PDA

View Full Version : Bogner XTC 101B eerste indrukken en poging tot review!



Josdevos
5 mei 2006, 09:11
Bon ik heb deze amp een 3/4 tal weken een paar weken geleden van iemand over genomen met inruil van m'n Savage 120, en kan er niet minder blij mee zijn. Als ik hem vergelijk met m'n Engl refereer ik dus niet naar de ingeruilde 120 maar naar m'n Savage SE die ik nog steeds heb.
De bouw is super. Zeer mooie tolex, stevige headcase met mooie leren handgreep zoals we van Bogner gewoon zijn.
Cain grille en witte chickenhead knoppen, perfect match met de Cain Bogner Cabinets.

Specs:

3 kanaals lampenbak, komt met Svetlane EL34s en Chinese preamplampeen waar hij rond gebouwd is. Heeft een extra plexi kanaal dat in de plaats van kanaal 2 of 3 gebruikt kan worden. High en Low gain input, ik gebruik de High gain.
Equaliser voor kanaal 1 en een voor kanaal 2 & 3. Voor elk kanaal zijn er miniswitches die de treblegevoeligheid van de input van dat kanaal bepalen hetgeen je de gedeelde equaliser voor kanalen 2 en 3 niet doet missen.
Kanalen 2 & 3 en ook nog een High/Low gain switch.
Boost voor kanaal 1, boost voor kanaal 2 & 3.
Half Power switch, Triode / Pentode mode
2 presences en 2 excursion modes die je aan de kanalen kan toewijzen. (loose-medium-tight voicing van de poweramp)
Schakelbare fx loop (ser/par) met aparte send/return regelaars.

Review:


Hij klint hélemaal anders als m’n Engl. Die klinkt een beetje meer afgerond en gepolished naast de XTC die uiteraard een ruwer, grittyer karakter heeft. Over het algemeen is hij toch nog iets dynamischer en klinkt hij opener.
Hoewel velen het cleane (groen) kanaal het mindere vinden aan de XTC ben ik er heel blij mee. Het is geen fender clean maar je kan er een lekker randje opzetten. Een beetje pusherige clean, ,maar klinkt wel erg open. Met de trebleboost switches kan je wel nog een paar andere sounds benaderen. De boost op dit kanaal geeft gewoon een gainboost. (gain en volume, is gewoon de gainpot verder opengedraaid bij wijze van spreken.) Op dit kanaal zitten al heel veel klassieke sounds! Wordt nog beter als je er een paar overdrive/boost pedalen voor hangt. (Nog niet heel veel mee geexperimenteerd.)
Het blauwe kanaal is medium gain. Gaat van een lichte crunch naar een dikke rythm sound. Maar ik gebruik het vooral als rythmsound met het meeeste gain. Heel erg crunchy!. Omdat ie zo dynamisch klinkt kan je op dat kanaal de gain eigenlijk ook perfekt controleren met je aanslag. Klinkt alweer een pak opener dan m’n Engl. De boost geeft alweer een gainboost en wordt ook luider. Met m’n Barber LTD goed geschikt voor lead stuff waar het wat vloeiender mag zijn.
Uit het rode kanaal heb ik nog geen voor mij geschikte sounds uitgekregen, maar heb ik ook nog zoveel tijd niet ingestokeen. (Nog maar 3 repetities mee gespeeld.)Klonk voorlopig een beetje te mushy vond ik. Heb daarom de laatse repetitie het plexi kanaal eens toegewezen aan het rode kanaal en inderdaad, instant ACDC op acceptabel volume. Nog heerlijker wordt het als ik m’n Barber LTD ervoorzet om alles nog iets dikker te maken.

Over ’t algemeen dik tevreden dus. Al was ik wel gewend aan de (2) masters van de Engl, waar m’n channel volumes nu master volumes per kanaal zijn, maar dit vergt gewoon een andere aanpak.

O ja ik heb hem nu in't repetitiehok op m'n Bogner 4x12 V30 staan, kloot nu thuis wat aan op de oversized 2X12 en m'n Engl, die iets beter klinkt op "draagbare" volumes...
http://img299.imageshack.us/img299/7765/dsc001619yi.jpg

Albert
5 mei 2006, 09:23
Mooie amp, erg leuk!!

Michael AE
5 mei 2006, 09:36
Ik heb hem ook, en ik word met de dag verliefder op dat ding. Het blauwe kanaal is gewoon om van te janken zo goed. Ik gebruik het rode kanaal voornamelijk als lead-kanaal voor mijn metal-momenten en voor andere dingen zet ik hem ook op Plexi. Deze versterker is echt super-veelzijdig. Ik denk dat ik echt alle gigs wel met deze bak zou kunnen doen, van country tot deathmetal.

Over dat hele "clean is niet goed" verhaal wat iedereen op internet idd rondstrooit, ik heb hem naast mijn Shiva en mijn Fender Twin gehad, en ik begrijp niet wat iedereen bedoelt. Noem mij eens een driekanaals-bak met deze features die zo'n clean kanaal heeft. De Shiva en Twin zijn helemaal niet zoveel beter, hooguit een tikkeltje opener, en bovendien is de XTC een high-gain bak. Als ik nog eens lees dat iemand zegt dat de XTC geen Fender clean heeft, typ ik in de grootste letters: "Probeer maar eens de dikke scheur van het blauwe kanaal uit een Twin te halen, poeper!"

Kijk, als ik met een mod mijn XTC nog een stukje opener zou kunnen krijgen, zou ik geen minuut twijfelen, en er nog 1 kopen om die mod op te laten uitvoeren. :D

Gefeliciteerd, je gaat er nog een hoop plezier aan beleven, geloof me maar.

vinni
5 mei 2006, 10:12
Gefeliciteerd Jos,

Erg mooie amp....

Zoals je weet heb ik ook veel ENGL gehad. (heb nog steeds twee cabs)
Maar vond het allemaal toch te modern klinken.
Als ik jou zo hoor is die XTC een mooie mix van vintage en modern.

Vinni

taylor
5 mei 2006, 10:36
ik zou willen dat bogner een amp maakt met alleen dat plexi kanaal dan had ik er ook 1,voor mij teveel features die ik niet gebruik.

maar het is vast een goeie amp.

DarknessAwaits
5 mei 2006, 11:00
Schitterende amp, maar ben nog altijd blij dat ik 'm nooit getest heb. Dat zou een garantie voor minstens 2 jaar GAS zijn.

LordRiffenstein
5 mei 2006, 11:49
Het lijkt me dringend tijd om nog eens een mini-meet te doen :-) Wil die XTC zeker nog een keer aan de tand voelen, vond hem super op onze meeting vorig jaar. Proficiat ermee!

LordRiffenstein
5 mei 2006, 11:50
Kijk, als ik met een mod mijn XTC nog een stukje opener zou kunnen krijgen, zou ik geen minuut twijfelen, en er nog 1 kopen om die mod op te laten uitvoeren. :D

Gooi er eens een ECC81 in als Phase Inverter!

Rectifier
5 mei 2006, 12:17
Noem mij eens een driekanaals-bak met deze features die zo'n clean kanaal heeft.

Rivera Knuckelhead / Rivera Bonehead

Michael AE
5 mei 2006, 13:00
Rivera Knuckelhead / Rivera Bonehead

Touche, maar niet mijn smaak. Ik vind persoonlijk de XTC echt velen malen beter.

Josdevos
5 mei 2006, 13:01
Die Knucklehead wil ik zeker ook eens testen...

Michael AE
5 mei 2006, 13:05
Gooi er eens een ECC81 in als Phase Inverter!
Jammer dat jij in Belgie woont, anders zou ik zeker eens langs komen voor wat experimenten met buisjes. ;)Ik lees hier en daar zulke goede verhalen over wat jij met een paar voortrapbuizen kan...potdorie!

Ik ga dat zeker eens uitproberen, want ik experimenteer eigenlijk veel te weinig met buizen. Misschien ook een idee om een12at7 in de positie van het rode kanaal te zetten, want die heeft mij veel te veel gain, en is veel te gecompressed. Wat denk jij?

Josdevos
5 mei 2006, 13:06
Bij gelegenheid eens wat proberen Youri? :)

LordRiffenstein
5 mei 2006, 13:11
Jammer dat jij in Belgie woont, anders zou ik zeker eens langs komen voor wat experimenten met buisjes. ;)Ik lees hier en daar zulke goede verhalen over wat jij met een paar voortrapbuizen kan...potdorie!

Ik ga dat zeker eens uitproberen, want ik experimenteer eigenlijk veel te weinig met buizen. Misschien ook een idee om een12at7 in de positie van het rode kanaal te zetten, want die heeft mij veel te veel gain, en is veel te gecompressed. Wat denk jij?

Hehe, ik doe wel meer buis-experimenten ja. Voor de PI is een EH 12at7 lekker, kan JosDeVos trouwens beamen want die truuk hebben we ook in zijn Savage gedaan. En ja, 12AT7 kan je proberen voor het hi gain kanaal maar ik zou ze niet allemaal vervangen. Ik bedoel, als je bv meerdere buizen hebt die de gain van het hi gain bepalen, dan zou ik er 1 van vervangen en kijken wat het geeft. Je kan ook een 5751 proberen, die zit tussen de 12aT7 en 12aX7.

http://www.thinlizzy.de/gear/eccgainfactors.jpg

Michael AE
5 mei 2006, 13:16
Hehe, ik doe wel meer buis-experimenten ja. Voor de PI is een EH 12at7 lekker, kan JosDeVos trouwens beamen want die truuk hebben we ook in zijn Savage gedaan. En ja, 12AT7 kan je proberen voor het hi gain kanaal maar ik zou ze niet allemaal vervangen. Ik bedoel, als je bv meerdere buizen hebt die de gain van het hi gain bepalen, dan zou ik er 1 van vervangen en kijken wat het geeft. Je kan ook een 5751 proberen, die zit tussen de 12aT7 en 12aX7.

http://www.thinlizzy.de/gear/eccgainfactors.jpg

Tof, bedankt voor de tips. Ik zal gelijk eens gaan kloten, misschien komt er iets cools uit.

Tristan
5 mei 2006, 13:18
Ik vind die EH voortrapbuisjes helemaal niet zo super hoor, tenminste die 12ax7's niet, die zitten standaard in heel veel versterkers en als je daar NOS buisjes voor in de plaats zet (zeker in V1 en V2) dan is het 9 van de 10 keer een geweldige verbetering van je geluid, zeker als je dan nog een beetje experimenteert met de posities waarin je de verschillende buisjes zet...
Voortrap buizen hebben ook meer effect op de voicing dan eindbuizen naar mijn idee, die hebben meer effect op de feel van je amp...
Die NOS 5751's zijn trouwens wel erg lekker...

Josdevos
5 mei 2006, 13:23
Ik vind die EH voortrapbuisjes helemaal niet zo super hoor, tenminste die 12ax7's niet, die zitten standaard in heel veel versterkers en als je daar NOS buisjes voor in de plaats zet (zeker in V1 en V2) dan is het 9 van de 10 keer een geweldige verbetering van je geluid, zeker als je dan nog een beetje experimenteert met de posities waarin je de verschillende buisjes zet...
Voortrap buizen hebben ook meer effect op de voicing dan eindbuizen naar mijn idee, die hebben meer effect op de feel van je amp...
Die NOS 5751's zijn trouwens wel erg lekker...

Ik had een EHX AT7 als phase invertorvan mijn Savage 120. Niet in V1 of V2. Daar werkte in de Savage 120 een JJ AX7 best. Werkte wel heel goed die AT7, je verliest wel wat gain maar de amp wordt een stuk opener. (Grote verbetering tegenover stock.) Voor de rest gebruikte ik in die amp een mengeling van EHX, JJ en Sovtek op uitgezochte posities... zo heb je veel meer controle over de sound...

Mijn Savage SE zit vol met NOS buiten 1 chineees op de drive kanalen voor exra bite...

LordRiffenstein
5 mei 2006, 13:24
Ik vind die EH voortrapbuisjes helemaal niet zo super hoor, tenminste die 12ax7's niet, die zitten standaard in heel veel versterkers en als je daar NOS buisjes voor in de plaats zet (zeker in V1 en V2) dan is het 9 van de 10 keer een geweldige verbetering van je geluid, zeker als je dan nog een beetje experimenteert met de posities waarin je de verschillende buisjes zet...
Voortrap buizen hebben ook meer effect op de voicing dan eindbuizen naar mijn idee, die hebben meer effect op de feel van je amp...
Die NOS 5751's zijn trouwens wel erg lekker...

NOS zijn inderdaad beter en ik gebruik zelf bijna uitsluitend NOS spul (heb dan ook een leuke voorraad) maar om eens simpel te experimenteren kan je best eerst een nieuw-productie buis testen, kost je wat minder knaken.

Tristan
5 mei 2006, 14:45
Uiteindelijk kost het dan toch meer knaken, want dan heb je met die nieuwe buisjes toch niet precies wat je wil...
Ik ben overigens een groot voorstander van een combinatie van nieuwe en NOS buisjes in de meeste moderne (channel switching) versterkers, want die hebben vaak de brightness en gain van zo'n nieuw buisje ook wel weer nodig (vooral voor het lead kanaal), of je kan er alleen van die NOS Philips/Sylvania's in zetten, die hebben ook best veel prik...
En de hoeveelheid prik en gain is ook afhankelijk van het buisje zelf, daar zit per exemplaar ook heel veel verschil tussen, dat is niet alleen type afhankelijk...
Je kan ook allemaal dezelfde buisjes gebruiken in gradaties van output en dan kijken wat je het lekkerste vind klinken in V1, V2 enz...

Mitch
5 mei 2006, 19:05
Ja, het is even zoeken hen het kost een hoop knaken, maar ik ben door de hele pre amp speurtocht volledig van overtuigd geraakt dat het vellen van een oordeel over een amp op basis van het testen van één exemplaar eigenlijk niet te doen is. Pre amp buizen maken soms zo bizar veel verschil in de sound.....dynamiek, hoog, tophoog, strak laag, gain: typisch dingen die we vaak puur toeschrijven aan de amp zelf maar die absoluut te beïnvloeden zijn met verschillende buizen. En inderdaad is bij moderne bakken iets minder gain eigenlijk lekkerder.

BLOK182
5 mei 2006, 19:49
Prachtige amp kerel! Ben er erg benieuwd naar! Trouwens, dat experimenteren met buizen ga ik vd zomer ook eens met mijn Powerball doen, de stockbuizen zijn behoorlijk op aan het raken, en het is tijd voor een verbetering:-)

Baco
5 mei 2006, 19:57
Die Knucklehead wil ik zeker ook eens testen...
En dan vooral de nieuwe K-TRE...

Alain
6 mei 2006, 10:48
congrats joris, die heb je mooi voor mijn ogen weggeplukt...

maar ziet er super uit!