PDA

View Full Version : Vraagje van eeb buizennoob: hoe stil zijn buizen?



hanzeman
5 mei 2006, 09:35
Altijd heb ik transistors gehad, nu ik mijn eerste buizenbak wil aanschaffen, ben ik zo wat wezen luisteren en het valt me op dat bij sommige met name tweedehands bakken er een heel zachte brom hoorbaar is. Is dit een teken dat de buizen rot zijn of hoor je altijd wel wat rumble bij een buizenversterker?

vinni
5 mei 2006, 10:17
Buizen hebben per definitie altijd wel wat ruis.
Als je kijkt naar preamp buizen daar zit soms per merk een groot verschil in.
Een buizenamp ruist ook altijd meer op het higainkanaal (meer gain, meer ruis) dan op het cleane kanaal.

Afgezien van de buizen zijn ook de gekozen electronische componenten van invloed op het ruisniveau.

Een goede buizenamp geeft nauwelijks ruis.

Vinni

DarknessAwaits
5 mei 2006, 11:02
Het ligt heel erg aan de bouwkwaliteit van de versterker. Mijn Koch Powertone II (buizen) is stiller dan mijn oude Laney TF700 (transistor), maar mijn Laney VH100R (buizen) ruist het dak eraf.

Negative K3 fan
5 mei 2006, 11:22
dat hangt helemaal van het exemplaar af, sommige buizenamps zijn ruisbakken en sommige niet. Buizenversterkers kunnen overigens superstil zijn, mits goed ontworpen.

ateng
5 mei 2006, 11:47
Brom en ruis zijn twee verschillende dingen en volgens mij heeft Hanzeman het hier over een zachte brom.
Brom kan door slecht aarding komen dus ook gitaar. Enkelspoels brommen bijna altijd dan humbuckers.

Ritch
5 mei 2006, 12:21
De Multitone geeft geen ruis op het leadkanaal, ook al zet je hem voluit :)

nicoverduin
5 mei 2006, 12:47
Brom en ruis zijn twee verschillende dingen en volgens mij heeft Hanzeman het hier over een zachte brom.
Brom kan door slecht aarding komen dus ook gitaar. Enkelspoels brommen bijna altijd dan humbuckers.Of een paar buizen die te ver uit elkaar liggen met betrekking tot matching. Geeft een onbalans in de Uitgangstrafo (OT). En dan kan je ontwerpen tot je een ons weegt, maar hij blijft brommen.

Kim Wilson
5 mei 2006, 13:01
Brom en ruis zijn twee verschillende dingen en volgens mij heeft Hanzeman het hier over een zachte brom.
Brom kan door slecht aarding komen dus ook gitaar. Enkelspoels brommen bijna altijd dan humbuckers.
Joepie, ik heb een nieuwe sig! :cheerup:

ateng
5 mei 2006, 19:32
Joepie, ik heb een nieuwe sig! :cheerup:
?????????????

hanzeman
5 mei 2006, 19:57
Nee het is echt een heel zacht brommetje, niets met de gitaar te maken, je hoort het ook als die niet is ingeprikt en als de volumepots dicht staan. het geluid komt uit de kast zelf, niet uit de speaker. Nogmaals het is niet hard maar als je niet speelt en je bent dicht bij de amp hoor je het. Meer een soort elektrisch gezoem. Kan een transformator, omvormer of weet ik wat er precies in zit zo'n soort geluid maken?

Anders Destium
5 mei 2006, 22:57
Afhankelijk van de versterker kan dit heel normaal zijn. Mijn Powertone is zo goed als muisstil (je hoort alleen de koeler :) ), mijn 5150 is daarentegen een ruiskanon. Als je speelt heb je er geen last van, alleen als de versterker wel aanstaat en je niet speelt. Je kunt altijd een noisegate overwegen als je er echt last van hebt.





Joepie, ik heb een nieuwe sig! :cheerup:

Hij is alleen het woord "meer" vergeten bij die zin, dat zijn typische fouten die mensen maken die sneller denken dan schrijven. Wees niet bang, dat zal jou niet overkomen!

Scali
5 mei 2006, 23:15
Er zitten vaak hele grote trafo's in buizenversterkers (groot magnetisch veld). In het gunstigste geval betekent dat alleen dat je met je gitaar niet te dichtbij moet staan, anders krijg je een brom.
In het minder gunstige geval geven die trafo's al ruis of brom in de versterker zelf, en heb je gewoon pech.

Bij veel gain zul je altijd ruis hebben, zeker als je een booster-pedaaltje gebruikt.
Maar een noise-gate biedt de oplossing. Die onderbreekt het signaal als het onder een bepaalde drempelwaarde komt, dus dan is er in ieder geval geen ruis als je niet speelt. En als je wel speelt, valt die ruis niet op, behalve als je dus noten helemaal uit wil laten sterven.

Ook verengalm wil vaak nogal wat ruis geven. Heeft niet echt te maken met buizen of transistor, maar meer met het feit dat die galmveren een nogal slecht frequentiebereik hebben, dus wordt het hoog kunstmatig versterkt in het reverb-circuit. Dat wil dus nogal ruisgevoelig worden.

Ik heb een buizenversterker zonder galm, en ik gebruik altijd digitale galm via de fx loop, dan kun je eigenlijk praktisch ruisvrij spelen van clean tot aan een dikke crunch.
Voor hi-gain solo's of metal-achtige distortion heb je wel iets ruis, maar dat heb je bij transistorversterkers/pedaaltjes ook. Het ontloopt elkaar niet zoveel.
Een specifiek probleem van buizen is dat ze microfonisch kunnen zijn... dan gaat het geluid dus een beetje nagalmen omdat het binnenwerk van de buis met de trillingen van de speaker meetrilt. In het ergste geval gaat het rondzingen. Dat is een probleem dat je met transistors niet hebt.

De buisjes maken inderdaad ook iets uit. Ik heb JJs gehad, EHX en Chinese preamp-buisjes, en de Chinese buisjes hebben de minste ruis van de drie. Maar de verschillen zijn niet heel groot.

hanzeman
5 mei 2006, 23:23
Maar het is dus geen ruis of brom door de speaker, maar een brommetje in de amp zelf. Als ik de kabels van de speaker los zou maken, zou je nog steeds een brom/zoem horen. het is iets in de versterker, maar het wordt niet door de versterker naar de speaker versterkt, zeg maar, ofzo... eh...

Scali
5 mei 2006, 23:31
Dat kan... zou een condensatortje kunnen zijn oid... die gaan wel eens brommen als ze niet meer in geweldige staat zijn...
En er zijn ook best veel buizenversterkers met een ventilatortje erin, om de buizen en trafo's te koelen. Die worden namelijk een stuk warmer dan een transistorversterker. Zou dus kunnen dat je die hoort draaien.

Frits van Mourik
5 mei 2006, 23:53
De mechanische brom die je hoort wordt veroorzaakt door de voedingstransformator. Afhankelijk van het type willen die altijd wel wat brommen, zeker op gevorderde leeftijd. Die vibes worden overgebracht op chassis en kast. Nix om je zorgen over te maken.

hanzeman
6 mei 2006, 00:14
De mechanische brom die je hoort wordt veroorzaakt door de voedingstransformator. Afhankelijk van het type willen die altijd wel wat brommen, zeker op gevorderde leeftijd. Die vibes worden overgebracht op chassis en kast. Nix om je zorgen over te maken.

Daarmee stel je me in ieder geval gerust. Thanx!
Is die voedingstrafo eventueel makkelijk te vervangen, mocht het brommen erger worden?

Frits van Mourik
6 mei 2006, 01:08
Pas als het brommen ècht hinderlijk wordt en je trafo daarbij erg heet wordt,
terwijl je amp duidelijk aan bloedarmoede lijdt, dan wordt het tijd om 'm te verdenken & wellicht na een checkup te vervangen.
Dat is voor een tech een simpel klusje.
Maar voordat je zover gaat zijn er nog wat eenvoudige kunstgrepen om het brommen te reduceren:
draai om te beginnen alle bouten , die het blikpakket samenhouden maar 'es stevig aan.

Negative K3 fan
6 mei 2006, 11:59
ahh het gaat om een brom in de versterker zelf...

tja, het is maar waar je je druk om maakt, die brom heb ik namelijk nog niet uit speakers horen komen, de ene PT bromt wat meer dan de andere dus ja, een vervanging zou een verbetering kunnen opleveren.

hanzeman
6 mei 2006, 15:03
Ik heb inmiddels onder de 'pootjes' van die stoffen IKEA meubelschuivertjes geplakt. Scheelt al een boel. Low-tech (gedeltelijke) oplossing voorlopig.

Negative K3 fan
6 mei 2006, 15:08
hmm als de brom blijkbaar zo erg is, kan het misschien geen kwaad om er eens naar te laten kijken, want zo erg zou het niet moeten zijn...

hanzeman
6 mei 2006, 15:51
het is geen overheersende brom, het is alleen heel zachtjes te horen als je niet speelt. Als ik het overstuurde kanaal inschakel op een beetje stevig volume is de ruis van de versterker zelf, de gitaar, de kabels ed - kortom de normale ruis- harder dan de brom, en als ik eenmaal speel hoor je het sowieso niet meer. Het is meer als je niet speelt dat je dan een brommetje hoort.

Maar als je WEL speelt...!

Dit is de eerste versterker die ik heb die het geluid van mijn Fender Samarian Cobalt Noiseless elementen (S-1 systeem) laat klinken als een klok.... genoeg twang, dynamische overdrive, ik speel nu zonder pedalen omdat het geluid van die buizenbak eigenlijk al genoeg is...

Voorheen had ik voor mijn transistorbak een compressor, distortion en wat dies meer zij, nu merk ik dat die juist het geluid van mijn elementen naar beneden halen ipv te verbeteren. De reverb en soms de tremolo van de amp, en de warme drive van de buizen, meer heb ik eigenlijk niet meer nodig..... denk ik nu... maar over twee weken kan dat weer heel anders zijn en loop ik weer bij de gitaarboer binnen voor het een of andere nieuwe pedaaltje.