PDA

View Full Version : Pod XT kopen; welke en wat nog meer?



Reel Big Fish
5 mei 2006, 14:20
Hallo,

na een tijdje proberen uit te zoeken hoe ik mijn gitaarsound wil gaan opnemen, zit ik toch echt te denken aan een Pod XT. Nu stuit ik op het volgende:

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/sid/!06082002/artnr/100000483/such_inx/816765

en

http://www.musicstore.de/nl/global/0_0_G_0_GIT0002405-000/0/0/0/detail/musicstore.html

Wat is het verschil en waarom is de ene de helft goedkoper?! :| Waar ga ik meer plezier van beleven?

Dan nog een vraagje; als ik de Pod XT heb, kan ik deze toch gewoon aansluiten op mijn pc via de USB? Waarom willen veel mensen een mengtafeltje erbij? Heb ik dit ook nodig? Zoja, waarvoor?

Alvast bedankt!!

guitardude
5 mei 2006, 14:40
Van de Line6 website:



How is PODXT different than POD 2.0?

In addition to 42 new groundbreaking amp models and 24 cabinet models built from the award-winning technology found in our flagship Vetta II amplifier, PODXT delivers 6 simultaneous effects (choose from more than 45 classic models of stompbox and studio effects) that can be flexibly routed to meet your unique sonic needs. In addition, PODXT offers USB support for Digital Audio In & Out, an intuitive screen display for deep patch editing, and Flash memory that allows for easy upgrades so you can always incorporate the latest innovations from Line 6 as they become available.
Oftewel (als ik het goed lees):
*Usb aansluiting
*Digitale audio in en uitgang (via usb)
*Firmware upgradebaar. (pas nog 3.1 uitgebracht met extra amps etc)
*6 gelijktijdig te gebruiken effecten (niet helemaal zeker of de pod 2.0 dit ook kan)
:)

Reel Big Fish
5 mei 2006, 14:50
Ha guitardude,

bedankt, lijkt mij het dus duidelijk wel het dubbele waard! Maar hoe zit het met een mengpaneel? Waar zou ik dat voor kunnen gebruiken?

Alvast bedankt!

guitardude
5 mei 2006, 14:52
Ha guitardude,

bedankt, lijkt mij het dus duidelijk wel het dubbele waard! Maar hoe zit het met een mengpaneel? Waar zou ik dat voor kunnen gebruiken?

Alvast bedankt!
Dat kan ik je helaas niet vertellen. Ik ga trouwens volgende week waarschijnlijk ook een Pod Xt + Shortboard halen (2dehands). Pas nog even mee mogen spelen. Erg leuk spul :)

edit: Met de digitale audio in en out bedoelen ze via de USB poort!!!!
Alleen de pod xt pro heeft losse digitale in/uitgangen.

Tristan
5 mei 2006, 15:18
Als je een Apple hebt dan zou ik gewoon Logic Pro kopen, die heeft goede gitaaramp plugins en de softsynths en effecten zijn ook super, dan heb je heel die Pod niet nodig en volgens mij scheelt dat je wel 300 a 400 euro, dus dan heb je voor 400 a 500 euro meer een waanzinnig opname programma en heb je niets anders meer nodig...

Reel Big Fish
5 mei 2006, 15:31
Hmm, maar ik heb geen Apple :(

JoostBaksteen
5 mei 2006, 20:23
Nu het er toch over gaat.

Wat zouden jullie kiezen:

a) Pod XT + apart floorboard
b) Pod XT Live

De live is niet zo heel veel duurder als de XT, maar je krijgt er wel een trapplank bij. Kan je die ook gebruiken om een willekeurige andere amp aan te sturen?

Als jullie het los zouden kopen, welke zouden jullie dan nemen? Die behringer is niet optimaal omdat hij van plastic is en niet de goede commando's kan sturen. De ENGL heeft die nadelen niet.

guitardude
5 mei 2006, 21:18
Nu het er toch over gaat.

Wat zouden jullie kiezen:

a) Pod XT + apart floorboard
b) Pod XT Live

De live is niet zo heel veel duurder als de XT, maar je krijgt er wel een trapplank bij. Kan je die ook gebruiken om een willekeurige andere amp aan te sturen?

Als jullie het los zouden kopen, welke zouden jullie dan nemen? Die behringer is niet optimaal omdat hij van plastic is en niet de goede commando's kan sturen. De ENGL heeft die nadelen niet.
Daar gaat dit topic over: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=73699

Ik heb echter besloten dat het een pod xt + shortboard wordt.
Dan kan ik ze ook allebei los gebruiken :) Het is wat duurder, maar 2dehands is het best te doen :)

Op een ander forum gaf iemand mij dit antwoord op dezelfde vraag:

Die extra effecten van de XTlive zijn leuk, maar vaak te bizar om te gebruiken. Dus daarvoor hoef je het zeker niet te doen. Ik heb de XTlive, en een nadeel is inderdaad het kleine display, en daarnaast is het voor thuisgebruik wel een beetje een lomp ding. Als je een beetje wil opnemen en tweaken is het wel handig als je het ding op je bureau kan leggen, en dat gaat met die rooie boon makkelijker dan met de XTLive. Aan de andere kant, echt hardcore tweaken doe je meestal toch via de PC, omdat je dan in één oogopslag alle parameters hebt, die je ook nog eens met de muis kan bedienen. Wat dat betreft maakt het niks uit, XT of XTLive.

Overigens heb ik de mijne gisteren weer eens aan de pc gehangen, en er bleek nieuwe firmware uitgebracht te zijn, met zes nieuwe amp-models en wat effecten. Daardoor zit er nu ook een Whammy op En allemaal voor niks! Respect voor Line 6.
Enfin, als ik nu weer zou moeten kiezen, zou ik voor een los floorboard en Pod gaan, dan kun je die plank thuis gewoon in de hoek zetten, en pas weer in de oefenruimte of op het podium gebruiken.

JoostBaksteen
5 mei 2006, 21:21
Thx.

Ik had nog alle topics doorgelezen over XT vs XT-L, maar dat topic kreeg ik niet uit de search. Even rustig door lezen.

harrie-beton
6 mei 2006, 12:04
klankmatig zijn de podxt en podxt live gelijk, eigenlijk is de podxt live een podxt met vast voetpedaal. De podxt live heeft ook een variax ingang en die heeft de podxt niet, verder geen verschil. De podxt pro net zo, meer uitgangen maar klankmatig zelfde apparaat.

Als je alleen maar thuis gebruikt zonder wah wah dan is de podxt prima. Dikke 300 euro.
Wil je ook on stage dan is de podxt live eerste keus. 500 euro.

Check ook de ZOOM , die lijkt er erg op en qua digitale techniek is die beter. Klankmatig weet ik het niet. 450 euro.

hb

Scali
6 mei 2006, 12:23
Vergeet ook de Vox Tonelab (SE) niet... niet de nieuwste meer, maar qua geluid nog steeds een van m'n favorieten.

Daniël_san
6 mei 2006, 12:49
Vind je die beter dan je nieuwe zoom scali?

Scali
6 mei 2006, 13:29
Nee, maar dat heeft niet zozeer met de kwaliteit van de Tonelab te maken alswel met de keuze van de ampmodellen (de Zoom heeft meer zware scheurijzers aan boord).
Wat de Tonelab doet, doet ie zeker goed, dus hij is het overwegen waard.

fivelastwords
8 mei 2006, 16:12
Ik heb zelf al een tijdje de Pod Pro 19" rackversie met groot floorboard (groter dan die shortboard, maar zelfde functies en geen schermpje).Dit is een geweldig ding, niet al te veel fx dr in, maar de sounds zijn meer dan geweldig voor opnemen. De amp+cab modules zijn geniaal. T'is zeker een prima koop. De XT is dus nog wat uitgebreider én als zeer grote pre dus de USB aansluiting. De flootboards kan je volgens mij niet gebuiken om andere amps dan line6 amps aan te sturen, aangezien de connectie een doodnormale netwerkkabel is (net als internet hehe). Als je btw zou moeten kiezen tussen de XT Live en de Tonelab SE, dan is de keuze snel gemaakt: TONELAB! Veel betere sounds, mede omdat er een buis inzit.

Ic3gl0vE
8 mei 2006, 16:21
klankmatig zijn de podxt en podxt live gelijk, eigenlijk is de podxt live een podxt met vast voetpedaal. De podxt live heeft ook een variax ingang en die heeft de podxt niet, verder geen verschil. De podxt pro net zo, meer uitgangen maar klankmatig zelfde apparaat.

hb

Niet helemaal, de XT-L heeft het FXjunkie pack al ingebouwd. Maar anyway, ik gebruik een mengtafel ipv usb omdat mijn pc niet meer af wil sluiten als ik de podXT via usb aangesloten heb gehad en ik krijg een zachte hoge piep over mijn monitoren als ik in cubase van de normale asio driver naar die van de pod wissel. Ik weet niet of het nog steeds zo is nu ik de nieuwste firmware heb, maar het was altijd behoorlijk irritant. Daarbij kun je in cubase niet twee asiodrivers tegelijk gebruiken en dan zou ik mijn monitoren op de pod moeten aansluiten, maar ze zitten al op de mengtafel... Wat mij betreft is usb-audio met de pod alleen handig als je ook daadwerkelijk alleen de pod gebruikt, en ik heb een hoop andere apparaten die ook allemaal aangesloten moeten zijn.

Scali
8 mei 2006, 17:11
Veel betere sounds, mede omdat er een buis inzit.

Zo veel doet die buis niet, hoor (je kunt em ook op 'bypass' zetten, als het ware). Voor het grootste deel is het gewoon de modeling zelf.
Ook de Korg AX-serie klinkt erg goed (in feite gewoon Tonelab zonder buis, want Vox is ook gewoon van Korg).

harrie-beton
8 mei 2006, 18:11
Niet helemaal, de XT-L heeft het FXjunkie pack al ingebouwd.



Klopt, standaard zit de fx er niet bij.
Voor 49 dollar heb ik fx junkie gedownload en in de podxt geïnstalleerd. Dan werkt het wel. (ik heb trouwens alle uitbreidingen)

Bloodline
8 mei 2006, 19:55
Mijn Ervaring:

Ik sluit de podxt alleen aan op usb als ik updates odig heb of patches ownload. ik sluit hem voor opneme en gewoon jammen in windows gewoon in je Line in.
Ding klinkt super. ik heb wel een klein mengpaneeltje omdat ik dan de line out R en L gelijk aan kan sluiten en meerdere instrumeten 9 keybaord ) maar das ook vor ezelf.

Bloodline
8 mei 2006, 19:57
Gozer weetje wat ik zou doen. neem al deze commentaar van al deze stoners op dit forum inje hoofd. ga naar de music store test de podxt meerdere malen uit.
test de Tonelab neerdere malen uit. en kies diegene die JIJ het mooist vindt klinken.


dat doe ik ook altijd bij vrouwen, en ze klagen steeds dat die usb kabel in der kut vast zit achter der clit.

JoostBaksteen
8 mei 2006, 19:59
Ik vind het toch best lastig om een keuze te maken. Overal lees je dat je veel met de instellingen moet spelen om een goede sound te krijgen.

Als je naar de winkel gaat kan je daar moeilijk een paar dagen blijven om alle verschillende apparaten te proberen en ook nog eens goed aan alle knoppen draaien om vervolgens goede sounds te creeeren. Want het is wel meer dan 1 sound.... je kan zoveel met die dingen....

Dus ik denk dat je pas echt kan oordelen als je het apparaat een tijdje gebruikt heb. Kwa gebruiksvriendelijkheid maakt het ook weinig uit volgens mij, met alles valt wel te werken. Moeilijk...

Bloodline
8 mei 2006, 20:27
jah daar zat ik ook al aante denken toen k het laatst berich typte.
maar omdat je bij veel muziek winkels een artikel niet kan huren bijv.

hassent
8 mei 2006, 20:39
Als je toch gaat testen, pak dan toch even de Zoom G9.2TT ernaast.
Je hebt er in no-time goede geluiden uit.
En geloof me, als mij dat lukt, lukt het iedereen!

Bloodline
8 mei 2006, 20:41
maar een no time goede ound is toch minder belangrijk dan meerdere mogelijk heden met goed geuid?

hassent
8 mei 2006, 20:43
????????? Die vat ik even niet. De Zoom barst van de mogelijkheden, doet zeker niet onder voor de POXT-live.

Ic3gl0vE
8 mei 2006, 20:49
Ik vind het toch best lastig om een keuze te maken. Overal lees je dat je veel met de instellingen moet spelen om een goede sound te krijgen.

Als je naar de winkel gaat kan je daar moeilijk een paar dagen blijven om alle verschillende apparaten te proberen en ook nog eens goed aan alle knoppen draaien om vervolgens goede sounds te creeeren. Want het is wel meer dan 1 sound.... je kan zoveel met die dingen....

Dus ik denk dat je pas echt kan oordelen als je het apparaat een tijdje gebruikt heb. Kwa gebruiksvriendelijkheid maakt het ook weinig uit volgens mij, met alles valt wel te werken. Moeilijk...

Ik heb mijn XT voor een mooie prijs tweedehands kunnen kopen. Omdat het gewilde apparaten zijn, moet je 'm zo voor dezelfde prijs weer door kunnen verkopen als 'ie niet bevalt. Dan kun je 'm flink uittesten thuis en waarschijnlijk bevalt 'ie toch wel. Laat je niet afschrikken door de mogelijkheden: dat een apparaat veel kan betekent niet dat je dat ook allemaal moet gebruiken. Uiteindelijk vind je waarschijnlijk een paar amp-modellen die je leuk vindt en met de rest doe je dan bijna niks.

en anders, in de winkel kun je ook wel een redelijk idee krijgen van wat het ding kan als je de presets probeert. Gewoon een beetje aan de knopjes draaien en de fx uitzetten enzo. FX zitten er natuurlijk in om te gebruiken en je moet de sound ook beoordelen mèt fx, maar met sommige apparaten (synths bijvoorbeeld) wil het nog wel eens zo zijn dat het nergens meer naar klinkt als je de fx sectie uitzet. Met juist gebruik van delay en reverb kun je bijna alles wel redelijk dik laten klinken namelijk!