PDA

View Full Version : waxpotten



Jeewee123
6 mei 2006, 00:09
Yo guitarman and woman....

Wie weet waar je waxpotten koopt om je elementen pieploos te maken???

Ik heb geen idee en ik heb nu 2 gitaren met piepende elementen dus ik wil graag wax gaan proberen....

Enne, bedankt alvast he..... :rockon:

nielsduursma
6 mei 2006, 00:12
waxpotten is iets wat je doet, het is geen pot met wax die je koopt en erop smeert ofzo. waxpotten is je element dopen in een soort kaarsvet (gesmolten uiteraard) en zo alle lucht eruit haalt en zo de resonantie van onderdelen (die die piep veroorzaakt) tegengaat.

Jeewee123
8 mei 2006, 21:19
Niels, bedankt. Ik begin het te begrijpen. Da komp goe he.... Ik ga het gewoon proberen. 2 van mijn gitaren zijn nu onbespeelbaar (live) dus ik verlies niets!

Hoie,
J

Ratdawg
8 mei 2006, 21:36
http://www.stewmac.com/freeinfo/A-LINDYFRALIN.html

ff checken voor je er (onbezonnen) aan begint. Als de pick ups te ver heen zijn is waxpotten maar een tijdelijke oplossing.

Veel geluk.

qwertyuiop
8 mei 2006, 23:09
Ik ben er niet zeker van dat het om dezelfde "piep" gaat, maar ik heb een keer een piepend element gehad bij een tele die ik 2ehands had overgenomen. Die heb ik naar Peer Dellen gebracht, hij heeft het element OPNIEUW GEWIKKELD, et voila; piep weg...
ik zou het dus ff laten checken door een goede gitaarbouwer voordat ik m'n elementen in een kaarsvet-bad laat soppen.

een andere optie is natuurlijk gewoon nieuwe elementen kopen (en dan gelijk goede), maar dat had je zelf vast ook al bedacht....

Ratdawg
8 mei 2006, 23:59
Als die pick-ups opnieuw gewikkeld worden, zijn die meestal ook gewaxpot tegelijkertijd.

Als de gitaar zelf het waard is zijn nieuwe elementen ook altijd een optie. Of de huidige elementen moeten je danig bekoren dat je ze persé wil houden.

Jeewee123
9 mei 2006, 00:03
Tja, wat is het voor piep... Ik speel via een omroepversterker van 78 watt over een 2 x 12 inch zelfbouwkast..... Met mijn squire, kawai en sakai gaat alles goed. Die klinken prima (niet piepen maar mooi rondzingen e.d.).

De twee die piepen, daar kun je echt niets mee. De ene heeft een p90 achtig japans element en een humbucker (ook japans) de andere 2 humbuckers. Beiden zijn goedkope gitaren. Een kinon en een hondo dus ik gok dat het opgelost is met waxen.
Naar een vakman gaan met deze gitaren is een beetje over the top....

Ratdawg
9 mei 2006, 00:13
Als je niet weet waar je mee bezig bent, loop toch eens binnen bij de gitaarbouwer. Wie weet valt het best mee, als je vooraf zegt alleen waxpotten en niet herwikkelen. De meeste zullen ook wel het verstand hebben om te kunnen oordelen of het de moeite loont en of de kost niet groter zal zijn dan de profijt. (Waar ik eigelijk ook mijn bedenkingen over heb)

bram123
9 mei 2006, 02:04
je klinkt alsof je zo een doos waxinelichtjes in een pan op een gasfornuis gaat zetten Jeewee. Doe dat alsjeblieft niet, dat kost je je elementen, je vingers en als je pech hebt je keuken en je huis.

bert k
9 mei 2006, 14:12
Nou, beetje kaarsvet smelten is niet zo heftig hoor. Maar ach, het kan je je elementen kosten. Maar die waren toch al nix, dus gewoon proberen, zou ik zeggen.

nielsduursma
9 mei 2006, 14:35
ik ken iemand die dus inderdaad gewoon kaarsen in een pannetje heeft gedaan en op het vuur. was niet zo slim.

Jeewee123
9 mei 2006, 23:12
Nou, ik twijfel steeds meer..... Ik heb niets te verliezen. Ze zijn nu onbruikbaar. Het zijn wel heerlijke gitaren dus ik zou het fijn vinden als ik ze in de oefenruimte en live kan gebruiken. Waxpotten begrijp ik nu maar dat moet op ongeveer 60 graden gebeuren. Een temperatuurmeter kost.... 39 euro.

Van de site die ik kreeg van ratdawg ...

http://www.stewmac.com/freeinfo/A-LINDYFRALIN.html

begrijp ik dat het 10 dollar kost om een element door hem/hen te laten waxpotten....

Allemaal bedankt voor de info en tips! :stop:

Rutger-peer
9 mei 2006, 23:25
Kaarsvet moet je ook in een pannetje doen wat je weer laat drijven in een grotere pan. In de grote pan doe je een hoeveelheid water die je aan de kook brengt. Zo wordt het kaarsvet in de kleine pan nooit heter dan 100 graden. (I) ping!

kassie
22 mei 2006, 23:03
ik heb ook gewaxpot en was er opzich wel tevreden over. gewoon waxinelichtjes ontdoen van touwtje en aluminium. en dan au bain marie in de pan. als alles gesmolten is en begint te dampen moet je het fornuis uit zetten en de pan met vet uit de pan water halen. dan ongeveer nog 4/5 minuten wachten. dan is het vet zo'n 70 a 80 graden wat niet kwaad kan voor je pickups. als het vet te koud wordt en dat zie je als er een vel komt te drijven moet je het pannetje gewoon weer in de pan met water doen. zo houd je de temperatuur mooi in toom. wel zorgen dat je de pickups er lekker lang in laat zodat het vet overal goed tussen komt. ook even wat draaien zodat de lucht eruit kan. en dan even af laten koelen en dat een keer of 3 herhalen dat moet genoeg zijn

Mithrandir
31 mei 2006, 13:44
onderwerp verplaatst vanuit algemeen

MisterGuitarHimself
2 januari 2008, 18:50
zou dit kunnen met EMG HZ'jes...vanwege de gehele plastice behuizing?

cheers,

Mark...

cerpintaxt
30 mei 2010, 14:44
Nog meer mensen hier die goeie ervaringen hebben met zelf Waxpotten, het lijkt me niet zomoeilijk. Gewoon elementen los solderen en in een pannetje met kaarsvet hangen dat niet te heet is. En daarna weer terug plakken.

Of is dit allemaal makkelijker gezegd dan gedaan en heb je heel snel je elementen aan zeep geholpen?

TopRob
30 mei 2010, 18:10
Een stukje schuimrubber onder je elementen wil ook nog wel eens helpen tegen het piepen. Dit zou ik eerst eens proberen voor je met waxpotten begint.