krijg je er gratis en voor niks 3dB extra laag bij en als je ze in een hoek zet krijg je er zelfs 6dB bij. En dat is onbruikbaar laag wat je echt niet wilt hebben. En ook pootjes onder de monitoren helpt ja, dan heb je minder last van de resonanties van de houten (?) bureau?

Veel succes!

marc_olly
8 mei 2006, 12:38
there ya go.. dat was dus inderdaad de bevestiging van mijn gedachtes.
Ik ga morgen maar eens even spelen met plaatsing, want vogirge week bij feedback ben ik weer eens de ruimte ingelopen waar ze de monitoren demo-en daar was iemand aan het luisteren naar de ESI en Behringer vs Alesis en ik vond weer de ESI het beste klinken.

Er is dus iets bij mij thuis wat het laag, en het is echt alleen het laag, verramponeerd.
hieronder een testje van een mix die op mijn ESI's perfect klinkt, maar er dus zo uitkomt...

http://www.hoeishet.nl/fire%20in%20the%20hole.mp3

Ik weet het, het is mp3, maar je kunt het laag, of eigenlijk het gebrek er aan wel horen. De rest van de mix klinkt hierdoor vrij mid en neuzig, maar dat is dus alleen door het gebrek aan laag.

Thanks for the tips !

marc_olly
9 mei 2006, 16:31
Voordat ik als een malloot met mijn monitoren in het rond ga rennen, is het misschien handig als iemand mij wat tips kan geven over het plaatsen van de monitoren.

En helpt het als ik de monitoren iets van het bureau lift, door daar iets onder te plaatsen. Ze komen daarmee ook iets meer op oor/hoogte. Of moeten ze helemaal los van het bureau? dan moet ik even twee standaardjes maken, ook geen probleem.

De ruimte is even wat het is, ik ga hier in dit huis niets aan doen aangezien ik dit jaar wil verhuizen en dan een nieuwe ruimte wil creeren. Daar kan ik dan wel aan het werk met het maken van de ideale ruimte, met de nodige beperkingen.... zoals iedereen die kent.

Ic3gl0vE
9 mei 2006, 17:43
iets tussen je monitors en je bureau zetten helpt resonantie tegen te gaan. resonantie van je bureau zou de klank wat kunnen beïnvloeden (als je je bureau hoort trillen) en verder is het gewoon vervelend natuurlijk als je bureau trilt. onder mijn samson speakers zitten voetjes die erbijgeleverd zaten en dat scheelt een hoop hoor. monitorstands hebben vaak punten aan de onderkant om ervoor te zorgen dat je vloer niet trilt maar hier wordt je vloer niet mooier op als je parket of laminaat hebt!

Ic3gl0vE
9 mei 2006, 18:18
Oja en veel plezier met je nieuwe tafel trouwens. De yamaha's hebben inderdaad wat (voor mij niet storende) overspraak, maar ik heb de Mg16/4 eens met een mackie onyx 1604 vergeleken en op die mackie was de overspraak véél harder! Ik schrok er een beetje van dat een tafel die zo'n 5x zo duur is, zoveel meer overspraak kan/mag hebben

marc_olly
9 mei 2006, 21:06
Thanks !

Ik heb geen last van resonantie, ik werd meer getriggerd door de eerdere opmerking dat een muur/wand achter je monitor extra bas genereerd. Dat is precies wat er bij mij mis is...

Veel te veel laag wat niet echt uit de monitoren komt, maar als bijgeluid door de plaatsing of de ruimte komt.

Ik ga wel even prutsen !

Han S
9 mei 2006, 22:36
Thanks !

Ik heb geen last van resonantie, ik werd meer getriggerd door de eerdere opmerking dat een muur/wand achter je monitor extra bas genereerd. Dat is precies wat er bij mij mis is...

Veel te veel laag wat niet echt uit de monitoren komt, maar als bijgeluid door de plaatsing of de ruimte komt.

Ik ga wel even prutsen !

Marc, ik weet niet hoe groot je ruimte is, maar in elke ruimte met parallel lopende wanden heb je staande golven. En het hangt van de afmetingen van de ruimte en de positie waarin je je in die ruimte bevindt af waar je in het fequentiespectrum problemen zult hebben.

De problemen doen zich in de meeste ruimten voor in het laag en het werkt als volgt: een lage toon verlaat je luidspreker en knalt tegen de wand. Die reflecteert hem terug de ruimte in. De geluidsgolf bestaat uit positieve en negatieve componenten. Als jij nu precies op een plek zit waar in het laag een gereflecteerd positief deel van een golf zijn positieve origineel ontmoet, wordt die toon bijna een keer zo hard, ontmoet een gereflecteerd positief deel zijn negatieve origineel, dan verdwijnt hij bijna.

Daarom zijn er indertijd de z.g. nearfield monitoren ontwikkeld, bij deze monitoren zit je er zo dichtbij, dat je minder last hebt van het fenomeen staande golf.

Lage tonen worden doo ongeveer alles gereflecteerd, ook door een dik gordijn, het enige dat bij een groot probleem kan helpen is/zijn basstraps.
Controlrooms van studio's hebben daarom een andere vorm als het vierkant of de rechthoek, zelfs het plafond heeft een 'slope'. er is meestal een behoorlijk hoogteverschil van de ene naar de andere kant.

Als je de monitoren optimaal wilt laten klinken, experimenteer dan uitvoerig met de plaatsing. Als je ze in een hoek zet krijg je een laagboost, als ze op een plat vlak staan ook. Als je teveel laag hebt moeten ze vrij staan.

Succes.

marc_olly
10 mei 2006, 09:49
Han,

Bedankt voor de uitleg, het theoretische verhaal helpt altijd om datgene wat je hoort te verklaren. Ik weet dat het internet bol staat van verhalen over akoestiek, maar daar wordt meestal uitgegaan van de ideale situatie, dus hoe maak ik een goede ruimte.

Ik moet het doen met de middelen die ik heb en ben daarbij al behoorlijk bevoorrecht doordat ik de gehele ruimte tot mijn beschikking heb.

Gisteren ben ik met de monitoren gaan slepen op mijn werkruimte, en inderdaad heeft dat behoorlijk effect. Het zijn kleine nearfields, maar doordat er een baspoort aan de achterzijde van de monitor zit, heeft de plaatsing in verhouding met de wand erachter behoorlijk impact.

Wanneer ik de monitoren niet achteraan, maar vooraan op het bureau zet, dan is het geluid precies zoals ik dit ervaar op andere afluisterapparatuur. Uiteraard is dit geen ideale plek, maar geeft wel aan wat plaatsing doet.

Ik moet hier echt even wat tijd aan besteden, maar ben er wel achter dat ik nog steeds blij ben met mijn monitorkeuze. Wellicht dat ik mijn werkplek gewoon een meter van de kant af zet. Dan is het probleem wellicht opgelost.

Nog 1 vraagje...
Je uitleg van het nearfield principe/doel is duidelijk. Blijft alleen de vraag waarom ze de meeste nearfields voorzien van een baspoort aan de achterzijde! De meeste nearfields in homestudio's zullen toch tegen of vlakbij een wand geplaatst worden. En dan doet die baspoort precies wat hij niet moet doen! namelijk de golven weerkaatsten op de achterwand en daardoor onverwachte resultaten geven?

bert k
10 mei 2006, 10:31
Nou, de nearfield is natuurlijk bedoeld om op de hoeken van de studiomengtafel te zetten, en dan is er meestal geen achterwand.
De baspoort is bedoeld om de energie van der achterkant van de speaker vrij te laten. Gowed berekend, zodat het niet conflicteerd met het geluid aan de voorkant, maar dan moet het laag dus wel wat ruimte hebben. Zou je een box bouwen die helemaal gesloten is heb je inwendig flinke demping van de speaker, en heb je meer vermogen nodig voor hetzelfde volume.

marc_olly
10 mei 2006, 10:38
point taken, maar in de klasse tot laten we zeggen 500 doekoes per stuk, komen ze meestal op een bureau of tafel terecht in een achterafkamertje of op zolder.

Maar je hebt wel gelijk !

Ik ga gewoon vrolijk experimenteren en het geeft me gelijk wat stof tot nadenken over mijn nieuwe plek na de verhuizing. Inrichting en vorm van de ruimte doen dus enorm veel, meer nog dan de monitor zelf.

Bedankt voor de hulp en uitleg !

Marc

Han S
10 mei 2006, 10:46
Marc, wat ook wel eens wordt gedaan is een prop schuimrubber in de baspoort, de speaker kan dan nog genoeg ademen maar een deel van het laag wordt afgeremd.

marc_olly
10 mei 2006, 10:57
mmh, ik heb dus opties genoeg voordat ik verhuis.

bedankt voor alle tips, ik ga vanavond weer aan de slag. Zal wel wat foto's posten als ik een definitieve opstelling heb. Ben het zeulen wel wat zat, heb de afgelopen dagen niets anders gedaan dan schuiven, solderen i.v.m. de nieuwe tafel en herinrichten. Wil nu wel weer eens muziek maken :-(

Thanks again !

Ic3gl0vE
10 mei 2006, 23:15
Nou, de nearfield is natuurlijk bedoeld om op de hoeken van de studiomengtafel te zetten, en dan is er meestal geen achterwand.
De baspoort is bedoeld om de energie van der achterkant van de speaker vrij te laten. Gowed berekend, zodat het niet conflicteerd met het geluid aan de voorkant, maar dan moet het laag dus wel wat ruimte hebben. Zou je een box bouwen die helemaal gesloten is heb je inwendig flinke demping van de speaker, en heb je meer vermogen nodig voor hetzelfde volume.


De Mackie HR824 lijkt op het eerste gezicht geen baspoort te hebben, hoe zit dat dan?

bert k
10 mei 2006, 23:46
Ik ken hem niet, maar de baspoort zit misschien aan de achterkant. Of hij heeft idd geen baspoort, en dan moet er een wat dikkere versterker op. Het zijn gewoon twee verschillende manieren om een box te ontwerpen.

Frits van Mourik
10 mei 2006, 23:56
Een luidsprekerkast hoeft geen baspoort te hebben; er zijn genoeg ontwerpen die uitgaan van een gesloten kast. Nadeel van een gesloten kast is, dat er een vrij duidelijke resonantiepiek in het laag optreedt. Beneden deze piek valt het laag steil af. Een goed afgestemde basreflex-kast heeft twee resonantiepieken in het laag, alleen zijn die veel kleiner dan bij de gesloten kast. Bovendien ligt de laagste piek een stuk lager dan bij de gesloten box. Het laag loopt dus verder door. Daarbij komt nog, dat door de (om)weg, die het laag door de poort moet maken, dit in fase is met het direkte geluid uit de speaker; hoger rendement dus!

Maar zo heb je nog veel meer kastontwerpen, allemaal bedoeld om dat verrekte laag er maar uit te persen. De transmissie-lijn, de aperiodische kast,de dubbele basreflex, de Hartley baffle, allerlei hoorns- gevouwen of niet-, het niervormig klankbord, ga zo maar door...

marc_olly
11 mei 2006, 12:39
The HR824's extended low frequency response is achieved, in part, by a mass-loaded 6"x9" honeycomb passive radiator that fires out the rear of the enclosure. This passive radiator works in concert with the high-precision, German-designed LF driver to deliver extended low-end response without resorting to a "ported cabinet" design. How does it work? Servo-feedback circuitry monitors the LF transducer's motional parameters and applies appropriate control and damping using the passive radiator. This constant correction produces tight, articulate bass without the tubbiness, distortion or overhang common among most small monitors.

Geen poort dus, maar wel een manier waarop het ultralaag de achterzijde van de monitor verlaat. Je kunt dit ook goed zien aan de achterzijde van de monitor, want hij is niet helemaal gesloten, maar rondom het aansluit/instellingen paneel zitten roosters.

Deze monitor biedt trouwens wel wat opties voor plaatsing. Je kunt wat freq's afzwakken of juist versterken n.a.v. de plaatsing. Op zich mooi, maar ik vraag me nu wel of in hoeverre dit werkt. De weerkaatsing van de golven is in de praktijk volgens mij niet of nauwelijks te voorspellen, tenzij je de ruimte helemaal perfect hebt opgezet. En het lijkt me dat de meeste bezoekers hier (bezitters prof studio's/engineers daargelaten) dat hier niet voor elkaar hebben.

bert k
11 mei 2006, 12:59
Dat geldt toch wel voor vrijwel alle boxen, dat de plaatsing van invloed is op het geluid. Bij een box als deze, met dus een passieve weergever aan de achterkant, ligt het natuurlijk voor de hand, maar iedere muur, of vloer heeft ernstige invloed op je geluid, en is moeilijk voorspelbaar.

Misschien kan je een leverancier vinden waar je een aantal boxen op proef mag proberen.

marc_olly
11 mei 2006, 13:31
Bert,

Voor mij is het probleem in principe opgelost. Ten minste... ik heb het probleem gevonden en moet nu gaan experimenteren met een andere plek/opstelling voor mijn hele set-up. Ik wil vooralsnog geen andere monitoren.

Als de opmerking niet voor mij bedoeld was.... sorry !

Blijft rete-interessante materie.

bert k
11 mei 2006, 13:55
Nee, ik was vergeten dat je ze al had, ik moest ff teruglezen. Dus mijn advies slaat eigenlijk nergens op. :)