PDA

View Full Version : Spelen en zingen



Dridon
4 mei 2006, 23:45
Ik vroeg me af wat de beste manier is om zang samen met spelen te oefenen, gezien me dit nog niet echt lukt, en ik het wel heel fijn zou vinden als het gewoon lukt.

nielsduursma
4 mei 2006, 23:48
zorg dat je een van de twee kan doen zonder erbij na te denken, gitaar is daar het makkelijkst van. (vind ik)

Dridon
4 mei 2006, 23:59
Ok, idd dat lijkt me ook, maar is bv vaak met een nummer meespelen handig, gezien ik wrong turn nu kan spelen, en eigenlijk zonder er bij na te denken kan spelen, maar als ik erbij probeer te zingen gaat het mis :P.

Bram+
5 mei 2006, 00:01
Dan moet je nog even doorgaan met oefenen. Misschien een ongevraagde en onnodige tip, maar oefen het ook vooral staand (als je van plan bent het staand uit te voeren) zonder naar tekst/noten/accoorden te kijken.

Dridon
5 mei 2006, 00:04
Das opzich wel een idee, maar meestal als ik speel speel ik met mn ogen dicht, of in het donker, dus kijken doe ik sowieso niet, ik denk dat het ligt aan de tekst, die ik nog goed in mn hoofd moet krijgen :P

hendrix2
5 mei 2006, 00:43
ik kon zelf een aantal jaar geleden geen twee akkoorden samenspelen met mijn zang. Dan ben ik beginnen oefenen en oefenen en oefenen.
Eerst eenvoudig beginnen met nummers zoals wild thing (the troggs), rocking in the free world (neil young), poly (nirvana),etc ... (eigenlijk 3 akkoordnummertjes dan).

dan steeds wat moeilijker gaan, heeft me heel wat tijd gekost, maar nu lukt het bij bijna alles (allleen drive van incubus wil maar niet lukke :mad: )

probeer vooral jezelf op te nemen, want soms denk je dat je goed samenzingt en speelt tegelijkertijd, maar dan blijkt dat je ritme van de gitaar gewoonweg zuigt.

zoals hierboven reeds gezegd, zorg dat je het nummer dat je wil zingen/spelen perfect kan spelen op gitaar, zonder daar nog veel te moeten bij nadenken.
na een tijdje kan je je concentratie wel vestigen op de twee tegelijk, maar in het begin moet je echt een van de twee perfect beheersen voor het 'andere' erbij komt.

succes!

Dridon
5 mei 2006, 00:47
Ok, ben nu sowieso al een uurtje of 2 bezig op een nummer, en het vordert opzich wel, gitaar speel ik nu automatisch, nu nog zang timen... :)

Dus ben benieuwd of het een beetje wil lukken over een weekje :D

Bl44t44p
5 mei 2006, 02:06
[...]
Eerst eenvoudig beginnen met nummers zoals wild thing (the troggs),
[...]

Gelukkig eindelijk iemand die (ondanks je naam!) geen Jimi Hendrix zegt :D

hendrix2
5 mei 2006, 10:01
Gelukkig eindelijk iemand die (ondanks je naam!) geen Jimi Hendrix zegt :D
ik erger mij daar vaak ook aan. Zoals veel mensen ook beweren dat All along the watchtower een Jimi Hendrix nummer is, of Like a rolling stone...
Ik blijf steeds de eer geven aan de schrijvers van het nummer...