PDA

View Full Version : "shallowbowl" volume?



Rw
5 mei 2006, 10:35
hoe zit het met het volume van een shallowbowl acoustisch?
ik heb namelijk een mooie celebrity op t oog... (wel een oudje met 1 volume en 1 tone pot).

want ik wil ook gewoon acoustisch met de zangeres wat kunnen spelen, maar word ik dan niet overstemd?

Picker
5 mei 2006, 11:40
Volume wordt meer bepaald door de oppervlakte van het bovenblad. De diepte van de kast bepaalt meer de klank. Geen zorgen dus. Ik had een Ovation Elite en die ging even hard als welke andere gitaar dan ook, zoniet harder vanwege het 'parabolische antenne effect' van de bowl.

Flipkoos
6 mei 2006, 14:20
Ik heb een Ovation...met een redelijk klein bovenblad (parlourmodelletje). En uiteraard de bolle lyrachord achterkant. Je ziet hem hier in de handen van zijn vorige eigenaar, Noel Shannon. En bedenk, dat is een klein mannetje.
http://henklass.deds.nl/cultuur/muziek/parkopen/2003/20juli2003/plaatjes/noelshannon.jpg
Het ding heeft evenveel, zoniet meer volume dan mijn Simon and Patrick, een dreadnought model zonder cutaway. Die qua oppervlak toch ook weer een veel groter bovenblad heeft.

kornelius
6 mei 2006, 18:54
er moet toch een reden zijn dat ovation ook deep bowls maakt? die shallow bowls geven minder feedback, de prijs die je daarvoor betaalt is toch minder klank akoestisch? picker?

Picker
6 mei 2006, 19:01
De deep bowls geven meer laag, een 'groter' en massiever geluid. Goed voor strummen en zo, de shallow bowls zijn meer voor solowerk gemaakt en spelen erg makkelijk omdat ze zo plat zijn. Maar ze geven even veel feedback hoor! Feedback komt immers vanuit het (trillende) bovenblad bij piezo elementen.

gertdm
6 mei 2006, 19:03
Een gitaarleerling van me heeft een celebrity. Akoesties vind ik t niks. Iel geluid, weinig volume.
Maar ingeplugd is t een goeie gitaar.

Rw
26 mei 2006, 18:01
hmm thx. ik wou acoustisch ook nog wat spelen met een geluid wat te doen is dus heb ik de shallow maar afgezegd.

heb inmiddels een celeb cc024 gekocht. zal m binnenkort wel krijgen denk ik.

Scali
26 mei 2006, 18:18
Ik heb een Celebrity Deluxe shallowbowl, en die wil akoestisch best okee werken.
Je moet er wel redelijk dikke snaren op zetten, anders wil het gelamineerde bovenblad niet.
Ik speelde eerst op .010, maar dat klonk nergens naar. Met .012 krijg je er best een mooi akoestisch geluid uit.
En inderdaad, die deep bowls geven vooral een 'dieper' geluid, met meer laag. De shallowbowl is helder, waarschijnlijk beter geschikt als solo-instrument/fingerpicking.
Maar ik gebruik hem meestal met de piezo, en met de eq en een reverbje erop kan ik de mijne ook best diep laten klinken.
Hier een test-opname van m'n Ovation die ik een tijdje terug gemaakt heb: http://scali.eu.org/~bohemiq/Ovation.mp3

Mattia
26 mei 2006, 18:22
Mjah, ik weet het niet. Genoeg OM's die veeeeel harder kunnen dan Gibson Super Jumbos. Een snaar heeft maar een beperkte hoeveelheid energie, en je moet ergens de 'sweet spot' vinden, balans tussen de hoveelheid energie die de snaren te geven hebben, en de massa van het hout (bovenblad) dat in beweging moet worden gebracht.

Sommige gitaren klinken 'harder' omdat ze 'voller' zijn, en dat heet oa met de diepte van de klankkast te maken. Ga gewoon wat gitaren spelen, kijk wat je er zelf van vind. Zelf heb ik het niet op Ovations, deep of shallow bowl, maarja, smaak...