PDA

View Full Version : Nieuw hier!



Rockmo(ther)
5 mei 2006, 22:50
Hoi hoi,

Even voorstellen:
Ik ben Monique (RockMo :rockon: ) en ben dus nieuw hier. Heb een aantal jaar geleden (helaas maar) een jaartje les gehad op een akoustische gitaar. Ik heb al vanaf kleins af aan gitaar willen leren spelen, maar telkens kwam er wat tussen of ging het niet door. Ook na het jaar waren er persoonlijke omstandigheden (nadat eerst mijn lerares er al mee stopte..) waardoor ik geen les meer kon nemen.
Om weer helemaal vol goede moed een nieuwe start te maken (en als ik het nu niet doe, het er waarschijnlijk nooit meer van komt :( ), wil ik weer gaan lessen, maar dan goed: electrisch. Maandag heb ik mijn proefles. Kan niet wachten!!! :)
Dus op zoek voor een gitaar om meteen goed mee van start te gaan en toen kwam ik op deze site/dit forum terecht en zag veel tips.
Hoe kan het beter dan met ervaren gitaristen over goede gitaren te kletsen?! 8-) . Heb al wat bekeken en zit te twijfelen tussen Ibanez en Squire (Fender). Zag dat ze beiden starterspakketten hebben (ook geschikt voor Rock). Nog extra advies, tips voor een enthousiaste beginster?
Alvast bedankt!

JulesKr
5 mei 2006, 23:05
Welkom, zou ik zeggen. En succes met de lessen :)

Bram+
5 mei 2006, 23:14
Welkom! En dan ook meteen het eerste advies: het forum staat vol met onderwerpen over beginnerssetjes, ook over die van Ibanez en Squier. Met de zoekfunctie moet er wel het een en ander te vinden zijn. In het gedeelte 'electrische gitaren' staan bovenaan een aantal onderwerpen vol met ideeën.

Rockmo(ther)
5 mei 2006, 23:21
Ja, hartelijk dank!
Zag al wat voorbij komen idd. Maar twijfel dus nog. Als beginner is het lastig om te kiezen. Maar ben door het forum in ieder geval al een boel op weg geholpen, anders had ik voor een nog grotere keuze gestaan ;)

Rockmo(ther)
5 mei 2006, 23:43
Zijn hier op het forum ook "ouderen" (30) zoals ik die net beginnen/begonnen zijn?
Ben er trouwens wel uit, denk ik: Ibanez Jumpstart (i.v.m. Humbucker). Volgens mij zitten die niet op de Squier..?

nielsduursma
6 mei 2006, 00:26
Zijn hier op het forum ook "ouderen" (30) zoals ik die net beginnen/begonnen zijn?
Ben er trouwens wel uit, denk ik: Ibanez Jumpstart (i.v.m. Humbucker). Volgens mij zitten die niet op de Squier..?

op de squier zitten idd, geen humbuckers nee. en ik denk dat daarom de ibanez meer geschikt is (gezien jou naam :satisfie: )

en er zitten hier zat "ouderen" die of net begonnen zijn, of als klein kind een gitaar in de handen gedrukt kregen.

Minda
6 mei 2006, 11:31
Hoi RockMo,

ik verkoop een Ibanez GSA 60, vrijwel nieuw, iets verbeterd. Er zitten nu Schaller stemmechanismen op (had ik toch nog liggen) en de tremolo is voorzien van in hoogte verstelbare zadeltjes (standaard niet) en daardoor is hij nu echt heel lekker afgesteld. Speelt heerlijk, klinkt goed, maar hij gaat toch weg als mijn zelfbouwer af is, dus als ik je er gelukkig mee kan maken, PM me dan maar even. Het is een zwarte, ik kan wel foto's mailen maar FF googlen levert ook goede plaatjes op.

Ik hoor het wel, in ieder geval veel plezier,

Rockmo(ther)
6 mei 2006, 22:53
Hoi RockMo,

ik verkoop een Ibanez GSA 60, vrijwel nieuw, iets verbeterd. Er zitten nu Schaller stemmechanismen op (had ik toch nog liggen) en de tremolo is voorzien van in hoogte verstelbare zadeltjes (standaard niet) en daardoor is hij nu echt heel lekker afgesteld. Speelt heerlijk, klinkt goed, maar hij gaat toch weg als mijn zelfbouwer af is, dus als ik je er gelukkig mee kan maken, PM me dan maar even. Het is een zwarte, ik kan wel foto's mailen maar FF googlen levert ook goede plaatjes op.

Ik hoor het wel, in ieder geval veel plezier,

Hoeveel wil je er voor hebben?

Minda
7 mei 2006, 13:47
Je hebt een PM.

mechmichael
11 mei 2006, 13:53
Zijn hier op het forum ook "ouderen" (30) zoals ik die net beginnen/begonnen zijn?
Ben er trouwens wel uit, denk ik: Ibanez Jumpstart (i.v.m. Humbucker). Volgens mij zitten die niet op de Squier..?

Ben zelf 31 en sinds 3 maanden aan het spelen (acoustisch) maar doe het zonder lessen omdat ik nog een leraar in de omgeving Alkmaar zoek (had er 1, maar vroeg erg veel voor lessen dus heb ik gekicked :-)

Michael

BeeJee Double-U
11 mei 2006, 22:37
Hallo,

Leuk dat er ook wat "ouderen" hier even een berichtje achterlaten,
Ben zelf 40+ en heb jaren geleden (1993) les gehad totdat ook mijn leraar
er mee stopte. Toen toch een aantal jaren bijna niet meer gespeeld en
stond op het punt om alles te verkopen.
Werd 3-jaar geleden gevraagd om eens mee te spelen in een begeleidings-
bandje van een koor en heb zo de draad weer opgepakt.
Heb in de tussentijd een nieuwe gitaar-leraar gevonden en weer les genomen.
In de tussentijd weer driftig aan gitaarspullen verzamelen gedaan (Veel
Marktplaats) en oefen sinds kort mee met een Big-Band die veel 80'er
jaren Rock-nummers speelt wat helemaal te gek is.
Dus ook als je later begint kun je nog ergens komen.
Maar begin je net is zo'n starter pakketje nietzo'n slechte keus, wordt het
niks verpats je hem op marktplaat of elders en ben niet al te veel geld kwijt.

Groeten BJW.

youngster
12 mei 2006, 18:24
Zijn hier op het forum ook "ouderen" (30) zoals ik die net beginnen/begonnen zijn?

Mag t ook iets jonger zijn maar toch net weer begonnen??? Ben 21 en sinds 2maandjes les :satisfie:

kassie
13 mei 2006, 02:49
hey rockmo welkom,

cool dat je nog steeds wilt leren spelen. ik dacht dat ik laat was toen ik op m'n 17e begon. maar voor gitaarspelen is het nooit te laat natuurlijk

Rockmo(ther)
13 mei 2006, 21:33
hey rockmo welkom,

cool dat je nog steeds wilt leren spelen. ik dacht dat ik laat was toen ik op m'n 17e begon. maar voor gitaarspelen is het nooit te laat natuurlijk


Ja, dank je! Ik heb er erg veel zin in. Heb afgelopen maandag mijn proefles op elektrisch gehad. Was wel weer wennen, maar daarna eenmaal thuis meteen weer rustig gaan zitten en oefenen op mijn Spaanse (akoestische) gitaar. Merkte wel dat mijn vingertoppen weer moesten wennen ;) .
Heb net van Hugo zijn GSA60 gekocht en dan merk je het verschil echt wel qua aanslaan en met akkoorden pakken :roll: .
Mijn vingers vinden dat erg fijn. Bovendien is het een lekkere smalle hals (vind ik persoonlijk erg fijn). Nu nog mijn versterkertje binnen en het werk kan beginnen. Zijn er nog mensen met ervaring met de GSA? Ik zag dat het erg wisselt en dat de meesten toch voor een LP of Strat gaan.

@Hugo: bedankt voor het brengen! Ik houd je op de hoogte van mijn vorderingen op de gitaar. 8-)

Gr. Monique.

BeeJee Double-U
13 mei 2006, 21:49
Hey,

Leuk dat je via gitaarnet een Ibanez hebt aangeschaft,
heb er toevallig zelf 2 een EDR-470 (humbuckers en 1 single coil) en een Ibanez Artcore Jazz gitaar.
Bevalt mij prima, iets grotere frets als mijn Stratocaster.
Leuk dat ook moeders (wat dat ben je toch?) een elektrisch
gitaar anschaffen en les gaan nemen.
Helemaal Toppie!

Groeten BJW

Rockmo(ther)
13 mei 2006, 22:31
Hey,

Leuk dat je via gitaarnet een Ibanez hebt aangeschaft,
heb er toevallig zelf 2 een EDR-470 (humbuckers en 1 single coil) en een Ibanez Artcore Jazz gitaar.
Bevalt mij prima, iets grotere frets als mijn Stratocaster.
Leuk dat ook moeders (wat dat ben je toch?) een elektrisch
gitaar anschaffen en les gaan nemen.
Helemaal Toppie!

Groeten BJW

Hi,
Ja, zo zie je maar dat het erg handig is, zo'n forum. :)
Als het goed is, kan ik hier wel even mee vooruit als beginner. Flink oefenen (vooral met overpakken...).
Ik ben inderdaad moeder, van een tweeling van 20 maanden oud. Ook moeders kunnen dus gitaar leren spelen, hihi. Toen ik net wat akkoorden aansloeg, begon mijn zoontje meteen hardop te lachen van vreugde, dus dat zit wel goed ;) . Zal ze ook stimuleren als ze later op muziekles willen.
Mo.

Rockmo(ther)
13 mei 2006, 22:41
Nu ik hier toch nog op het forum ben: hoe weet je wat voor dikte/soort plectrum je het best kunt gebruiken? :speed:

BeeJee Double-U
13 mei 2006, 22:48
Nu ik hier toch nog op het forum ben: hoe weet je wat voor dikte/soort plectrum je het best kunt gebruiken? :speed:

Gewoon wat verschillende diktes en soorten aanschaffen,
en dan kijken wat het lekkerste speelt, en klinkt!
Gebruik zelf Pick-boy medium 0,70.
Als toevallig iemand weet waar ze nog te koop zijn,
houdt ik me aanbevolen.
Geinig trouwens dat je een tweeling hebt, ben zelf ook
1 van een tweeling.

Groeten

TRC
14 mei 2006, 12:13
Ik heb ook een GSA60 (ben een half jaart bezig) en hij bevalt erg goed.
Ik raad je aan om een cube 30 als versteker te kopen, kosten volgens mij 230 euro dus dat is nog al wat maar hij is wel super fijn, er zitten namelijk ook veel effect al in: perfect voor een beginner om lekker wat uit te proberen!
Succes!

Rockmo(ther)
14 mei 2006, 12:43
Fijn te horen dat hij je goed bevalt en bedankt voor de tip.
Bij Feedback werd een Cube 15 geadviseerd. Zou die te weinig Watt hebben dan, volgens jou?

marter544
14 mei 2006, 13:00
15 Watt in huis is hard zat! 30 watt kun je miss net boven een drummer uit komen in een oefenruimte, als je em helemaal open gooit, maar optreden lukt je met 30 watt ook never nooit niet(tenzij er buizen inzitten, en die zitten er niet in :satisfie: ). Je hebt bij de 30 wel een grotere speaker, dus waarschijnlijk een wat voller geluid.
En ik dacht dat er ook meer amp-modellen(een Cube is een modelling-versterker, dat wil zeggen dat ie op een digitale manier verschillende bekende versterkers na doet, dus zijn ze lekker veelzijdig, en daarom ook handig voor beginners) in zitten, maar dat weet ik niet zeker. Ik zou het ff vragen in het moderne versterkers-gedeelte.

Mijn advies: gewoon gaan proberen, en kijken wat beter bevalt, en of je het prijsverschil tussen de 15 en de 30 het waard vind.

Rockmo(ther)
14 mei 2006, 23:04
Gewoon wat verschillende diktes en soorten aanschaffen,
en dan kijken wat het lekkerste speelt, en klinkt!
Gebruik zelf Pick-boy medium 0,70.
Als toevallig iemand weet waar ze nog te koop zijn,
houdt ik me aanbevolen.
Geinig trouwens dat je een tweeling hebt, ben zelf ook
1 van een tweeling.

Groeten


Hi,
Ik zag wel op Mainmusic de Pick-boy 0.75, maar geen 0.70. Moet ze wel meteen per 50 kopen, volgens mij.. Weet niet of je die bedoelde, maar ik dacht: ik meld het even voor de zekerheid..
Gr. Mo.

Bram+
14 mei 2006, 23:40
Per 50? Anders moet je gewoon even naar de lokale gitaarboer en er daar een paar verschillende halen? Heb je denk ik meer aan.

Minda
15 mei 2006, 17:48
Ja, gewoon een aantal verschillende proberen. Ik begon met hele dunne, nu speel ik al jaren met dikke plectrums. Probeer wat je lekker vindt spelen, en ook lekker vindt klinken. Je hoort echt het verschil. Moet je uiteraard wel je versterker gebruiken, zo zonder hoor je het niet of nauwelijks.

Rockmo(ther)
15 mei 2006, 20:52
Er werd gevraagd naar die specifieke plectra, vandaar. Maar ik ga zelf wel diverse dikte kopen, inderdaad. Ik heb er nog een aantal van toen ik akoustisch leerde spelen, dus hoef nog maar een paar diktes te proberen.. En ja, dat zal natuurlijk het beste gaan als de versterker aangesloten is.. :)

kassie
18 mei 2006, 22:52
ligt er net aan wat voor dikte je lekker vind spelen. persoonlijk houd ik van de dunlop tortex 1.14 mm. deze is dun maar wel heel stug. sommigen gebruiken big stubby's. dat zijn hele dikke plectrums hierdoor glijden de snaren er beter vanaf. daardoor kunnen ze snel spelen. als je hele dunne plectrums gebruikt buigen die ook mee waardoor je snaren minder te lijden hebben. qua spel maakt het niet veel uit. ik heb gitaristen op alle soortige plectrums ontzettend snel zien spelen. qua sound maakt het wel uit. bij een stugge plectrum hoor je de aanslag meer en geef je de snaar meer op z'n donder. that's all.

Rockmo(ther)
18 mei 2006, 23:26
Bedankt voor de info.
Ik heb net bij Feedback een aantal verschillende gekregen. Dus dat gaan we even uittesten. Zal idd ook persoonlijk zijn wat er lekkerder speelt.

Orpheo
23 mei 2006, 00:48
Bedankt voor de info.
Ik heb net bij Feedback een aantal verschillende gekregen. Dus dat gaan we even uittesten. Zal idd ook persoonlijk zijn wat er lekkerder speelt.

mee eens. ik heb een paar favo plectra. de jazz3 (die dikke zwarte) heerlijk voor slag en solo's. met solo's opeens ZOVEEl controle over je spel! een andere favo is de stubby 2mm. die traanvormige. niet de driehoek. das een snarenbreker. en anders de paarse tortex. allen dunlop.

moos
23 mei 2006, 13:12
Ach ja, ik ben 46 en (weer) begonnen met electrisch gitaar.......... Had dat sind mijn pubertijd niet meer gedaan.... Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Edit: ik had niet door dat de discussie een andere kant was opgeaan, bericht staat nu een beetje verloren....

Rockmo(ther)
23 mei 2006, 19:52
Ach ja, ik ben 46 en (weer) begonnen met electrisch gitaar.......... Had dat sind mijn pubertijd niet meer gedaan.... Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Edit: ik had niet door dat de discussie een andere kant was opgeaan, bericht staat nu een beetje verloren....


Leuk te lezen, dat er meer mensen zijn die of op latere leeftijd beginnen, of het weer oppakken.
:)

Rockmo(ther)
23 mei 2006, 19:52
Ik ben er nu trouwens achter dat ik voorlopig met de Dunlop Tortex 0.88 het lekkerst speel. Maar dat kan nog veranderen..

ragger50
24 mei 2006, 15:09
Ik ben er nu trouwens achter dat ik voorlopig met de Dunlop Tortex 0.88 het lekkerst speel. Maar dat kan nog veranderen..

een alice is ook lkkr
vooral de 45mm als je akkorden moet spelen
en de alice 71 mm voor solo`s :rockon: