PDA

View Full Version : Eindwerk



Dolf
6 mei 2006, 17:42
Hoi,

Ik zit nu in het derde jaar industrieel ingenieur elektronica en we moeten nu al kijken voor een onderwerp voor in het vierde jaar aan ons eindwerk te werken.

Nu zou ik in de richting van lampenversterkers iets willen doen. Alleen weet ik er te weinig over om daar goed echt rond te kunnen brainstormen (zoiets primitiefs zien we nl niet meer in de les ;-) ).

Nu is mijn vraag of jullie (als professionele lampenkenners :blink:) mij hiermee zouden kunnen op weg helpen.

Dit is hetgeen wat ik nu in gedachten had:

1)De distortie van een lamp vs een transistor
Hier wordt dan onder andere de totale harmonische distortie behandeld en de intermodulatie distortie
1.1) Theoretisch
1.2) Gesimuleerd
1.3) Gemeten

Dit wordt dan toegepast op meerder lampen en transistors. Voor de metingen beschik ik over een JCM800 en een Champ. Dus ik kan de volgende lampen bespreken: 12AX7, EL34 & 6V6. Deze kan ik dan vergelijken met high-end audio transistors.

Eventueel nog een ander punt:
2) De invloed van de transformator op het geluid
2.1) PT
2.2) OT
elk ook weer theoretisch, gesimuleerd en uitgemeten.

Nog suggesties?

Speaker zou ik niet behandelen, ik zou het zuiver bij de elektronica willen houden, aangezien dat weer nog iets heel anders ik waar je op zich ook een eindwerk aan kunt besteden denk ik dat ik deze best buiten beschouwing laat.

Alleszinds dank voor de reacties!!!

H.Manback
6 mei 2006, 18:12
De dingen die je noemt lijken me best haalbaar. Als je gewoon met een dummy load werkt in de vorm van een dikke 8 ohm weerstand ofzo dan kan je wel de invloed meten van de OT. De invloed van de PT lijkt mij vrij lastig voor elkaar te krijgen, aangezien je niet voor en na punten hebt om op te meten zoals op de OT. Om de invloed van de OT te meten lijkt het mij het beste om de primaire winding los te koppelen en een weerstand er voor in de plaats aan te sluiten. De inductie van de primaire spoel beinvloedt natuurlijk ook de spanningen die je daar meet, maar ik bedenk me nu tijdens het typen dat je dat soort dingen ook zelf wel zal weten.

Waar ik me wat meer zorgen over maak is dat je een erg beperkt aantal test apparaten hebt (wat opzich natuurlijk te begrijpen is, aangezien je geen tientallen versterkers zal bezitten). Wat je gaat doen is aan de hand van twee ontwerpen bepalen hoe buizen tegenover transistoren vergelijken (zo begrijp ik het ten minste), en dat lijkt me niet echt een goede vergelijking.

Misschien is het beter om zelf een aantal eindtrap (en misschien voorversterkers) ontwerpen te maken en die op zichzelf bekijken. De duurste onderdelen zijn toch de trafo's en de buizen, en die kan je steeds hergebruiken voor de verschillende ontwerpen. Ook zou je misschien met eindtrappen kunnen experimenteren zonder uitgangstrafo (zijn speciale ontwerpen voor).

Het zijn zo maar wat ideetjes. Ik weet niet hoe uitgebreid je werk mag worden, maar misschien kan je ook wat dubbel blinde luister testen er bij houden om te kijken welke soorten vervorming nou eigenlijk de grootste invloed hebben. Ik mis heel vaak de terugkoppeling naar de praktijk bij die vervormingswaarden. Bepaalde soorten vervorming (zoals crossover) schijnen veel meer negatief op te vallen dan bijvoorbeeld (even) harmonische. Ik ben bang dat het te veel wordt voor je opdracht, maar wie weet.

Dolf
6 mei 2006, 19:13
Eerst en vooral bedankt voor het antwoord.
Alle hulp is welkom.


Waar ik me wat meer zorgen over maak is dat je een erg beperkt aantal test apparaten hebt (wat opzich natuurlijk te begrijpen is, aangezien je geen tientallen versterkers zal bezitten). Wat je gaat doen is aan de hand van twee ontwerpen bepalen hoe buizen tegenover transistoren vergelijken (zo begrijp ik het ten minste), en dat lijkt me niet echt een goede vergelijking.
Daar heb je misschien wel een goed punt.


Misschien is het beter om zelf een aantal eindtrap (en misschien voorversterkers) ontwerpen te maken en die op zichzelf bekijken. De duurste onderdelen zijn toch de trafo's en de buizen, en die kan je steeds hergebruiken voor de verschillende ontwerpen. Ook zou je misschien met eindtrappen kunnen experimenteren zonder uitgangstrafo (zijn speciale ontwerpen voor).
Dat is wel een goed idee. Zal ik eens voor kijken. Zou je die eindtrappen dan in klasse A maken (is toch iets gemakkelijker) of klasse A/B. Of zou het beter zijn voor de volledigheid om beide te behandelen?



Het zijn zo maar wat ideetjes. Ik weet niet hoe uitgebreid je werk mag worden, maar misschien kan je ook wat dubbel blinde luister testen er bij houden om te kijken welke soorten vervorming nou eigenlijk de grootste invloed hebben. Ik mis heel vaak de terugkoppeling naar de praktijk bij die vervormingswaarden. Bepaalde soorten vervorming (zoals crossover) schijnen veel meer negatief op te vallen dan bijvoorbeeld (even) harmonische. Ik ben bang dat het te veel wordt voor je opdracht, maar wie weet.
Die terugkoppeling naar de praktijk is natuurlijk een gevaarlijk iets. Die blinde luister testen zijn mijns insziens redelijk subjectief en gevaarlijk voor in een wetenschappelijk werk. Maar al bij al is dat toch zeker relevant.

JoostBaksteen
6 mei 2006, 20:06
Als je wilt (m/w)eten wat de invloed van een OT is lijkt het me niet handig om verschillende eindtrappen te maken en deze dan met 1 OT te testen. Dan lijkt het met juist beter om 1 eindtrap te gebruiken met verschillende OT's, van verschillende fabrikanten. Anders test je meer wat de invloed van de eindtrap is op het geluid, niet de OT.

Door verschillende OT's te gebruiken kan je goed de verschillen tussen beiden waarnemen en zo dus ook bepalen wat voor invloed een OT heeft. Je hebt dan vergelijkings materiaal.

Overigens raad ik het boek "Radiotron Designer's Handbook 4th edition" aan als je diep in de materie wilt gaan. Wordt gezien als dè bijbel.

H.Manback
6 mei 2006, 23:16
Over verschillende OTs, dat is inderdaad wel een goede manier om de invloed van het type OT te bepalen. Als je puur wil weten wat de invloed van een trafo in je signaalweg in het algemeen is, dan kan je best kijken naar 1 OT. De mate waarin het vervormt verschilt dan wel per OT, maar je kan bijvoorbeeld waarnemen dat zeer lage frequenties gedempt worden, iets wat inherent is aan trafos.

Het punt is dat het zo'n dure grap is om een stel OTs te testen. Natuurlijk is dat wel het beste, maar dat is een afweging die je voor dit soort projecten moet doen.

Over het type eindtrap. Voor een single ended eindtrap heb je een speciale OT nodig, dus daar moet je wel rekening mee houden. Ik denk dat je met klasse AB best uit de voeten kan, als je geen klasse A transistor trap maakt. Voor de volledigheid is beide beter, maar ja dan komen de financien weer om de hoek kijken.

Ik zou zeggen bespreek het eerst uitvoerig met je begeleider wat haalbaar is qua hoeveelheid werk en zo.

Vergeet ook absoluut niet om de invloed van dingen als terugkoppeling te bekijken.

Verdiep je eerst in de ontwerpen van buizenversterkers, daarbij hoef je niet specifiek naar bijvoorbeeld gitaarversterkers te zoeken aangezien die vooral in het begin nagenoeg hetzelfde ontwerp gebruikten als 'hifi' versterkers, alleen met andere waardes vanwege het andere frequentiebereik.