PDA

View Full Version : Laboga.



Kris Haex
7 mei 2006, 19:37
Ik kwam in de Muziekwinkel om te kijken voor een nieuwe amp. Ik wilde eigenlijk een Marshall JCM 2000 kopen. Maar ze raden me daar Laboga aan. Een Pools merk, zou nog beter zijn als Marshall. Nu had een verkoper me een Laboga combo van 50 watt laten horen en ik vond dat die wel goed klonk. Ik ga in ieder geval wel een Top en een box kopen van 100 Watt. Heeft iemand ervaring met Laboga?

Dude
7 mei 2006, 19:44
Heb dr wel eens ergens iets over gelezen ja, vaag onbekend merk dat dr vrij kitch en cheap uitziet geloof ik.

Maar euuh... tsl zoek je toch ?? die klinken zooooo goed, ahum zie signature ahum

AART
7 mei 2006, 19:45
Laboga is idd een pools merk.

Als je een Laboga wel ok vind raad ik aan hier eens te kijken:

www.musicstore.com

Het huismerk Fame bij musicstore zijn Laboga versterkers(bij de buizenbakken dan).

Scheelt al gauw zo'n 200 euro op een Laboga met echt Laboga logo erop ;)

Kris Haex
7 mei 2006, 20:27
Ik twijfel nog, Marshall is natuurlijk bekend en ook goed! En zij gaan zeggen dat Laboga nog beter is. Ik ga ze allebei eens moeten testen om meer zekerheid te krijgen.

Scali
7 mei 2006, 20:45
Wat is 'beter'?
Voor zover ik weet zijn die Laboga's geen Marshall-klonen, dus zullen ze net als alle andere buizenversterkers die geen Marshall-klonen zijn, een eigen geluid hebben.
En of dat beter is of niet, dat bepaal jij natuurlijk zelf. Als je per se het geluid van de JCM2000 wil hebben, moet je die kopen, lijkt me.
Een Vox AC30 is volgens sommigen misschien ook wel 'beter' dan een Marshall JCM2000, maar hij zal totaal niet hetzelfde geluid produceren.

AART
8 mei 2006, 14:30
Laboga is echt wel een goed merk, kan er cheap uitzien, maar het is handbuilt in poland en er spelen redelijk wat oostblok metalbands op

Geronimo
8 mei 2006, 15:29
Heb dr wel eens ergens iets over gelezen ja, vaag onbekend merk dat dr vrij kitch en cheap uitziet geloof ik.

Maar euuh... tsl zoek je toch ?? die klinken zooooo goed, ahum zie signature ahum

Cheap? Handwired en degelijk als je het mij vraagt. En beter dan Marshall is niet zo moeilijk denk.

Hier check dit:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=72778&highlight=Laboga

Laboga wordt ook onder de naam Fame verkocht en ik lees eigenlijk alleen maar goede dingen erover. Volgens mij is de kwaliteit vergelijkbaar met Mesa.

marc_o
9 mei 2006, 11:05
Laboga is echt wel een goed merk, kan er cheap uitzien, maar het is handbuilt in poland en er spelen redelijk wat oostblok metalbands op


Sorry, maar niet erg overtuigend....

Mitch
9 mei 2006, 11:09
Exactly ! Ik dacht juist dat het een grote printplaten-fabriek was, niet zo zeer handwired ? Kan me vergissen natuurlijk....
Kritiek die ik vaak gelezen heb is dat de toonregeling erg beperkt is. Voor die prijs niet verwonderlijk.

AART
9 mei 2006, 11:19
ligt eraan, de goedkoopste combo's(studio reverb oid) zijn vergelijkbaar met de JCM 900, maar ze kosten nieuw minder dan een tweedehandse jcm 900.

De overkill of hector of hoe dat ding ook heet was volgens mij een redelijk high gain beest(5150/recto achtig) en op HCF waren er wat gebruikers heel erg tevreden mee.

Over poitn to point heb iki niks gezegd, maar dat zijn de meeste moderne mps al niet meer.

Geronimo
9 mei 2006, 15:25
Ik heb gezegd dat het handwired is, niet aart. Hij had het over handbuilt. Overigens weinig verschil. Wel een verschil met point to point of hardwired of hoe je het ook noemen wilt.
Maar ik denk dat die prijs zo laag is door de economie aldaar, en dat het niet ligt aan een mindere kwaliteit. Ik denk dat die van peavey of marshall lager ligt... Daar plakken ze alles op printplaten en knopen ze alles met connectortjes aan elkaar vast om het betaalbaar te houden.

Scali
9 mei 2006, 15:48
Maar ik denk dat die prijs zo laag is door de economie aldaar, en dat het niet ligt aan een mindere kwaliteit.

Lijkt me ook, beetje een Europees China :)
Goedkope handen, maar die kunnen best vakkundig zijn.


Ik denk dat die van peavey of marshall lager ligt... Daar plakken ze alles op printplaten en knopen ze alles met connectortjes aan elkaar vast om het betaalbaar te houden.

Bij Peavey waarschijnlijk wel. Ik vind Peavey een soort Amerikaanse Behringer. Maken veel dingen na, tegen lage prijzen, en dus ook de kwaliteit wat lager.
Bij Marshall ligt het er maar aan wat je koopt. De standaard-versterkertjes (MG, AVT, DSL/TSL bv) moeten natuurlijk scherp geprijsd worden. De reissues staan daar weer boven, en dan ook nog die handwired-modellen en andere speciale producten. Ik denk dat die wel vergelijkbaar zijn met (goede) boutique-amps qua kwaliteit, maar daar is de prijs dan ook wel naar.

AART
9 mei 2006, 16:18
peavey is zeker geen amerikaanse behringer.

Peavey's zijn echt built like a tank, zeker de 5150.

ik heb nooit problemen gehad met mijn 5150, itt mijn oude SL-X.



Als je een peavey van een flat gooit is de enige reden dat er geen geluid meer uit komt de lengte van het snoer....

Mitch
9 mei 2006, 18:42
PRS is ook een beetje de Amerikaanse Richwood :seriousf:
Enorm uniek en vooruitstrevend zijn ze misschien niet geweest, maar vergelijken met Behringer is toch wel iets te weinig credit. Met de Bandit alleen al hebben ze een hoop mensen blij gemaakt.

Lord Abortion
9 mei 2006, 20:28
Bij Peavey waarschijnlijk wel. Ik vind Peavey een soort Amerikaanse Behringer. Maken veel dingen na, tegen lage prijzen, en dus ook de kwaliteit wat lager.
Bij Marshall ligt het er maar aan wat je koopt. De standaard-versterkertjes (MG, AVT, DSL/TSL bv) moeten natuurlijk scherp geprijsd worden. De reissues staan daar weer boven, en dan ook nog die handwired-modellen en andere speciale producten. Ik denk dat die wel vergelijkbaar zijn met (goede) boutique-amps qua kwaliteit, maar daar is de prijs dan ook wel naar.

Ik vind de betaalbare Marshalls nu niets om over naar huis te schrijven qua kwaliteit. Een DSL/TSL zou ik nooit kopen en ik snap de populariteit van die dingen ook niet. Voor quasi hetzelfde budget heb je een Framus Dragon of Cobra, een Carvin Legacy of V3, ENGL Powerball, Brunetti XL R-EVO, H&K Trilogy, ... allemaal veel betere amps, zowel qua sound als kwalitatief als qua features.

Scali
9 mei 2006, 20:34
Maar laten we het on-topic houden.

Geronimo
10 mei 2006, 10:39
Behringer is dan wel goedkoop, maar zo heel erg bout is het ook weer niet. Ze maken toch wel oke dingen voor een scherpe prijs...
Peavey en Marshall vind ik gewoon qua kwaliteit hetzelfde. Een 5150 als een tank Aart? Plastic buisvoeten vastgepopnageld en dergelijke dingen meer als ze zo tanks maken ga ik liever lopen... De kwaliteit is wel redelijk maar toch gewoon standaard massaproductie.

Scali
10 mei 2006, 11:32
Behringer is dan wel goedkoop, maar zo heel erg bout is het ook weer niet. Ze maken toch wel oke dingen voor een scherpe prijs...

Inderdaad. Alle waar naar z'n geld. Die goedkope gitaarversterkertjes van ze, die zijn natuurlijk niet echt super... en een V-Amp haalt het ook niet bij een echte Pod... Aan de andere kant stellen ze wel mensen in staat om dit soort apparatuur te kopen, die het anders nooit konden betalen.
Ik heb over de V-Ampire toch wel goede dingen gehoord, en hun keyboardversterkers schijnen ook erg goed te zijn voor het versterken van modelers. Ook een aantal van hun microfoons schijnen erg goed te zijn.


Peavey en Marshall vind ik gewoon qua kwaliteit hetzelfde.

Ik maak bij Marshall dus onderscheid tussen de standaard populaire series en de duurdere reissues/handwireds etc.
Volgens mij is er bij Peavey niet echt verschil in kwaliteit tussen hun series. Allemaal massaproductie, en bij allemaal de prijs laag proberen te houden.
Doen ze dus ook concessies aan de kwaliteit, al wil dat niet zeggen dat het rotzooi is, maar het kan beter.
Bij een Marshall JTM45/100 bv kun je volgens mij niet echt zeggen dat ze concessies aan de kwaliteit gedaan hebben om de prijs een paar euros omlaag te brengen. Bij een JCM2000 natuurlijk wel.

Verder bedoelde ik met mijn vergelijking met Behringer vooral dat Peavey eigenlijk vooral producten van anderen namaakt, tegen scherpe prijzen. Het ging me niet zozeer om de kwaliteit (al is Peavey mijns insziens geen absolute topkwaliteit).
Peavey heeft eigenlijk niet echt 'originele' producten, met uitzondering van de 5150 misschien (maar die zal vast weer op een of andere Marshall gebaseerd zijn).
Marshall of Mesa/Boogie is toch anders, versterkers met een eigen sound, die door velen geimiteerd zijn.

Dick Wolkendeck
10 mei 2006, 11:49
peavey is zeker geen amerikaanse behringer.

Peavey's zijn echt built like a tank, zeker de 5150.

ik heb nooit problemen gehad met mijn 5150, itt mijn oude SL-X.



Als je een peavey van een flat gooit is de enige reden dat er geen geluid meer uit komt de lengte van het snoer....


Inderdaad!! En daarnaast bestaat Peavey al sinds 1965 en hebben ze wel degelijk een eigen ding neergezet, bijvoorbeeld met de bekende Bandits en de Transtube spullen.

Geronimo
10 mei 2006, 11:56
Inderdaad. Alle waar naar z'n geld. Die goedkope gitaarversterkertjes van ze, die zijn natuurlijk niet echt super... en een V-Amp haalt het ook niet bij een echte Pod... Aan de andere kant stellen ze wel mensen in staat om dit soort apparatuur te kopen, die het anders nooit konden betalen.
Ik heb over de V-Ampire toch wel goede dingen gehoord, en hun keyboardversterkers schijnen ook erg goed te zijn voor het versterken van modelers. Ook een aantal van hun microfoons schijnen erg goed te zijn.

Mwah, ik heb een behringer microfoon en dat is best een matig ding... Maar bijvoorbeeld hun midi-controllers zijn gewoon goed, net als hun huis tuin en keuken mixertjes. Het voldoet gewoon, pleurt niet vanzelf uit elkaar en het heeft allemaal een leuke prijs.




Ik maak bij Marshall dus onderscheid tussen de standaard populaire series en de duurdere reissues/handwireds etc.
Volgens mij is er bij Peavey niet echt verschil in kwaliteit tussen hun series. Allemaal massaproductie, en bij allemaal de prijs laag proberen te houden.
Doen ze dus ook concessies aan de kwaliteit, al wil dat niet zeggen dat het rotzooi is, maar het kan beter.
Bij een Marshall JTM45/100 bv kun je volgens mij niet echt zeggen dat ze concessies aan de kwaliteit gedaan hebben om de prijs een paar euros omlaag te brengen. Bij een JCM2000 natuurlijk wel.

Marshall verkoopt idd producten van verschillende kwaliteitsniveau's, maar daar betaal je zoals je zelf al zegt dan ook naar. Peavey doet dat naar mijn weten idd niet, maar ja dat is verder dus ook niet echt een punt. Peavey heeft volgens mij wel een professionele tak misschien dat de kwaliteit daarvan beter is dan hun consumentenzooi, ik weet het niet.
Ik weet wel dat er bij Nederland Muziek toen met de meeting een JTM45 stond voor 7000 (!!!) euro, en volgens de kenners klonk die nou niet echt onwijs. Dat zegt dan ook wel weer iets.



Verder bedoelde ik met mijn vergelijking met Behringer vooral dat Peavey eigenlijk vooral producten van anderen namaakt, tegen scherpe prijzen.
Peavey heeft eigenlijk niet echt 'originele' producten, met uitzondering van de 5150 misschien (maar die zal vast weer op een of andere Marshall gebaseerd zijn).
Marshall of Mesa/Boogie is toch anders, versterkers met een eigen sound, die door velen geimiteerd zijn.

De 5150 is idd gebaseerd op het Soldano ontwerp, wat van de JCM800 is afgeleid. Maar ja die is weer van de Bassman afgeleid... Dus ja who copies who? En Mesa's zijn ook allemaal aangepaste Fender klonen, en hun Rectifier hebben ze ook van Soldano geript. Ze maken allemaal na dus dat vind ik niet echt een argument om Behringer minder te vinden. Het is gewoon wat matig maar dat krijg je nu eenmaal voor zo'n prijs.

Maar waar het allemaal dus om begon: Laboga (wordt ook verkocht als Fame) zit volgens mij kwalitatief dus beter in elkaar dan al die bekende westerse merken.

SimonS
10 mei 2006, 12:40
zo zie je maar weer, de enige echte (originele) versterkers worden door Fender gemaakt...

AART
10 mei 2006, 12:42
oftewel met een bassman kan je alles? :satisfie:

yeah, metallica, JCM 800, recto, allemaal :chicken:

Scali
10 mei 2006, 13:24
Mwah, ik heb een behringer microfoon en dat is best een matig ding...

Ik zeg ook niet dat ze allemaal goed zijn... Maar hun condensatormicrofoons, ik meen types B1 of B2, die schijnen best okee te zijn. Ik ken iemand die een studio runt, en die gebruikt ze redelijk vaak.


Ik weet wel dat er bij Nederland Muziek toen met de meeting een JTM45 stond voor 7000 (!!!) euro, en volgens de kenners klonk die nou niet echt onwijs. Dat zegt dan ook wel weer iets.

Ja, maar goede bouwkwaliteit garandeert nog geen goed klinkende versterker, natuurlijk. Sterker nog, vaak zijn die imperfecties in ontwerp of onderdelen nou juist datgene dat een versterker z'n karakter geeft.
Maar volgens mij is er bij een versterker als de JTM45/100 op bouwkwaliteit niet veel aan te merken.


Ze maken allemaal na dus dat vind ik niet echt een argument om Behringer minder te vinden.

Er is wel een fundamenteel verschil... Marshall, Mesa/Boogie en Soldano nemen een versterker als de basis, en veranderen hem zodanig dat er een compleet nieuwe sound ontstaat, en de versterker eigenlijk populairder wordt dan het origineel (in ieder geval bij de doelgroep).
Bij Behringer kan ik nou niet echt zeggen dat ik liever hun klonen heb dan het origineel. Hun klonen zijn eigenlijk alleen maar minder dan het origineel, en dat vind ik bij Peavey ook. Meest schrijnende voorbeeld vind ik nog wel de JSX. Satriani klonk naar mijn mening echt beter toen ie nog op z'n Marshall speelde.


Maar waar het allemaal dus om begon: Laboga (wordt ook verkocht als Fame) zit volgens mij kwalitatief dus beter in elkaar dan al die bekende westerse merken.

Lijkt mij ook niet onmogelijk. Ik heb ze zelf nog niet geprobeerd, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd. Ik vind die houten top er erg geinig uitzien.

SimonS
10 mei 2006, 13:27
oftewel met een bassman kan je alles? :satisfie:

yeah, metallica, JCM 800, recto, allemaal :chicken:
Ja kijk, dát zei ik dus niet! (ik speel zelf Mesa)

Geronimo
10 mei 2006, 14:05
zo zie je maar weer, de enige echte (originele) versterkers worden door Fender gemaakt...

Mja, maar fender baseerde zijn ideeen weer op andere, oudere ontwerpen... Dus ja zo kunnen we door blijven gaan :)

Dick Wolkendeck
10 mei 2006, 14:07
...tot aan meneer Voltaire?


edit: o nee shit dat was Alessandro Volta (eerste batterij).

AART
10 mei 2006, 14:33
Ja kijk, dát zei ik dus niet! (ik speel zelf Mesa)

nee, maar meer in het algemeen, dat gezeik, ik weet dat je mesa speelt btw.

maarja, ik ben gewoon vaag.

SGS
15 mei 2006, 01:26
Exactly ! Ik dacht juist dat het een grote printplaten-fabriek was, niet zo zeer handwired ? Kan me vergissen natuurlijk....
Kritiek die ik vaak gelezen heb is dat de toonregeling erg beperkt is. Voor die prijs niet verwonderlijk.

Niet helemaal correct... ben zelf ook op zoek naar een Laboga... Ben er nog niet helemaal uit, maar is wel degelijk handgemaakt...

Als ik me niet vergis is Marshall een grote printplatenfabriek (op de handwired series na). De onderdelen van Laboga zijn ook op printpraat gemonteerd, maar handmatig, dus normaal wel iets beter gesoldeerd. iedereen die ik ken met een marshall heeft deze wel eens moeten binnenbrengen omdat er breukjes in de printplaat waren.. op zich niet meteen het grootste probleem, maar je bent je amp dan wel weer twee weken kwijt...

Wat betreft Fame en Laboga... Een aantal modellen van Fame werden inderdaad bij Laboga gemaakt, maar deze zijn niet identiek...

SGS
15 mei 2006, 01:29
Lijkt me ook, beetje een Europees China :)
Goedkope handen, maar die kunnen best vakkundig zijn.



Bij Peavey waarschijnlijk wel. Ik vind Peavey een soort Amerikaanse Behringer. Maken veel dingen na, tegen lage prijzen, en dus ook de kwaliteit wat lager.
Bij Marshall ligt het er maar aan wat je koopt. De standaard-versterkertjes (MG, AVT, DSL/TSL bv) moeten natuurlijk scherp geprijsd worden. De reissues staan daar weer boven, en dan ook nog die handwired-modellen en andere speciale producten. Ik denk dat die wel vergelijkbaar zijn met (goede) boutique-amps qua kwaliteit, maar daar is de prijs dan ook wel naar.

BTW, alle lowbudget versterkers van de grote merken worden in China en andere oosterse landen gemaakt...

DarknessAwaits
15 mei 2006, 01:40
Als ik me niet vergis is Marshall een grote printplatenfabriek (op de handwired series na). De onderdelen van Laboga zijn ook op printpraat gemonteerd, maar handmatig, dus normaal wel iets beter gesoldeerd. iedereen die ik ken met een marshall heeft deze wel eens moeten binnenbrengen omdat er breukjes in de printplaat waren.. op zich niet meteen het grootste probleem, maar je bent je amp dan wel weer twee weken kwijt...

Ik denk toch dat het niet helemaal klopt. Dat ze met de hand gesoldeerd worden betekent niet de verbindingen automatisch beter zullen zijn. Sterker nog, ik denk dat er een grotere kans is op (menselijke) fouten.

Ik had het ergens gelezen, en ik vind het jammer dat ik het me nu even niet herinner van wie, maar het was van de een of andere versterkerfabrikant die uitlegde dat goede printplaatversterkers en goed handwired spul qualitatief gelijk zullen zijn, net als slechte printplaatversterkers en slecht handwired spul.

SGS
15 mei 2006, 01:50
Ik denk toch dat het niet helemaal klopt. Dat ze met de hand gesoldeerd worden betekent niet de verbindingen automatisch beter zullen zijn. Sterker nog, ik denk dat er een grotere kans is op (menselijke) fouten.

Ik had het ergens gelezen, en ik vind het jammer dat ik het me nu even niet herinner van wie, maar het was van de een of andere versterkerfabrikant die uitlegde dat goede printplaatversterkers en goed handwired spul qualitatief gelijk zullen zijn, net als slechte printplaatversterkers en slecht handwired spul.

Idd, geef je ook niet helemaal ongelijk in je reactie... maar wat betreft de printplaten van Marshall ga ik niet zeggen dat ze bij de besten behoren...

Les Paul
15 mei 2006, 03:03
Ik denk toch dat het niet helemaal klopt. Dat ze met de hand gesoldeerd worden betekent niet de verbindingen automatisch beter zullen zijn. Sterker nog, ik denk dat er een grotere kans is op (menselijke) fouten.

Ik had het ergens gelezen, en ik vind het jammer dat ik het me nu even niet herinner van wie, maar het was van de een of andere versterkerfabrikant die uitlegde dat goede printplaatversterkers en goed handwired spul qualitatief gelijk zullen zijn, net als slechte printplaatversterkers en slecht handwired spul.

Die fabrikant was Mesa Boogie. Zij maken alles op een printplaat.

Scali
15 mei 2006, 07:58
Ik had het ergens gelezen, en ik vind het jammer dat ik het me nu even niet herinner van wie, maar het was van de een of andere versterkerfabrikant die uitlegde dat goede printplaatversterkers en goed handwired spul qualitatief gelijk zullen zijn, net als slechte printplaatversterkers en slecht handwired spul.

Volgens mij is dat alleen in theorie waar.
Bij handwired (point-to-point) spul gaat je signaal dus voor een groot deel door draden, ipv door spoortjes op een printplaat. Het voordeel daarvan lijkt mij dat je makkelijk hele dikke draden kunt gebruiken, en dat je draden makkelijk kunt afschermen en in elkaar draaien, zodat je dus minder storing en verlies zult hebben.
In theorie zou je ook hele dikke sporen op een printplaat kunnen zetten, en zou je alles ook wel kunnen afschermen en isoleren, maar volgens mij gaat dat in de praktijk niet lukken. De spoortjes op een printplaat zijn namelijk plat, en zouden dus heel breed moeten worden om net zo 'dik' te worden als een beetje behoorlijk koperdraad.

Aan de andere kant denk ik dat je in de praktijk het verschil niet of nauwelijks merkt... en de betere 'printplaatversterkers' zijn ook een beetje point-to-point, want de eindbuizen zitten niet direct op de printplaat, maar ook met point-to-point bedrading.

En bij die point-to-point versterkers kun je in de praktijk dus ook veel fout doen, want al die draden in je versterker werken ook ideaal als antenne om lekker veel storing op te vangen. Dat doen spoortjes op een printplaat over het algemeen toch minder.

Het maakt mij persoonlijk eigenlijk helemaal niks uit of het point-to-point is, handgemaakt, of gewoon machinaal... Als het maar lekker klinkt en niet stoort.

SGS
15 mei 2006, 17:51
Heb vandaag enkele Laboga's getest, en deze klinken fantastisch... Ik ben ervan overtuigd dat mijn volgende amp een Laboga wordt...

Kris Haex
15 mei 2006, 23:24
Ik heb nu een Laboga, afgelopen zaterdag gekocht! Klinkt echt goed.

SGS
16 mei 2006, 07:26
Review van 50 watt head gevonden op Harmony Central (kost 750 euro in Benelux).


Features: 8
I don't really know when it was built, but must be quite new, i think i's quite versatile for features it has, two channels and just one equaliser but once you change channel, you can tweek it up and the previous channel setting remain unaffected, mono effects loop and footswitch jack,if i forgot somthing you'll find it for sure in other reviews, oh!, very important all valves, handwired and stock jj valves 2 ECC83 in the preamp and 4 EL84 in the power amp

Sound Quality: 10
I use a Gibson LP custom with standard pick ups and a Ibanez SZ-520GAB (an amazing guitar but stock p-ups are just rubbish, i'll change them soon), back to the head, it fits my style very well, kindda classic alternative rock with lots of gain :-), i play jazz jazz as well, it's not a noisy amp at all and the sounds are just amazingly stunning and sick not to mention the price i got it for, it was not that easy to get a really clean sound at the beggining, but WHOAA!! once you get it you'll just got to love it and adding a little gain, still in the clean channel in crunches just beautiful. And then the gain channel, nothing i can say makes honor to the magnificence if it, it belongs to the very highest level, advice: get it now before everybody realise how good it is and the price rises to the sky

Reliability: 8
i think i can depend on it, but due to the fact that is a valve amp i'll bee using a back up, despite i don't really think i'll get to use it, but safe ,is safe. Seems robust and built to last

Customer Support: 9
I read a lot of reviews and information before i got it, a sent a couple of e-mails to the manufacturer (in Poland) and got very quick and helpful answers, with a not excellent command of english, but with an open mind and imagination not that difficult to understand ;-)

Overall Rating: 10
i have been playing for over 18 years and owned lots of equipment, and despite marshall heads and my ADA preamp i wasn't always raelly satisfied, Mesa sounds amazing but it's not my sound and Engl or other boutique stuff, is simply too expensive, if it were stolen most probably i would try another.
i almost forgot, when i just got got it, i was quite disappointed i runned trough a Trace Elliot Cabinet, big mistake, then i got a Marshall 1960 lead with G12T-75's and it was like awakening from a terrible nightmare to see the shinning sun ina beatiful day, so it's recomendable to use a good cabinet, at Laboga they recomend one with loudspeakers celestion vintage 30 like in their own cabinets

marc_o
16 mei 2006, 11:35
Oh jee, een goede recentie op Harmony Central....dan MOET het wel topspul zijn!!!


:)

Geronimo
16 mei 2006, 12:06
Volgens mij is dat alleen in theorie waar.
Bij handwired (point-to-point) spul gaat je signaal dus voor een groot deel door draden, ipv door spoortjes op een printplaat. Het voordeel daarvan lijkt mij dat je makkelijk hele dikke draden kunt gebruiken, en dat je draden makkelijk kunt afschermen en in elkaar draaien, zodat je dus minder storing en verlies zult hebben.
In theorie zou je ook hele dikke sporen op een printplaat kunnen zetten, en zou je alles ook wel kunnen afschermen en isoleren, maar volgens mij gaat dat in de praktijk niet lukken. De spoortjes op een printplaat zijn namelijk plat, en zouden dus heel breed moeten worden om net zo 'dik' te worden als een beetje behoorlijk koperdraad.

Aan de andere kant denk ik dat je in de praktijk het verschil niet of nauwelijks merkt... en de betere 'printplaatversterkers' zijn ook een beetje point-to-point, want de eindbuizen zitten niet direct op de printplaat, maar ook met point-to-point bedrading.

En bij die point-to-point versterkers kun je in de praktijk dus ook veel fout doen, want al die draden in je versterker werken ook ideaal als antenne om lekker veel storing op te vangen. Dat doen spoortjes op een printplaat over het algemeen toch minder.

Het maakt mij persoonlijk eigenlijk helemaal niks uit of het point-to-point is, handgemaakt, of gewoon machinaal... Als het maar lekker klinkt en niet stoort.

Je hebt er helemaal gelijk in wat je zegt, maar technisch gezien zitten er aan printen alleen maar nadelen. Het enige waar het goed voor is is voor de productiesnelheid en daardoor goed voor de bankrekening van de producent.

Dat is wat ik er van denk. Door alles op printplaten te monteren wordt alles een stugge bende en heb je sneller kans op kapotgetrilde lassen en wordt ie dus storingsgevoeliger.

Een goede printplaat blijft moeilijk te ontwerpen doordat je vaak toch compromieen moet maken doordat de mogelijkheden nu eenmaal beperkt zijn. Soms moet je sporen fysiek erg lang maken omdat je nu eenmaal ergens naartoe moet en je nu eenmaal aan die plaat vastzit. Met een 'echte' draad kan het door er gewoonweg overheen te springen, maar op die printplaat gaat dat niet, waardoor je uiteindelijk toch voor de moeilijke en gevaarlijke omweg kiest. Hetzelfde geld idd voor de afstand tussen gevoelige draden, ze zullen elkaar door de beperkte ruimte toch meer beinvloeden en afschermen gaat moeilijk. Je ziet wel eens van die 0-sporen ertussen om toch enige afscherming te bieden. Je hebt dus meer last van allemaal onvoorziene kleine capaciteiten en inductieve koppelingetjes en meer kleine narigheid.

Ook is het moeilijk om, als de versterker matig klinkt door de slecht ontworpen print, uit te vinden dat het aan uberhaupt aan de print ligt, en wat je er aan veranderen moet om het dan wel goed te laten klinken, om de simpele reden dat je niet efkes wat draden of onderdelen opschuift. Je moet een hele nieuwe print maken en dan kijken of er wat veranderd is en dat hele proces misschien wel herhalen een keer of wat. Helemaal met een moderne complexe versterker met 6 midischakelbare kanalen en weetikwat er tegenwoordig allemaal niet op moet zitten.

Echt ik heb zelf mijn versterker gebouwd, eerst een bijna exacte 5150 kopie, dus de prints helemaal nagetekend en geetst. Blijkbaar niet goed genoeg gedaan want het ding klonk helemaal nergens naar. Pas toen ik de print eruitgesloopt en weggeflikkerd had en de boel opnieuw maar dan ptp opgebouwd had deed ie het pas goed. En ook nog; hij klonk beter dan het origineel! En dat ligt niet aan de andere onderdelen want ik heb dezelfde of misschien wel mindere reut gebruikt.

Simpele conclusie: Het moet dus wel aan die stinkprint liggen.
(weet je gelijk waar mijn pcb-aversie en mijn scepsis vandaan komt ten opzichte van het vervangen van enkele onderdelen door betere met het idee dat dit je versterker beter laat klinken. Een JTM60 gaat niet beter klinken door duurdere buizen, maar waarschijnlijk wel als je de print eruit sloopt en het ding opnieuw PCB opbouwt haha)

De hybride oplossing vind ik dan ook wel een goede oplossing, zoals je dus in die Laboga's en in de Soldano's, Mesa's en betere Marshall's ziet; de versterker en voeding netjes op een print gemonteerd en de pots, voeten en jacks met draden weer daar aan vast, zodat je niet de kans loopt dat dat afbreekt. Een 5150 of bijvoorbeeld helemaal een JTM60 vind ik dus echt ruk qua opbouw, waarbij de print bijna via de vastgesoldeerde pot's op z'n plaats gehouden wordt. De zooi breekt makkelijk af (alhoewel in de 5150 er wel enige voorzieningen zijn getroffen zodat dit niet snel zal gebeuren) en er lopen tientallen centimeters lange sporen onderbroken door meerdere jumpers en connectors en stukkies draad van de preamp naar de pots die helemaal aan de andere kant van de versterker liggen. Ranzig gewoon.

Echt zolang de economie in Polen nog niet is aangetrokken zou ik m'n slag slaan als ik jullie was want over een tijdje veranderd die fabriek idd in een vuile printplatenfabriek, net als al die andere.

Geronimo
16 mei 2006, 12:08
Oh jee, een goede recentie op Harmony Central....dan MOET het wel topspul zijn!!!


:)

Ik snap niet waarom iedereen zo sceptisch is. Omdat het uit Polen komt moet het dus wel goedkope troep zijn?

Ik ga ook nooit blind af op HarmonyCentral maar dit keer geloof ik er wel in.

SGS
16 mei 2006, 14:22
Ik snap niet waarom iedereen zo sceptisch is. Omdat het uit Polen komt moet het dus wel goedkope troep zijn?

Ik ga ook nooit blind af op HarmonyCentral maar dit keer geloof ik er wel in.

Idd, harmony-central is niet "de bron" maar in combinatie met echte reacties van mensen kan je er wel wat mee soms...

marc_o
16 mei 2006, 14:54
Dat is uiteraard ook zo. Ben er wel benieuwd naar hoor, maar eerst horen en zien en dan voor mezelf kijken of ik het wat vind.

Het is niet zo moeilijk om van eender welke versterker een goede recentie op HC te vinden. Er staan ook goede recenties bij hoor, dat wel, en heb er zelf ook wel een paar geplaatst in het verleden.

Uiteindelijk gaat het er ook gewoon om of het geluid wat uit de speakers komt je aanspreekt, of niet...

nicoverduin
16 mei 2006, 15:11
't is toch wel grappig om te zien hoe onderdelen de hemel ingeprezen cq afgekraakt worden. De kwaliteit van onderdelen uit de 50'ies was vermoedelijk wat constanter. Om nou te zeggen dat er in de versterkers van toen expliciet gekozen was voor betere onderdelen lijkt me wat overdreven. Volgens mij was het meer een kwestie van inkoop om grote partijen in te kopen. Wie de beste prijs gaf kreeg de bestelling. Ook toen zal men getracht hebben een versterker tegen een zo laag mogelijke prijs te bouwen en tegen een zo hoog mogelijke prijs te verkopen.

De algemene drang van nu om naar dat vintage geluid te gaan prijst dit soort onderdelen de hemel in als zijnde van een veel betere kwaliteit. In werkelijkheid zullen ze waarschijnlijk bij de huidige productie kwaliteit niet eens in de buurt komen. Maar juist door dat 'ik wil een vintage geluid' of 'ik zoek dat geluid van vroeger' prijst automatisch die onderdelen uit die tijd de hoogte in. De wet van schaarste helpt daar ook nog een beetje bij.

Ik denk dat geen fabrikant had voorzien dat zijn/haar versterkers zolang zouden meegaan. Want dan hadden ze ze vast duurder gemaakt. Wat er heden ten dage gebeurt is dat er wel veel fabrikanten korte termijn beslissingen nemen. Dus massa afzet. Dat betekent vrijwel automatisch dat zoveel mogelijk fabrieksmatig gemaakt moet worden. Over 30 jaar weten we of het echte goede versterkers waren. Nl. of ze het nog doen.

Ik deel overigens de mening dat als het uit Polen komt is het niet goed dus absoluut niet. 25 jaar geleden hadden wij hier geen goed woord over voor de kopieer kwaliteiten uit Japan. Maar bijna hadden ze wel de US economie overgenomen. Hetzelfde zie je gebeuren met Korea en nu China en de overige aziatische landen uit die regio.

Transport maakt producten nog relatief duur. Dus zie je nu een verschuiving ontstaan naar nabij gelegen landen uit Oost Europa (near shore). Wat dat in de toekomst gaat betekenen weet ik niet. In een krimpende economie zie je duidelijk een tendens voor minder goed is ook goed. En dus krijgen dit soort landen een kans. Bij een stijgende/groeiende economie is de vraag naar kwaliteit weer toenemend omdat we het ons kunnen veroorloven. De vraag is dan of we nog bij de Polen of buurlanden willen komen of dat we dan voor de 'boutique' gaan.

Tenslotte mbt de printplaat. Ach stel dat de techiek voor printplaten toendertijd laag was geweest, dan had er nu in alle Fenders en MArshalls ongetwijgeld een printplaat gezeten. "mooi ingedeeld", "Logische opbouw" en "snel een print te vervangen" hadden dan de kreten van nu kunnen zijn.

Invocation
17 mei 2006, 19:45
Ik had al eerder van Laboga gehoord, maar nog nooit echt gehoord of op gespeeld. Paar weken geleden was ik op zoek naar een nieuwe amp (liefst twee), head voor op repetitie en combo voor thuis.

Eerlijk gezegd had ik een Rectifier of Bogner Übershall in gedachte. Deze versterkers klinken perfecht voor datgene waarvoor ik ze wil gebruiken tot ik in een winkel een Laboga probeerde. Ik ga niet zeggen dat ze exact klinken als Mesa of Bogner, maar voor dat geld ben ik echt wel aan het twijfelen geraakt. De twijfel heeft niet lang geduurd. Ik heb gewoon de Mr Hector en de RAD3 combo van laboga gekocht. Mr. Hector heeft misschien iets minder mogelijkheden dan een Triple rectifier, maar de sound moet zeker niet onderdoen. Is iets anders qua sound, maar als je gain nodig hebt, heeft deze amp gain genoeg.

De combo heeft El84 als eindbuizen en is natuurlijk volledig anders van sound, maar klinkt in mijn ogen gewoon geweldig.

Heb even nagechekeken en blijkt dat toch ook wel een aantal bands deze versterkers gebruiken: Annihilator, Paul Dianno band, aantal oostblok bands, Lost Soul,... Ze blijken ook topkwaliteit kabels te maken waarop onder andere Tommy Emmanuel, The Rasmus, en een hoop andere artiesten spelen. Had ook eens geďnformeerd naar de kabels, deze blijken toch vrij duur te zijn (ong 78 euro per 6 meter)

Maar als je het mij vraagt... ben je op zoek naar een nieuwe amp, overweeg zeker Laboga... Klinkt fantastisch en is vrij goedkoop voor wat je krijgt.

AART
17 mei 2006, 22:14
mm, krijg wel zin in een testronde, zeker voor die Mr Hector.

Geronimo
18 mei 2006, 12:34
Maar als je het mij vraagt... ben je op zoek naar een nieuwe amp, overweeg zeker Laboga... Klinkt fantastisch en is vrij goedkoop voor wat je krijgt.

Ik hoef geen nieuwe amp, maar als ik een nieuwe zou willen en ik geen zin heb om 'm zelf te maken zou ik dat zeker doen!

SGS
2 juni 2006, 02:45
Ik heb er afgelopen weekend een gekocht, en klinkt waanzinnig voor die prijs... Played Mesa, Marshall, ENGL, Bogner,... en ik denk dat je voor dit geld echt geen betere amp vindt.

Jimwoud
2 juni 2006, 15:44
Waar kun je in NL die dingen testen/ kopen? Met name die Mr. Hector.

Alvast bedankt

SGS
25 juli 2006, 19:34
Passeerde onlangs weer in de winkel waar ik mijn Laboga kocht. Stond verbaasd... Dacht bij mezelf, had beter dikke maand langer gewacht bij het aanschaffen van mijn Laboga. De prijs van Laboga is serieus gedaald. Politiek van Laboga...

Aan diegenen die interesse hadden in de Mr. Hector, het is nu de moment. Deze amp kost momenteel slechts nog amper 1000 euro.

laboga heeft deze amp herprijst, en de combo's gaan een volledige update krijgen. Deze prijzen zouden +- gelijk blijven, maar zouden meer mogelijkheden en ander design krijgen.

en tja, teleurgesteld ben ik niet... 1430 vond ik al geen geld voor deze amp, dus 1000 euro is gewoon voor niets...

* Voor de mensen die een goed clean kanaal zoeken is deze amp niet echt aangewezen, maar voor de mensen die een zeer goede oversturing zoeken (metal-gericht) is deze amp perfect...

Mitch
25 juli 2006, 19:49
Meer dan 400E gedaald in prijs ???? Mijn god, da's wel een heel triest geval van slechte marketing.

Je doet er zelf erg nuchter over trouwens, maar ik zou flink stampij maken als een product bijna een derde van zijn nieuwwaarde verliest als ik het zelf een maand heb. Laboga ? A Bogus.

SGS
25 juli 2006, 20:13
Och, ik moest toch kosten maken... anders gingen ze naar de belastingen... ; )

SGS
22 september 2006, 01:33
Ondertussen nog andere mensen ervaringen met deze versterker?

heavy-metal-thunder
22 september 2006, 09:11
Cheap? Handwired en degelijk als je het mij vraagt. En beter dan Marshall is niet zo moeilijk denk.

Hier check dit:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=72778&highlight=Laboga

Laboga wordt ook onder de naam Fame verkocht en ik lees eigenlijk alleen maar goede dingen erover. Volgens mij is de kwaliteit vergelijkbaar met Mesa.

Onlangs gitarist met jaaaaren ervaring tegengekomen, had in België op vele grote podia gestaan, had in die 30 jaar als gitarist al bijna alles gehad... Plexi, Fender BF's SF's, jcm 8000,mesa... Hij was enorm tevreden over zijn Fame (de 100 W Rock Force). Deze versterker combineerde een bijna Fender clean met een gain die niet moest onderdoen voor zijn jcm800. Stemt toch tot nadenken en om eens verder te kijken dan Marshall en consoorten.

Toch een kanttekening hierbij: die Fame lampenbakken staan op EL34 en 6L6. Niets mis mee, maar hoe je hieruit een Marshall crunch krijgt???

jorrit
22 september 2006, 13:12
Volgens mij is de kwaliteit vergelijkbaar met Mesa.

gewaagde uitspraak, waar baseerd je die op?