PDA

View Full Version : Gibson goldtop p90 en de Gibson historic goldtop 57 reissue



GibsonDC
7 mei 2006, 16:51
Ik ben van plan een van die 2 gitaren te kopen maar ik ben er nog niet uit welke ik precies ga halen.
Ik vond de gibson historic. lichter en een fijnere hals hebben dan de goldtop met p90 maar de goldtop met p90 had een beter clean geluid.
en nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met deze 2 gibsons:)
Even foto's erbij:
De historic:
http://www.tiptop.se/dbimages/DSCN5185_G_LP_HISTORIC_57_GOLDTOP_FLAME_40.JPG

De p-90:
http://www.chrisguitars.com/gib56goldtop98.jpg

Erwin.

Dude
7 mei 2006, 16:58
Beide waanzinnig sexy....

ik zou denk ik toch voor de historic gaan omdat ik niet genoeg ervaring heb met p90's

Squier4ever
7 mei 2006, 18:37
en goldtops met cream p90's vinnik wel nie zo godsgruwelijk lelijk...

Luke-wannabe
7 mei 2006, 19:17
Die met p90 is helemaal goud.. Vind ik niet mooi.. De Historic vind ik het vetst

Wizz
7 mei 2006, 19:25
Die Goldtop met p 90's is een beetje raar: Het is ook een "Historic", te weten een '56 Reïssue, wat ook uit het serienummer blijkt ( 6 .... voor een '56 en 7 .... voor een '57) maar de gouden zij- en achterkanten ken ik niet, voor dit model... Beetje verdacht ?
Overigens vind ik zelf de '56 interessanter -kwestie van smaak- omdat 'ie een dunnere nek heeft, en ik P 90's geweldige elementen vind, vanwege de enorme dynamiek. Een '57 is in my humble opinion gewoon een hele dure Les Paul met een pook van een nek...
Groetjes,

Wizz

Tristan
7 mei 2006, 19:27
Het zijn beide Customshop modellen geloof ik toch?
De Customshop Les Paul modellen van Gibson die ik het meest interessant vind zijn de:
'56 Goldtop met P90's
'58 Standard met Humbuckers (even duur als de '57 Goldtop, alleen met een andere finish, vooral Faded Tobacco lijkt me erg mooi)
'57 Goldtop met Humbuckers
'60 Special Single Cutaway met P90's (TV Yellow)
'57 Junior Single Cutaway met P90's (Vintage Sunburst)
Ik vind P90's wel heel lekker eerlijk gezegd, wat rauwer en bluesier...
Ik zou zowieso voor een Customshop Gibson Les Paul gaan, die vind ik vetter dan de standaard fabrieksmodellen...
Overigens zijn volgens mij de '57 Junior en de '60 Special de goedkoopste Customshop modellen van degene die ik hier genoemd heb...
Het verschil van de '57 Junior en de '60 Special met de '56 Goldtop is dat ze geen maple top hebben, maar een volledig mahonie body en de '57 Junior heeft een enkelvoudig staartstuk, wat hem wat minder goed intoneerbaar maakt, maar wel weer een iets rauwer geluid geeft...
Op www.electricsound.com kan je de adviesprijzen voor de verschillende gitaren vinden...

imlikeajungle
7 mei 2006, 19:40
Josdevos van het forum heeft net zo'n '57 weggedaan...

Tristan
7 mei 2006, 19:46
Pech voor hem... :D

GibsonDC
7 mei 2006, 19:46
Hartstikke bedankt allemaal !!
Wat betreft die goldtop met p90 sorry, ik had per ongelijk de verkeerde foto gepakt het is een goldtop met p90's erin en de achterkant was niet goud maar mahony, de gitaar kwam uit 1989.
Erwin

Agent_Smith
7 mei 2006, 20:42
Hartstikke bedankt allemaal !!
Wat betreft die goldtop met p90 sorry, ik had per ongelijk de verkeerde foto gepakt het is een goldtop met p90's erin en de achterkant was niet goud maar mahony, de gitaar kwam uit 1989.
Erwin

Die vind ik dus veeeeeeel mooier dan een GT met humbuckers.
Een GT hoort imo P90 te hebben.

STW
7 mei 2006, 21:05
helemaal mee eens

Tristan
7 mei 2006, 21:15
Ik vind het ook mooier, als ik er eentje met humbuckers zou kopen, dan zou ik voor de '58 Standard gaan, die kost hetzelfde en heeft dus een andere (naar mijn mening mooiere) lakafwerking...

vulvasonic
7 mei 2006, 21:24
Dit moet toch eigenlijk heel eenvoudig zijn?
Wil je het geluid van een Les Paul met humbuckers, of wil je het geluid van een Les Paul met P90's?
Mij dunkt dat je beslissing dáár genomen moet worden. De feel van de hals is een kwestie van gewenning. Dat hoort im mijn optiek bij het karakter van een gitaar. En schoonheid is ook maar een relatief iets. Ikzelf vind ze beide even mooi.

Josdevos
7 mei 2006, 21:27
Ik kon iig niet aan de hals van m'n 57 ri wennen...
Jammer gitaar klonk echt ACE!
Naja 2dehandjse, geen verlies gedaan...

Tristan
7 mei 2006, 21:32
Dit moet toch eigenlijk heel eenvoudig zijn?
Wil je het geluid van een Les Paul met humbuckers, of wil je het geluid van een Les Paul met P90's?
Mij dunkt dat je beslissing dáár genomen moet worden. De feel van de hals is een kwestie van gewenning. Dat hoort im mijn optiek bij het karakter van een gitaar. En schoonheid is ook maar een relatief iets. Ikzelf vind ze beide even mooi.

Dat ben ik ook wel met je eens... Als ik een gitaar echt lekker vind klinken, dan vind ik haar ook lekker spelen...
Met mijn post bedoelde ik alleen maar dat die '58 Standard vrijwel precies hetzelfde is als de '57 Goldtop volgens mij, zelfs de prijs is hetzelfde, alleen de finish is anders, maar als ze ergens een '57 Goldtop en een '58 Standard hebben staan en ik vind die '57 Goldtop lekkerder klinken, dan zou ik die kopen natuurlijk...
Bij de Les Pauls met P90's vind ik dus drie verschillende modellen interessant om uit te kiezen... (allen single cutaways)

Negative K3 fan
7 mei 2006, 22:20
ik zou me ook niet beperken tot 2 gitaren van 2 modellen, want vooral bij gibson wil de kwaliteit nog wel eens varieren per exemplaar, dus ook verschillende gitaren van hetzelfde model proberen.

Tristan
8 mei 2006, 01:59
Dat ben ik absoluut met je eens...

GibsonDC
8 mei 2006, 15:18
Er is nog een goldtop die ik ook nog moet uitproberen Gibson Classic goldtop..

GibsonDC
9 mei 2006, 18:21
Ik heb vandaag contact gehad met de verkoper, hij zei dat er ook een gerelicte versie van de goldtop historic 57 is.
Ik ben deze gitaar nog nooit tegengekomen en kan daar ook geen informatie over vinden.
Weet iemand misschien meer over deze gitaar?
Alvast bedankt,
Erwin

Tristan
9 mei 2006, 18:50
Dat klopt inderdaad, dat is volgens mij de Custom Authentic uitvoering, maar die is gelijk aan de gewone versie, alleen hebben de bindings, de hardware en de lak een iets andere kleur (alles is een beetje doffig)... Ik vind het niet echt mooi en volgens mij zijn ze ook duurder, wat dat betreft zou Gibson weleens in de leer mogen gaan bij Fender, want die Relics van hen zien er wel strak uit, die Gibson Relics vind ik echt lelijk en dan nog meer geld ervoor vragen ook...

GibsonDC
9 mei 2006, 19:06
bedankt!
ik dacht dat ze goedkoper waren (3200?) maar ik weet het niet zeker.

vulvasonic
9 mei 2006, 20:59
bedankt!
ik dacht dat ze goedkoper waren (3200?) maar ik weet het niet zeker.

Ha!
3200 maar????
Koop ze dan gewoon allebei! ;)