PDA

View Full Version : verbouwen gitaar



Blen-D*?
5 mei 2006, 16:58
mij gitaar heeft een goed solo geluid maar voor de powerchords en stuff is het bagger...

hoe kan ik me gitaar daar wat meer geschikt voor maken?
bijv. blacksabbath achtig geluid ?

MichaelSS
5 mei 2006, 16:59
koop een effectenbak... omg
beetje gitaar verbouwen.. zou jou verbouwen :soul:. Met een effectenbak, heb je al een hele andere sound.

STW
5 mei 2006, 17:02
nou ja, als je nu single coils hebt zou je er een humbucker in kunnen gooien, daar kan je wel strakke powerchords mee spelen

Blen-D*?
5 mei 2006, 17:34
hmm...jah als ik effecten bak zou kope dan mag er ook wel nieuwe versterker tege aan....en dat kost nog al wat cente :sssh: :satisfie:

enuh...heeft iemand ook een goede les paul remake gezien...? epi ofzo

MichaelSS
5 mei 2006, 17:45
Denk je dat elementen goedkoop zijn ??

Not dus.

Weet niet wat voor gitaar je hebt, maar zou hem lekker orgineel laten.

vinni
5 mei 2006, 19:10
Net een setje Bareknuckles Cold Sweat calibrated humbuckers binnen.
Eur 250.....

Vinni

Blen-D*?
5 mei 2006, 19:41
hmm....ik heb het al niet meer over verbouwe...

maar over wat voor effectenbak goed is...
en wat voor versterker....
en of iemand nog een leuke les paul remake heeft gezien....epi ofzo?

thnx als jullie reageren :satisfie:

and keep the peace a life :hippie:

Bram+
5 mei 2006, 20:47
Net een setje Bareknuckles Cold Sweat calibrated humbuckers binnen.
Eur 250.....

Vinni
Ja, of gewoon GFS á 30 euro of zo om het gewoon eerst een keer te proberen..

Blen-D*?
5 mei 2006, 21:18
thnx....maaruh...alsnog...

effecten bak...weet je een goede?

daar heb ik echt nog helemaal geen verstand van kan iemand mij beetje uitlegge waar ik op moet letten? :sssh:

Bram+
5 mei 2006, 21:22
Voordat we drie passen tegelijk nemen, deze twee dingen eerst:
1. Wat heb je op dit moment voor een apparatuur? (Welke gitaar, versterker?)
2. Wat wil je er zo ongeveer aan uitgeven?

Blen-D*?
5 mei 2006, 21:27
een....behringer versterker.....en een squier gitaar...niet al te best....

maaruh...kheb er wel wat voor over....als het maar een beetje bij 300 eurie blijft :satisfie:

Bram+
5 mei 2006, 21:36
OK, voordat je een effectenbak gaat kopen voor veel geld, is het misschien een beter idee eerst aan de basis van je set-up te werken, te weten je gitaar en je versterker, want die zijn, zoals je zelf al aangaf, niet echt top. Je kunt wel een leuk goedkoop effectending kopen voor het idee om mee te spelen, maar, ook als je er een van 300 euro koopt: je geluid zal er niet echt beter van worden. Het zal de gebreken van je gitaar en versterker misschien verbloemen, maar niet laten verdwijnen. Eerst sparen voor een iets betere gitaar en versterker lijkt mij een beter idee.

MichaelSS
5 mei 2006, 22:25
over 2 maanden ( eerst drukke tijd :( Moederdag, verjaardagen, vaderdag Enzovoort ), komt deze bij mij in huis:

http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/effecten/27511012.html?

:rockon: Dat ding is zo Ub3r

Zit er aan te denken om alles te verkopen trouwens. Wil 1 goede set hebben.

Bestaande uit.

Mijn Fender met Tex Specials, mijn versterker van fender ( die nog gaat komen ), en mijn Me-33 ( die ook gaat komen ),

Maar aan de andere kant vind ik het zonder om mijn fender op schoot te pakken als ik achter de pc zit. Stoot overal tegen aan, en voor je het weet zitten er krassen op. Daarom heb ik altijd mijn legend. In het begin altijd boston, maar die moet ik even opnieuw afstellen. :chicken:

nielsduursma
5 mei 2006, 22:30
Maar aan de andere kant vind ik het zonder om mijn fender op schoot te pakken als ik achter de pc zit. Stoot overal tegen aan, en voor je het weet zitten er krassen op. Daarom heb ik altijd mijn legend. In het begin altijd boston, maar die moet ik even opnieuw afstellen. :chicken:

als je al niet eens met je fender op schoot durft te zitten kan je hem maar beter wegdoen. want anders staat ie toch alleen maar stof te verzamelen.

MichaelSS
5 mei 2006, 22:46
Weet jij het het voelt om als 16 jarige elke avond vakken te vullen bij 1 of ander bedrijf, die zich dood lachen om die paar miezerige rot centen die ze jou geven terwijl ze zelf 100000 euro's binnen krijgen? Vakkenvullen, terwijl zelfs een boemel dat werk nog kan doen.

Hoe het voelt om een scooter te verkopen, waarop iedereen rijd ls 16 jarige.

Weet je uberhaupt wel hoe lang ik ervoor heb moeten sparen.

Ben er gewoon erg zuinig op. Kan toch ? Het was een boel geld, en ik heb geen zin om over 2 maanden dat ding vol met krassen weer ergens tegen te komen.

nielsduursma
5 mei 2006, 22:51
Weet jij het het voelt om als 16 jarige elke avond vakken te vullen bij 1 of ander bedrijf, die zich dood lachen om die paar miezerige rot centen die ze jou geven terwijl ze zelf 100000 euro's binnen krijgen? Vakkenvullen, terwijl zelfs een boemel dat werk nog kan doen.

Hoe het voelt om een scooter te verkopen, waarop iedereen rijd ls 16 jarige.

Weet je uberhaupt wel hoe lang ik ervoor heb moeten sparen.

Ben er gewoon erg zuinig op. Kan toch ? Het was een boel geld, en ik heb geen zin om over 2 maanden dat ding vol met krassen weer ergens tegen te komen.

floept er ineens uit: weet jij hoe het is om je vader 3 jaar lang langzaam te zien sterven aan een hersentumor oftewel kanker, weet jij hoe het is om te zien dat hij geen gitaar meer kon spelen, weet jij hoe het voelt om die gitaar die je al vanaf klein jongetje ziet eindelijk is durft aan te raken?

en toch zit ik er mee op schoot, speel ermee enz.

(verder helemaal niks persoonlijks, ik moest het eigenlijk even kwijt :satisfie: )

[edit] het ging hier om het verbouwen van een gitaar, ik zeg niet doen. mischien een klein leuk multieeffectje kopen om een beetje wegweis te worden in de effectenwereld, en tussedoor lekker sparen voor een goede gitaar+versterker+effecten.

MichaelSS
5 mei 2006, 22:55
Tja erg sneu voor je allemaal, maar je antwoord niet op mijn vraag. Je geeft je eigens levenverhaal weer, maar je antwoord niet op mijn vraag. Iedereen heeft zijn eerste gitaar gekregen, maar dit is niet mijn eerst maar mijn 5e. Als jij het onzin vind dat ik er niet op speel achter mijn pc >> Succes met onzin vinden. Ik speel er alleen op als ik niet achter de pc zit. Wil er nog geen krassen op, en daar heb ik genoeg andere gitaars voor die zich met wat ik speel achter een pc, niks onder een fender doen.

nielsduursma
5 mei 2006, 22:59
Tja erg sneu voor je allemaal, maar je antwoord niet op mijn vraag. Je geeft je eigens levenverhaal weer, maar je antwoord niet op mijn vraag. Iedereen heeft zijn eerste gitaar gekregen, maar dit is niet mijn eerst maar mijn 5e. Als jij het onzin vind dat ik er niet op speel achter mijn pc >> Succes met onzin vinden. Ik speel er alleen op als ik niet achter de pc zit. Wil er nog geen krassen op, en daar heb ik genoeg andere gitaars voor die zich met wat ik speel achter een pc, niks onder een fender doen.

ik zeg ook niet, dat ik alleen maar op die gitaar speel, soms pak ik ff snel de squier om een beetje te kloten (en poetsmiddeltjes uit te proberen :roll:) maar wat ik wil zeggen is dat als je altijd veel te vorzichtig doet je er uitendelijk niet echt veel lol zal van beleven. een gitaar zal heus niet zo snel gaan krassen, hoogstens wat deukjes ofzo.

en ik snap eigenlijk niet hoe je achter een pc zittend krasjes weet te krijgen, mijn gitaren krijgen karakter (lees beschadigingetjes) als ik met de band speel ofzo, maar niet achter de pc :satisfie:

bert k
5 mei 2006, 23:02
Als je een mooie gitaar hebt en je durft er niet op te spelen omdat er krassen op komen dan ben je toch wel een oud wijf an de eerste orde.

Je mag er best zuinig op zijn, maar je moet hem wel gewoon gebruiken. Daar kunnen ze tegen.

Trocar
5 mei 2006, 23:44
en ik snap eigenlijk niet hoe je achter een pc zittend krasjes weet te krijgen, mijn gitaren krijgen karakter (lees beschadigingetjes) als ik met de band speel ofzo, maar niet achter de pc :satisfie:

Ik wel hoor: een draaiende bureaustoel, de rand van je bureau, een hoorn van je gitaar, een iets te fanatieke beweging... ;)

Blen-D*?
6 mei 2006, 08:29
heeft iemand nog een leuk versterkertje zien staan dan...beetje goed ding ?

MichaelSS
6 mei 2006, 09:36
Fender champions zijn goed. ... ook betaalbaar.

Anders marshall ?

DarknessAwaits
6 mei 2006, 11:30
Ik zit thuis ook meestal met een van mijn gitaren achter de pc, en daar slijten ze van.

Ten eerste is er al de eigenlijk onmogelijke houding waarin ik de gitaren moet houden ivm bureau en bureaustoel met leuningen. Ten tweede stoot je makkelijk ergens tegenaan omdat het een kleine ruimte is waar overal wel wat staat.

Ach, ik heb er geen problemen mee als er dan eens een krasje ergens op komt. Maar verder kan ik me best voorstellen dat iemand anders zoiets heeft van "ik pak wel ff m'n goedkope gitaar". Niks mis mee toch?

Enne:

and keep the peace a life
Dat lijkt me wel weer een sig voor iemand.

Verder; goede versterkers. Voor onder de 300 euro is je keuze beperkt maar ga eens naar een grote winkel en ga wat uitproberen. Misschien vind je wel wat bij de Vox Valvetronics serie, of bij Line6 Spiders.

Blen-D*?
6 mei 2006, 18:26
vox...combo zal wel ff checke... :satisfie:

Blen-D*?
6 mei 2006, 18:42
hmm....buizen versterker...niet veel verstand van kan iemand mij uitlegge wat ik daar meer mee kan ofzo...

en waar ik dan mee moet opletten? :satisfie:

enuh....alsnog....keep the peace a life :hippie:

nielsduursma
6 mei 2006, 18:44
hmm....buizen versterker...niet veel verstand van kan iemand mij uitlegge wat ik daar meer mee kan ofzo...

en waar ik dan mee moet opletten? :satisfie:

enuh....alsnog....keep the peace a life :hippie:

ik weet niet wat je budget is, maar een beetje buizenversterker kost al gauw 400 euro (paar oefencombo's uitgezonderd +- 170 - 200 euro)

Blen-D*?
6 mei 2006, 19:04
jah heb me oogjes beetje gezet op een vox AD 50 vt kost €369

maar ik weet niet zoveel van versterkers...dus wat is het voordeel van een buizenversterker....en waar moet ik opletten...en wat moet ik vooral niet doen

Gearjunkie
6 mei 2006, 19:26
Eerst goed bedenken wat je eigenlijk wilt hebben. In deze topic praat je over:
-het verbouwen van je gitaar
-het al dan niet aanschaffen van een effectenprocessor
-een nieuwe gitaar aanschaffen
-en tot slot wil je ineens een Vox aanschaffen

Een aantal mogelijkheden:
A: probleem is zoals je beschrijft: powerchords klinken slecht --> oplossing: stel de versterker goed in. Als je lead goed klinkt moeten deze akkoorden ook klinken.

B: probleem is dat je je set wil upgraden naar een professionele set. Gelukkig heb je ook geld teveel. Oplossing --> begin met een goede gitaar of een goede versterker. (of beiden afhankelijk van je budget.

C: Probleem is dat je niet weet wat je wil. Oplossing --> Noem wat voor muziek je precies wilt spelen en waar het misgaat. Is het echt het gitaargeluid of heeft ervaring er ook mee te maken?

Koop geen buizenversterker als het fenomeen buizenversterker je niets zegt. Koop liever een leuke gebruikte transistorversterker van Marktplaats of zo. Scheelt een hoop geld.

Blen-D*?
6 mei 2006, 19:50
A.me versterker al zoveel mee geprobeerd niet gelukt....hmm...das probleem me sound leek aan het begin aardig goed maar als je wat meer wilt krijg je echt de schijt aan je sound...en daarom...
B.hmmm....me budget is 1 tegelijk :satisfie: (ongeveer 300 opzak nu)
C.nou muziek van uhw...blues achtig tot metal...maar het legt niet aan mijn ervaring het legt gewn aan de sound die ik nu heb en met deze set kan ik niet de sound krijgen die ik wil.

Gearjunkie
6 mei 2006, 20:03
Ik vraag dit omdat het voor mij, alhoewel weer wat langer geleden, heel bekend voorkomt.

Voobeelden: ik had een gitaar waarin een humbucker zat die veel meer waard was dan de rest van de gitaar. Klinkt naar niets. Ik had pedaaltjes waarvan ik het effect (en dus ook de instelling) niet begreep en er dus niets mee kon.

Als ik mijn geld destijds niet steeds aan 'kleinigheden' ter verbetering had uitgegeven, had ik nu daarvan een hele mooie gitaar kunnen kopen en had ik een boel losse onderdelen minder.

Als je nu 300 euro hebt, spaar dan nog even lekker door. Voor het dubbele of iets minder kan je echt een hele mooie en goede gitaar kopen. Begin daar eens mee zou ik zeggen.

veel succes!

nielsduursma
6 mei 2006, 20:06
Ik had pedaaltjes waarvan ik het effect (en dus ook de instelling) niet begreep en er dus niets mee kon.


sorry hoor, maar dat is best wel dom. allemaal spullen kopen en je weet niet eens waar het voor dient:???: :satisfie: :roll:

Gearjunkie
6 mei 2006, 20:13
sorry hoor, maar dat is best wel dom. allemaal spullen kopen en je weet niet eens waar het voor dient:???: :satisfie: :roll:


Ja, feitelijk is dat heel erg dom.
Maar hoe kwam dat? Je wilt graag een mooie set en klinken als... (vul maar in). Lekker enthousiast ga je dan verzamelen...

Later ontdek je dan dat tone vooral in je vingers zit en niet in de hardware.
Vandaar dat anderen hiervoor wil behoeden.

Blen-D*?
6 mei 2006, 20:37
maar eerst gitaar of eerst versterker wat is verstandiger volgens jullie?

Gearjunkie
6 mei 2006, 21:16
Misschien heb je de kans om eens over andermans versterker te spelen met jouw gitaar. Of omgekeerd, kan je eens spelen met andermans gitaar over jouw versterker.

Zo weet je of de gitaar wel of niet aan jouw verwachting voldoet. Een vriend van me heeft een Squier Stratocaster en die klinkt niet eens zo gek. Zelf heb ik ooit een Japanse Squier gehad en heb nog steeds spijt dat ik die verkocht heb.

Blen-D*?
6 mei 2006, 21:22
hmm...oke dan koop ik denk eerst de gitaar heb me oogjes beetje gezet op epi les paul :satisfie:

en dan probeer ik het nog ff met de oude versterker....

of ik koop een vox versterker :satisfie:

jah dat is misschein wel verstandiger :satisfie:

Gearjunkie
6 mei 2006, 21:24
Hoeveel watt is jouw Behringer versterker?

guitardude
6 mei 2006, 21:26
Waarom zou je je je gitaar vervangen? Je hebt nu dus een Squier.
Wat voor een squier? (type)
Zit er een humbucker in of zijn het alleen maar single coils?
Squiers zijn imo goede beginers gitaren hoor, die hoef je niet te vervangen voor een epi. :)

Blen-D*?
6 mei 2006, 21:28
hmm....me behringer versterker is 20 watt

en....squier goede beginners gitaar WTF ik speel al aardig lang gitaar ik wil wel wat meer :satisfie:

Blen-D*?
6 mei 2006, 21:30
ohw...ff vergete....me gitaar gaan verbouwen....lijkt me moeilijk klusje ik ben wel handig met soldeer bout enzo...maar als er dan iets mis gaat ben ik me gitaar kwijt :(

Gearjunkie
6 mei 2006, 21:35
Is wel leuk om ervan te leren. Je kan het altijd opnieuw doen, als het met het solderen niet in eens lukt. Misschien vind je op marktplaats wat leuke vervangingselementen voor niet teveel geld. Evt. ook nieuwe potmeters en een switch... solderen maar!!!

Soms worden er ook complete slagplaten aangeboden trouwens...

Blen-D*?
6 mei 2006, 21:39
hmm....dat klinkt heel aantrekkelijk maar....ik denk dat dat idee geweldig is al heb ik een andere gitaar...als er dan iets kapot gaat geeft het niet...

dus dan heb ik wel zin om beetje te gaan expiremteren..moet er toch een keer aan beginnen....denk ik :satisfie: maar het lijkt me wel strak ik heb al een paar van die sites bezocht van het verbouwen van je gitaar :)

Orpheo
6 mei 2006, 21:56
wat kan er kapot gaan?!

oh help, ik soldeer die pot verkeerd, en nu ligt mijn gitaar in 2en.

nee dat dus NIET! en als je er ECHT niet meer uitkomt, dan helpt de multimeter allicht nog, en anders dan breng je 'm naar een gitaarboer en doet hij t voor je.

Rude Perception
6 mei 2006, 22:24
koop een gfs elementje... Ik zou een humbucker nemen, als die nog niet in je gitaar zit. Heb je nog ruim 250 euro over. Spaar effe door en koop een leuk (transistor)versterkertje.

Blen-D*?
7 mei 2006, 09:09
wat is een transistor versterker..?
en multimeter wat is dat?

DarknessAwaits
7 mei 2006, 12:06
Ik denk echt dat je jezelf eerst een op een basiskennisniveau moet krijgen qua gitaren en versterkers want zo is de kans groot dat je dingen gaat doen die je weinig tot niets opleveren.

En ga gewoon eens langs de winkels, niet om iets te kopen maar om ervaring op te doen.

Blen-D*?
7 mei 2006, 15:03
hmm...waarvoor naar winkels gaan internet is heel leerzaam

nielsduursma
7 mei 2006, 15:06
hmm...waarvoor naar winkels gaan internet is heel leerzaam

god, met die instelling kom je ook nergens.

en ja op internet is het verschil tussen moddeling - buizen - transistor wel te vinden. maar in de winkel testen kom je een heel eind mee omdat je dan ook hoort wat het verschil is.

Blen-D*?
7 mei 2006, 15:25
hmm....jah maar dan ist wel handig als je er al wat van weet :satisfie:

DarknessAwaits
7 mei 2006, 15:41
hmm....jah maar dan ist wel handig als je er al wat van weet :satisfie:

Tuurlijk, maar wees er wel van bewust dat het een wisselwerking tussen beide is.

Blen-D*?
7 mei 2006, 15:44
jah oke julie hebben me over gelult :satisfie: ....kga zaterdag naar muziek winkel :)
ff info vrage misschien boekje erover kope....en hele hoop uitprobere....maar dingen waar ik op moet letten dan? :satisfie:

DarknessAwaits
7 mei 2006, 15:49
Zoals je zelf aangeeft speel je al een tijdje. Dan zul je vast wel een idee hebben gekregen/gevormd over wat jij lekker vind klinken. Samen met je budget kun je dan een selectie maken van wat je gaat uitproberen.

En wat ook leuk is; je kan ver boven je budget gaan zitten en kijken of daar dan wel misschien wel die klank te vinden is waar je naar zoekt. Probleem is wel dat je dan een tijdje erna gefrustreerd rondloopt (lees: GAS).

Blen-D*?
7 mei 2006, 15:56
jah man :p hou niet van gefrustreed zijn :satisfie:

dus... :satisfie: maar nog technische dingen die ik echt moet weten voordat ik gefrustreerd rond loop :satisfie:

nielsduursma
7 mei 2006, 16:02
maar nog technische dingen die ik echt moet weten voordat ik gefrustreerd rond loop :satisfie:

je vraagt al de hele tijd waar je op moet letten. maar ten eerste weet je nog steeds niet of je een gitaar, versterker, of effect wilt. ten tweede zeg je zelf al dat het mischien slim is om een boekje te kopen (tipboek effecten en versterkers, en tipboek electrische gitaren zijn aanraders)

als je je nou eerst is via internet ging verdiepen in de verschillen en technische feiten ed. (wat je dus zelf al zij), ipv alles hier maar klakkeloos neer te kwakken en ons het maar laten oplossen. google is hier dan even je grootste hulpmiddel. want je moet zelf ook een beetje inspanning verrichten om het een en ander over de spullen te weten. ik heb me ook moeten verdiepen/luisteren/spelen/informeren over de technische en theoretische onderwerpen over versterkers/effecten/versterkers, het was er ook niet ineens.

Blen-D*?
7 mei 2006, 16:05
over die tipboekjes had ik het al gezien op www.feedback.nl :)

en effect valt af....zou er toch al niet veel aan hebben zoals die gozer al zij het zou je sound alleen maar verbloemen maar niet helemaal.....dus ik denk nu eerst versterker....jah eerst die tipboekjes nog maar dat is een kleinigheidje ik hou het bij versterker en ik denk een vox

Blen-D*?
8 mei 2006, 15:53
dus dat word het thnx voor alle tips... :satisfie:

Squier4ever
8 mei 2006, 16:28
je moet je niet vantevoren al vastpinnen op een versterker...
je kunt beter in de muziekwinkel 20 versterkers vergelijken, ook in een hogere prijsklasse, zodat je kunt bepalen wat je wel en niet aanstaat.
Ook met andere gitaren erop spelen, je weet immers nooit wat je in de toekomst nog aan gaat schaffen

Blen-D*?
8 mei 2006, 16:29
een vriend van me heeft een vox en het bevalt me goed :) tenminste de keren dat ik erop heb gespeeld

DarknessAwaits
8 mei 2006, 22:45
Heeft hij nog een bepaald type Vox? Niet alle versterkers van Vox zullen hetzelfde klinken. En bovendien: ga niet voor zo snel wat je wel bevalt als je niet weet wat er verder op de markt is. Wie weet kom je nog iets veel beters voor jezelf tegen.