PDA

View Full Version : Interesse in basgitaar - HELP!



Frankeh
6 mei 2006, 13:30
Ik ben een complete leek op vlak van instrumenten, ik wou altijd al in een bandje spelen maar het kwam er nooit echt van om eens te beginnen, nu ben ik op het punt om me in de muziekale wereld te storten met een gitaar of basgitaar.

De basgitaar heeft men interesse omdat ze meer gezocht worden door bands dan gitaristen die zijn er in overvloed.

Ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken voor de aankoop (sites met de basis informatie over basgitaren etc?) van een (bas)gitaar.

Een nadeel echter vind ik dat de basgitaar een instrument is dat samen met de drummer het ritme van de muziek legt, en dus niet een instrument is om solo te spelen.. is dit echt zo? Ik zou graag wat liedjes vna metallica enzo kunnen spelen solo

Kan ik best lessen volgen bij een leraar voor basgitaar? Of kan ik het perfect op men eigen leren? etc

nielsduursma
6 mei 2006, 13:53
die site met informatie, daar ben je nu belant welkom.

geen solo instrument?!?!:o ga maar is ff zoeken op internet (en hier op het forum) dan kom je genoeg hele vette dingen tegen.

het beste is les nemen, ik heb dat nooit gedaan (ik speel overigens gitaar).

en als je alleen maar bas wilt spelen omdat je dan meer gewild bent bij bandjes vind ik een beetje slap argument. je moet gewoon gaan spelen wat je leuk vindt.

Primitive
6 mei 2006, 16:24
bas is een prima solo instrument, je hoort het alleen niet heel veel maar zijn genoeg zeer goede bassisten die er een mooi solotje uit kunnen gooien zoek maar is op victor wooten, marcus miller of stuart hamm

Bassland
6 mei 2006, 16:27
Een speciaal forum voor basgitaar:
www.basgitaarforum.nl

Wat te kopen hangt natuurlijk af van je budget, of je wil optreden enzovoort....
Mijn belangrijkste advies: laat je oren beslissen, ga niet af op merken. Jij weet wat goed klinkt voor jou, of in het geval van een basgitaar: wat goed aanvoelt in je handen.

Succes!

guitartub
6 mei 2006, 20:45
geen solo instrument?!?!:o ga maar is ff zoeken op internet (en hier op het forum) dan kom je genoeg hele vette dingen tegen.

Topicstarter weet kennelijk niet echt wat basgitaarspelen eigenlijk inhoud.

het beste is les nemen, ik heb dat nooit gedaan (ik speel overigens gitaar).

Je bent nooit te oud om les te GAAN nemen. Ben gitaarles gaan nemen op mijn 52e, en geniet daar met volle teugen van. ( Speel overigens al veel langer gitaar, en heb lang gezocht voor ik een geschikte docent had gevonden)

en als je alleen maar bas wilt spelen omdat je dan meer gewild bent bij bandjes vind ik een beetje slap argument. je moet gewoon gaan spelen wat je leuk vindt.

Geeft wederom aan dat de topicstarter niet echt weet waar hij het over heeft, laat staan dat hij weet wat hij echt wil.
Mijn advies:
Keuzes maken, bas of gitaar (Speel zelf inmiddels basgitaar ERBIJ)
Welke muziek vind je leuk om te spelen POP(covers, rock, blues of jazz) Ga eens goed luisteren naar de muziek die jij zou willen spelen, dan hoor je wat de gitaar of bas daar inhoudelijk in betekend wat je keuze wellicht vergemakkelijkt. (En ga NIET beginnen met Victor Wooten of Steve Bailey, deze mensen zijn ONTMOEDIGEND goed)

paulusdeBKB
7 mei 2006, 03:18
(En ga NIET beginnen met Victor Wooten of Steve Bailey, deze mensen zijn ONTMOEDIGEND goed)

Goeie tip!

Verder eens met de topicstarter: basgitaar gaan spelen omdat je dan eerder in een bandje zit is WEL een valide reden, mits het je wens is om in een band te spelen en om mensen te vermaken....

waayer
7 mei 2006, 10:38
Als je graag solo wilt spelen en nummers na wilt gaan spelen voor vrienden(showen) dan kun je beter voor gitaar gaan.
Iemand maakt niet de keuze om basgitaar te gaan spelen om eens een lekkere solo weg te geven maar kiest er voor om wat meer op de achtergrond te blijven.
Een chronisch te kort aan basgitaristen kan wel degelijk een keuze zijn om voor basgitaar te gaan, je zal vlugger in een bandje spelen dan wanneer je gitaar speelt vanwege het overvloedig aanwezig zijn van (betere) gitaristen.

olaf reijnders
7 mei 2006, 14:36
Wat ik kan adviseren is: ga gewoon gitaar spelen. Dat vind je immers leuker dan bassen. Als bassist moet je kunnen grooven en een tandem samen met de drummer vormen. Als je hart daar niet ligt kan je beter wat anders gaan spelen.

Frankeh
8 mei 2006, 21:12
Welke muziek vind je leuk om te spelen POP(covers, rock, blues of jazz) Ga eens goed luisteren naar de muziek die jij zou willen spelen, dan hoor je wat de gitaar of bas daar inhoudelijk in betekend wat je keuze wellicht vergemakkelijkt. (En ga NIET beginnen met Victor Wooten of Steve Bailey, deze mensen zijn ONTMOEDIGEND goed)
Muziek die ik graag hoor is Punk, Rock (vooral classic rock dan: the kinks, rolling stones) en ik heb ook wel graag Metal

B_2_the_a
9 mei 2006, 13:06
Ik zou graag wat liedjes vna metallica enzo kunnen spelen solo

anesthesia(pulling teeth)... alleeen maar bas(en ook wat drums)

guitartub
9 mei 2006, 17:26
Muziek die ik graag hoor is Punk, Rock (vooral classic rock dan: the kinks, rolling stones) en ik heb ook wel graag Metal

Kinks, Rolling Stones, da's behoorlijk uit de oude doos maar wel LEUK (muziek uit mijn JEUGD). En zeker niet veeleisend kwa technisch vermogen (en leuk om op gitaar te begeleiden.
Kinks is wat moeilijker te vinden misschien maar downloaden moet lukken toch?
SUC6!

dejohan
9 mei 2006, 18:05
Ja kunt idd soleren op bas.
Maar ik kan mij om eerlijk te zijn maar één echt tophit nummer herinneren waar een fatsoenlijke bas solo in zit (My Generation van The Who).
Als je veel wil soleren moet je toch niet gaan bassen vind ik. Tenzij je een groep die rond bas draait wilt beginnen.

Als je wil bassen: probeer te achterhalen of je een goed ritmegevoel hebt. Want een ritmegevoel is m.i. zeer moeilijk aan te leren, en zonder 'aanleg' ga je toch nooit echt snel goed worden.