PDA

View Full Version : nog steeds fretbuzz



kevin1988
7 mei 2006, 23:11
Hey allemaal!

Laatst had ik m'n elektrische gitaar af laten stellen door een gitaarwinkel. Ging weer de dag erna terug aangezien ik niet tevreden was erover. Toen werd er weer ff wat aan gedaan, maar ik twijfelde echt enorm aan de kunde van die persoon. Vandaar dat ik nu echt zoiets heb van: die blijft van mijn gitaar af! Hij had bijvoorbeelde de nieuwe snaren er al helemaal verkeerd opgedaan, had beschadigingen gemaakt en hij was ook nog eens niet goed afgesteld. Nu is mijn gitaar echter nog steeds niet goed afgesteld, ook niet nadat ik voor de 2e keer bij die man langskwam. Nu wil ik het dus zelf doen aangezien ik gillend gek wordt van die fretbuzz. Nu heb ik alleen met voelermaatjes gemeten en alles is in orde gewoon. De actie bij m'n lage e-snaar is 2mm en me hoge e-snaar 1,5mm. De kromming van m'n hals is tussen de 0,3 en 0,4. Dat is dus ook goed. Ik snap nu gewoon echt niet waar die fretbuzz nu vandaan komt. Hoe kan ik dit nou oplossen? Kan het komen doordat ik dikkere snaren heb genomen? Ik had eerst 0.009 en nu 0.010. Ik heb de fretbuzz overigens voor zover ik kan horen niet als ik de snaren los aansla, alleen wanneer ik toetsen in ga drukken. Weet iemand misschien wat er mogelijk aan de hand is? Weet iemand desnoods een adres van een hele goede maar niet al te dure winkel/gitaarbouwer in de buurt van Alkmaar die hem kan afstellen waardoor dat ratelen overgaat? Ik word er namelijk echt gillend gek van en baal er echt flink van dat die vorige winkel me zo heeft behandeld en het heeft me eigenlijk 35 euro voor niks gekost.

Groetjes Kevin

Tupelo
7 mei 2006, 23:40
Met 010 zou je juist minder fretbuzz moeten hebben lijkt me... Als ik lui ben en geen zin heb om mijn hals opnieuw af te stellen speel ik winters op mijn electrische gitaar 011 i.p.v. 010 om deze reden.

Snaren al wat hoger geprobeerd te leggen & heb je geen fretslijtage?

kevin1988
8 mei 2006, 08:36
Bedankt voor je berichtje. Ik kan proberen de actie nog wat te verhogen, maar als ik het nog hoger zet dan voorgeschreven staat, wordt het dan niet een stuk moeilijker om de gitaar te bespelen? Fretslijtage lijkt me niet, de gitaar is nog geen jaar oud en ik heb er altijd rustig op gespeeld dus het lijkt me niet dat de frets nu al slijtage vertonen. Voor zover ik kan zien, zien ze er nog goed uit.

dejohan
8 mei 2006, 10:37
Elke electrische gitaar heeft wel een beetje fretbuzz hoor. Zolang je het niet door de versterker hoort als je met distortion speelt zou ik me er niet te veel van aantrekken.
Daarnaast vind ik die "voorgeschreven actie" eerlijk gezegd redelijk laag. Hangt er een beetje vanaf wat voor stijl en gitaar je speelt. Wil je shredden of jazzen dat zal dit wel goed zijn. Wil je gewone akkoordenrock-met-af-en-toe een solotje in de bleusscale spelen zou ik hem hoger zetten.

Droffie
8 mei 2006, 12:52
Bedankt voor je berichtje. Ik kan proberen de actie nog wat te verhogen, maar als ik het nog hoger zet dan voorgeschreven staat, wordt het dan niet een stuk moeilijker om de gitaar te bespelen? Fretslijtage lijkt me niet, de gitaar is nog geen jaar oud en ik heb er altijd rustig op gespeeld dus het lijkt me niet dat de frets nu al slijtage vertonen. Voor zover ik kan zien, zien ze er nog goed uit.

Op welke frets heb je buzz? op hogere frets (12 en hoger) heeft een halspen afstelling niet veel zin. Dat zal je met aktie verhoging moeten doen op je brug.
Als je op de lagere frets buzz hebt moet je je hals iets meer refief geven (kromming). Hang je ook niet te veel op aan de 1.5/2.0 mm standaard. Je moet 't meer op gevoel doen. zo doe ik 't tenminste.

kevin1988
8 mei 2006, 13:37
Je hoort de fretbuzz niet door de versterker heen, maar het is wel erg storend om steeds dat geratel te horen vind ik. De snaren ratelen eigenlijk in de lage, maar ook in de hoge posities en ook alleen maar op de lagere snaren. Op de hoge snaren is er geen fretbuzz. Ik zal straks even de actie ietsjes verhogen. Kijken of dat helpt. Ik speel eigenlijk vooral rock. Dus veel powerchords enzo en daar hoor ik dan ook de meeste fretbuzz bij. Als ik 1 snaar aansla dan is het er amper. Bedankt voor jullie berichtjes. Als ik het dus zo hoor dan is de voorgeschreven actie erg laag en zeker voor rock. Ik kijk ook even of de hals nog aangepast moet worden, maar daar kijk ik later naar. Hij is nu ongeveer 0,4 mm en dat zou in principe voldoende moeten zijn. Nogmaals bedankt voor de reacties! Ik ga nu eventjes m'n actie een beetje verhogen. Kijken of het helpt.

Droffie
8 mei 2006, 14:04
Zoals ik al zei, actieverhoging voor lage fretbuzz zal niet veel helpen. In dat geval is je waarschijnlijk je hals te recht of je fretten niet goed.
Het is vaak een combinatie, beetje halspen, beetje aktie.

Probeer 't, je kan niet veel fout doen.

Succes

kevin1988
8 mei 2006, 14:10
Net ongeveer driekwart draai gegeven aan de inbusboutjes op m'n brugzadeltjes. Maar er zit nog steeds die irritante fretbuzz. Ik heb het in de lagere, maar ook in de hogere posities. Bij de 15e fret stopt het ongeveer. Of 17e. Dus dit betekent dat ik aan m'n halspen moet zitten? Kan ik dit niet beter door een vakman laten doen? Ben namelijk als de dood dat ik m'n gitaar straks beschadig.

no 1 hops
8 mei 2006, 14:11
lage snaren op een short scale gitaar ( bv les paul, sg)hebben hier geloof ik vaker last van.
omdat de spanning van juist die snaren minder groot is kunnen ze na de aanslag een groter slag maken tijdens het trillen.
rock, dus ook iets lager gestemd?
maakt het alleen maar erger.

kevin1988
8 mei 2006, 14:17
Ik heb een Ibanez SA120, weet niet of dat ook het geval is dan. Ik heb m'n snaren gewoon op de normale stemming staan. Had al van het begin af aan dat ik em had al fretbuzz, maar dacht al die tijd dat het aan mij lag. Dat ik gewoon slecht speelde, maar ik heb het nu nog steeds en ik krijg het niet als ik wel heel zachtjes aan sla. Wat wel aan de hand is... de snaren zitten er niet goed op. Er zit maar 1 winding op (die winkel had ze er zo opgezet). Betekent dit dan ook dat dat voor problemen zorgt?

no 1 hops
8 mei 2006, 14:22
als hij snel ontstemd wel.
scale kun je meten , de afstand tussen topkam en brugkam.
zal ook wel op de website staan.( 25,5)
weet je trouwens zeker dat het niet eventueel de veren van de tremmolo zijn die meetrillen?

Droffie
8 mei 2006, 14:30
Net ongeveer driekwart draai gegeven aan de inbusboutjes op m'n brugzadeltjes. Maar er zit nog steeds die irritante fretbuzz. Ik heb het in de lagere, maar ook in de hogere posities. Bij de 15e fret stopt het ongeveer. Of 17e. Dus dit betekent dat ik aan m'n halspen moet zitten? Kan ik dit niet beter door een vakman laten doen? Ben namelijk als de dood dat ik m'n gitaar straks beschadig.

Halspen afstelling is nodig. Je moet de hals iets meer kromming geven...

http://www.donhofstee.nl/pics/halsstellenelectr1.jpg

Draai niet meer dan een kwartslag per keer en laat de hals even settelen nadat je gedraaid hebt voordat je de snaren weer op spanning draait. Je hele aktie zal omhoog komen dus zal je op de brug dit weer kunnen verlagen.

Nu zeg ik 't niet meer hoor.

Droffie
8 mei 2006, 14:33
lage snaren op een short scale gitaar ( bv les paul, sg)hebben hier geloof ik vaker last van.
omdat de spanning van juist die snaren minder groot is kunnen ze na de aanslag een groter slag maken tijdens het trillen.
rock, dus ook iets lager gestemd?
maakt het alleen maar erger.

Ik heb een Les Paul en geen fretbuzz op mijn lage snaren. Je hebt gelijk dat door lagere snaarspanning de snaar iets meer ruimte nodig heeft om vrij te trillen.
Ik speel veel in open G en dat moet je toch even je hals een beetje bij draaien.

kevin1988
8 mei 2006, 14:34
Of het de veren zijn die meetrillen... geen flauw idee. Volgens mij niet. Heb de tremolo nog nooit gebruikt. Ik heb alle 3 de veren gewoon erin gelaten zoals ze altijd zitten. Volgens mij zitten ze er alle 3 recht in. Als ik de hals dus opnieuw afstel dan komt m'n actie ook meteen omhoog. Ik zal het proberen. Doe erg voorzicht aan ermee. Bedankt voor de berichten!

no 1 hops
9 mei 2006, 11:10
Of het de veren zijn die meetrillen... geen flauw idee. Volgens mij niet. Heb de tremolo nog nooit gebruikt. Ik heb alle 3 de veren gewoon erin gelaten zoals ze altijd zitten. Volgens mij zitten ze er alle 3 recht in. Als ik de hals dus opnieuw afstel dan komt m'n actie ook meteen omhoog. Ik zal het proberen. Doe erg voorzicht aan ermee. Bedankt voor de berichten!zet die dingen anders even uit elkaar.
1 in het midden en de andere twee zover mogelijk buiten.
misschien heb je nog wel iets zachts liggen stop dat ertussen.
als de klauw, waaraan die veren gehaakt zitten niet ver is in gedraait staan die veren misschien te los en vibreren ze mee.
volgens erlewine, maakt de hals zo recht mogelijk, daarna langzaam de brugzadels iets omhoog totdat de buzz verdwijnt.
buzzt ie zonder dat de snaren zijn ingedrukt dan kan het ook aan de topkam liggen, maar dat was bij jouw niet het geval meen ik