PDA

View Full Version : Veelzijdige strat



G.G.
8 mei 2006, 10:25
Heb net een stratbody aangeschaft met badkuipfresing (komt waarschijnlijk begin volgende week binnen. Deze ga ik ontdoen van al zijn lak en dan in de olie zetten.

Heb nog een strathals met esdoorn toets, een ibanez low pro edge en een dimarzio tone zone en een dimarzio PAF en een onbekend strat midden elementje.

Wil dus een H-S-H opstelling maken waarbij het brug element te splitten is door de pushpull volume knop

Nou zit ik met de standaard 5 standenschakelaar, die levert die lekkere 2e en 4e stand op, dus die schakelaar ga ik gebruiken.




Dan hou ik nog twee gaten in de slagplaat over voor twee potmeters. Iemand hier nog leuke ideeën voor? Potmetertje om het hals element bij het brugelement te draaien?

Met andere woorden: Wat is een leuk idee op met deze twee potmetergaten te doen qua sounds.

De sites met verschillende bedradingsschema's, die ken ik ondertussen allemaal wel, maar wat zijn jullie ervaringen, ideeën?

DarknessAwaits
8 mei 2006, 10:31
Mijn ervaring is dat als je teveel functionaliteit op 1 gitaar gaat stoppen je het meerendeel niet gebruikt. Verder kan ik daarom ook eigenlijk niets bedenken ;).

G.G.
8 mei 2006, 10:37
Mijn ervaring is dat als je teveel functionaliteit op 1 gitaar gaat stoppen je het meerendeel niet gebruikt. Verder kan ik daarom ook eigenlijk niets bedenken ;).

Ben ik het helemaal mee eens, maar die gaten zitten er toch al, en het is zo lelijk als je die open laat. Potmetertjes en miniswitches kosten geen drol.

Om die reden heb ik een stratje opgebouwd met alleen een volumepot. Verder zitten er twee niet aangesloten potmeters in de slagplaat om de plekken te vullen.

Deze keer wilde ik gewoon alle plekken vullen met werkende schakelingen (of ik ze zal gebruiken weet ik niet, maar het kan altijd nog).

RUIS
8 mei 2006, 17:49
Gebruik één van die gaten voor een draaischakelaar. Je kan dan heel veel elementcombinaties gebruiken (buckers zijn te splitsen neeem ik aan?). Ik heb op mijn Strat een 3-standenschakelaar, een volume, een tone en de onderste knop is een draaischakelaar. Ik heb een brughumbucker en een singlecoil in de halspositie en ik kom op 7 combinaties.

G.G.
8 mei 2006, 19:11
Gebruik één van die gaten voor een draaischakelaar. Je kan dan heel veel elementcombinaties gebruiken (buckers zijn te splitsen neeem ik aan?). Ik heb op mijn Strat een 3-standenschakelaar, een volume, een tone en de onderste knop is een draaischakelaar. Ik heb een brughumbucker en een singlecoil in de halspositie en ik kom op 7 combinaties.

Goeie tip, daar ga ik eens over nadenken

Fumi SG
8 mei 2006, 19:20
Of een soort varitone systeem. Neem weer een draaischakelaar (rotaryswitch) en hang er verschillende condensatoren aan. Hierdoor krijg je een aantal standen met allemaal een andere tone, je zou die 'tone-standen' dan weer aan kunnen passen dmv een tonepot. Ideetje??

G.G.
8 mei 2006, 19:50
Of een soort varitone systeem. Neem weer een draaischakelaar (rotaryswitch) en hang er verschillende condensatoren aan. Hierdoor krijg je een aantal standen met allemaal een andere tone, je zou die 'tone-standen' dan weer aan kunnen passen dmv een tonepot. Ideetje??Ook een leuk idee, ik ga binnenkort maar ff een schemaatje tekenen.

nopster
8 mei 2006, 20:05
Er staan op deze site ook een paar speciale boostknoppen.
Ongeveer op 1/3de vd pagina:

http://www.axesrus.com/axeknobs.htm

vester86
8 mei 2006, 23:42
1 volume, 1 tone, en in het laatste gat een 3way switch voor serie/paralel/split. evt nog een pushpull (onder de volume of tone) voor de andere humbucker, om die ofwel te coilsplitten danwel paralel te schakelen) dan heb je zeker wel een veelzijdige gitaar met opties die ook daadwerkelijk bruikbaar zijn