PDA

View Full Version : Allparts kwaliteit ?



Robbert
5 mei 2006, 22:18
Ik zit al een tijdje te denken aan een Tele. Maar om nu 900 Euro neer te tellen voor een Amerikaan zie ik niet zitten.

Op Ebay zijn redelijk voordelige bodies te koop (Voorbeeldje (http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7411500432)). Een officiele Fender, geen USA body weliswaar.

Met een Allparts hals van ome String is daar best wat van te maken. Maar hoe is de kwaliteit van die halzen, en bodies? Iemand al eens zoiets in elkaar gezet?

tmcm
6 mei 2006, 01:33
2 halzen van allparts, maple en rosewood, beide CBS headstock. raar genoeg heeft de maple een bullet trusrod, de rosewood niet en beide 4 punts. de rosewood past like a glove in een Highway body waar de maple wringt maar die past weer goed in een 80's fernandes rock'n roll strat. Maw, tis handig om met een body naar ome Rienk te gaan en dan een beetje passen. kwaliteit is gewoon Fender, fretwerk is uitstekend en een klasse beter dan de mexicanen. Allparts is o.a. OEM leverancier voor Fender USA, hence de license. In mijn ervaring zijn Allparts necken redelijk dik, tikkeltje dunner dan de boatneck van Warmoth maar dat is beter voor de toon.
Als je een blanke neck koopt kan je d'r ook nog een cellulose op spuiten, zit je helemaal op CS niveau.
De bodies van realiblefender gaan naar gelang mex, usa of jap tussen de 140 en 240. loont de moeite om een aantal in je ebay account te volgen en met max bedragen te werken, vooral items die in de USA s'nachts aflopen zijn vaak goekoper.

Robbert
6 mei 2006, 20:34
Mooi, heb iedergeval een bod geplaatst op een USA Highway 1 body. Niet te hoog, ben benieuwd :)

Gearjunkie
6 mei 2006, 21:52
Er staat ook een complete Highway 1 op marktplaats voor 550 euro...

Robbert
6 mei 2006, 22:09
Er staat ook een complete Highway 1 op marktplaats voor 550 euro...

Dan moet ik zowiezo investeren in nieuwe elementen, plus ik houd niet van sunburst :D

tmcm
6 mei 2006, 22:51
ja, dat is missing the point
de grap is om een strat langzaam op te bouwen met goeie spullen; pickups, topkam, cellulose, tremblok, pickguard enz. De highway's hebben goeie lichte bodies van alder die een hele dunne laklag hebben. die is zo beschadigt maar is ook een prima primer voor een celluloselak. de rest van de highway is matig dus die hoef je ook niet.

Valt me trouwens op dat wanneer je USA, Japan en CS bodies vergelijkt die USA er behoorlijk cheappie eruit zien met die grove frazingen, mismatched grains en dichtgekalkte uitsparingen.

Robbert
7 mei 2006, 23:09
ja, dat is missing the point
de grap is om een strat langzaam op te bouwen met goeie spullen; pickups, topkam, cellulose, tremblok, pickguard enz. De highway's hebben goeie lichte bodies van alder die een hele dunne laklag hebben. die is zo beschadigt maar is ook een prima primer voor een celluloselak. de rest van de highway is matig dus die hoef je ook niet.

Valt me trouwens op dat wanneer je USA, Japan en CS bodies vergelijkt die USA er behoorlijk cheappie eruit zien met die grove frazingen, mismatched grains en dichtgekalkte uitsparingen.

T e l e ! :p

Quink
7 mei 2006, 23:47
Is Warmoth niks? Kun je een hals/body naar wens bestellen, ergens anders hardware/elementen er bij zoeken, etc.? Maar denk wel niet dat je dan veel goedkoper dan 900euris uit bent.

tmcm
8 mei 2006, 01:06
Warmoth ken ik niet echt maar lijkt me prima. wel prijzig. De gitaren van Bill Nash zijn opgebouwd uit Fender en Allparts en die zijn niet aan te slepen.

fred dons
8 mei 2006, 07:53
ik heb nu zo'n 5 gitaren met all parts onderdelen gedaan en als ik geen bijzondere houtsoorten wil (birds eye of flame bijvoorbeeld) is all parts mijn eerste keus, lekkere stevige nekken met perfect fret werk
de volgende gitaren hebben allemaal een all parts nek gekregen (afkomstig van de String en de volgende keer wil ik korting ;) )
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=61&page=8&ktw=78fdc3033223dbe3c03f5d7c00488730
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=66&page=9&ktw=c53056b367eaf62281c6e02cc7a04108
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=79&page=10&ktw=2a3e6a38c58b9bfcb32da2d1ec1dc9e8
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=101&page=13&ktw=e320854980e0fd9a348406d75338deb0

Dude
8 mei 2006, 10:15
Hey fred is wist helemaal niet dat jij zon bouwert was ! gaaf man, vooral die witte strat met reversed headstoch !! allparts neck met fender logo haha shame on you !

Gaaf hoor, die zwarte gitaar met vrouwenhoofd (MM?) ook zelf gespoten ?

DarknessAwaits
8 mei 2006, 10:35
Wat kosten die allparts halzen eigenlijk?

@Dude: Shame on you! Fred is volgens mij de beroemdste doe-het-zelver op het forum.

G.G.
8 mei 2006, 10:39
Wat kosten die allparts halzen eigenlijk?


€75 bij een eerer genoemde zaak in A'dam (ga de naam niet weer noemen, anders wordt het spam)

fred dons
8 mei 2006, 10:48
@ dude , ja ik airbursh mijn gitaren zelf en inderdaad ik ben fout met de merkjes :( maar ter verdediging die doe ik dus alleen voor mijn eigen gitaren
voor als ik een replica wil bouwen voor de collectie
bij anderen leg ik bijvoorbeeld wel eens merken in in parelmoer maar dan alleen als het het zelfde merk is en er alleen maar gepimt hoeft te worden

DarknessAwaits
8 mei 2006, 12:01
€75 bij een eerer genoemde zaak in A'dam (ga de naam niet weer noemen, anders wordt het spam)

De zaak wist ik wel te vinden ja, maar ik zag nergens op de site iets over halzen staan. Zitten er ook telehalzen tussen?

En hebben ze nog meer zelfbouwspullen?

fred dons
8 mei 2006, 12:04
ze krijgen om de zoveel tijd een voorraadje binnen en dan zitten er ook tele halzen bij, het is niet perse een onderdelen winkel maar ze hebben er wel regelmatig wat 2e hands spul liggen zoals pickups en bruggen

ik weet niet of ze op dit moment nekken op voorraad hebben omdat ze niets op desite vermelden (misschien dat ik vanmiddag even bij ze langs ga om the checken)

DarknessAwaits
8 mei 2006, 12:07
Oh, heel stom van me. Ik had gekeken op de site van een andere gitaarwinkel in A'dam. Maar hier staan ze inderdaad vermeld, alleen kan ik de openingstijden niet vinden.

Rick trodat
8 mei 2006, 12:15
Mooi, heb iedergeval een bod geplaatst op een USA Highway 1 body. Niet te hoog, ben benieuwd

Houdt er wel rekening mee dat de highways een soort van tone chambers ( ik weet niet of ik het goed schrijf) hebben. Het geluid is best goed, maar naar mijn idee gaat het een beetje ten koste van het volume. De gitaar mist een bepaalde power als je het mij vraagt. Ik heb er één twee jaar geleden gekocht en toen beviel die best goed, daarna heb ik een oude american standard gekocht en die heeft toch ff wat meer output, maar voor het geld moet je het niet laten.

Robbert
8 mei 2006, 13:54
Houdt er wel rekening mee dat de highways een soort van tone chambers ( ik weet niet of ik het goed schrijf) hebben. Het geluid is best goed, maar naar mijn idee gaat het een beetje ten koste van het volume. De gitaar mist een bepaalde power als je het mij vraagt. Ik heb er één twee jaar geleden gekocht en toen beviel die best goed, daarna heb ik een oude american standard gekocht en die heeft toch ff wat meer output, maar voor het geld moet je het niet laten.

Na mijn bod zag ik pas dat het een Highway body was, mijn ogen vielen voornamelijk op het Made in USA gedeelte. Maar dat is niet erg, maximaal 140 USD, ik zie wel, ik kan het missen.

Warmoth bodies heb ik uitgesloten omdat de prijzen gewoon rete duur zijn, dan kan het allemaal wel prima hout zijn, maar zodra ze een kleurtje hebben, vallen ze al snel buiten mijn budget.

Dank je Fred, fijn om te lezen dat die halzen gewoon prima zijn.

Ook een goeie tip om de body tzt mee te nemen.

fred dons
8 mei 2006, 14:02
all parts maakt standaard fender maten en passen op o/a fender (duh!) warmoth, WD en rockinger dus daar zou ik me geen zorgen om maken

overigens de string gaat doordeweeks om 10:30 open, maandags om 13:00 (vandaag was dat 13:10 :mad: :seriousf:)
ze hebben op dit moment geen ongelakte tele nekken, en nog maar 3 strat nekken;
2 x 22 frets all maple (let op bij 1 ontbreekt de trussrod moer!)
1 x 21 frets all maple (en nog wat 2e hands andere necken)

in de etalage lag wel een gelakt all part tele nek met een fender esquire logo maar geen idee wat die moet kosten
ik heb zelf een maple 22 frets neck gekocht en een losse superstrat body (elzen) ik was voor eur 100 klaar

DarknessAwaits
8 mei 2006, 22:52
all parts maakt standaard fender maten en passen op o/a fender (duh!) warmoth, WD en rockinger dus daar zou ik me geen zorgen om maken

overigens de string gaat doordeweeks om 10:30 open, maandags om 13:00 (vandaag was dat 13:10 :mad: :seriousf:)
ze hebben op dit moment geen ongelakte tele nekken, en nog maar 3 strat nekken;
2 x 22 frets all maple (let op bij 1 ontbreekt de trussrod moer!)
1 x 21 frets all maple (en nog wat 2e hands andere necken)

in de etalage lag wel een gelakt all part tele nek met een fender esquire logo maar geen idee wat die moet kosten
ik heb zelf een maple 22 frets neck gekocht en een losse superstrat body (elzen) ik was voor eur 100 klaar

Oh... en hebben ze nog meer body's? Ik wil ook nog wel eens een relic strat maken, en dat kan ik alleen over m'n hart verkrijgen als ik 'm zelf in elkaar zet... :)

tmcm
8 mei 2006, 23:24
all parts maakt standaard fender maten en passen op o/a fender (duh!) warmoth, WD en rockinger dus daar zou ik me geen zorgen om maken
ik heb zelf een maple 22 frets neck gekocht en een losse superstrat body (elzen) ik was voor eur 100 klaar

Ja, het zou moeten passen maar toch heb ik wat moeten schuren bij een maple allparts/highwaybody, een andere allparts paste prima. Niks bijzonders, ook bij fabrieksfenders kom je niet vaak tegen dat het als gegoten zit. De maple neck is ook wat dikker waardoor de toets nogal hoog in de body komt en de brugzadels op het allerhoogste standje moeten.

een neck en een body voor 100? Die ome Rienk toch, moet niet gekker worden.

De ongelakte allparts heb ik dezelfde kleur gegeven als de neck van mijn '73 tele en dan die cellulose erover... dan kan geen relic tegenop, gaat na een jaartje al uv kleuren bovendien.

The highway bodies soundchambers? Niet die van mij (zou de body ook behoorlijk prijzig maken, makes no sense). Ik heb sterk het idee, na 3 highway bodies, dat ze van een hele grote stapel afkomen, allemaal ongeveer hetzelfde gewicht en sound. Ook van volume verschil merk ik niks (sterker nog, ik heb voor de highway speciaal chubtone pickups laten wikkelen omdat het geluid juist erg "big & bold" was (de allparts neck hielp ook behoorlijk mee). Alleen de drie delen zijn opties niet gematched (besparing) en de lak is maar een paar lagen dik en niet gepolijst (weer besparing). De dunne lak is een zegen kwa resonatie en als je wil glimmen dan kan je, net zoals bij de Gibson 333 bijvoorbeeld, zelf met de poetsdoek in de weer, gewoon over de bestaande lak heen. Moet je opletten wat er gebeurt...

fred dons
9 mei 2006, 07:17
ze hebben volgens mij alleen nog wat meer prijzige gelakte bodies, dit was een nos claim body (superstrat, voor floating floyd uitgefreest) die ze al een jaar of 8 hadden liggen (ik had er al 5 gekocht in verleden zoals deze solid quilt strat body voor 25 gulden (!))
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=5&page=1&ktw=62519115ca0a741e6c58bcee7ee1edda
en deze
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=111&page=14&ktw=b533d48a9ac9f938b6e1b78e60f1b966
anders even vragen of ze misschien "achter" nog een exemplaar hebben (die van mij was al in de grondverf gezet)

DarknessAwaits
9 mei 2006, 15:58
Zo, ik ben vanmiddag 'even' langsgeweest. 1 van de 2 maple halzen gekocht die jij ook had gezien. Ziet er wel netjes uit.

Helaas waren de aanwezige body's buiten m'n budget, dus ben ik erna naar de Amsterdamse Fijnhouthandel geweest. 2 plankjes meegenomen; 1 elzen en 1 mahonie.

De elzen ga ik gebruiken voor een tele/strat project en die mahonie ga ik gebruiken om mijn oude Ibanez Destroyer II van een nieuwe body te voorzien. Dat zal nog lastig worden, maar met flink passen en meten moet ik denk ik wel 3 bruikbare stukken krijgen.

fred dons
9 mei 2006, 16:33
gefeliciteerd, heb je wel de nek met de correcte moer in de trussrod cavity ?

DarknessAwaits
9 mei 2006, 20:46
Ik zag dat er bij de ene geen (x) aan de onderkant van de hals zat. Toen heb ik dus die andere genomen. Zag er sowieso iets beter uit vond ik.

Hier zijn foto's van de hals:

http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/allparts00.jpg
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/allparts01.jpg
http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/allparts02.jpg

Ik heb zelf eigenlijk alleen maar halzen gezien waar het trussrod-uiteinde uitkomt bij dat donkere plekje bij die onderste foto. Maar dit schijnt ook normaal te zijn?

fred dons
10 mei 2006, 12:05
aan de hielkant is meer vintage correct (wel iets rotter af te stellen) bijkoment voordeel is wel dat overgang kop/hals wat sterker is omdat daar als gevolg van het ontbreken van de trussrod cavity wat meer hout zit

DarknessAwaits
10 mei 2006, 13:39
aan de hielkant is meer vintage correct (wel iets rotter af te stellen) bijkoment voordeel is wel dat overgang kop/hals wat sterker is omdat daar als gevolg van het ontbreken van de trussrod cavity wat meer hout zit

Dus ik moet gewoon een uitsparing in de slagplaat maken, zeg maar? Dat heb ik eigenlijk nog nooit gezien bij een gitaar...

fred dons
10 mei 2006, 13:44
je ziet het bij heel veel vintage 21 frets neckstrats die uitsparing
alleen zelf doe ik dat liever niet, wat ik doe is eerst kijken hoevel de nek moet worden afgesteld. dan zet ik een capo op de 3e fret, ontspan de snaren, schroef de hals volledig los en draai aan de stelpen en vice versa
(soms moet ik dat een paar keer herhalen maar over het algemeen is dit een eenmalige aktie)

zelfs met de uitsparing moet je de snaren los maken en de schroeven half los maken

DarknessAwaits
10 mei 2006, 13:55
Ah, dat is wel een heel onhandig systeem eigenlijk. Dan denk ik maar dat ik het op jouw manier zal doen, want anders zit ik met zo'n lelijke inkeping in m'n slagplaat.

tnx voor de info!

Robbert
22 mei 2006, 20:27
Description: American Fender Highway 1 Stratocaster- Select Alder- 3 lbs, 12 oz (~1,6KG) - Genuine Fender
Color: Sapphire Blue Transparent, Mint, 2006
Country/Make: United States- American

Ex. inklaring 160 Euro.

Heb nog een mooie moto slagplaat en CTS pots/schakelaar.

http://robbertscholte.nl/shared/ushighway1.jpg

http://robbertscholte.nl/shared/ushighway4.jpg

tmcm
22 mei 2006, 20:35
goed man, absoluut een goede prijs
als je gaat lakken zou ik de stickers afplakken, altijd handig dat die er in blijven zitten
anders, de lak die er nu op zit beschadigt enorm snel en dan zie je gelijk hout. Mischien een idee om hem te sealen met transparant, gaatie ook glimmen.

Quink
22 mei 2006, 20:53
Zoekende naar Tele parts

Tssk, echt goed zoeken kun je niet hè?


:D

Robbert
22 mei 2006, 21:00
goed man, absoluut een goede prijs
als je gaat lakken zou ik de stickers afplakken, altijd handig dat die er in blijven zitten
anders, de lak die er nu op zit beschadigt enorm snel en dan zie je gelijk hout. Mischien een idee om hem te sealen met transparant, gaatie ook glimmen.

Eigenlijk vind ik het huidige kleurtje wel mooi, zocht tijden terug een cobalt transparant blue body maar toen onvindbaar.
Is hier nog een stevigere lak over heen te spuiten?

@Quink: mijn Watching staat vol :D

tmcm
22 mei 2006, 21:11
tuurlijk

de highway is relatief goedkoop omdat er bezuinigd is op lak
weinig lagen, korte droogtijd, geen polijsten en dus snelle doorloop
ik weet niet wat voor lak er precies op zit, ik heb er celluslose overheen gespoten en dat werkt prima
als je blanke cellulose gebruikt krijg je wel een vrij kwetsbare lak, butsen vind ik geen probleem maar een poly is veel duurzamer