PDA

View Full Version : Nirvana



Mari_jow
9 november 2002, 18:42
voor mij de beste groep ooit, voor sommige mensen een bende marginalen uit Seatlle.

Wat betekende deze groep voor jullie???

http://www.noxa.net/vanwavenberge

Kjiratsiekoedel
9 november 2002, 18:46
Deze groep betekend helemaal NIETS voor mij. Ik heb ook niet echt de behoefte om mij in het gitaarspel van nirvana te verdiepen, aangezien heel het nirvana-repetoire in een weekje is te leren.

Maar als je het helemaal geweldig vindt, vind ik het best. Maar als je het gitaarspel helemaal geweldig vindt, kijkj dan eens verder in de wereld van gitaarmuziek.

Swan
9 november 2002, 18:50
wel aardig

Mari_jow
9 november 2002, 18:52
nevermind id gemakkelijk te spelen...incesticide en bleach daarentegen....uiteraard is Metallica beter qua gitaar, maar die moeten dan weer qua vocals onderdoen idem bij jimi hendrickx.
En Van Halen is goed in de twee, al bewonderde die ook Nirvana

sweet
9 november 2002, 18:57
gaan we weer ...

JV
9 november 2002, 18:58
vocals van hendrix slechter?

hmm

Mari_jow
9 november 2002, 19:27
dat is uiteraard een persoonlijke mening, ik vind PERSOONLIJK, kurt cobain beter zingen dan Jimi Hendrickx, zoals ik al zei, dat is iets persoonlijk

daron_kurt
9 november 2002, 19:34
ben met sweet eens......

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: daron_kurt op 2002-11-09 19:37 ]</font>

Static-M
9 november 2002, 19:37
Naw, die 'nieuwe'clip van ze 'You're allright' ofzo vind ik helemaal niks. Steeds hetzelfde. Bah.
Over het algemeen vind ik ze wel leuk, maar niks bijzonders. Dat het gitaarspel technisch niet zo goed/moeilijk is maakt me niks uit. Het gaat mij erom hoe het liedje klinkt.

Fluffy
9 november 2002, 19:48
ik ben ook een grote nirvana fan, maar op dit soort dingen kunnen beter slotjes worden geplaatst. Nirvana is de meest besproken band hier. Gebruik ff de zoekfuncties en je zult genoeg vinden

Negative K3 fan
9 november 2002, 20:31
Op 2002-11-09 19:48, schreef Fluffy:
ik ben ook een grote nirvana fan, maar op dit soort dingen kunnen beter slotjes worden geplaatst. Nirvana is de meest besproken band hier. Gebruik ff de zoekfuncties en je zult genoeg vinden


i second that.

EpiFiel
9 november 2002, 21:09
ik vindt ze erg goed maar soms wel hard geshreeuw enzo dat is niet mooi

Cloud Strife
9 november 2002, 21:36
steve vai bewondere kurt cobain ook trouwens dit is ongeveer wat vai zei :
''een man die niet deed wat iedereen deed en gewoon iets durfde te doen wat geen ander zou doen''

Swan
9 november 2002, 21:50
amen

gershwin5150
9 november 2002, 21:55
Keee zullen we nu weer nokken met deze topic? :grin: Bedankt!

daron_kurt
9 november 2002, 22:05
ik ben het opnieuw met (2) iemand(en) eens: dit keer fluffy en gershwin5150.
En dan wil ik ook graag afsluiten met amen

sweet
10 november 2002, 12:38
Nou, als je dan even stil bent zakt dit topic geleidelijk weg naar onder :grin:

Ik zal ook mijn muil houden... :wink:

Darklight
10 november 2002, 14:04
Ik speel gitaar dankzij nirvana...

Nu luister ik het nooit meer. Ik ben te lang blijven steken bij Nirvana denk ik. Ik had beter meteen de oude Metallica of Slayer kunnen gaan spelen :smile:

PeArLjAm
10 november 2002, 14:45
Op zich heb ik nog wel wat geleerd van die unplugged nummers toen ik net begon op een geragde akoustische gitaar omdat je dan wat kon spelen, en wat mensen ook kenden. Maar ja nu vind ik ze een beetje te irritant maar ja ieder zn mening.

B_FORCE
10 november 2002, 14:57
goh, hetzelfde bij mij, als de mensen hierboven, tis hele apparte muziek (voorla, incesteside,bleach,in utero), en uniek in zijn soort. Maar ach, gitaar technisch,mmm nee niet moeilijk, maar de omstandig heden waaronder kurt zich bevond wel. (knetter stoned, trippen, dronken, alles door elkaar...)
Luister er heeeel soms nog naar.

sleep_to_saturate
11 november 2002, 15:10
Op 2002-11-10 12:38, schreef sweet:
Nou, als je dan even stil bent zakt dit topic geleidelijk weg naar onder

oops.. haha :grin:

vulvasonic
11 november 2002, 16:51
Nirvana was voor mij de eerste band in 9 jaar tijd, die me regelrecht bij mijn strot greep. Nirvana opende in zekere zin mijn ogen. Gewoon simpele, maar o zo mooie liedjes.
;}

Kitaarhiero
12 november 2002, 09:49
Toen ik begon met gitaar spelen kwam dat door de RHCP... maar intussen begon ik gitaarblaadjes te lezen en daar kwam Nirvana in voor, met hardstikke coole nummers... en ze waren nog makkelijk ook! :wink:

skabouter
12 november 2002, 11:50
ik vind nirvana ok. ik bedoel daarmee dat ik het ok vind dat ze muziek hebben en fans. ik heb het wel eens geluisterd, en het is wel leuk.

maar ik vind het NIET specialer dan de doorsnee bandjes, en ik vind die HYPE eromheen ook bagger !

tis maar een band, hoor, hoef je geen zelfmoord te plegen op de dag dat zanger dat ook gedaan heeft............

Kitaarhiero
12 november 2002, 12:26
Ja, die hele cultus/hype is toch wel een beetje overdreven... maar er zijn meer van dat soort mensen... even een paar noemen

Jimi Hendrix en Eric Clapton (onder gitaristen)
Elvis
Queen
The Beatles
The Rolling Stones
Led Zeppelin

skabouter
12 november 2002, 20:47
je noemt herman brood niet eens ? ? ? ?

onee, dat valt wel mee he, met die hype...

Marshallover
12 november 2002, 21:36
Flikker op met zo'n klote vraag !!!

1: Wat heb je eraan ?
2: Wa boeit het?
3: Dit hoort niet hier
4: Ze bestaan al niet meer
5: Beetje zielig he?

Swan
12 november 2002, 21:37
spelen de hormoontjes op marshallover

MetalliCat
12 november 2002, 21:49
Hehe zoiets d8 ik ook al..of hij is redelijk gefrustreerd..:roll:

Neals
12 november 2002, 22:54
Over het lijstje gehypte mensen

Jimi Hendrix en Eric Clapton (onder gitaristen)
- Eric Clapton kan je goed of niet goed vinden, echt een belangrijke gitarist is het niet geweest voor de geschiedenis..
- Jimi Hendrix had totaal andere ideeen over hoe een gitaar bespeeld moest worden, met de tanden, een vliegtuig uit je tremelo toveren etc. etc.
Tis misschien niet de allerbeste gitarist, maar een geweldig goede componist.

Elvis
- Elvis is eigenlijks de begin van het verzet tegen ouders..... En eigenlijk ook een van de eerste tekenen van een jeugdcultuur.
Enig idee wat voor cultshock Elvis opleverde in de jaren 60

Queen

Of je houdt er van, of je houdt er niet van, maar Queen is misschien wel een van de meest beleesde rockbands ooit.
De composities zijn gewoon briljant, en het is muziek wat klopt als een huis, met misschien niet de allerbeste muzikanten, maar zeker wel van een niveau wat 99% van dit forum helemaal wegspeelt...

The Beatles

The Beatles gingen verder dan waar Elvis ophield....
Tevens inspiratie voor het tegenspreken van ouders.

The Rolling Stones

Zelfde als The Beatles, mede door de hoge leeftijd van de heren en een carriere van al 40 jaar behoren The Stones tot het lijstje legendarische cultartiesten

Led Zeppelin

1na beste gitarist en een monster van een drummer in 1 band.
Vooral stichter van de Hard Rock....

skabouter
12 november 2002, 23:48
nou, je hoeft het niet meteen ZOOOOO uitgebreid te doen, hoor.....

Mari_jow
15 november 2002, 22:54
the beatles is ook één van mijn favo-band, al vind ik Mccarthney maar schijnheilig


http://www.noxa.net/vanwavenberge

Anders Destium
15 november 2002, 23:19
Geen vlees = geen leven....

Je mag er over nadenken als je wilt :wink:

wskab
9 februari 2003, 13:00
ben nirvana fan ,tjaah eigenlijk ook door gaan gitaar spelen

Kitaarhiero
9 februari 2003, 16:03
Op 2002-11-12 22:54, schreef Neals:
Over het lijstje gehypte mensen

Jimi Hendrix en Eric Clapton (onder gitaristen)
- Eric Clapton kan je goed of niet goed vinden, echt een belangrijke gitarist is het niet geweest voor de geschiedenis..
- Jimi Hendrix had totaal andere ideeen over hoe een gitaar bespeeld moest worden, met de tanden, een vliegtuig uit je tremelo toveren etc. etc.
Tis misschien niet de allerbeste gitarist, maar een geweldig goede componist.

Elvis
- Elvis is eigenlijks de begin van het verzet tegen ouders..... En eigenlijk ook een van de eerste tekenen van een jeugdcultuur.
Enig idee wat voor cultshock Elvis opleverde in de jaren 60

Queen

Of je houdt er van, of je houdt er niet van, maar Queen is misschien wel een van de meest beleesde rockbands ooit.
De composities zijn gewoon briljant, en het is muziek wat klopt als een huis, met misschien niet de allerbeste muzikanten, maar zeker wel van een niveau wat 99% van dit forum helemaal wegspeelt...

The Beatles

The Beatles gingen verder dan waar Elvis ophield....
Tevens inspiratie voor het tegenspreken van ouders.

The Rolling Stones

Zelfde als The Beatles, mede door de hoge leeftijd van de heren en een carriere van al 40 jaar behoren The Stones tot het lijstje legendarische cultartiesten

Led Zeppelin

1na beste gitarist en een monster van een drummer in 1 band.
Vooral stichter van de Hard Rock....


ze zijn niet slecht, dat zeg ik niet, maar... alles heeft zo z'n charme. en er zijn gewoon bands en artiesten die veel invloed gehad hebben, maar misschien toch iets teveel opgehemeld zijn.

Nirvana heeft ook zijn invloed gehad, en nou mag de band wel uit elkaar zijn... de invloed is nog steeds voelbaar.
En wat boeit het nou eigenlijk dat bij deze of gene band weinig gitaarsolo's zijn. en wat boeit het dat die gitaarsolo's die er zijn niet zo technisch zijn?
de gitaar is toch begonnen als folk instrument, liedjes begeleiding.

alhambra
9 februari 2003, 20:54
He he leuk een N...... topic alleen zo jammer dat ik die naam niet uit mijn strot krijg. Leuk voor bij het kampvuur en om indruk te maken op mensen die echt geen flikker van muziek weten.
Ik weet het wel je hebt er niks aan aan mijn reactie maar ik krijg steeds een rode waas voor mijn ogen als ik weer lees hoe geweldig ze wel niet zijn :grin: .
En wat is dan de invloed die ze hebben gehad leg me dat nou is uit ???????

Kitaarhiero
10 februari 2003, 12:50
de invloed van Nirvana:

De 2e punk generatie brak door (green day, Offspring, pennywise, NoFX)
Nu-metal kreeg een kans
Stonerrock ook...
Radiohead is er ook door beïnvloed
Oasis ook.
En Muse.
Men realiseerde dat de poedelrockers er gewoon belachelijk uitzagen en dat niet elk nummer een gitaarsolo hoeft
of dat een gitaarsolo ook anders kan dan wiedelewiedele.
Terugkeer van de Gitaarmuziek naar een groter publiek
De gitaar is weer een prominent instrument in de muziek.
Maakte de metalwereld weer duidelijk dat het ging om songs en niet om strakke latex broeken, vuurwerk, trapezes en een man die zingt als een wijf.
Pearl jam brak ook door... en je kreeg post-grunge ($$$ voor de majors)
Metal en Punk waren weer cool.
Herwaardering van oude bands zoals Black Sabbath, Deep Purple en Black Flag.
De platenindustrie richte zich niet meer alleen op gegarandeerde successen en er kwam meer ruimte voor interessanetere muziek.

schaap
10 februari 2003, 14:12
dat is wel een beeetje overdreven hoor kitaar, zoveel invloed hadden ze niet, ze hebben een deel van de dingen die daarop staan wel indirect veroorzaakt, maar daar heeft elke legende wel invloed op gehad.

Kitaarhiero
10 februari 2003, 14:56
Oké, ik zal er eens even wat mede-invloeden bij zetten... (Nirvana stond niet alleen, maat hebben een belangrijke bijdrage geleverd)



Op 2003-02-10 12:50, schreef Kitaarhiero:
de invloed van Nirvana:

De 2e punk generatie brak door (green day, Offspring, pennywise, NoFX)
Nu-metal kreeg een kans
Stonerrock ook...
Radiohead is er ook door beïnvloed-Beatles, Queen, U2
Oasis ook.- The Beatles
En Muse. - Jeff Buckley
Men realiseerde dat de poedelrockers er gewoon belachelijk uitzagen en dat niet elk nummer een gitaarsolo hoeft- Panthera
of dat een gitaarsolo ook anders kan dan wiedelewiedele.- Punk
Terugkeer van de Gitaarmuziek naar een groter publiek- Metallica
De gitaar is weer een prominent instrument in de muziek.- Pearl Jam, Alice in Chains, RHCP
Maakte de metalwereld weer duidelijk dat het ging om songs en niet om strakke latex broeken, vuurwerk, trapezes en een man die zingt als een wijf.- Panthera, sepultura, slayer
Pearl jam brak ook door... en je kreeg post-grunge ($$$ voor de majors)
Metal en Punk waren weer cool -Metallica
Herwaardering van oude bands zoals Black Sabbath, Deep Purple en Black Flag.
De platenindustrie richte zich niet meer alleen op gegarandeerde successen en er kwam meer ruimte voor interessanetere muziek.- Pantera, metallica, Nine Inch Nails


mee eens?

Harry
10 februari 2003, 15:10
daar ben ik het wel mee eens; ik vond Nirvana ook niet bijzonder toen ze doorbraken, maar het is wel zo dat de gitaar(muziek) weer populair werd. Alles dreigde elektronisch te worden, en dat tij heeft nirvana gekeerd. Nu kunnen jullie roepen dat jullie de gitaar niet uit het oog verloren waren, maar het grote publiek wel. Mede dankzij nirvana staan wij niet voor lul met onze gitaartjes.

Kitaarhiero
10 februari 2003, 15:20
Lang leve de Harry :wink:

geertenno
10 februari 2003, 16:17
Bij mij begon het toch écht met rock bij Nirvana.
Toen ik jong was, was ik al wel geïnteresseerd in muziek maar dat kwam vooral door de muziek van mijn vader die ik op mijn eigen kamer draaide.
Bijvoorbeeld: The Beatles, The Rolling Stones, Simon &amp; Garfunkel etc.
Door Nirvana ben ik ook gaan gitaarspelen, rockmuziek gaan luisteren en nieuwe bands ontdekken.
Dus bij mij was het:

Beatles-Nirvana-Pearl Jam/RHCP-U2/Neil Young-diverse punk en ska bands-metal.

Kurt Freak
13 februari 2003, 10:12
Nirvana is voor mij nummer 1
Dat zal het ook altijd blijven
qua moeilijkheid valt nirvana onder de makkelijk te spelen bands, maar de nummers zijn gewoon simpel en steengoed, het gevoel dat er achter zit is gewoon vet cool!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zelf kan ik ook bijna alle nummers van nirvana spelen

Neals
13 februari 2003, 10:26
ik ken eigenlijks maar 30% van he repetoire van nirvana, maar kan ze allemaal naspelen :smile:

dikkie dik
15 februari 2003, 21:04
kurt=god

the joshua tree
16 februari 2003, 13:55
Op 2003-02-10 15:10, schreef Harry:
daar ben ik het wel mee eens; ik vond Nirvana ook niet bijzonder toen ze doorbraken, maar het is wel zo dat de gitaar(muziek) weer populair werd. Alles dreigde elektronisch te worden, en dat tij heeft nirvana gekeerd. Nu kunnen jullie roepen dat jullie de gitaar niet uit het oog verloren waren, maar het grote publiek wel. Mede dankzij nirvana staan wij niet voor lul met onze gitaartjes.


Ik dacht dat Nirvana een reactie was op Guns n' Roses...? En niet op de electronische muziek. Maar ik kan ook mis zitten. :S

Snow
16 februari 2003, 14:50
Wel euh de eertse songs die ik kon spelen waren van nirvana "Unplugged"
Ik vind ook in Unplugged dat de muzikanten kunnen tonen wat ze waard zijn
Wat ik belachelijk vind is hoeveel bands die nu proberen na te doen (identiek dan) zoals Bush en zo
Anyway "Kurt Cobain" zal me altijd bij blijven.
Oh en ik wist niet dat ze uit Seattle kwamen, zelfde geboortestad als Hendrix :smile:

Kitaarhiero
16 februari 2003, 15:20
Op 2003-02-16 13:55, schreef the joshua tree:


Op 2003-02-10 15:10, schreef Harry:
daar ben ik het wel mee eens; ik vond Nirvana ook niet bijzonder toen ze doorbraken, maar het is wel zo dat de gitaar(muziek) weer populair werd. Alles dreigde elektronisch te worden, en dat tij heeft nirvana gekeerd. Nu kunnen jullie roepen dat jullie de gitaar niet uit het oog verloren waren, maar het grote publiek wel. Mede dankzij nirvana staan wij niet voor lul met onze gitaartjes.


Ik dacht dat Nirvana een reactie was op Guns n' Roses...? En niet op de electronische muziek. Maar ik kan ook mis zitten. :S


niet direct op Guns 'n roses, vooral op bands als Europe, Bon Jovi, White Snake etc.

Leafy-dono
16 maart 2003, 18:01
Nirvana heeft mij naar de gitaar getrokken.
Ik was eerst heilig overtuigd van de bas, totdat ik als het ware Nirvana "herontdekte".
Ik kende ze wel, maar was er nooit zo sterk mee in aanraking gekomen.
De nummers zijn technisch niet zo ingewikkeld, dat wil ik toegeven, maar Kurt kon met een paar simpele akoorden meer zeggen dan &lt;instert highly praised band here> met een immens ingewikkeld nummer en solo.

Just my $ 0.02

Negative K3 fan
16 maart 2003, 20:54
Op 2003-02-16 14:50, schreef Snow:
Oh en ik wist niet dat ze uit Seattle kwamen, zelfde geboortestad als Hendrix :smile:


Ze komen eigelijk uti aberdeen (plaatsje "bij" seatle

john.3001
20 maart 2003, 10:48
tja, wat moet je dan zeggen...
Sinds ik bekend ben geworden met andere artiesten vind ik Nirvana niet meer echt geweldig, maar ik moet toegeven dat ik ooit twee cd's heb gekocht en mijn eerste liedjes die ik leerde waren allemaal van Nirvana.
Als ik er nu naar luister denk ik: 'Waarom heb ik dat niet bedacht, het is zoooo simpel'. Maar het was wel vet toendertijd. En ik ga niet afgeven op muziek die ik vroeger wel waardeerde.

[btw. Dick Dale rules :smile:]

john.3001
20 maart 2003, 10:50
Bovendien, moet je de gezichten van mensen zien als 'Smells like Teen Spirit' ergens wordt gedraaid. Soms wordt hun succes nog wel eens vergeten...

soup
11 december 2009, 16:18
Heeft iemand het 'nieuwe' album al, live at reading ?

Best leuk om naar te luisteren + er is ook een DVD (zeer goede kwaliteit).

http://www.youtube.com/watch?v=rwvpaXXG34A

CowGuitar
11 december 2009, 20:58
Ze maakte er laatst reclame voor in de Fame. Lijkt me te gek, maar ik had er op dat moment geen geld voor..

Mitch
12 december 2009, 10:05
Zo, da's nog een bump :D Maar terecht! Humor om het oude topic door te lezen trouwens, maar los daarvan: duidelijk één van de betere optredens dit, loopt gesmeerd! Ik was niet zo'n enorme fan, vond Nevermind een goed album op het juiste tijdstip maar wat daarna kwam niet bijzonder. Dit ziet er solide uit :ok:

CowGuitar
12 december 2009, 13:53
vond Nevermind een goed album op het juiste tijdstip maar wat daarna kwam niet bijzonder. Dit ziet er solide uit :ok:
+11111
Nevermind is echt cool! Vooral dat nummer Smells like teen spirit!





Ik heb toch liever In Utero denk ik:sssh:

Mitch
12 december 2009, 17:32
Zoals zo vaak vond ik de grootste hitsingle nou niet bepaald het leukste nummer van het album. In de categorie 'simpel raggen' vond ik Lithium veel leuker, om er maar één te noemen.

CowGuitar
12 december 2009, 17:41
Dat is waar, zat laatst ook naar Stadium Arcadium te luisteren van de peppers. Ik snap niet waarom ze sommige echt slechte nummers als hitsingle naar buiten brengen en andere goede niet.

Lithium is trouwens een hele tijd "mijn favoriete liedje allertijde" geweest :p.
Toen leerde ik Pearl Jam kennen en had ik het gevoel dat m'n pubertijd een beetje afgelopen was. :seriousf:

Mufftin
12 december 2009, 18:29
yeah Nirvana, luister het nu nog veel. Maar wat doet Kurt zijn simpele spel nu onder van goede nummers. Het gaat om het totaal plaatje, misschien ook iets wat bands van nu nog kunnen leren.

Less is more, daar hou ik wel van.

Baker
12 december 2009, 18:35
Ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik voor de eerste keer de video van Smell like teen spirit zag. Ik was echt totaal overdonderd. Geweldig. Ik had ook meteen zoiets van: dit gaat heeeeel groot worden.

Je had toen in die tijd Top 40 muziek, (luisterde ik nooit)
Hardrock (luisterde ik soms)
En Metal (luisterde ik heel veel) Er was bijna niets tussenin.

Nirvana, (en al die bands in hun kielzog) was toen echt iets nieuws, apart, verfrissend, stinkend, ruig, zacht, melodieus... het had eigenlijk alles.

Nevermind grijs gedraaid.
In utero redelijk vaak gedraaid.
Nirvana unplugged grijs gedraaid.
Die laatste draai ik nog steeds af en toe.

Ik weet ook nog precies waar ik was toen ik hoorde dat Cobain zelfmoord gepleegd had. Ik was er niet kapot van, maar het deed me wel wat. Ik vond het vooral heel erg jammer want ik had nog veel van ze verwacht.

Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar die DVD.

Mufftin
12 december 2009, 18:57
goede dvd, ik heb hem gisteren gezien, eigenlijk is het net de best of dvd. Alles wat je verwacht van hun, zit er in.

Plant
12 december 2012, 11:43
* BUMP *

Nirvana gaat optreden met Sir Paul McCartney als frontman :dontgeti:

http://www.nu.nl/muziek/2980458/paul-mccartney-vervangt-kurt-cobain.html

Ben benieuwd...

Ace 1.15.19
13 december 2012, 00:36
Wow, die zag ik niet aankomen. Speciale combi! Ben wel erg benieuw zeg...

Dreverhaven
13 december 2012, 01:14
Ja, echt een achterlijke combi. Maar goed, alles is mogelijk tegenwoordig.

wireman
16 januari 2013, 10:23
What's next... Thin lizzy met bob dylan op vocals?.. Queen die weer een poging waagt met Hank Marvin..
Type O Negative met Lou reed?... (hoewel die dickhead het aardig heeft vergald met Metallica.. dat zou wel een interessante combi zijn..)
Ik weet nog dat Pearl Jam een plaat met Neil Young (Mirrorball) heeft gemaakt.. en die was WEL tof.. het KAN dus wel.. maar McCartney met Novelic, Grohl en Smear?... opmerkelijk!

Plant
17 januari 2013, 00:48
Het resultaat:


http://www.youtube.com/watch?v=ma8nDZaFp4k