PDA

View Full Version : Takamine, any good?



Agent_Smith
6 mei 2006, 08:54
Binnenkort wil ik een electro-acoustische (cutaway model waarschijnlijk) gitaar gaan kopen. Nu ben ik behoorlijk op de hoogte met electrische gitaren, maar acoustische weet ik niet ze heel veel.
Op 1 of andere manier ben ik wel gecharmeerd van Takamine's. Qua budget kom ik dan waarschijnlijk in de G-series uit. Iemand adviezen hierover? Klank, bespeelbaarheid? Goed hout etc...
Of kan ik beter naar een ander merk kijken?

dickie
6 mei 2006, 09:29
Bij een ander merk heb je voor minder geld in ieder geval iets wat wel klinkt!

Oeps, klinkt misschien heavy - kwa afwerking horen ze absoluut bij de top - kwa sound hoor ik liever wat anders... waarom? Heb bij de Takkies altijd het gevoel dat een veel te dikke laklaag de vibraties van het bovenblad alleen maar tegengaan.

Zit in de gitaarhandel; heb er regelmatig een op de werkbank, maar zelfs na jaren wordt ik er niet warm of koud van.

Hoor veel liever: Cort (Parkwood series), Taylor (evt baby of 100 series), Seagull, Walden... (Allen verkrijgbaar tussen 500 en 1000 euri)

Veel succes ermee!

Daniël_san
6 mei 2006, 10:06
Ga nooit een gitaar kopen zonder hem gehoord te hebben. (in ieder geval geen akoestische) Als ik jouw was zou ik naar een winkel gaan met Takamines, Cort's, Bleuridge e.d. op vorraad. Kijk dus nog heel effies verder voordat je echt iets koopt.

Agent_Smith
6 mei 2006, 13:20
Uiteraard ga ik uitgebreid van alles proberen. Ook een paar Morgans gezien, zien er ook goed uit.
Maar van de Takamines valt me dat dan wat tegen. Neem bijvoorbeeld de Eagles, toch niet de eerste de beste, zij spelen al heeeeel lang uitsluitend op Takamine's (acoustisch dan). Maar dat zullen wel hele dure types zijn.

Flipkoos
6 mei 2006, 14:15
Uiteraard ga ik uitgebreid van alles proberen. Ook een paar Morgans gezien, zien er ook goed uit.
Maar van de Takamines valt me dat dan wat tegen. Neem bijvoorbeeld de Eagles, toch niet de eerste de beste, zij spelen al heeeeel lang uitsluitend op Takamine's (acoustisch dan). Maar dat zullen wel hele dure types zijn.

Of ze krijgen veel sponsorgeld... :)

guitarGirlie
6 mei 2006, 14:40
tja de Eagles spelen op de "top" lijn van Takamine (dus lees vanaf €2500,-).
De G-lijn vind ik wel de minste. Klinken akoestisch gewoon NIET. Kijk naar een Blueridge, Morgan (inderdaad), Cort ....

Ibanez RuleZ
6 mei 2006, 15:06
ik heb zelf een Furch G21cr, zijn ook te verkrijgen met een piezo. ben er redelijk te spreken over: goed afgewerkt, klinkt mooi, vol, warm, veel volume van zichzelf etc.

ben er zelf op uitgekomen nadat ik verschillende gitaren had bekeken (ook takamine's. die deden t ook voor mij niet)

http://www.furch.cz/eng/furchmillennium/rada21.php

Harrald

gertdm
6 mei 2006, 16:00
Takamine is niet slecht als ze eenmaal ingeplugd zijn.
Maar ja, vergeet niet dat de opkomst van de elektro akoestiese gitaar te maken had met de toendertijd technische problemen als feedback op n podium etc en met het feit dat men streefde naar een versterkt perfect akoesties geluid.
Takamine was daarin samen met Ovation erg geavanceerd.

nu is het inmiddels anders. Versterkers en PA zijn meer ontwikkeld, de piezo's van de betere merken zijn verbeterd....

Kortom: je hebt nu veel meer de mogelijkheid om te kiezen voor het beste van beiden: een goeie akoestiese gitaar die je ook nog kunt versterken.

Als puritein van de akoestiese gitaar kies ik zelf altijd voor een akoestiese gitaar en laat de piezo erin zetten. Nooit problemen met feedback etc.

Kortom, bezint voordat je begint....

Voor t geld van een goeie Takamine heb je ook best n leuke akoestiese gitaar waar je n Fishman in kunt laten bouwen (als die er al niet in zit) en het voordeel is dat je thuis op de bank onversterkt ook n puik geluid hebt.

Ibanez rulez zegt t eigenlijk ook al :)

Ibanez RuleZ
6 mei 2006, 16:49
gert: het was ook op jouw aanraden dat ik naar Furch ging kijken... t kloterige was alleen dat voxhumana zo'n onchristelijk end weg was van enschede :p

Harrald

Daniël_san
6 mei 2006, 17:06
Takamine is niet slecht als ze eenmaal ingeplugd zijn.
Maar ja, vergeet niet dat de opkomst van de elektro akoestiese gitaar te maken had met de toendertijd technische problemen als feedback op n podium etc en met het feit dat men streefde naar een versterkt perfect akoesties geluid.
Takamine was daarin samen met Ovation erg geavanceerd.

nu is het inmiddels anders. Versterkers en PA zijn meer ontwikkeld, de piezo's van de betere merken zijn verbeterd....


Vergeet niet dat Takamine ook niet stil gezeten heeft, kijk maar naar het Cold Tube system e.d. En die klinken ook goed. Ik vind soms zelfs beter dan andere merken hun systemen van dezelfde prijsklasse.

hendrix2
6 mei 2006, 18:08
ik ben persoonlijk een fan van takamine. het geluid de speelbaarheid... echt mijn ding. maarja, smaken verschillen zeker :)

gertdm
6 mei 2006, 20:19
Vergeet niet dat Takamine ook niet stil gezeten heeft, kijk maar naar het Cold Tube system e.d. En die klinken ook goed. Ik vind soms zelfs beter dan andere merken hun systemen van dezelfde prijsklasse.


klopt, ben ik ook wel met je eens. Maar het is net als met sommige Yamaha series:je moet goed kijken waar die gitaren voor geconstrueerd zijn.
Takamine is geconstrueerd om versterkt perfect te klinken.
Daar kun je voor kiezen.

Persoonlijk eet ik liever van twee walletjes: een goeie akoestiese gitaar met een goeie piezo.

Harald: jammer dat er dichter bij huis geen Furch te krijgen viel :)

paulusdeBKB
7 mei 2006, 03:15
Nog even een +1 voor Seagull: ik heb er zelf 1 (S6) met cutaway en piezo (ceder bovenblad) en die klinkt akoestisch 'wel prima' maar versterkt echt te gek!

Agent_Smith
7 mei 2006, 08:37
Okee, bedankt allemaal voor de duidelijke meningen. Dat is precies waarom ik deze vraag gesteld heb. Zoals gezegd: binnenkort ga ik uitgebreid testen en deze voorkennis helpt me uiteraard al een eind.
Nog bepaalde houtsoorten waar ik op moet letten? Ik dacht dat de gitaren in deze prijsklasse vooral bovenbladen van sparrehout hadden?

Ibanez RuleZ
7 mei 2006, 13:35
veel gitaren zijn inderdaad van spruce (sparrenhout), maar ook ceder bovenbladen zijn er even goed in de klasse (de seagull en mijn furch bijvoorbeeld). kijk wat je het beste bevalt: ik zocht speciaal naar ceder, maar dat is echt gewoon een smaak kwestie

Harrald

markk
9 februari 2008, 12:49
Ik speel al jaren gitaar en heb onlangs een takamine ef 340 gekocht en ik ben er tespreken over deze gitaar, ik weet niet waar dickie het over heeft dikke lak laag????.
Je moet niet afgaan op een menig van een persoon die denkt dat die veel verstand van gitaren, maar kijk is wat verder op andere site`s namelijk op
Harmony centrale user revieuws.
En als dickie nu eens beter had gelezen je kunt al een goede g serie kopen voor een 200 tot 400 euries

Megalomanian
9 februari 2008, 12:55
Ik volg dit topic dagelijks.. ;-)
Het duurde mijn inziens te lang voordat iemand hier weer op reageerde :seriousf: :seriousf:

Onmeunig Hans
9 februari 2008, 16:11
Ja ik denk dat Agent Smith nu eindelijk de knoop kan doorhakken. Er valt een hele last van ons allemaal af, we kunnen weer verder met ons leven. :D

hendrix2
9 februari 2008, 16:45
Beste markk,
je bent nieuw op dit forum maar ik raad je aan om in het vervolg toch wat op datums te letten. Je reageert op een post uit 2006. Niemand heeft hier nog iets aan. Om verdere nutteloze reacties te voorkomen gooi ik dit topic op slot.

Vragen/opmerkingen --> pm

Hendrix2