PDA

View Full Version : Putjes wegwerken in ongelakte walnut body



vinni
5 mei 2006, 10:07
Hoi,

Ik ben erg blij met mijn Gibson the Paul uit '78.
Was in perfecte staat toen ik'm kocht (4 weken geleden)
Maar ik krijg het altijd weer voor elkaar om binnen de korste keren.
Butsen en putjes te veroorzaken.:mad:

Enig idee hoe ik die een beetje onzichtbaar kan herstellen?

Met Clou?

Vinni

fred dons
5 mei 2006, 10:19
nee met clou blijf je de butjes toch zien door het kleur verschil en omdat de body ongelakt is, is ook de clou zeer kwetsbaar en valt er na verloop van tijd weer uit.

je boft overigens in dit geval dat de body ongelakt is, als het hout alleen ingedeukt is kun je met stoom proberen de deukjes er uit te werken.
Je hebt hier voor nodig een soldeer bout, een doek en wat water; maakt de plek vochtig (schuur het eerst een beetje op zodat de was/olie op die plek weg is) daarna leg je de vochtige doek op de plek en hierop de hete soldeer bout. Door de stoom zal het hout uitzetten en nagenoeg weer in zijn oude vorm terug keren (niet 100 % maar redelijk in de buurt)

wil je je body daarna echt goed beschermen dan ontkom je niet aan lakken ben ik bang

Orpheo
5 mei 2006, 10:27
nee met clou blijf je de butjes toch zien door het kleur verschil en omdat de body ongelakt is, is ook de clou zeer kwetsbaar en valt er na verloop van tijd weer uit.

je boft overigens in dit geval dat de body ongelakt is, als het hout alleen ingedeukt is kun je met stoom proberen de deukjes er uit te werken.
Je hebt hier voor nodig een soldeer bout, een doek en wat water; maakt de plek vochtig (schuur het eerst een beetje op zodat de was/olie op die plek weg is) daarna leg je de vochtige doek op de plek en hierop de hete soldeer bout. Door de stoom zal het hout uitzetten en nagenoeg weer in zijn oude vorm terug keren (niet 100 % maar redelijk in de buurt)

wil je je body daarna echt goed beschermen dan ontkom je niet aan lakken ben ik bang

stoomstrijkijzer is toch makkelijker?

DarknessAwaits
5 mei 2006, 10:49
stoomstrijkijzer is toch makkelijker?

Dan heb je dus niet het specifieke plekje maar ook een groot oppervlak eromheen.

vinni
5 mei 2006, 10:53
Hmm,

Zal het eens proberen.
Overigens.....waxen is toch in dit geval.....licht schuren....tinner...en waxen?

Groet,
Vinni