PDA

View Full Version : Eenvoudig, laag vermogen, eindamp 2 x EL84?



Minda
5 mei 2006, 22:30
Ik kan op slinkse wijze aan een aantal onderdelen komen voor een buizen gitaarversterker. Bij deze onderdelen zitten 2 EL 84's en een trafo voor deze buizen. Rest slechts de vraag, heeft iemand voor mij een eenvoudig schema voor een eindamp, met liefst zo laag mogelijk eindvermogen zodat'ie flink open kan zonder het dak van het huis te blazen, voor deze buizen?

Dank,

Hugo

JoostBaksteen
5 mei 2006, 22:56
Dat gaat lastig worden. 2 EL84's zullen in een push-pull opstelling ongeveer 18W - 20W verstoken. Dat produceerd en dusdanig geluidsniveau dat het niet open kan op huiskamer niveau.

Je zal er dan 1tje, single ended, moeten gebruiken, maar de uitgangstrafo zal waarschijnlijk push-pull zijn. M.a.w.: je zal dan een andere uitgangstrafo moeten kopen (correct me if i'm wrong). Of wel gewoon voor die 18W gaan.

Een voorbeeld van een versterker die je kan bouwen met die trafo's is bv een marshall 18W. Zie: www.18watt.com (http://www.18watt.com) of hier in de werkbank, er zijn er al aardig wat gemaakt.

bert k
5 mei 2006, 23:04
Ach, je kan hem altijd zachter zetten... :)

JoostBaksteen
5 mei 2006, 23:09
Kom ik er toch weer mee, maar een hotplate kan ook.

nicoverduin
6 mei 2006, 08:07
Je kan ook een SE trafo nemen (of laten wikkelen voor 10W) met primair 2.5K en dan 2 x EL84 parallel schakelen in klasse A. Dan krijg je rond de 10 Watt.

Minda
6 mei 2006, 08:58
Op ax84.com vond ik deze (http://annex.ax84.com/media/ax84_m311.pdf) . Ze zeggen 5 Watt en met 1 EL84. Bruikbaar? Of is een trafo voor 2 x EL84 heel anders? Ik zou dan het hele deel voor de 6V6 buis weglaten. Een eenvoudiger schema heb ik nog nooit gezien!

JoostBaksteen
6 mei 2006, 10:53
Je zal dan een andere uitgangstrafo moeten aanschaffen.



Ik zou dan het hele deel voor de 6V6 buis weglaten.


Welke 6v6 buis?

Minda
6 mei 2006, 11:16
Uh, V1, onder de El 84. Je kan of de EL84 erin zetten, of de 6V6. Maar niet allebei tegelijk. Zie de warning in rood.

Negative K3 fan
6 mei 2006, 12:07
tja de opties zijn al aangedragen, meet die buizen en OT zou je uitkomen op een 2x84 (zoals de marshall 18 watt), deze gaat echter al loeihard, te hard voor huiskamers

dan de optie van nico, een trafo zien te scoren waardoor je ze parallel single ended kunt schakelen voor ongeveer 10 watt, nog steeds erg luid

dan nog een optie die jij hebt aangedragen, een single ended eindtrap met 1 el84 voor ongeveer 5 watt, ook nog steeds erg luid, maar thuis beter te doen...

birt
6 mei 2006, 12:55
en je kan de EL84 ook altijd met een switch naar triode schakelen. dat scheelt ook heel wat in volume.

Enterprice
7 mei 2006, 08:08
Zo heb ik eens 6L6 als triode geschakeld, 1.5 Watt single-end maar dat klinkt nog harder als je zou verwachten.
Hier staan ook een paar leuke schema's met triodes, heb toendertijd de FireFly rev 1 gebouwd en die geeft een Marshal-achtig geluid.
Als uitgangstrafo gewoon een gebruikt voor 2xEL84 die ik nog had liggen.
http://home.cfl.rr.com/dbhammond/doug.htm

Minda
7 mei 2006, 11:59
...Als uitgangstrafo gewoon een gebruikt voor 2xEL84 die ik nog had liggen.

En daar sluit je dan maar de helft van aan? De rest van de ingangsspoel laat je ongebruikt? Of zit ik er naast... Als dat kan is de enkele EL84 eindtrap voor mij de favoriet.

Dank,

Enterprice
7 mei 2006, 18:04
Bedoel je voor die FireFly? Die gebruikt beide helften van de primaire zoals je op het schema kunt zien.
Is een push pull schakeling maar dan met een ECC82 dubbel triode die je dus eigenlijk als twee eindbuizen gebruikt.

nicoverduin
7 mei 2006, 18:17
En daar sluit je dan maar de helft van aan? De rest van de ingangsspoel laat je ongebruikt? Of zit ik er naast... Als dat kan is de enkele EL84 eindtrap voor mij de favoriet.

Dank,
Nope. De impedantie is dan ongeveer 2.5K (1/4e van de hele impedantie). Verder is het laminaat verkeerd gestapeld voor een SE.