PDA

View Full Version : SG standard vs SG special



mark verhoef
7 mei 2006, 08:50
heey,

ik zou graag een sg willen,

nou mijn vraag: wat is nou het verschil tussen de special en de standard behalve de 3-400 euro prijsverschil, special geen element kapjes, en de trapezoid fret markers van de standard.

is er nog verschil in hals, finishes, kwaliteit.

bedankt weer,

Mark

imlikeajungle
7 mei 2006, 10:24
Er is een cosmetisch verschil, zoals je al aanhaalde, maar in mijn ervaring ook een kwalitatief verschil. De Standards die ik probeerde voelden beter, duurder & echter aan - meer het gevoel dat je een dure gitaar in de hand hebt. Mijn eigen Special en de anderen die ik al gevoeld heb, voelen duidelijk van een andere klasse. Qua geluid is het een kwestie van smaak denk ik, en als je bijvoorbeeld een beatertje wil voor op het podium, dan is een goedkope Special een ideale oplossing. Het is nog vroeg, vergeef de warrige uitleg :)

RvB
7 mei 2006, 11:31
ik heb zelf de special en de standard uitgetest, omdat ik eerst de standard in de zomer wilde kopen. Als eerste de standard getest bij vriese in doetinchem: vond de standard echt niet bijzonder; voelde gewoon niet lekker aan ofzo...
daarna naar waveworld in culemborg gegaan en gekeken of ze ook een standard sg hadden...die hadden ze niet, maar wel de special...nou, daar op gespeeld en dat speelde zo veel malen fijner vond ik. heb hem meteen gekocht. vooral omdat het 500 euro scheelde en de special beter vond. de hals speelt voor mijn gevoel fijner, veel sneller...

ik zou maar gewoon beide uittesten en de beste eruit pakken voor jou gevoel. en als hij net niet goed aanvoelt, zoek dan verder naar andere sg's, totdat jij de beste sg in je handen hebt voor jou gevoel.

Jay75
8 mei 2006, 11:19
Hoi,

Tijdje geleden zat ik met hetzelfde, heb uiteindelijk gekozen voor een Standard, kon er een kopen voor een nette prijs 2e hands, nog geen half jaar oud.

Maar zoek maar eens in het forum op "gibson SG" en dan tussen haakjes, dan komen al die topics naar boven, ik denk dat je meeste vragen dan wel beantwoord worden.

:)