PDA

View Full Version : JCM 800 vs. 900



Luke-wannabe
5 mei 2006, 12:40
Hey allemaal!

Ik heb waarschijnlijk binnekort €500 te besteden en hiervan wil ik dus een Marshall JCM 800 of 900 gaan kopen.
Alleen nou zit ik in een heel klein dilemmaatje. Ik speel muziek in de stijl van de Red Hot Chili Peppers, Rage Against The Machine, Incubus e.d.
Wat kan ik het best kopen? Ik zit namelijk al een tijdje te gassen op een 800, maar ik had zo'n idee dat de 900 ongeveer het zelfde klonk, maar dan met extra overdrive kanaal.
Misschien zijn er winkels die een JCM 800 en een 900 hebben om te proberen??

Tips zijn uiteraard welkom!

Alvast bedankt

aart steekelenburg
5 mei 2006, 12:42
een enkelkanaals jcm 800. Die klinkt verreweg het beste van die hele reeks.

Tristan
5 mei 2006, 12:56
+1.000.000.000 Voor de eenkanaals JCM800 2203 of 2204, die andere bakken moet je gewoon niet doen, die zijn ruk in vergelijk...

Solidkick
5 mei 2006, 13:05
Of de 1959.

Met 500,- kom je er niet.
Tenzij je geluk hebt of goede vrienden.

Luke-wannabe
5 mei 2006, 13:34
Ik zat gewoon te denken aan een combootje hoor!
Wat is er dan zo 'slecht' aan de 2 kanaals 800 en de 900?

Dude
5 mei 2006, 13:56
joh het is een kwestie van smaak,

ik heb beide gehad en serieus.. die 900 is met de muziekstijlen die jij aangeeft vele malen bruikbaarder.

2 kanaaltjes is gewoon erg handig, simpel as that ! Als je gewoon straight forward wil rocken koop je een 800, wil je rocken maar daarnaast nog meer kunnen (bijvoorbeeld schakelbare solo boost of meer diversiteit in je geluid) dan ga je voor de 900.

DaveItUp
5 mei 2006, 13:57
Dunnere sound, overdrive door diode clipping. Die 2 kanaals 800 is nog wel te doen, maar die 900 dual reverb's....NIET TE DOEN.

Tristan
5 mei 2006, 14:45
+ 1.000.000.000

Droffie
5 mei 2006, 15:08
Dunnere sound, overdrive door diode clipping. Die 2 kanaals 800 is nog wel te doen, maar die 900 dual reverb's....NIET TE DOEN.


wat een geneuzel...Het standaard diode clipping praatje.

Mijn JCM900 single channel Mastervolume klonk ZEKER niet dun! Die ramde elke JCM800 van 't podium af.
Overigens hebben de SLX geen diode clipping en dat zijn toch echt JCM900's.

Tristan
5 mei 2006, 15:14
De SLX heeft volgens mij ook geen diodeclipping, maar de gewone JCM900 en de tweekanaals JCM800 wel en die vind ik ruk klinken, dat komt waarschijnlijk ook omdat het channel switchers zijn en ik vind alle Marshall channel switchers echt helemaal ruk klinken...
Dat heeft niets te maken met de ballen die een echte eenkanaals JCM800 of oudere modellen hebben, dat komt absoluut niet in de buurt...

DaveItUp
5 mei 2006, 15:16
wat een geneuzel...Het standaard diode clipping praatje.

Mijn JCM900 single channel Mastervolume klonk ZEKER niet dun! Die ramde elke JCM800 van 't podium af.
Overigens hebben de SLX geen diode clipping en dat zijn toch echt JCM900's.

Wat geneuzel? Het is toch zo? Daar moet je van houden. Ik duidelijk niet. Overigens zeg ik duidelijk dual reverb en noem ik die sl-x nergens.

Luke-wannabe
5 mei 2006, 15:21
Wat is dat diode clipping dan?

Droffie
5 mei 2006, 15:29
Wat geneuzel? Het is toch zo? Daar moet je van houden. Ik duidelijk niet. Overigens zeg ik duidelijk dual reverb en noem ik die sl-x nergens.

Voor de volledigheid van de verstrekte info is dat toch wel een belangrijk detail om te vermelden toch?
Ook worden de Dual Channels als duidelijk minder beschouwd dan de single channels (waarvan ik er een had)
Er zat gewoon een extra gain knop voor meer distortion maar die gebruikte ik niet. Gewoon oversturen met met preamp volume en master. Hariger en rauwere Marshall geluid kan je nauwelijks krijgen.
Ik heb zeer goede ervaringen met mijn oude JCM900.

Droffie
5 mei 2006, 15:31
Overigens heeft één van betere klinkende Marshalls (Silver Jubilee) ook diode clipping. Het is niet persé slecht.

Luke-wannabe
5 mei 2006, 15:31
Gozer uit mn band heeft ook een 1x12 jcm 900 gehad. Ik vond m erg gaaf klinken hoor!

Edit:
En die JTM-30 en JTM-60 dingen dan? Zijn dat een beetje versterkers?

Droffie
5 mei 2006, 15:37
>Luke. Deze post is van V!N uit een ander topic over JCM800 split channels.
Interessante post.


De eenkanaals oer-JCM 800 is de enige JCM 800 die geen diodes gebruikt om te scheuren, de rest wel: Split Channels en Silver Jubilee / Slash Signature. Die laatste twee zijn dezelfde versterker, de Slash is namelijk een heruitgave van de Silver Jubilee.
Na de eenkanaals JCM 800 is de JCM 900 SL-X de enige Marshall nog geweest met een signaalpad waarin het alleen de buizen zijn die scheuren. Verder zijn het transistoren, op-amp chips en diodes.

Het JCM 800 programma begon in 1981 en in 1982 kwamen de Split Channels op de markt. In 1989 werd het programma stop gezet en een jaar later begon men met de JCM 900 series.

De verschillende types in de JCM 800 Split Channels zijn:

2210 - 100 Watt head
2205 - 50 Watt head

4211 - 100 Watt 2 x 12" combo
4210 - 50 Watt 1 x 12" combo
4212 - 50 Watt 2 x 12" combo



Op de achterplaat staat het serienummer geslagen. De letter hierbij geeft aan uit welk jaar de versterker komt:

O - 1981
P - 1982
R - 1983
S - 1984
T - 1985
U - 1986
V - 1987
W - 1988
X - 1989



Hoewel de Split Channels "JCM 800" in de naam hebben, heeft het circuit binnenin heeft niets te makken met de bekende eenkanaals uitvoering hiervan. Het geluid dus ook niet.

Om meer gain te krijgen op een goedkope manier, werd "diode clipping" toegepast. Maarliefst vijf diodes scheuren in de Splits. Een Big Muff scheurt op een combinatie van diodes en transistoren, in die hoek kun je het geluid dus plaatsen.
De eerste versie heeft op hoge gain een flinterdun druk en fuzzig geluid. Dit heeft wel wat weg van een Big Muff, maar dan dunner.



Er ruwweg drie verschillende versies van de Split Channels uitgekomen. De eerste had een boel fouten erin zitten. De tweede serie begon ergens in 1985 heeft dit opgelost en meer nog. Daarom lijken die twee ook totaal niet op elkaar wat het geluid betreft, het hele circuit is opnieuw ontworpen. Het verschil tussen de tweede versie en de derde (en tevens laatste) uit eind 1988 is zowel in circuit en geluid niet zo groot, de meesten spreken daarom ook maar van twee verschillende versies.
Tot slot zijn er nog een boel verschillen in componenten voor de EL34/6550 uitvoeringen.
Als je een versterker met een W treft, vraag dan of je hem van binnen even mag bekijken. Op het chasis vind je een label met het modelnummer, de exacte keuringsdatum en enkele handtekeningen.



Als de gain wat hoger staat en je slaat een A akkoord aan, begint hij een heel akelig geluid te krijsen/kraken/piepen. Zet je de gain wat lager, verdwijnt het.
Dit kan enkele oorzaken hebben, je mag hopen dat het komt door een slechte aarding bij de input. Als je dit schoonmaakt en niet vergeet dit bij je gitaren en pluggen ook schoon te houden, kan het hele probleem weg zijn.

Maar als dit niet helpt, heb je de vroege versie en dan moeten de onderdelen in het schakelend gedeelte van de versterker vervangen worden.
De grote fout is namelijk dat het cleane en het scheurkanaal altijd tegelijk aanstaan en je met de voetschakelaar kiest welke van deze kanalen je "zo zacht mogelijk" wilt hebben staan, een van de kanalen helemaal uitzetten is helaas niet mogelijk.

Dit verschijnsel noemt men "Channel Bleed".

Een andere fout die opvallend niet overkomen is in latere versies, is het gebruik van aanzienlijk slechtere "tone caps" of "filter caps" in de 50 Watt modellen. Hierdoor is er op wat voor volume dan ook niet hetzelfde stevige laag te vinden als de 100 Watters leveren.



Ik ken van de combo's betreft alleen de vroege versie, van heads ken ik alles. Mijn 4210 uit 1983 (waar ik overigens 200 euro voor heb betaald) heeft de originele speaker nog, een 15 Ohm Celestion G12M 70 (T3577), met een witte sticker met zwarte opdruk. Dit is een van de slechtste speakers die ik ooit heb gehoord en zeker de slechtste Celestion waarvan het geluid mijn oren ooit heeft bereikt.
Ik weet niet wat er in de latere zit, maar veel combo-bezitters hebben de speaker vervangen. Ik heb eens de Celestion Vintage 30 uit mijn monitor erin gehad en dit was meteen al een verbetering, ineens had ik bas, maar het werd wel iets doffer en ik kreeg er heel wat meer midden bij.

Zoals vrijwel alle versterkers met een printplaat, is ook een Split erg moeilijk te modificeren, nauwelijks mogelijk zelfs. De diode clipping is er uit te halen, maar dan nog zijn er veel factoren die ervoor blijven zorgen dat er niet een goed geluid uit te halen is. Alles in de versterker is namelijk ontworpen om samen te werken met scheurende diodes.



Zijn Split Channel JCM 800's dan slecht ? Ja en nee. De vroege versie heeft technisch gezien kinderziektes waardoor deze niet kan functioneren zoals een versterker dat hoort te doen. Zie het als een testversie, een concept-versterker die de fabriek te vroeg heeft verlaten.

Diode clipping, mits goed in het circuit toegepast, kan erg goed klinken op hoge gain. In de latere versie zit het goed en maakt het er een goede (hard)rock / metal versterker van.
Op lage gain is het nog steeds een ietwat onnatuurlijk scheurgeluid, maar daar koop je dan ook niet dit type versterker voor.

Michael Schenker gebruikt alleen maar (late) Split Channel JCM 800's en de geluiden van de vroege Metallica en ook Megadeath lijken toch verdacht veel op dat van de latere Splits.

Droffie
5 mei 2006, 15:39
Gozer uit mn band heeft ook een 1x12 jcm 900 gehad. Ik vond m erg gaaf klinken hoor!

Edit:
En die JTM-30 en JTM-60 dingen dan? Zijn dat een beetje versterkers?

Die JTM's ben ik niet zo weg van. Ik heb wel eens een JTM 60 getest maar kon daar weinig mee. Ook liggen die qua prijs hoger dan een JCM combootje.

Luke-wannabe
5 mei 2006, 15:47
Okey thanx voor die Post! Waardeer ik echt!
Hm dat word dus nadenken...
Wat ik dus wil, is een 'clean' geluid met een flink randje er aan. Een beetje á la John Frusciante. Ik denk dan dat ik het best een vroege 1 kanaals 800 moet zien te vinden, niet waar?
Mijn overdrive haal ik uit een doosje. Ik heb nu 2 tubescreamers. Ik wil nog een Boss Turbo distortion en nog een één of andere Fuzz (Big Muff denk ik).
Wat denk(en) jij (jullie) dat het best voor mij is..?
Of Kan ik misschien gewoon die 2 kanaals 800 of 900 aanschaffen en gewoon dat OD kanaal niet gebruiken..?

Scali
5 mei 2006, 15:52
De 6100/6101 hebben ook geen diode-clipping voor zover ik weet.
Misschien een optie als je zowel de 'pure' JCM800-scheur wilt, als de flexibiliteit van meerdere kanalen etc.

Droffie
5 mei 2006, 16:05
Okey thanx voor die Post! Waardeer ik echt!
Hm dat word dus nadenken...
Wat ik dus wil, is een 'clean' geluid met een flink randje er aan. Een beetje á la John Frusciante. Ik denk dan dat ik het best een vroege 1 kanaals 800 moet zien te vinden, niet waar?
Mijn overdrive haal ik uit een doosje. Ik heb nu 2 tubescreamers. Ik wil nog een Boss Turbo distortion en nog een één of andere Fuzz (Big Muff denk ik).
Wat denk(en) jij (jullie) dat het best voor mij is..?
Of Kan ik misschien gewoon die 2 kanaals 800 of 900 aanschaffen en gewoon dat OD kanaal niet gebruiken..?

In jou geval zou ik gewoon voor een single channel Marshall gaan. Je gebruikt toch pedalen voor scheur. Heerlijk om een licht overstuurde JCM op z'n donder te geven met met een booster/overdrive...
Of wat Scali zegt een 6101 maar die zijn een stuk duurder en moeilijker te vinden.

drap
5 mei 2006, 16:07
Die JTM's ben ik niet zo weg van. Ik heb wel eens een JTM 60 getest maar kon daar weinig mee. Ook liggen die qua prijs hoger dan een JCM combootje.

JTM's zijn 2e hands goedkoper als een JCM hoor. Ik heb er zelf 1 weten te scoren (JTM60) voor E450,-. De JCM's die ik heb gezien op markplaats waren allemaal duurder. JTM's hebben een heerlijk clean met een randje, vooral op een wat hoger volume. Voor een Frusciante sound absoluut aan te raden dus. Het was namelijk precies de sound wat ik ook zocht. Ik zou daarbij wel een MXR Micro Amp aanschaffen voor extra boost. Frusciante gebruikt dat pedaal trouwens ook. Treble tussen de 6 en 7, bas voluit, mid op 7, presence vol open, gain toevoegen naar het volume, je nek element van je strat gebruiken, dikke snaren en voila, Frusciante sound :)

Dude
5 mei 2006, 16:49
PRACHTIG om te zien hoe de jcm800 vs jcm900 weer losbarst..

echt geloof me, en ik heb dr echt wel koek van gegeten, het is EEN groot gehypt bullshit verhaal.

Ik heb een jcm800 1x12 gehad, de 2204 uitvoering maar dan als combo zeg maar,

die dingen klinken geweldig, .... maar alleen als ze HARD staan, als ze zacht staan is het gewoon een iel klein kutversterkertje,

Die 900's naarintegen klinken ook op slaapkamer volume heeeel aangenaam (zullen de diodes zijn denk ik :roll: ) maar goed,

Wil je dus een versterker die veel dingen kan en lekker klinkt, neem dan een 900

Wil je een versterker die minder dingen kan en lekker klinkt, neem dan een 800

Tuurlijk kan je met pedalen een eind komen, maar leg mij dan eens uit dat wanneer je een pedaal voor die 800 zet je dus ook met DIODES in je signaal een overdrive of distortion krijgt en waarom dat dan minder of beter zou klinken...

echt ik hoorde het niet hoor, en heb ze beide naast elkaar gehad.. en lang en veel. Zijn heel verschillende bakken en dus ook niet met elkaat te vergelijken.

De 900 is modern, de 800 klassieker

Tis allemaal zo overhyped joh, zo blijf je bezig

Toaster
5 mei 2006, 17:04
Dude,

Als je een pedaal gebruikt gaat het signaal uiteindelijk voorversterkt en uitversterkt worden door je voor en eindbuizen.

Krijg je toch een ander geluid mee als dat je volledig SS speelt. Op de manier waarop jij het nu stelt zou je zelfs geen verschil horen tussen verschillende buizensettings en hetzelfde pedaal.

En wat betreft JCM 800 vs JCM 900.

Ik ben zelf op zoek naar het marshall geluid en hoop dat te vinden in een JMP Master Lead. (de voorloper van de JCM 800)

Ik mag hopen dat deze beter klinkt dan een JCM 900 want die heb ik nou een aantal keer uitvoerig getest in de oefenhokken van 013, en als ik eerlijk ben was ik totaal niet onder de indruk.

Luke-wannabe
5 mei 2006, 17:12
JTM's zijn 2e hands goedkoper als een JCM hoor. Ik heb er zelf 1 weten te scoren (JTM60) voor E450,-. De JCM's die ik heb gezien op markplaats waren allemaal duurder. JTM's hebben een heerlijk clean met een randje, vooral op een wat hoger volume. Voor een Frusciante sound absoluut aan te raden dus. Het was namelijk precies de sound wat ik ook zocht. Ik zou daarbij wel een MXR Micro Amp aanschaffen voor extra boost. Frusciante gebruikt dat pedaal trouwens ook. Treble tussen de 6 en 7, bas voluit, mid op 7, presence vol open, gain toevoegen naar het volume, je nek element van je strat gebruiken, dikke snaren en voila, Frusciante sound :)

Okey chill!
Dr stond een JTM 30 voor 300 euro ofzo op speurders. Moet ik die maar eens weten te scoren. Maar die Micro amp, geeft die gewoon nog ietsje meer randje dr aan ofzo? Dus nog een dikker geluid?
Ik zit nu keihard aan die JTM 30 te denken.

FF offtopic: jij bent toch Frusciante - fan?
Heb je een footootje van je rig?

j.augustus
5 mei 2006, 17:18
Mijn ervaring is dat een jcm 900 en dan met name de SLX beter is voor een betere gitarist.Een mindere god zal beter af zijn met een jcm 800.

Een jcm 800 volgt met name snel vibrato werk niet,een 50 watt uitvoering valt nog mee.Tot je een jcm 900 50 watt hebt geprobeert.Als je meer slag speelt en veel hangt in akkoorden,neem dan een jcm 800,Als je veel high speedpicking speelt en een ...rappevibrato hebt ,neem dan echt een jcm 900
:gitarist: :chicken: :soul: :gitarist:

Dude
5 mei 2006, 17:34
Precieessssss


begrijp me niet verkeerd maar ik ben toch echt wel 800 fan, maar ik kots er zo op als meteen de jcm900 wordt gebashed terwijl het meerendeel dat dan van internet heeft.

Ik denk dat marshall beter een andere naam had kunnen pakken voor die jcm900 serie want hij is teveel vergeleken met de 800, en ja hij is dus heel anders dan de 800... maar niet per definitie slechter. Het is gewoon een ander soort versterker...

Ik denk dat dr wereldwijd meer 900 spelers zijn dan 800 spelers hoor, heb wel eens op internet gelezen dat de JCM900 naast de valvestate de best verkochte gitaarversterker ter wereld was.

Momenteel zou het me niks verbazen als dat de TSL serie van marshall is, (in aantallen dan he)

Scali
5 mei 2006, 17:39
Marshall gaat gewoon met z'n tijd mee.
De Plexi klonk moderner dan de JTM45.
De JCM800 klonk moderner dan de Plexi.
De JCM900 klonk moderner dan de JCM800.
De JCM2000 klonk moderner dan de JCM900.
De Mode Four klinkt moderner dan de JCM2000.

Mijn bescheiden mening is dat het makkelijker is om een 'ouderwetse' versterker modern te laten klinken dan andersom.
Als je namelijk geen ingebouwde diode-clipping/booster/weet-ik-wat hebt, kun je er gewoon een pedaaltje voor hangen. Een eq in de fx-loop kan ook wonderen doen.
Als je een versterker hebt die al vol zit met dat soort grappen, dan is het lastig om het geluid 'puur' te krijgen.
Maar daar komen de extra kanalen om de hoek kijken. Bij een goede meerkanaals-versterker heb je gewoon hele verschillende circuits voor de verschillende kanalen (en opties als damping en dergelijke) en kun je dus meerdere sounds combineren in 1 versterker.

Wat dat betreft vond ik de Engl-clip van LordRiffenstein wel een openbaring. Ik kende de Engl alleen als nu-metal geweld, en hij haalde er ineens een geweldige vintage crunch uit, waar Marshall zich niet voor hoeft te schamen.

Moraal van het verhaal: ik denk dat je niet moet gaan voor een JCM900 als je eigenlijk een JCM800 wilt. Ik denk dat je eerder een JCM900-sound uit een JCM800 + pedaaltjes haalt, dan andersom. Aan de andere kant zou bv een Engl of andere moderne meerkanaalsversterker (of dus de Marshall 6100/6101) misschien verrassend dicht bij een JCM800 komen, zonder je daarbij te beperken tot dat ene geluid.

Verder ben ik het wel met Dude eens dat de JCM900 gewoon een prima versterker is, ook al heeft ie een iets ander geluid dan de JCM800. Net als de TSL en DSL trouwens, etc.

Luke-wannabe
5 mei 2006, 17:46
Ooh aan de kwaliteit van de verschillende versterkers twijfel ik niet hoor!
ik wil gewoon een lekkere sound. Boeit mij het nou of het een Marshall of een Line 6 is...
En ik hoef ook maar één sound uit de versterker. Voor de rest haal ik het wel uit pedaaltjes!
Ik zit nu sterk op een JTM 30 te gassen...

Dude
5 mei 2006, 17:58
krijg wel de indruk dat je geen van alle genoemde versterkers ooit gehoord hebt ??

Wat is de reden dat je nu op die jtm30 zit te gassen dan ? de prijs ?? het uiterlijk...

ik zou zeggen probeer het nou allemaal eerst eens uit voor je keuzes maakt..

drap
5 mei 2006, 18:34
Okey chill!
Dr stond een JTM 30 voor 300 euro ofzo op speurders. Moet ik die maar eens weten te scoren. Maar die Micro amp, geeft die gewoon nog ietsje meer randje dr aan ofzo? Dus nog een dikker geluid?
Ik zit nu keihard aan die JTM 30 te denken.

Ik weet niet hoe die JTM30 het doet, maar z'n clean kanaal zal wel aardig overeen komen met die van de JTM60. Pm Tillens anders es, die heeft meen ik ook een JTM30. Die Micro Amp maakt inderdaad je sound wat vetter. Nadeeltje is dat ie ook wat laag weghaald. Dit is natuurlijk makkelijk op te lossen door je bas gewoon op vol open te zetten.


FF offtopic: jij bent toch Frusciante - fan?
Heb je een footootje van je rig?

Ik een Frusciante fan??? Hoe kom je daar bij!!! Drap is Frusciante fundamentalist!!! :rockon: Voor een fotootje van m'n gear moet je ff kijken in het "post foto's van je outfit" topic (ik heb de titel ook niet verzonnen). Is niet echt meer een recente foto gezien er al weer wat pedaaltjes en een nieuwe gitaar bij zijn gekomen, maar m'n JTM staat er op. Voor m'n nieuwe gitaar, zie het "ja een nieuwe ja" topic :D

BLOK182
5 mei 2006, 18:49
Weer de bekende 800 vs 900 discussie. 800 helemaal de shit en 900 kut. Net wat je zelf wil, heb nu een jcm900 erbij (dual reverb, 100 watt), en geloof me, met een beetje tweaken kan je er echt vanalles mee, en hoeft ie echt niet zomaar onder te doen voor de legendarische jcm800. Tis gewoon een compleet andere amp! Voor jouw stijlen lijktie me trouwens beter:-)

Dolf
5 mei 2006, 19:22
Jij wil idd groepen naspelen met een relatief modern geluid.
Dan zul je idd wel voordeel halen uit een tweekanaals versterker.
De JCM900 vind ik heel goed en moet zeker niet onderdoen voor de JCM800 splitchannel, terwijl deze toch veel goedkoper te vinden is.

Ikzelf hou het bij de éénkanaals 800 omdat ik gewoon good-old-fahioned rechttoe rechttaan rock speel. En daar is deze dan weer beter in.

Ik heb ook de 900 dus ik kan vergelijken, en met het clean kanaal helemaal open klinkt die overdrive niet zo heel veel anders dan de overdrive van een 800. Het tweede kanaal is natuurlijk een ander verhaal

En wat betreft die diode clipping. Er zit iets van in, maar de meeste mensen met een 800 zetten daar toch meestal een pedaaltje voor met diode-clipping. Dus daar zou ik niet op kakken.

j.augustus
5 mei 2006, 19:31
Het is een kwestie van hype In de USA kost een dual reverb 2dehands 1200 dollar. ,hier 5 a 600 euro.

Ik heb zo'n versterker gehad en heb spijt dat ik m hebweggedaan.Iknam m altijd als back up mee naast de 5150 's .Een x heb ik m gebruikt als main amp en die versterker blijft heel mooi overeind tussen drums en bass en breekt gewoon mooi op.Met de master op 7 a 8 .

Ik heb jarenlang met jcm en jmp masters gespeeld.Maar nu speel ik r gewoon te rap voor .Deie jcm 800's houden mij niet bij ,hahahaha.

En ik speel de ermee vanaf 1980,dus ik weet wel waar ik over praat,geef mij maar de slx en voor clean een fender dual reverb.schakelaar en je hebt the best of both worlds.

drap
5 mei 2006, 19:32
Jij wil idd groepen naspelen met een relatief modern geluid.
Dan zul je idd wel voordeel halen uit een tweekanaals versterker.

Ik kan het geluid van Frusciante, wat Luke aangeeft, niet echt modern noemen eigenlijk. Te meer omdat Frusciante bijna alleen maar gebruik maakt van vintage spul, waaronder 2 Marshall Majors. Die versterkers staan erom bekend dat ze op zeer hoog volume nog steeds betrekkelijk clean klinken. Dan denk ik dat je met een JTM dichter in de buurt komt van het geluid wat hij nastreeft als met een JCM. Tenzij hij het geluid van Fortune Faded geweldig vindt, want die is gespeeld over een gekrankte JCM800 :)

Dolf
5 mei 2006, 19:41
Ja, maar om Frusciante te spelen zou ik eerder geneigd zijn een Fender versterker te nemen. De de JCM800/900 serie is ook niet echt alles om op hoog volume nog clean te blijven.

Voor Incubus zou ik eerder de JCM900 nemen.

En RATM lukt met beide wel goed.

drap
5 mei 2006, 19:51
Ja, maar om Frusciante te spelen zou ik eerder geneigd zijn een Fender versterker te nemen. De de JCM800/900 serie is ook niet echt alles om op hoog volume nog clean te blijven.

Voor Incubus zou ik eerder de JCM900 nemen.

En RATM lukt met beide wel goed.

Ik kan me Luke's overweging om een JTM te kopen heel goed begrijpen, gezien je de scheurgeluiden er met een lekker pedaaltje ook wel uit krijgt. Het cleane van Frusciante lukt denk ik niet zo goed met een JCM. Met een Fender overigens ook weer niet echt gezien die ietswat te netjes zijn voor de Frusciante sound. Behalve de Bassman dan, maar dan moet je ook een goed gevulde buidel hebben

Luke-wannabe
5 mei 2006, 20:31
Ja Fruciante speelt vaak over z'n Major Plexi. Dus ik denk dat ik daar met de JTM het dichtste in de buurt kom :)

Alleen fortune faded.. da's toch veel te veel gain voor alleen een gekrankte 800?

Oh ja nog ff een vraagje.. De JTM 30 heeft toch ook 2 kanalen?

drap
5 mei 2006, 20:35
Ja Fruciante speelt vaak over z'n Major Plexi. Dus ik denk dat ik daar met de JTM het dichtste in de buurt kom :)

Alleen fortune faded.. da's toch veel te veel gain voor alleen een gekrankte 800?

Oh ja nog ff een vraagje.. De JTM 30 heeft toch ook 2 kanalen?

Voor zover ik weet is Fortune Faded echt gespeeld over een gekrankte JCM800 zonder niks of naks aan pedalen. Gewoon rechtstreeks ingeplugt.
De JTM30 heeft ook 2 kanalen indeed. Maar je zal er achter komen dat je het "boost" kanaal vrijwel nooit gebruikt als je je scheurgeluiden met pedalen doet

Luke-wannabe
5 mei 2006, 20:41
Okey! Veel gain dan! :chicken:
Maar okey dan!
K heb net je Gear gezien. Lijp! Mooie Les Paul! Leuk dat ja van een cust een std hebt gemaakt! En gave strat!
Thnx voor de info. Ik denk dat ik voor de JTM ga!

DaveItUp
6 mei 2006, 10:29
Dude,
Ik mag hopen dat deze beter klinkt dan een JCM 900 want die heb ik nou een aantal keer uitvoerig getest in de oefenhokken van 013, en als ik eerlijk ben was ik totaal niet onder de indruk.

Hehe daar komt ook mijn JCM900 ervaring vandaan. Ik vond t 3x niks en heb zo'n beetje alles geprobeerd aan instellingen. Schijnbaar kunnen andere mensen er wel mee uit de voeten. Ik hou t bij m'n superlead. Beste amp waar ik ooit over gespeeld heb :)

Dude
6 mei 2006, 10:48
krijg wel de indruk dat je geen van alle genoemde versterkers ooit gehoord hebt ??

Wat is de reden dat je nu op die jtm30 zit te gassen dan ? de prijs ?? het uiterlijk...

ik zou zeggen probeer het nou allemaal eerst eens uit voor je keuzes maakt..




nou ???





Anyway, je hebt het nu over de jtm30... die is maar 30 watt he ? Hell no dat je die clean houdt op hoge volumes

drap
6 mei 2006, 11:31
nou ???





Anyway, je hebt het nu over de jtm30... die is maar 30 watt he ? Hell no dat je die clean houdt op hoge volumes

Daar zul je best es gelijk in kunnen hebben. Ik zou inderdaad eerder een 60 watter zoeken. Ik heb dus zelf 1 en die blijft wel behoorlijk clean op hoog volume. Andere buizen is ook behoorlijk aan te raden gezien de stock buizen die erin zitten nogal dunnetjes klinken

Luke-wannabe
6 mei 2006, 11:53
nou ???





Anyway, je hebt het nu over de jtm30... die is maar 30 watt he ? Hell no dat je die clean houdt op hoge volumes
Sorry, had m niet gelezen :)
JCM 800 en 900 heb ik over gespeeld. Vond ik allebei goede versterkers. Maar ik had ze nog nooit echt naast elkaar gehoord.
De JTM 30 zit ik nu op te gassen omdat mij het geluid heel cool lijkt. Aangezien John Frusciante op plexi's speelt.. En de JTM moet daar ook wel bij in de buurt komen. + dat ik ze wel eens gehoord heb. Maar nooit echt zelf bespeeld.
En de prijs is natuurlijk ook flex!
Maar ik gaf toch ook aan dat ik een randje aan m'n sound wil, dus hij hoeft ook niet clean te blijven.. :rockon:

Edit:
Heb net effe Harmony Central gechecked, maar daar staan echt wisselende dingen over de batrouwbaarheid van de JTM30.. :chicken:
Wat moet je geloven en wat niet? Of is het gewoon een kwestie van geluk?

drap
6 mei 2006, 12:32
Edit:
Heb net effe Harmony Central gechecked, maar daar staan echt wisselende dingen over de batrouwbaarheid van de JTM30.. :chicken:
Wat moet je geloven en wat niet? Of is het gewoon een kwestie van geluk?

Er wordt wel es beweerd dat JTM's warmlopers zijn. Die ervaring heb ik tot nu toe in ieder geval niet. Wat wel een minpunt is van deze versterkers is dat ze nogal een onhandige constructie hebben. Maar ja, das dan weer voor de versterker technici. Wat ik zelf nogal raar vind aan die dingen is dat de precense knop achterop zit. Verder denk ik dat je over elke versterker wel goeie en slechte recenties kunt vinden, getuige alleen al de verschillende meningen over de JCM900

DaveItUp
6 mei 2006, 13:47
Als je een plexi achtige sound zoekt zou ik eerder voor jcm800 of JMP 50watter gaan of een jtm45RI. Kom je denk ik dichterbij als met een jtm30.

renevanveen
6 mei 2006, 15:14
Met een Fender overigens ook weer niet echt gezien die ietswat te netjes zijn voor de Frusciante sound. Behalve de Bassman dan, maar dan moet je ook een goed gevulde buidel hebben

Grappig, het overbekende Fender-misverstand!

Tristan
6 mei 2006, 15:26
Grappig, het overbekende Fender-misverstand!

Ja, maar ik snap wel wat hij bedoelt, want een Blackface Super Reverb is bijvoorbeeld ook een behoorlijk rauw klinkende versterker (die is ook 4x10") en die Brown, Blonde en Tweed modellen kunnen ook behoorlijk rauw klinken, maar sommige Blackfaces en Silverfaces zijn weer wat netter/cleaner van geluid is mijn ervaring...

Balthazar
6 mei 2006, 16:25
misschien kan je ook denken aan jmp-1 buizen voorversterker van marshall. is de jcm800 + de jcm900, allebei in een, en nog goedkoper ook dan een van die twee

Luke-wannabe
6 mei 2006, 16:59
Ja maar ik wil een gewone combo hebben..

j.augustus
6 mei 2006, 17:43
Een jmp 1 is een ordinaire transistorbak.Clean gaat t nog wel.Maar dat gaat door die 2 buisjes heen.
Dat kun je niet vergelijken met de jcm versterkers .De dual reverb en zowerken met diode clippers.4 of zo en een paar i c tjes.Maear dat doet eeen tube screamertje ook.Maar de Jmp 1 is geen echte versterker

Toaster
6 mei 2006, 18:24
Mijn dual showman met een barber pedaal is trouwens ook een vette rock amp....

Luke-wannabe
6 mei 2006, 18:52
Okey :) :)

jerome
7 mei 2006, 01:26
echt geloof me, en ik heb dr echt wel koek van gegeten,

Zozo....

het is EEN groot gehypt bullshit verhaal.

Kwestie van smaak!


die dingen klinken geweldig, .... maar alleen als ze HARD staan, als ze zacht staan is het gewoon een iel klein kutversterkertje,

Stoere uitspraak, maar het is een kwestie van smaak!!

Die 900's naarintegen klinken ook op slaapkamer volume heeeel aangenaam (zullen de diodes zijn denk ik :roll: ) maar goed,


Kwestie van smaak?

Wil je dus een versterker die veel dingen kan en lekker klinkt, neem dan een 900

Kwestie van smaak!

Wil je een versterker die minder dingen kan en lekker klinkt, neem dan een 800

Net was het nog een kutversterkertje!

Tuurlijk kan je met pedalen een eind komen, maar leg mij dan eens uit dat wanneer je een pedaal voor die 800 zet je dus ook met DIODES in je signaal een overdrive of distortion krijgt en waarom dat dan minder of beter zou klinken...

Er zijn nu eenmaal gitaristen die een natuurlijke buizenvervorming het mooist vinden...

Dude
7 mei 2006, 12:04
Jerome.. ik krijg het idee dat je een post van mij probeert te quoten maar dat niet zo lukte ? ik kan geen koek maken van het verhaal iig

Scali
7 mei 2006, 12:08
Ik kan er nog wel uithalen dat hij het op een aantal punten niet met je eens is :)

Dude
7 mei 2006, 12:13
echt geloof me, en ik heb dr echt wel koek van gegeten,


Zozo....

Niet zo betuttelend reageren joh, ik heb je op geen enkele manier aangevallen en dit komt heel kinderachtig over. Volgens mij niet echt nodig of wel ?


die dingen klinken geweldig, .... maar alleen als ze HARD staan, als ze zacht staan is het gewoon een iel klein kutversterkertje,


Stoere uitspraak, maar het is een kwestie van smaak!!

Tuurlijk is dat een kwestie van smaak, snap alleen niet wat het met stoer te maken heeft maar dat gaf ik hierboven al aan, heel betuttelend.
Ik heb 2 800's gehad en heb momenteel een 2204, en die dingen klinken op lage (zeg slaapkamer) volumes net zo bagger als een goedkoop transitorbakkie van 10 watt met een 10 inch speakertje. Dat is slechts een mening ja, maar wel een gebaseerd op ervaring met die dingen.


Wil je een versterker die minder dingen kan en lekker klinkt, neem dan een 800


Net was het nog een kutversterkertje!

Nee.... op slaapkamer volumes, wat was ook alweer het doel van je posts ? mij laten zien dat je kritiek kan leveren maar dat nog niet op een volwassen manier kan ofzo ?
Ik volg het niet helemaal maar dat zal wel aan mij (of de zondagmorgen) liggen

Scali
7 mei 2006, 12:20
Sommige mensen zijn nou eenmaal gauw beledigd als je je niet geheel positief uitlaat over iets legendarisch, zoals bv een JCM800, een Pat Metheny, een Jimi Hendrix, om maar wat te noemen.

Maar mijn ervaring komt wel ongeveer overeen met die van Dude. De JCM800 is een geweldige amp, mits ie superhard staat, en vaak een (transistor/diode)-boostertje ervoor. Een JCM900 of JCM2000 doet het op lage volumes toch wat anders, en heeft ook niet zo hard een boostertje nodig.

jerome
7 mei 2006, 12:25
Jerome.. ik krijg het idee dat je een post van mij probeert te quoten maar dat niet zo lukte ? ik kan geen koek maken van het verhaal iig
klopt, het quoten lukt niet helemaal...

jerome
7 mei 2006, 12:27
Ik kan er nog wel uithalen dat hij het op een aantal punten niet met je eens is :)

Klopt ook.
En het quoten lukt nu wel!

jerome
7 mei 2006, 12:34
[QUOTE=Scali]Sommige mensen zijn nou eenmaal gauw beledigd als je je niet geheel positief uitlaat over iets legendarisch, zoals bv een JCM800, een Pat Metheny, een Jimi Hendrix, om maar wat te noemen.

Ik ben echt niet beledigd hoor!
Ik heb niet eens een JCM 800...
Ik wil alleen maar zeggen "ieder zijn smaak"

Tristan
7 mei 2006, 12:40
De eenkanaals JCM800 en JCM900 zijn in ieder geval twee totaal verschillende amps...
Op slaapkamerniveau is een JCM900 misschien wel beter, maar ik ga ervan uit dat je met zo'n amp ook op een podium gaat staan en in die situatie prefereer ik een eenkanaals JCM800 boven een JCM900...
Ik vind een JCM900 gewoon veel karakterlozer en veel minder responsief op je gitaarspel... Voor mij maakt het niet uit of ik nou op een JCM900 of bijv. een Engl weet ik wat speel, ik vind het allebei redelijk klinkende versterkers, maar ze hebben beide niet de dynamiek en het karakter van non channel switching buizenamps, zoals de eenkanaals JCM800, Vox AC30, Marshall 1987, 2061x etc. etc. vind ik...

Michael AE
7 mei 2006, 13:01
En JCM800 kan heel goed klinken op slaapkamerniveau, hoor. Ik snap niet waarom mensen er op laag vermogen geen knap geluid uit kunnen halen.

taylor
7 mei 2006, 13:04
ik heb wel eens bij een andere band die een jcm 800 en 5150 en een jcm900 hadden staan gespeelt, ik was verbaast hoe goed die jcm900 was hij stond wel bijna voluit(volume op 8+).

Tristan
7 mei 2006, 13:11
En JCM800 kan heel goed klinken op slaapkamerniveau, hoor. Ik snap niet waarom mensen er op laag vermogen geen knap geluid uit kunnen halen.

Met de master op twee of drie kreeg ik er ook een prima geluid uit, maar misschie bedoelen ze nog zachter dan, want je gaat niet zo gauw thuis met de master op drie spelen van zo'n JCM800, want dat gaat al heel hard...

Luke-wannabe
7 mei 2006, 16:03
Tsjah, ik ben nu dus op zoek naar een JTM 30. Maar die staat nergens meer bij mij in de buurt.. En hij mag uiteraard niet al te duur zijn :rockon:

Dude
7 mei 2006, 16:53
Met de master op twee of drie kreeg ik er ook een prima geluid uit, maar misschie bedoelen ze nog zachter dan, want je gaat niet zo gauw thuis met de master op drie spelen van zo'n JCM800, want dat gaat al heel hard...

Precies, ik weet niet wat voor (slaap)kamers jullie hebben maar op mn ouwe flatje kon ik hem echt niet op 2 zetten hoor. Stond altijd onder de 1. Eerlijk gezegd staat die in de band maar op 2 (zonder hotplate dan, daarmee staat die op 12db damping en master op 4 a 5 of 4db damping en master op 3)

Thuis werkt zon hotplate wel geweldig hoor, staat altijd op maximaal, (-16db) en dan kan je dr heeele fatseoenlijke geluiden ui pakken.

jerome
7 mei 2006, 18:28
He Luke,

Ik denk dat als bijvoorbeeld naar Frusciante kijkt het moeilijker is zijn cleane geluid te evenaren dan zijn heavy geluid.
Ik heb laatst weer een optreden van ze gezien en het viel me op hoe onverstelbaar warm zijn "cleane" geluid was.
Je hoort gewoon het hout van die strat en het aan dat warme "cleane" geluid zit toch een natuurlijke buizenvervorming en een hele mooie lichte galm.
En wat dit betreft zou ik toch voor de JCM800 kiezen maar er (misschien later als je weer pingels hebt) er alnico speakers in doen want zo'n warm geluid krijg je volgens niet met de gewone celestions.
Het heavy geluid van Frusciante was lekker maar volgens mij niet zo bijzonder
moeilijk te maken.
Ik denk dat je wat Frusciante betreft met een 800, alnico speakers en desnoods een Tubescreamer er aardig komt.
Ik denk dat het moeilijker is om uit een 900 zo'n warm geluid toveren, zelfs niet met een warm klinkende speaker.

Overigens moet je gitaar en je elementen natuurlijk ook warm klinken.
Als je bijvoorbeeld een kille Ibanez of zo hebt gaat het ook niet lukken.
Ik wil trouwens hiermee niet zeggen dat alle Ibanez gitaren kil klinken!!

groetjes,
Jeroen

Luke-wannabe
7 mei 2006, 18:47
Ja ik ben ook vrij goed op de hoogte van Fruciante. Ook zijn geluid op het nieuwe album Stadium Arcadium is weer super mooi en clean!
Ik denk dat een JCM 800 of een JTM 30 het best zou zijn. En de JTM kun je toch voor minder krijgen. En omdat dit mijn eerste echte eigen amp word, wil ik niet een superdure versterker kopen.
Z'n solo geluid doet ie met pedalen als de Big Muff en de Boss Turbo Overdrive.
Thnx voor je reply! Aan dat soort reply's heb ik ten minste wat!

jerome
7 mei 2006, 19:24
Ok man, en succes met de aankoop!!

drap
7 mei 2006, 22:31
Dat warme cleane geluid van Frusciante komt van de KT88 buizen in z'n Majors. Ik denk als je je eindversterkerbuizen van EL34 naar KT77 laat vervangen dat je aardig in de buurt komt. HET Frusciante geluid ga je toch nooit krijgen, maar je zal redelijk in de buurt komen denk ik. Nieuwe voorversterkerbuizen is ook zeer wel aan te raden in die JTM's. De stock buizen in die dingen zijn niet geweldig. Ikzelf heb in m'n JTM JJ ECC83S's voorversterkerbuizen ingedaan, wat al een wereld van verschil gaf en momenteel worden er die JJ KT77's ingezet. Zo hoop ik ook een beetje in de buurt te komen van de Frusciante sound

Geronimo
8 mei 2006, 11:24
wat een geneuzel...Het standaard diode clipping praatje.

Mijn JCM900 single channel Mastervolume klonk ZEKER niet dun! Die ramde elke JCM800 van 't podium af.
Overigens hebben de SLX geen diode clipping en dat zijn toch echt JCM900's.

Er zit ook nog een groot verschil tussen de 900 Mastervolume en de 900 Dual Reverb. Ik heb een stuk of wat van die Dual Reverb's gehoord, en die klonken allemaal als dikke kak. Zegt voor mij genoeg over de Dual Reverbs. Weg ermee!

Droffie
8 mei 2006, 12:01
Er zit ook nog een groot verschil tussen de 900 Mastervolume en de 900 Dual Reverb. Ik heb een stuk of wat van die Dual Reverb's gehoord, en die klonken allemaal als dikke kak. Zegt voor mij genoeg over de Dual Reverbs. Weg ermee!

Precies wat je zegt, maar op de een of andere manier lullen ze alleen over die dual reverbs zonder ook maar ooit een fatsoenlijk 2100/2500 of 2100/2500 SLX gehoord te hebben.
Je wordt soms zo simpel van dat na-gelul.

Misschien moeten we op een volgende geardag maar eens een single channel mee nemen en het fabel dat JCM900 kut is uit de wereld helpen...
Mijn 2100 had heel wat meer kloten dan elke JCM800 die ik gehoord heb...Punt!

Droffie
8 mei 2006, 12:02
En JCM800 kan heel goed klinken op slaapkamerniveau, hoor. Ik snap niet waarom mensen er op laag vermogen geen knap geluid uit kunnen halen.

Omdat de meesten niet kunnen spelen...;)

Geronimo
8 mei 2006, 12:03
Misschien moeten we op een volgende geardag maar eens een single channel mee nemen en het fabel dat JCM900 kut is uit de wereld helpen...

Goed plan!

Droffie
8 mei 2006, 12:08
Goed plan!

Kut alleen dat ik die van mij verkocht heb...:roll:

Luke-wannabe
8 mei 2006, 15:43
Als iemand een JTM 30 te koop weet in midden holland (dus randstad, Utrecht etc.) Tip me!

Edit:
Ik zat net op marktplaats te kijken, en zag dit staan:Marshall versterker (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/31782061.html?return=eJwly9EKAiEQBdB%2FWdh91NSiGJH Y%2FkRqQdHWYWegrejfU3y59zzc60HBN8LBEiijYKDFb%2FdgA zOClKngsoqn3xJj9p5JrFn2icCA1z07NT3Ipddo5tHcuNRWFbn GfNaXRt14PDVy5Sdi494f%2Bd27UKzQEzo92N8f%2BoIs3A%3D %3D&df=1#photo)
Is dat wat?

DaveItUp
8 mei 2006, 15:57
Is een transistor amp he.

Luke-wannabe
8 mei 2006, 16:00
Ja dat zag ik, maar die oudere transistor dingen zijn toch wel goed of niet?
EN omdat het erbij staat dat ie hard zat gaat voor de oefenruimte en kleine optredens..

DaveItUp
8 mei 2006, 16:09
Ja wat is hard zat en wat is goed he? Puur subjectief. :)

Transistor amps zijn per definitie een ander beestje dan buizen amps. Als je daar nog weinig kaas van gegeten hebt dan zou ik gewoon eens wat gaan bespelen. Bij verkopers, winkels, mede forummers bijvoorbeeld. Goed voor je beeldvorming en pas dan weet je wat je echt wilt.

Je kunt pagina's vol lullen over of iets goed is of niet en over "tone" maar aan t eind van de dag heeft iedereen daar een andere mening over.

Succes!

Wizz
8 mei 2006, 16:25
De hele issue is onzinnig :
JCM 900 Dual Reverb is niet te vergelijken met de JCM 900 MkIII, zoals er ook grote verschillen zijn tussen een JCM 800 model 1959 (mijn favoriete versterker !) en de JCM 800 model 2205. Een 2205 van vóór 1987 is dan weer een ander verhaal dan een 2205 van ná 1987.
De feiten op een rijtje :

1.De enorme reputatie van de JCM 800 serie is terug te voeren op slechts enkele modellen uit die serie, te weten de 2203, 2204, 1987 en 1959. En dan moet je nog steeds geluk hebben met een goed exemplaar. Ik heb meer dan tien 2204's gehad, en nu de beste twee gehouden. Die klinken vele malen beter dan het tiental dat ik soms al na een dag weer wegdeed, en dat lag niet aan de buizen...
2.Over buizen gesproken, de JCM 900 serie heeft erg geleden onder de slechte buizen in die tijd. Mijn JCM 900 model 2100 (Mk III) klonk, nieuw uit doos, als een natte krant, maar na een logeerpartijtje bij Ernst Fliek in Schagen kon hij moeiteloos de strijd aan met mijn véél populairdere "Plexi" en Silver Jubilee's.
3.Marshalls krijgen in Amerika andere buizen dan in Europa, met een wonderlijk fenomeen tot gevolg : Amerikaanse rockbands vinden Marshalls cool, want wat van ver komt is goed, en wij Europeanen vinden alles wat uit Amerika komt (zelfs Bush...) cool en gaan dus in navolging van Amerikaanse bands op Europese versterkers spelen, maar verdorie, we krijgen hetzelfde geluid niet, want er zitten andere buizen in...
Ik heb een 2203 met KT 88's en één met EL 34's, en het klankverschil tussen die twee is groter dan tussen "Een Fender" en "Een Marshall".
Ik zou me kunnen voorstellen dat, als ik ze allebei zou verkopen, de nieuwe eigenaar van het KT 88-exemplaar op dit forum zou posten dat "JCM 800's niet lekker scheuren, tenzij je ze keihard zet" terwijl het nieuwe baasje van de EL 34'er" zal beweren dat "JCM 800's clean kut klinken".

Wizz

Luke-wannabe
8 mei 2006, 16:30
Hahaha okey dan! Wat een gezeik allemaal met die buizenversterkers!
Wel interessant!

Wizz
8 mei 2006, 16:37
Wat een gezeik allemaal met die buizenversterkers!


Het kan nog veel erger : Mijn versterkers klinken na 24.00 uur beter dan ervoor. Ik ben vele malen voor gek verklaard, tot iemand van nota bene het NUON met een plausibele verklaring kwam : Na 24.00 uur wordt het stroomnet minder zwaar belast, omdat normale mensen dan op één oor liggen...
Oftewel, door al dat gelul op het internet gaat de klank van mijn versterkers achteruit !

Wizz

Droffie
8 mei 2006, 16:39
Daar heb je een punt wizz.

Mijn JCM900 2100 kocht ik met de orinele buizen er nog in...?? en was van '91. Wat voor een noob had daar jaren op gespeeld. Idd hij klonk als een natte krant.
Na een nachtje slapen bij Adesign in Den Haag kreeg ik een totaal andere amp terug. Nieuw buisjes (EL34) en afstelbeurt. Zelfs de tech was er zeer over te spreken.
Deze amp (nog steeds kut dat ik'm verkocht heb) ramde zo'n beetje alle andere High gain amps van 't podium af. Zo'n beetje alle moderne als vintage marshall geluiden waren er moeiteloos uit te halen.

Later in verschillende oefenruimtes over Dual reverbs gespeeld en was ik ook niet over te spreken.

Negative K3 fan
8 mei 2006, 16:41
Het kan nog veel erger : Mijn versterkers klinken na 24.00 uur beter dan ervoor. Ik ben vele malen voor gek verklaard, tot iemand van nota bene het NUON met een plausibele verklaring kwam : Na 24.00 uur wordt het stroomnet minder zwaar belast, omdat normale mensen dan op één oor liggen...
Oftewel, door al dat gelul op het internet gaat de klank van mijn versterkers achteruit !

Wizz


tijd voor een http://koopjes.marktplaats.nl/elektronica_en_witgoed/meetapparatuur/32835754.html?return=eJwlykEKwjAQheG7FNpl4ljcTAiiN xlqISGxGZKhVsW7O6Wr%2F3vwCAG%2FEU%2BuIcAFuzZTnYILI ozWpsLzYp5Uk3AmkmaWbI%2BL4cDXLXsYHs2nVz%2FeVqqRpn6 8S9EFiiyKT%2BSdm3Lv%2B2hpUXEe2EPnfn%2BsSipx&df=1

Negative K3 fan
8 mei 2006, 16:43
Ik zou me kunnen voorstellen dat, als ik ze allebei zou verkopen, de nieuwe eigenaar van het KT 88-exemplaar op dit forum zou posten dat "JCM 800's niet lekker scheuren, tenzij je ze keihard zet" terwijl het nieuwe baasje van de EL 34'er" zal beweren dat "JCM 800's clean kut klinken".

Wizz

haha mooi gesproken :)

Luke-wannabe
8 mei 2006, 16:56
Het kan nog veel erger : Mijn versterkers klinken na 24.00 uur beter dan ervoor. Ik ben vele malen voor gek verklaard, tot iemand van nota bene het NUON met een plausibele verklaring kwam : Na 24.00 uur wordt het stroomnet minder zwaar belast, omdat normale mensen dan op één oor liggen...
Oftewel, door al dat gelul op het internet gaat de klank van mijn versterkers achteruit !

Wizz
Haha ik wil dat op zich best wel geloven! Echt droog dat al die kleine factoren toch voor je sound uitmaken!

Maar goed, wat ik dus wil is een goeie no nonsense versterker. Die gewoon 1 sound heeft zeg maar.
Dus als ik naar een JCM 900 zou gaan kijken, moet ik NIET de dual reverb hebben.

Tristan
8 mei 2006, 17:00
Het is nog erger, want die Amerikanen hebben er 6550's in zitten, ik kan me niet voorstellen dat iemand de sound van een Marshall met 6550's erin wil hebben hoor... Die Amerikanen kopen juist die Marshalls en denken: waarom heb ik zo'n kut sound en krijg ik niet de sound die die Engelsen eruit krijgen...

DaveItUp
8 mei 2006, 17:01
Die Amerikanen switchen ook en masse naar EL34's volgens mij.

tillens
8 mei 2006, 17:03
ik heb dit topic nu een tijdje gevolgd,en ondanks dat ik amper nog post door de sfeer hier op het forum wil ik toch een handreiking doen... Luke, de marshall die je zag op marktplaats is geen buizenamp, dus lijkt in de verste verte niet op wat je nu wil. de jcm800/ 900 zijn verschillende bakken, met haar eigen charmes..als je maar de tijd neemt om te luisteren. de jtm30 waar je naar zit te kijken is dus niet te vergelijken met de jcm800/900, hele andere sound..de jtm30/60 zijn geen hi gain bakken, en de jtm 30/60 zijn ook nog verschillend. Ik heb ze allebei. :cooler:

Mocht je meer info willen, dan graag pm..

Droffie
8 mei 2006, 17:04
Het is nog erger, want die Amerikanen hebben er 6550's in zitten, ik kan me niet voorstellen dat iemand de sound van een Marshall met 6550's erin wil hebben hoor... Die Amerikanen kopen juist die Marshalls en denken: waarom heb ik zo'n kut sound en krijg ik niet de sound die die Engelsen eruit krijgen...

Was dat bij Marshall niet tijdelijk zo omdat EL34's niet meer in constante kwaliteit te krijgen waren? zoiets had ik een keer gelezen...

Droffie
8 mei 2006, 17:07
ik heb dit topic nu een tijdje gevolgd,en ondanks dat ik amper nog post door de sfeer hier op het forum wil ik toch een handreiking doen...

Dit topic is toch geenszins een vervelende?

jammer te horen dat je niet veel meer post.

Negative K3 fan
8 mei 2006, 17:10
Het is nog erger, want die Amerikanen hebben er 6550's in zitten, ik kan me niet voorstellen dat iemand de sound van een Marshall met 6550's erin wil hebben hoor... Die Amerikanen kopen juist die Marshalls en denken: waarom heb ik zo'n kut sound en krijg ik niet de sound die die Engelsen eruit krijgen...

tegenwoordig hebben er niet veel 6550s meer, maar de ZW signature heeft ook 6550s en ik heb die ZW jcm800 eens mogen spelen en daar kwam echt geen verkeerde sound uit, hij moest alleen wel ERG hard voor een beetje oversturing

Tristan
8 mei 2006, 17:16
Was dat bij Marshall niet tijdelijk zo omdat EL34's niet meer in constante kwaliteit te krijgen waren? zoiets had ik een keer gelezen...

Volgens mij gingen ze eerder kapot tijdens de lange reis over de grote oceanen e.d. Die Amerikaanse leveranciers gingen er daarom 6550's in zetten, want die zijn wat robuuster en stugger, maar ja dat merk je dus ook aan het geluid...
Ik moet overigens eerlijk zeggen dat het verschil tussen die hele dure JTM45/100 handwired limited edition reissue met KT88's en die 2061x handwired met EL84's erg miniem is hoor, die 2061x vond ik net iets vetter, ietsje minder schel en wat dikker in het midden gebied, maar het verschilde niet zo heel erg, het zijn beide echte Marshalls...
@Tillens: dat is jammer man, het valt toch allemaal wel mee, alleen dat continue gezeur over spam vind ik een beetje vervelend...

Wizz
8 mei 2006, 17:17
Maar goed, wat ik dus wil is een goeie no nonsense versterker. Die gewoon 1 sound heeft zeg maar.

Pluk de vruchten van de slechte reputatie van de JCM 900, zou ik zeggen ! Toen ik mijn JCM 800-collectie aanlegde, inclusief Silver Jubilee's, wou niemand ze hebben en waren ze dus niet duur. Ik kocht twee 2203's èn twee 2204's voor de prijs waar ik nu één 2203 in vaak verre van originele staat voor zie gaan...
Voor een prikkie koop je nu nog steeds JCM 900 2100's. De MK III is te gek, maar vrij zeldzaam ; de SLX is voor een appel en een ei te koop en let op mijn woorden, over tien jaar een veelvoud waard van de pakweg driehonderdvijftig waar je ze nog steeds voor kunt scoren.

Wizz

Dolf
8 mei 2006, 17:25
+ 1 (en nog een paar tekens)

Luke-wannabe
8 mei 2006, 17:30
Pluk de vruchten van de slechte reputatie van de JCM 900, zou ik zeggen ! Toen ik mijn JCM 800-collectie aanlegde, inclusief Silver Jubilee's, wou niemand ze hebben en waren ze dus niet duur. Ik kocht twee 2203's èn twee 2204's voor de prijs waar ik nu één 2203 in vaak verre van originele staat voor zie gaan...
Voor een prikkie koop je nu nog steeds JCM 900 2100's. De MK III is te gek, maar vrij zeldzaam ; de SLX is voor een appel en een ei te koop en let op mijn woorden, over tien jaar een veelvoud waard van de pakweg driehonderdvijftig waar je ze nog steeds voor kunt scoren.

Wizz
Maar die JCM 900 SLX is toch niet in combo-versie te koop? Want ik wil graag een combo...

tillens
8 mei 2006, 17:32
@ droffie/tristan, niet zozeer deze discussie is vervelend, integendeel.. Maar ik vind de algemene sfeer er op achter uit gegaan op het hele gitaarnet forum, dus was ik het beu.. echt beu zeg maar.


@ luke; hoop dat je er wat aan hebt aan mijn verhaal, en denk rustig na. Nooit je eigen materiaal overhaasten. gr peter

Wizz
8 mei 2006, 17:34
Maar die JCM 900 SLX is toch niet in combo-versie te koop? Want ik wil graag een combo...

Sorry, dat was me ontgaan... De 2100 is er idd alleen als top.

Wizz

Luke-wannabe
8 mei 2006, 17:40
@ tillens: Ik ben ook niet van plan om overhaast te gaan kopen.. Ik ben gewoon een beetje mijn vision aan het verbreden over wat goed voor mij kan zijn.

@ Wizz: Haha dacht ik al. Want ik heb ze wel eens gezien die SLX-en. Maar alleen in top vorm dus...

Btw: Ik heb ook nog een tijdje over Fender na zitten denken. Maar Fender is vaak duurder dan Marshall heb ik het idee. En ik denk dat marshall toch net iets meer in mijn straatje licht.

tillens
8 mei 2006, 17:48
Ik denk dat ik me niet helemaal goed heb uitgedrukt. Wat ik bedoelde was, dat als je aan het twijfelen bent tussen een jcm800/900 en een jtm 30, dan blijkt denk ik uit je verhaal dat je ze nog niet hebt gehoord... Zijn totaal verschillende amps.. Kijk dus eerst eens wat je wil, hoe het moet klinken etc... en wellicht is het beter om dan je horizon te verbreden, en dus verder te kijken dan alleen de wandelende heroine spuit van een zekere John F....


Kortom de jcm800/900 zijn flinke amps, maar de jtm's ook. Dus ga luisteren! Ik heb de jtm 30/ jtm 60, en dat zijn ook verschillende karakterestieke amps...

Luke-wannabe
8 mei 2006, 17:51
@ tillens:
Aargh! Moet dat nou :D Lullen over John! Hij is mijn Idool!!

Maargoed, ontopic.
Ik kan nergens die versterkers naast elkaar horen... :chicken:
Dus ik weet niet hoe ik dat moet gaan doen..
Trouwens, je hebt PM :hippie:

tillens
8 mei 2006, 18:09
Ik heb je net terug gepmed naar aanleiding van je vragen. .Luke, ga gewoon luisteren naar de jcm800/900 bij iemand in de buurt. Wellicht wil iemand van het forum die em heeft je em voorschotelen.. of ga naar de winkel, of anders vraag het Wizz, die heeft blijkbaar een aantal van de jcm's... de jtm's worden moeilijker want die zijn wat schaarser, alhoewel drap er een heeft en ik heb er twee. . overigens @wizz, waar staat een slx voor 350 enig idee... hehe wil er best eentje hebben... voor de collectie..

drap
8 mei 2006, 18:14
Ik heb je net terug gepmed naar aanleiding van je vragen. .Luke, ga gewoon luisteren naar de jcm800/900 bij iemand in de buurt. Wellicht wil iemand van het forum die em heeft je em voorschotelen.. of ga naar de winkel, of anders vraag het Wizz, die heeft blijkbaar een aantal van de jcm's... de jtm's worden moeilijker want die zijn wat schaarser, alhoewel drap er een heeft en ik heb er twee. . overigens @wizz, waar staat een slx voor 350 enig idee... hehe wil er best eentje hebben... voor de collectie..

Proef ik hieruit dat ik een toekomstige collectors-item op de kop heb getikt? :D

tillens
8 mei 2006, 18:30
Wellicht wel ja. Naar mijn mening zijn deze amps zeer goed klinkend, en vrij goed te gebruiken voor verschillende stijlen muziek.. ze zijn alleen nooit echt goed doorgebroken, gezien ze niet lange tijd zijn geproduceerd.. Je ziet ze wel langskomen op mplaats, maar de 212 jtm 60 bijna niet...

drap
8 mei 2006, 18:55
Wellicht wel ja. Naar mijn mening zijn deze amps zeer goed klinkend, en vrij goed te gebruiken voor verschillende stijlen muziek.. ze zijn alleen nooit echt goed doorgebroken, gezien ze niet lange tijd zijn geproduceerd.. Je ziet ze wel langskomen op mplaats, maar de 212 jtm 60 bijna niet...

Dat klopt inderdaad. Ik zocht me scheel naar de 2 x 10 JTM30 of de 2 x 12 JTM60. Het is de 1 x 12 JTM60 geworden. Ook erg tevreden mee hoor, daar niet van. In de toekomst zal ik er nog wel es een 2 x 12 cabinet aan willen hangen om een wat breder geluid te krijgen wat nou eenmaal niet lukt met een 1 x 12

Wizz
8 mei 2006, 21:48
Proef ik hieruit dat ik een toekomstige collectors-item op de kop heb getikt? :D

Dat zou zo maar kunnen. Gitaren, versterkers en effekten "floppen" soms niet omdat ze slecht zijn, maar omdat wij gitaristjes er nog niet aan toe zijn. Als ze floppen, zijn ze zeldzaam, en worden later zeer gewild. Voorbeeldjes :
-Gibson LP Junior uit de jaren vijftig
-Marshall Silver Jubilee
-Digitech Space Station

Spullen die recent te koop waren en in de toekomst wel eens zeer gewild kunnen worden :
-Akai Headrush
-Marshall DSL 201
-Gibson LP Special Faded DC

Wizz

Luke-wannabe
9 mei 2006, 00:26
Heb net een advertentie van een JTM 30 op gitaarmarkt gemeelt. Die wildr 450 voor hebben. Ik zei 375, maar dat doet ie niet :angry: Denk dat ik dan maar verder moet zoeken heh! :hippie:

Droffie
9 mei 2006, 09:00
Heb net een advertentie van een JTM 30 op gitaarmarkt gemeelt. Die wildr 450 voor hebben. Ik zei 375, maar dat doet ie niet :angry: Denk dat ik dan maar verder moet zoeken heh! :hippie:

Ik denk als je 75 euro van de prijs afdingt op een bedrag van 450, je te veel wilt.

Luke-wannabe
9 mei 2006, 11:29
Tsja dat zal dan wel, maar 450 voor een JTM 30 vind ik toch wat veel. En je weet het nooit heh! :hippie:

DaveItUp
9 mei 2006, 11:37
Voor 450 haal je een splitchannel 800/900 combo met een beetje geluk, althans een tijdje terug. Geen idee hoe de prijzen er nu voor staan.

Luke-wannabe
9 mei 2006, 11:58
900 kan wel ja. Gozer uit mn band had m een jaar geleden ofzo ook voor 450 gekocht.

Dude
14 mei 2006, 17:54
Tsja dat zal dan wel, maar 450 voor een JTM 30 vind ik toch wat veel. En je weet het nooit heh! :hippie:




Astublieft !!! (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/34463616.html?return=eJwlykEKwyAQheG7BJKlZtRiqkhJb yJtQImNQ3SRtPTuHenm8f3wvAHziWa0xYBUpiuL3x%2FBhlrRc L5mXDb28vtaMXlfC9sS%2F18YBrwdycHwLK7mXs7Qy3uimbWYG kWjujRW4jti40GctL6qFieFkhrESJVLpBQDOujs9wdyDy0N&df=1)

bij deze.... was je naar op zoek toch ??

jubei
14 mei 2006, 19:49
net te laat die advertentie van die jtm 30,want ik had hem al gespot op MP,lucky me...

was ik eindelijk eens wel optijd met reageren op een advertentie op MP

maar ik weet nog niet 100% zeker of ik vervoer kan regelen,dus als dat niet gaat kan ik het je wel effe laten weten luke-wannabe,als je interesse hebt,want het is een best wel interessant prijsje.

Luke-wannabe
14 mei 2006, 23:25
Nee thanx, ik moet sowieso nog ff wachten :D
Toch bedankt!

Sora
15 juni 2006, 17:57
Sorry dat ik ff bump, ik had via de zoekmachine wat info over marshalls gezocht en ik vond deze discussie, die ik ondertussen helemaal heb doorgelezen :)

Heb je nu eigenlijk al een amp luke?
Want ik zit/zat met ongeveer dezelfde vraag, ik wil ook een versterker die wel kan scheuren, zonder metal te zijn, en ook zonder al te veel distortion mooi moet klinken (niet per se clean ofzo, maar met een randje, zoals je het al uitdrukte :) )

Na wat ik hier allemaal heb gelezen is de JCM900 daar dus vrij geschikt voor, of niet?

Grtz

Droffie
15 juni 2006, 20:08
Sorry dat ik ff bump, ik had via de zoekmachine wat info over marshalls gezocht en ik vond deze discussie, die ik ondertussen helemaal heb doorgelezen :)

Heb je nu eigenlijk al een amp luke?
Want ik zit/zat met ongeveer dezelfde vraag, ik wil ook een versterker die wel kan scheuren, zonder metal te zijn, en ook zonder al te veel distortion mooi moet klinken (niet per se clean ofzo, maar met een randje, zoals je het al uitdrukte :) )

Na wat ik hier allemaal heb gelezen is de JCM900 daar dus vrij geschikt voor, of niet?

Grtz

Koch Twintone.... :sssh:

Sora
16 juni 2006, 21:10
Sorry, nooit van gehoord :p

Dude
17 juni 2006, 18:07
Schaam je ! en ga eens naar Koch luisteren !

Kamiess
17 juni 2006, 19:49
Ook ik heb een 900 gehad > een 4500 dualreverb.

Het was niet helemaal mijn geluid, maar toch klonk hij niet slecht.
Ligt er ook aan wat voor speakers je er aan hangt.

Op de site van mijn oude band is hij te horen.
www.da-reme-dy.nl > op het nr Running Away(niet de live versie) is hij te horen en de solo is er ook mee gespeeld.

Heb later nog eens een JMP1 er over gehad toen ik nog geen echte eindtrap had.
Had 'm aangesloten op de effect-return en klonk als een dijk.
Heb nu een 9200 erbij, maar dat terzijde.

Hoop dat je hier wat aan hebt>geluid blijft subjectief.

Joey Handsome
17 juni 2006, 20:46
Ik vind hem echt brak klinken. Je moet zo'n ding natuurlijk in het echt horen, kan ook aan de opnamen liggen, maar ik kan niet zeggen dat ik dit een mooie sound vind.

Dolf
17 juni 2006, 22:08
Ik weet niet of er iemand de Belgische band 'A Brand' kent, maar die spelen ook over een JCM900. Ik heb ook al zat optredens gezien met een JCM900 waar er een dijk van een geluid uit komt. Denk dat Smashing Pumpkins ook veelal met een JCM900 gespeeld werd. Millionaire heb ik ook al live een 900 combo zien gebruiken, maar toen klonk het maar naar niets. De Belgische BLUESgitarist Roland gebruikt deze amp ook soms live.

Dat zijn deze die ik mij kan herinneren, maar ik durf wedden dat er meer pro's zijn dan je denkt die deze bakken gebruiken. M.a.w. het is niet al kak wat JCM900 is, wat hier dikwijls wel beweerd wordt.

Kamiess
18 juni 2006, 21:42
"Ik vind hem echt brak klinken. Je moet zo'n ding natuurlijk in het echt horen, kan ook aan de opnamen liggen, maar ik kan niet zeggen dat ik dit een mooie sound vind."

Klopt, is opgenomen met een 4sporenrecorder met geleende microfoons.
Ook zit er nog een andere amp door de mix van de andere gitarist.

Vond het zelf ook niet moedersmooiste geluid(vandaar dat ik m niet meer heb), maar superslecht vond ik het niet.

Heb m een x op een mesa cab gehad met blackwidows erin en klonk wel strak, maar dus niet mijn ding.

Unicron
22 juni 2006, 16:50
Heb m een x op een mesa cab gehad met blackwidows erin en klonk wel strak, maar dus niet mijn ding.

Black Shadows vermoed ik?

Luke-wannabe
14 maart 2007, 13:16
Hee hallo,
Even een flinke bash!
Heb dus nog geen versterker, maar omdat ik nu in een band speel met veel gigs wil ik wel een amp gaan kopen. Ik heb zon sampeltje gehoord, en ik vind het heel gaaf klinken. Precies wat ik zoek. Maar gaan ze niet op bandvolume vet oversturen? Ik bedoel, ik wil gewoon een clean met een randje, maar het is dus niet zo dat ie vet ver over z'n nek gaat als je hem zeg op de helft draait..
Kan iemand geen sampletjes maken van zn 800? En evt ook iemand van zn 900? Zou ik echt geweldig vinden!

Jimwoud
14 maart 2007, 13:29
Voor clean met een randje moet je geen JCM 800/900 hebben lijkt mij, zou eerder kijken naar fender/vox oid

Funkblaster
14 maart 2007, 15:30
Hee hallo,
Even een flinke bash!
Heb dus nog geen versterker, maar omdat ik nu in een band speel met veel gigs wil ik wel een amp gaan kopen. Ik heb zon sampeltje gehoord, en ik vind het heel gaaf klinken. Precies wat ik zoek. Maar gaan ze niet op bandvolume vet oversturen? Ik bedoel, ik wil gewoon een clean met een randje, maar het is dus niet zo dat ie vet ver over z'n nek gaat als je hem zeg op de helft draait..
Kan iemand geen sampletjes maken van zn 800? En evt ook iemand van zn 900? Zou ik echt geweldig vinden!

heb je wel eens een dsl401 combo gehoort? clean kanaal met de gain iets open is echt heerlijk!

Chroxy
14 maart 2007, 16:15
een JCM800 zou gaan als je hem op de low input duwt.. verder denk ik idd dat die te snel overstuurd als ie geen low input heeft..

JCM900 zou ik ver omheen lopen.. heb ik ook gehad; bagger bagger (wel de dual reverb versie alleen gehad!).. kreeg alleen een schel, dun geluid eruit.

Heb ook een DSL401.. en die heb ik nog steeds van al deze Marshalls.. Waarom? Clean/Od1/OD2.. super veelzijdig, lekker licht en je kan er alles mee, heb cafe's wegeblazen met alleen dit combootje..

En idd Clean flink open en master laag is een heerlijk geluidje; ik zelf boost clean met een SD-1 voor een randje..

Luke-wannabe
14 maart 2007, 17:54
Ja ik ken die amp. Een erg fijne versterker is dat inderdaad!
Maar ik las dat er iemand zei dat die split channel 800's best lekker waren op alleen t clean kanaal. Gaat die ook zo snel over zn nek?

Tristan
14 maart 2007, 18:24
Ik zou niet voor zo'n split channel gaan, die single channels klinken gewoon nog een stuk beter (vind ik) en bieden ook een hele vette clean met een randje sound als je in de low-input inprikt...
Voor de rest zou een Voxachtige amp misschien ook wat voor je kunnen zijn, hele mooie cleans, vette clean met een randje en lekkere crunch, allemaal in 1 amp al naar gelang hoe je hem afstelt...
Of misschien een Orange of Matamp?

Luke-wannabe
14 maart 2007, 18:37
Duur... Ik heb niet zon groot budget. Moet er zelfs nog voor gaan sparen. Ik zag een Marshal JCM 2000 DSL 401 voor 350 euro op marktplaats staan. Ik ken de top versie daarvan, en die vind ik erg goed. Dus misschien dat ik tegen die tijd naar zo'n amp ga kijken.
Hoe verhouden die 2 amps zich tot elkaar? De JCM 800 en de JCM 2000 DSL?

Tristan
14 maart 2007, 19:49
Als appels en peren denk ik...
De DSL is denk ik een goede amp voor zijn geld, redelijk veelzijdig met verschillende (aardige) sounds...
De JCM800 2203/2204 is gewoon een waanzinnige Rock amp...

Luke-wannabe
14 maart 2007, 22:38
Okee ik ga eens kijken naar een leuke amp.

jerome
15 maart 2007, 08:26
Ik ken eigenlijk alleen een aantal modellen 800 en 900 tops.
De 800 en een 900 tops zijn behoorlijk verschillend.
Een 900 is prima voor jaren 80 (hard)rock. Het geluid is mss wat strakker maar naar mijn smaak vlak en veel minder dynamiek.
De 800 modellen die ik gehoord heb (vertical inputs dacht ik) klonken zalig.
meer diepte, meer dynamiek, meer ziel. Meer geschikt voor alle soorten rock, hardrock (behalve metal) en crunch en blues. Ze reageren ook veel meer op hoe hard je aanslaat. Ik zou voor een 100 watt gaan want die vind ik meer ballen hebben dan de 50 wat uitvoeringen.
En clean met een randje is met de master volume prima te doen i.c.m. met de juiste speakers en de juiste buizen.
Ik heb zelf een JMP 2203 100 Watt Master Volume top. (de voorloper van de
JCM800- 2203)
Die doe ik nooit meer weg!!
Ik denk dat je gewoon zelf veel amps moet gaan uitproberen.
Dat is de enige manier denk ik om er achter te komen wat jóu smaak is...

Jay75
15 maart 2007, 15:35
Misschien echt een hele stomme vraag, maar ik ben aan het denken om een JCM 800 aan te schaffen.

NU lees ik steeds over een verticale en horizontale input.
Wat is het verschil, is dat hoe je je kabel erin stopt, bijv een AC30 die steek je verticaal en de meeste Marshalls die ik ken horizontaal, of ben ik nu echt dom bezig? hehe

Kan je trouwens beter een oude JCM 800 kopen of een wat recentere?

Chris Winsemius
15 maart 2007, 15:58
Misschien echt een hele stomme vraag, maar ik ben aan het denken om een JCM 800 aan te schaffen.

NU lees ik steeds over een verticale en horizontale input.
Wat is het verschil, is dat hoe je je kabel erin stopt, bijv een AC30 die steek je verticaal en de meeste Marshalls die ik ken horizontaal, of ben ik nu echt dom bezig? hehe

Kan je trouwens beter een oude JCM 800 kopen of een wat recentere?

Dat slaat op het feit of de ingangen naast elkaar of boven elkaar zitten.
Hoewel de verschillen qua sound/feel "redelijk" subtiel zijn zijn de oudere/vertical types ietsje warmer en reageren ze beter op het cleandraaien dmv. je gitaarvolume-regelaar(s).

'n Oude/2e hands is goedkoper maar houd wel rekening met eventuele revisies en originaliteit.

Succes!

Jay75
15 maart 2007, 16:11
Ah okay, ik had namelijk nog nooit een Marshall gezien waar je de kabel er bovenin in moest steken.

Wat is ongeveer een gangbare prijs? Voor een JCM800? Oud of nieuw maakt me niet zoveel uit eigenlijk...
Combo of Top + Cabinet, dan kan ik wat budget gaan vrijmaken.

Luke-wannabe
15 maart 2007, 17:41
@ Jerome: Ja maar ik moet eigenlijk toch een tikkie meer veelzijdigheid hebben, daarom denk ik aan de jcm 2000..

jerome
15 maart 2007, 19:43
Ah okay, ik had namelijk nog nooit een Marshall gezien waar je de kabel er bovenin in moest steken.


Chris bedoeld dat bij de modellen met de "vertical inputs" de 2 inputs boven elkaar zitten en met de "horizontale inputs" naast elkaar...
Op beide modellen zitten de inputs dus gewoon aan de voorkant van de amp...

cas121
15 maart 2007, 20:51
Ik heb een JMP 2204 uit 78-79, een jcm800 2205 uit 86 en een DSL50,
die laatste is veruit het veelzijdigst en daarom bruikbaar voor echt vanalles. Die eerste is echt enorm dynamisch, reageert sterk op wat en hoe je speelt. Maar ik vind ze alle 3 echt meesterlijk...

Prijzen, tsja varieert een beetje, de laatste 2205 die ik zag ging voor 650 (origineel, perfecte staat). Kon ook een 2204 krijgen voor dezelfde prijs maar die was best gaar, zat nog werk aan om die weer goed te krijgen.. Beide zonder cab trw.

C

Jay75
16 maart 2007, 09:52
Chris bedoeld dat bij de modellen met de "vertical inputs" de 2 inputs boven elkaar zitten en met de "horizontale inputs" naast elkaar...
Op beide modellen zitten de inputs dus gewoon aan de voorkant van de amp...

Dat had ik al door ;) na Chris W z'n post hehe

Chris Winsemius
16 maart 2007, 10:27
De 1x12" combo-versie v/d 2204/50Watt MV kom je weleens tegen vanaf +/- 400 euro.

Zo'n combo-versie heeft ook 4, 8 en 16 ohm uitgangen zodat je hem voor 'n "grotere sound" ook op 'n cabinet aan kan sluiten.

Zowiezo: probeer d'r 1 of 'n paar uit voordat je zoiets wilt kopen. Wat voor de 1 waanzinnig is kan voor 'n ander beduidend minder zijn.

(Bij de JMP versterkers uit de jaren 70, ook met MV zijn de combo's uitgerust met het bedieningspaneel aan de bovenkant.)