PDA

View Full Version : Eindversterkers



stevie_vp
5 mei 2006, 16:54
Is het mogenlijk om in je rack in plaats van een speciale gitaar eindversterker
een standaart PA transistor versterker te zetten> Of zou die te hoge en te lage frequenties versterken enzo??

Magic Bean
5 mei 2006, 17:28
Met een modeling pre-amp is het zelfs aan te raden, omdat een PA amp je geluid niet extra kleurt. Als je geen modeling pre-amp hebt moet je een beetje met de equalizer spelen.

stevie_vp
5 mei 2006, 18:14
ok! ik ga een engl 530 preamp kopen (een analoge buizen preamp) maar hierbij zou het dus ook prima werken? als ik idd mijn eq n beetje afstel?
En moet ik er dan nog op letten wat voor cabinet ik eraan hang?

paulusdeBKB
5 mei 2006, 18:25
De Engl 530 is bedoeld om aan te sluiten op een buizeneindtrap. Een Transistor eindversterker kan werken maar ik denk dat je met een echte gitaareindtrap betere resultaten boekt. Uiteraard hangt er ook veel af van de speakers die je er op aansluit. Tip: kijk eens of je een tweedehands Velocity eindtrap van Rocktron kunt vinden, of een Valvestate eindtrap van Marshall. Die dingen zijn best ok en tweedehands niet duur. Als je voor transistor gaat, zoek dan een MOSFET eindtrap.

De Beer
5 mei 2006, 18:32
16 ohm cabs werkt niet lekker, de meeste PA eind trapjes zijn 4 of 8 ohm, soms zelfs 2.

Ik heb zelf een 16 ohm cab (serie/parralel) omgesoldeerd naar 4 (parralel) en het hele ding kwam tot leven. gaat meteen 2 keer zo hard ook.

robzilla
5 mei 2006, 18:36
ok! ik ga een engl 530 preamp kopen (een analoge buizen preamp) maar hierbij zou het dus ook prima werken? als ik idd mijn eq n beetje afstel?
En moet ik er dan nog op letten wat voor cabinet ik eraan hang?

Stefan? Switchback?

stevie_vp
5 mei 2006, 18:38
De Engl 530 is bedoeld om aan te sluiten op een buizeneindtrap. Een Transistor eindversterker kan werken maar ik denk dat je met een echte gitaareindtrap betere resultaten boekt. Uiteraard hangt er ook veel af van de speakers die je er op aansluit. Tip: kijk eens of je een tweedehands Velocity eindtrap van Rocktron kunt vinden, of een Valvestate eindtrap van Marshall. Die dingen zijn best ok en tweedehands niet duur. Als je voor transistor gaat, zoek dan een MOSFET eindtrap.

hoe bedoel je dat die engl "bedoelt is" om met buizen te worden versterkt?
Die velocity leek me idd ook wel aardig maar net ff te zwak en die marshall (waarschijnlijk bedoel je de 8008) is idd wel erg interesant maar moeilijk te vinden..
Misschien moet ik het maar op de mesa 20/20 gooien die zag ik voor 500 e staan in utrecht...

SimonS
5 mei 2006, 19:43
de 8008 staan er sowieso al 3 van op marktplaats/speurders, dus zeker niet zeldzaam. En waarom zou die Velocity te zwak zijn?? Voor een budget buizeneindtrap, kijk eens naar de Peavey 60/60 of Peavey 50/50.


btw, waar is die Mesa 20/20 voor 500 euri te koop?!

stevie_vp
6 mei 2006, 02:53
ik dnek dat die rocktron idd niet zozeer te zwak is maar
ik heb vaak gehoord dat hij bij lang spelen op hoog volume
alsnel te heet wordt. En dat moet ik zeker niet hebben bij een optreden.
Die peaveys zijn idd wel aardig maar vind ik echt te groot en te zwaar voor in me rack..
Ik denk dat ik toch maar voor mesa of marshall buizen ga. Toch een goeie investering denkik...

PS: die ene mesa was gewoon bij een of andere vent maar hij was toch al weg :(

SimonS
6 mei 2006, 14:44
PS: die ene mesa was gewoon bij een of andere vent maar hij was toch al weg :(
Dat vind ik niet zo vreemd voor die prijs ;)

paulusdeBKB
6 mei 2006, 14:48
Die verhalen over het te heet worden van de Rocktron Velocity moet je niet geloven. Ik heb er zelf een en die wordt helemaal niet zo heet. Bovendien gaat 'ie loei- en loeihard. Als je hem bij optredens helemaal open zou moeten zetten om jezelf nog goed te horen dan wordt het tijd voor een hartig woordje met de drummer...

Da's het kutte met forums: iedereen praat elkaar na en bijna niemand weet hoe het echt zit. Geloof me: die Velocity is bedrijfszeker!

En nog even over buizenpreamps: de meest buizenpreamps zijn 'bedoeld' voor uitversterking met een buizeneindtrap, maar dat wil niet zeggen dat het met transistor niet zou werken hoor. Kan ook heel goed gaan (die Velocity is ook geen buizen).

stevie_vp
7 mei 2006, 00:42
ja dat is idd waar dat de meeste maar wat lullen..
daarom is het ook chill als je iemand kan spreken die de apparatuur
zelf heeft..
Maar die velocity... kleurt die je geluid nog een beetje of issie echt helemaal
"blank"? ( wat ik eigenlijk wil )?
En wat voor preamp heb jij dervoor hangen dan?
greets!

nielsduursma
7 mei 2006, 01:06
ja dat is idd waar dat de meeste maar wat lullen..
daarom is het ook chill als je iemand kan spreken die de apparatuur
zelf heeft..


maar bijna niemand zeikt z'n eigen spullen af......

stevie_vp
7 mei 2006, 01:23
haha maybe..
zeker niet als je t wilt verkopen hehe!

vester86
9 mei 2006, 00:57
ja,het kan prima. ik heb het zelf een dik half jaar gedaan met een 2x100 watt op een marshall 2x12 kast, ging prima, en het geluid was ook prima

vdgraaf
9 mei 2006, 08:20
ja dat is idd waar dat de meeste maar wat lullen..
daarom is het ook chill als je iemand kan spreken die de apparatuur
zelf heeft..
Maar die velocity... kleurt die je geluid nog een beetje of issie echt helemaal
"blank"? ( wat ik eigenlijk wil )?
En wat voor preamp heb jij dervoor hangen dan?
greets!


Hoi!

Ik heb zowel een velocity als een mesa 20/20 buizen eindtrap. Beiden heb ik gebruikt met een Mesa Formula Pre-amp. En beiden klinken prima! De buizen eindtrap heeft iets meer headroom, ademt wat meer zou je kunnen zeggen (vaag gel*l...). De Velocity is inderdaad zeer transparant. Van overmatige hitte heb ik ook geen last gehad.

Ik heb de Velocity nu in een back-to-the-nineties Rocktron rackje zitten, met een Rocktron pro GAP en een Intellifex blackface. Dat klinkt echt waanzinnig! ik zit er serieus over te denken om mijn buizen setup thuis te laten... (niet schieten ;-) )

grtn, Jan Anton

paulusdeBKB
9 mei 2006, 10:06
Ik gebruik verschillende pre-amps voor de Velocity:
Voodu Valve (MIDI buizen)
DG-Stomp (modeling)
MESA V-Twin (buizen pedaal)
Koch Pedaltone (buizen pedaal)

En ze behouden allemaal hun karakter. De Velocity lijkt me ietsje meer gevoiced dan een PA of HiFi eindtrap maar in mijn oren kleurt hij je geluid nauwelijks.

stevie_vp
9 mei 2006, 15:28
Hoi!

Ik heb de Velocity nu in een back-to-the-nineties Rocktron rackje zitten, met een Rocktron pro GAP en een Intellifex blackface. Dat klinkt echt waanzinnig! ik zit er serieus over te denken om mijn buizen setup thuis te laten... (niet schieten ;-) )

grtn, Jan Anton

Haha ik zal niet schieten hehe..
Ik ben toch maar gegaan voor de marshall 8008..
volgens mij bijna tzelfde als die velocity, ook erg transparant en heeft een valvestate functie...maar heeft net wat meer power (2x80W). Ik ga er een engl 530 tube preamp voor hangen..
Ik kan me ook wel voorstellen om je buizen thuis te laten haha tis toch wat stabieler als je solid state speelt (vooral lekker bij optredens).

Heeft er iemand trouwens ervaring met ENGL cabinetjes?? ik wil
eigenlijk een 2x12 (horizontaal) met V30 speakers van engl erbij nemen....

robzilla
9 mei 2006, 15:40
Haha ik zal niet schieten hehe..
Ik ben toch maar gegaan voor de marshall 8008..
volgens mij bijna tzelfde als die velocity, ook erg transparant en heeft een valvestate functie...maar heeft net wat meer power (2x80W). Ik ga er een engl 530 tube preamp voor hangen..
Ik kan me ook wel voorstellen om je buizen thuis te laten haha tis toch wat stabieler als je solid state speelt (vooral lekker bij optredens).

Heeft er iemand trouwens ervaring met ENGL cabinetjes?? ik wil
eigenlijk een 2x12 (horizontaal) met V30 speakers van engl erbij nemen....

Moet je aan lordriffenstein vragen.. Zit hier op het forum..

robzilla
9 mei 2006, 22:16
ja dat is idd waar dat de meeste maar wat lullen..
daarom is het ook chill als je iemand kan spreken die de apparatuur
zelf heeft..
Maar die velocity... kleurt die je geluid nog een beetje of issie echt helemaal
"blank"? ( wat ik eigenlijk wil )?
En wat voor preamp heb jij dervoor hangen dan?
greets!

Trouwens,

waarom zou je persé een transparante eindtrap willen? Je eindtrap is juist iets wat je geluid op een goede manier kan kleuren. Het kan warme aan je geluid geven en als de klankkleur gewoon goed matched met de Engl 530 kan dit alleen maar een voordeel zijn..

De Marshall 8008 schijnt wel lekker te zijn iig, ik ken m zelf niet.. Heb je vrijdag je setje al compleet? :) :)

stevie_vp
10 mei 2006, 02:42
Hey!
Hij hoeft idd niet perse transparant te zijn maar ik dacht als je preamp al de goeie warmte en toon geeft kan een eindtrap dat idd verbeteren maar ook goed verneuken hehe dus om het "safe" te spelen dacht ik aan een transparante eindtrap....
Maar die marshall heb ik ook erg goeie berichten over gehoord.. hij heeft ook zo'n "ik doe net of ik een buis ben" functie dus die geeft je geluid ook iets meer diepgang en warmte. Ik krijg die marshall donderdag al ( uit fokking apeldoorn haha) maar die engl moet nog worden besteld dus dat zal nog wel ff duren helaas :) Zit er ook aan te denken om de G-sharp van tc-e te kopen...

kokeleko
10 mei 2006, 07:21
Ik heb ze allebiede, de 8008 en de Velocity 100, ik vind de Velocity toch lekkerder klinken.

robzilla
10 mei 2006, 14:59
Hey!
Hij hoeft idd niet perse transparant te zijn maar ik dacht als je preamp al de goeie warmte en toon geeft kan een eindtrap dat idd verbeteren maar ook goed verneuken hehe dus om het "safe" te spelen dacht ik aan een transparante eindtrap....
Maar die marshall heb ik ook erg goeie berichten over gehoord.. hij heeft ook zo'n "ik doe net of ik een buis ben" functie dus die geeft je geluid ook iets meer diepgang en warmte. Ik krijg die marshall donderdag al ( uit fokking apeldoorn haha) maar die engl moet nog worden besteld dus dat zal nog wel ff duren helaas :) Zit er ook aan te denken om de G-sharp van tc-e te kopen...

ok tof :)

toen ik een tijd geleden bij feedback rotterdam was hadden ze ook een 530 hangen..

stevie_vp
11 mei 2006, 00:41
oh joh..
die hebben ze nu niet eens meet in de verkoop....