PDA

View Full Version : Vox, Weber of Tone Tubby speakers?



jerome
4 mei 2006, 21:26
Hallo,

Ik ben op zoek naar 2 alnico speakers.
Ik heb hierover 2 vragen:

1) Weet iemand de (klank)verschillen tussen bijv. de 15 watt Vox Blue (of Silver Bulldogs) speakers en de Weber en/of Tone Tubby speakers?

2) Ik heb van iemand gehoord dat als je splinternieuwe Vox Blue alnico speakers koopt, ze de eerste paar jaar nogal scherp klinken en dat er dan weinig bas en veel mid in zit.
M.a.w. het duurt een paar jaar voordat ze warm en vol klinken.
Klopt dat en heeft iemand hier ervaring mee?


gr
Jeroen

Tristan
4 mei 2006, 23:06
Om te beginnen: alle speakers moet je inspelen, ze gaan beter klinken naarmate er meer op gespeeld is, dus dat geldt niet alleen voor de Vox speakers... Volgens mij bedoel je trouwens de Celestion Alnico Blue, dat is de Alnico speaker die officieel in de Vox zit en zat...
Objectief gezien moet je eerst weten waar je ze voor gaat gebruiken, zijn ze voor in een Vox of een andere (klassiek klinkende) amp met 30 watt of minder, dan kan je er wel die Celestion Blue Alnico's in stoppen, als je uitkijkt met het volume. Dit gaat over wattage...
Celestion Blue Alnico's zijn maar 15 watt, dus twee ervan geven 30 watt
Celestion heeft tegewoordig ook een Gold Bulldog versie met 50 watt...
Weber Blue Alnico's zijn volgens mij 30 watt en ze hebben ze ook in een versie met 50 watt volgens mij...
Die Tone Tubbies zijn volgens mij ook 50 watt of zoiets...
Tonewise wordt door de meeste mensen gezegd dat de Celestion Alnico Blue de lekkerste is...
Ik vind de Weber Blue Alnico echter ook erg goed klinken en die kost wel wat minder geld en kan je hoger belasten, dus dat zijn voordelen...
De Tone Tubby heb ik zelf niet gehoord, maar daarover hoorde ik hele slechte verhalen van de (ex)importeur, die zij dat ze dof en levensloos klonken en dat durf ik best wel van hem aan te nemen, dus ik zou het risico niet gaan lopen...
Dus al met al, als je je speakers niet te hoog hoeft te belasten, dan kan je voor de Celestion gaan, maar als je je speakers wel hoger wil belasten dan zou ik voor de Webers gaan, ik vind het hele mooie speakers...

P.S: Zou het kunnen dat ik jou nog ken van het Cons. R'dam Jazz?

jerome
4 mei 2006, 23:54
Hallo tristan

Nee dat ben ik niet geweest.
Ik kom uit Halfweg en ik heb zelfs nog nooit gitaarles gehad.
Ik heb het mezelf aangeleerd.

Ik speel al zo'n 15 jaar met een Marshall 100 Watt JMP top over een Vox speakerkast uit 1969 met 2 originele Vox (Celestion) 12'' silver Bulldogs van elk 15 Watt.
En inderdaad hadden ze theoretisch gezien al lang stuk moeten zijn.
Maar ik heb mijn versterker nooit harder dan 4 staan dus ik denk dat hij nooit meer dan 30 Watt uitstuurd.
Nu heb ik begrepen dat er ook 25 Watt Vox (Celestion) silver Bulldogs speakers gemaakt zijn voor o.a. Vox Super Beatle versterkers.
Misschien zijn deze ook wel 25 Watt?

In ieder geval ben ik heel tevreden met het geluid!!
Het is een vette warme buizensound.
Als ik zacht aansla klinkt het warm en helder en bijna clean.
Als ik harder aansla begin begint het te brullen.
Het heeft iets weg van de oude Eddie van Halen sound.

Ik wil er 2 bijkopen zodat ik op 60 Watt uitkom.
En het liefst 2 dezelfde silveren alnico´s
Maar je ziet ze niet vaak te koop en daarom ben ik aan het kijken wat de mogelijkheden zijn met nieuwe alnico´s.


gr.
Jeroen

Tristan
5 mei 2006, 00:02
Nou, het had gekund, want ik ken ook een Jerome die over een oude Superlead speelt, vandaar...
Ik heb overigens mezelf ook leren gitaarspelen hoor, voordat ik naar het cons ging heb ik ook nooit les gehad en op een conservatorium leren ze je niet gitaarspelen, ze geven meer informatie en voorbeelden/mogelijkheden, het is meer coaching, je bent meer zelf bezig dan dat de leraar alles uitkauwt voor je...
Ik denk inderdaad dat je je speakers nog niet hebt opgeblazen, omdat je je amp niet zo hard zet... Zit er dan standaard een master volume op jouw versterker, of heb je die erop laten zetten? Of heeft hij geen mastervolume, want dan heb je toch alleen een cleane sound als je hem op 4 zet?
Als je toch harder zou willen en nieuwe speakers overweegt (de oude weet ik niets over) dan zou ik die Weber Blue Alnico's een kans geven, maar als je toch niet boven de 4 uitkomt en je vindt het wel prima, dan zou ik gewoon die Celestion Alnico Blue's nemen, die passen waarschijnlijk het beste bij je andere speakers...

jerome
5 mei 2006, 00:06
Kijk dat schept een band!!

Met wat voor versterker speel jij over die Weber speakers?

jerome
5 mei 2006, 00:13
Tristan,

Sorry dat ik niet antwoord gaf op je vragen maar ik had hjouw antwoord niet helemaal goed gelezen.
Er zit inderdaad standaard een master volume op mijn JMP.
Ik zet de preamp meestal op 5 en de master op 3 tot 4.
Dan heb ik een vrij heavy geluid.
Maar als ik de volume van mijn gitaar een stuk terug draai krij ik dat warme cleane geluid met een klein randje.
Heerlijk!!

Tristan
5 mei 2006, 00:20
Ja, ik weet het! Overigens denk ik dat bijna alle goede muzikanten zichzelf hebben leren spelen, dat moet wel, want als je ergens talent voor en binding mee hebt dan ben je ook eigenwijs en luister je niet zo gauw naar anderen... Hooguit voor advies of informatie en mogelijkheden ofzo, maar je trekt toch wel je eigen plan...
Ik heb ze zelf niet, ik heb ze alleen gehoord in een Marble Deluxe achtige amp...
In jouw geval zou ik waarschijnlijk toch eerder voor de Celestions gaan hoor, die matchen waarschijnlijk beter bij je andere speakers, overigens wordt wel gezegd dat alle Blue Alnico (achtige) speakers het beste tot hun recht komen in een open back kast, maar ik weet niet wat voor kast jij hebt... Anders is het misschien wel zonde van je geld om van die dure speakers te kopen, ik weet het niet...
Nu snap ik ook waarom je de master volume maar op 3 of op 4 zet, dat is inderdaad hard genoeg en dan kan je er een lekkere crunch uithalen... De amp die jij hebt is dus een JMP 2203, geen 1959... Dat zijn hele lekkere amps vergelijkbaar met een eenkanaals JCM800, maar met een iets andere trafo en volgens sommigen daardoor beter en iets meer vintage qua sound...
Ik verwacht dan eigenlijk ook niet dat je volume vaak veel harder zal gaan zetten, aangezien ik toen ik een aantal keer wat JCM800's ging testen ook niet boven de master op 5 uitkwam en dat was al retehard...

jerome
5 mei 2006, 00:27
Die Vox speakerkast die ik gebruik is inderdaad halfopen van achteren.
Ik heb ook nog een lege Vox kast staan die bijna hetzelfde is en daar wil ik die speakers voor kopen.
Deze kast is overigens ook half open en ik denk dat er ook ook 12 " alnico's ingezeten hebben

Tristan
5 mei 2006, 00:29
Dat klinkt goed!
Dan zou ik waarschijnlijk voor de Celestions gaan, anders voor oude natuurlijk als je die kan vinden tegen een redelijke prijs...

jerome
5 mei 2006, 00:38
He tristan,

weet je wat grappig is, ik heb in maffe bui een 4 jaar oude Marshall 1960 kast 2e hands gekocht met 4 greenbacks erin. Dus 4 x 25 Watt.
En dat geluid haald het niet bij die Vox kast!
Niet te geloven dat zo'n oude Vox kast uit 1967 met 2 12 inch speakertjes zoveel beter klinkt!
Ik snap er eigenlijk niets van...

Wat voor amp gebruik jij?

Tristan
5 mei 2006, 01:04
Dat kan ook wel aan je kast liggen en niet (alleen) aan de speakers...
Misschien hou je gewoon meer van open back cabs en het is algemeen bekend dat de nieuwere kasten van Marshall (na de jaren '70, '80) niet echt fantastisch zijn qua wiring en constructie, ze hebben ondermeer een vezelplaat achterkant die behoorlijk wat geluid opeet...
Bovendien zeggen veel mensen dat oudere speakers beter klinken dan nieuwere, dus misschien vind je oude G12M's of G12H's wel goed klinken, of anders die nieuwe Heritage serie van Celestion...
Ik weet het niet... Er blijft toch aardig wat magie steken in kasten en speakers, tot nu toe vind ik van de nieuwe kasten de Bogners het allervetste klinken en daarvan is die Big Size 2x12 (closed back) met Greenbacks ook waanzinnig, die vind ik zeker zo goed als elke 4x12...
Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe amp en heb al heel veel dingen uitgeprobeerd: de amps die ik tot nu toe erg goed vond zijn:
Marshall 2061x handwired top
Matchless Lightning Reverb 1x12 combo
Vox AC30CCH top
Hiwatt Custom 20

matto
5 mei 2006, 16:47
Vergeet niet de red fang (30 watt)van Eminence te overwegen ook dat is een geweldige alnico speaker.
En de prijs is zeer aantrekkelijk.:p

jerome
5 mei 2006, 19:43
Vergeet niet de red fang (30 watt)van Eminence te overwegen ook dat is een geweldige alnico speaker.
En de prijs is zeer aantrekkelijk.:p

Bedankt voor de tip!
Die ken ik niet...
Klinken ze warm?

matto
5 mei 2006, 20:45
ze klinken bij benadering zoals de Celestion blue alnico, ik vindt ze een tikkeltje "rauwer" klinken, zeker clean erg warm, als je ze wat harder laat werken gaan ze lekker ronken zoals een rock en roll speaker dat moet doen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=FYJPFZHUhttp://

jerome
5 mei 2006, 21:21
He, Matto, dat is precies wat ik zoek!
Ik heb nu 2 Vox (Celestion) Silver Alnico's erin zitten en die gaan ook brullen als je gas geeft en als je volume van je gitaar iets terugdraait worden ze bijna clean, warm en transparant.
Als ik er 2 bijkoop wil dat ze ongeveer gelijk van karakter zijn.
Ze hoeven van mij niet precies hetzelfde te zijn want dan kan ik nog eens afwisselen.
Alleen als ik alletwee de paren speakers op mijn versterker tegelijkertijd aansluit zal denk ik de lichtste speakers teveel op hun donder krijgen???

Ik heb die red fangs op een Amerikaanse site zien staan voor 150$
Waarschijnlijk zullen ze in Nederland iets van 150 Euro kosten?
Klinkt beter dan 340 Euro per stuk voor een Celestion Alnico Blue

Ik ga toch eens kijken of ze in Nedrland ergens te koop/uit te proberen zijn.

bedankt voor tip!

Ik neem aan dat er in die Fender? combo van jou oorspronkelijk een andere speaker (Jensen of zo?) zat?
Heb je die speaker hier in Nederland gekocht?

greetz,
Jeroen

matto
5 mei 2006, 22:38
Die Fender combo had ik zelf gebouwd en ik had al goede ervaringen met Jensen alnico speakers in mijn Vibrolux reverb als ze eenmaal ingespeeld zijn dan klinken ze geweldig.

Dus ik wilde wel graag een alnico speaker in mijn eigenbouw versterker zetten maar het moest wel betaalbaar blijven zodoende ben ik bij Eminence uitgekomen.
In mijn Marshall 4x12 heb ik nu ook keramische Eminence governors uit de red coat series gezet en wat denk je? ja ze klinken strakker in het laag dan de oorspronkelijke greenbacks die er in zaten.

Ik denk dat Eminence nu eindelijk in staat is om GITAAR speakers te maken.

jerome
5 mei 2006, 23:02
Met wat voor versterker speel je over die Marshall 4 x 12 en wat voor soort muziek speel je?

matto
6 mei 2006, 09:39
Op dit moment nog met m'n Fender bandmaster reverb top (ik ben aan het bouwen met een marshall jtm 45 kloon)dus dat zal wel de opvolger worden van die bandmaster.
Ik speel meest jaren 60 muziek (stones,beatles.ccr) en country/rock&roll enzo.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OFPULK3Jhttp://www.mijnalbum.nl/Foto=KILTCEXD

Juup
7 mei 2006, 15:18
Hey Jerome, als je de kans krijgt moet je eens naar de gitarist luisteren van Amp Salad uit Haarlem. Deze gast heeft een geweldig geluid uit een Marshall met en Vox-onderkast. Hoe die 't doet weet ik niet, maar het klinkt geweldig, vooral in combinatie met z'n Fender strat sunburst......
Shine on...
Greetzzz Juup

jerome
7 mei 2006, 19:29
Hey Jerome, als je de kans krijgt moet je eens naar de gitarist luisteren van Amp Salad uit Haarlem. Deze gast heeft een geweldig geluid uit een Marshall met en Vox-onderkast. Hoe die 't doet weet ik niet, maar het klinkt geweldig, vooral in combinatie met z'n Fender strat sunburst......
Shine on...
Greetzzz Juup

Hee Juup, ik ben de gitarist van Amp Salad!!!
Of je wist het of het is ongelooflijk toeval!!!

Ken ik jou van de Popbunker?

greetz,
Jeroen

Al
9 mei 2006, 00:03
Hallo,

Ik ben op zoek naar 2 alnico speakers.
Ik heb hierover 2 vragen:

1) Weet iemand de (klank)verschillen tussen bijv. de 15 watt Vox Blue (of Silver Bulldogs) speakers en de Weber en/of Tone Tubby speakers?

2) Ik heb van iemand gehoord dat als je splinternieuwe Vox Blue alnico speakers koopt, ze de eerste paar jaar nogal scherp klinken en dat er dan weinig bas en veel mid in zit.
M.a.w. het duurt een paar jaar voordat ze warm en vol klinken.
Klopt dat en heeft iemand hier ervaring mee?


gr
Jeroen

Ik vind de Blue een speaker die zo uit de doos al goed klinkt. Hij klinkt niet zoals de ouderen maar wel erg goed. Hij is fel in het hoog maar niet onaangenaam. Uiteraard is dat relatief want met een gemende amp zal je hem best agressief kunnen laten klinken.

De vergelijkbare Weber is donkerder. Ik vind Weber speakers soms wel een bepaald soundje hebben wat me op den duur kan storen, iets kartonachtigs, dat is bij bepaalde versterkers goed hoorbaar. Weberspeakers moet je over het algemeen flink inspelen. Ze zijn robuust wat belastbaarheid aangaat maar fysiek kunnen ze kwetsbaar zijn.

Voor de Tone tubby moet je een geschikte amp hebben. Ze hebben de neiging erg donker te klinken. Dat kan met sommige amps (pinnig) goed uitpakken. Ik heb de neiging om ze zo uit de doos dood te vinden klinken. Ik heb er nog geen echt goed op zijn donder gegeven, wel lang uitgeleend dus die krijg ik binnen niet al te lange tijd ingespeeld terug. Eens kijken dan.

Al

Tristan
9 mei 2006, 01:13
Hmm, dat komt best wel overeen met mijn ervaringen...
Over de Tone Tubby is mij ook verteld dat hij erg dof en levensloos klinkt zo uit de doos... Ik ben erg benieuwd hoe die ingespeelde versie van jou het dan gaat doen, Al...
Die Webers vind ik inderdaad ook iets donkerder klinken dan die Celestions, erg mooi vind ik zelf...

Al
9 mei 2006, 01:35
Over de Tone Tubby is mij ook verteld dat hij erg dof en levensloos klinkt zo uit de doos... Ik ben erg benieuwd hoe die ingespeelde versie van jou het dan gaat doen

Steven, steavismoking, heeft hem momenteel in zijn brown Vibrolux. Hij is er naar ik weet erg tevreden over. In zo'n amp kan ik me dat voorstellen, die heeft van naturen wat opdringerige treble (mid hoog). Dat wordt dan door de speaker wat gecorrigeerd.

Al

Tristan
9 mei 2006, 10:56
Ik zie dat die Tone Tubby's meestal gebruikt worden voor Fender (achtige) amps...
Ik vind ze erg duur, de Webers zijn een stuk goedkoper en klinken ook wat warmer dan de Alnico Blue's in mijn oren, maar niet dof en levensloos, heel muzikaal... Dus dan zou ik eerder voor die Webers gaan, of voor die Alnico Blue's...

SteavisSmokin
9 mei 2006, 22:56
Steven, steavismoking, heeft hem momenteel in zijn brown Vibrolux. Hij is er naar ik weet erg tevreden over. In zo'n amp kan ik me dat voorstellen, die heeft van naturen wat opdringerige treble (mid hoog). Dat wordt dan door de speaker wat gecorrigeerd.

Al

klopt. Klinkt in die vibrolux erg lekker. De tonetubby's zou ik niet dof noemen, ze hebben het hoog wel alleen nietzo aanwezig en het hoog wat er in zit is wel erg mooi. In iedere frequentie is de tone tubby een erg goede speaker. Over het algemeen zou ik hem niet als enige speaker in een amp gebruiken, toevallig doet hij het in mijn brownface vibrolux erg lekker. Zeker wel een goede speaker om te mixen met andere speakers die wel een mooi belletje bovenin hebben denk ik?

jerome
10 mei 2006, 17:13
Ik vind de Blue een speaker die zo uit de doos al goed klinkt. Hij klinkt niet zoals de ouderen maar wel erg goed. Hij is fel in het hoog maar niet onaangenaam. Uiteraard is dat relatief want met een gemende amp zal je hem best agressief kunnen laten klinken.
Al

He mannen, allereerst nog bedankt voor jullie tips en ervaringen!!

He Al, Hoe klinkt een nieuwe Blue in het laag?
Geeft een nieuwe Blue net zoveel laag als een oude Blue of Silver Bulldog?

Je zegt dat Weber speakers soms wel een kartonachtigssoundje hebben.
Ik kan goed indenken wat je daar mee bedoeld.
Ik heb nog een Marshall kast met greenbacks en die klinken ook een soort kartonachtig op mijn JMP versterker.
Ze vallen me zwaar tegen!
Die Vox kast met die silver Bulldogs klinkt zoveel warmer en dynamischer en die Bulldogs hebben een veel mooiere vervorming!!!

Het is natuurlijk inderdaad zo dat het erg afhangt van welk merk/type versterker je op welke merk/type box aansluit.

Het speekt me inderdaad wel aan om verschillende typen speakers te gaan combineren.
Maar kan dat eigenlijk wel?
Die 2 Silver Bulldogs zijn 15 watt per stuk, dus 30 watt (16 ohm) totaal.
Stel ik sluit nog een extra box op mijn versterker aan met twee 30 watt (bijv. weber of Tone Tubby) speakers, dus 60 watt (16 ohm) totaal.
Is het niet zo dat die silver Bulldogs dan te teveel op hun donder gaan krijgen en dat ik ze zo stuk speel?

groetjes,
Jeroen

Al
10 mei 2006, 22:39
He Al, Hoe klinkt een nieuwe Blue in het laag?
Geeft een nieuwe Blue net zoveel laag als een oude Blue of Silver Bulldog?

Nwe blue is vergeleken met de oude blue (530) strakker in het laag, is wat minder bright en heeft meer midlaag. Oude heeft meer dat vintage zijde-achtige, onderin wat warmen maar behoorlijk bright. Losse speaker qua feel. De oude silver vind ik wel iets anders, is minder los, minder bright. Je hoort dat het een iets zwaardere speaker is. Sommigen zeggen dat hij 25watt is. Het is niet zoals vaak gezegd werd dezelfde speaker als de oude blue hoewel er vroege exemplaren zijn die identiek zijn. Dat zijn ook 530's.



Je zegt dat Weber speakers soms wel een kartonachtigssoundje hebben. Ik kan goed indenken wat je daar mee bedoeld.

Ja, moeilijk te omschrijven. Misschien is papierig wat beter. Het kan met bepaalde parts/of instrumenten meer en minder naar boven komen. Ik heb een Warmouth strat waarbij dat erg naar voren komt. Oude Celestions hebben dat niet zo. Je pikt daarmee zo een Weber er uit. Met een oude strat kan het meevallen. Ik heb goede matches gehoord met een bruine bandmaster (weber P12N/C12N) en een sfprinceton met een weber C10Q. Zelf heb ik een tijd een combi silver en blue dog in een 74Twin gebruikt, was niet verkeerd. Was een hele goede Twin overigens. Momenteel gebruik ik alleen nog maar oude speakers.


Het speekt me inderdaad wel aan om verschillende typen speakers te gaan combineren. Maar kan dat eigenlijk wel?

yesss, zolang ze maar dezelfde impedantie hebben en qua vermogen en rendement niet te ver uit elkaar liggen. Het gevaar is anders dat een speaker gaat overheersen. Ik heb in mijn SR heel lang 4 verschillende speakers gehad. Met PA mensen moest er dan een mic op afstand, zo'n 20cm. Geen probleem. Sommige combi's werken niet maar anderen zijn prima. .


Die 2 Silver Bulldogs zijn 15 watt per stuk, dus 30 watt (16 ohm) totaal. Stel ik sluit nog een extra box op mijn versterker aan met twee 30 watt (bijv. weber of Tone Tubby) speakers, dus 60 watt (16 ohm) totaal.
Is het niet zo dat die silver Bulldogs dan te teveel op hun donder gaan krijgen en dat ik ze zo stuk speel? groetjes, Jeroen

Met een 100watt Marshall is dat tricky. Mogelijk kunnen je silvers wat meer aan dan 15W maar een 100W Marshall op 10 is een beest. Dat trekt door tot ver boven de 100Watt..

Al

jerome
11 mei 2006, 21:00
Ik heb in mijn SR heel lang 4 verschillende speakers gehad. Met PA mensen moest er dan een mic op afstand, zo'n 20cm. Al

Mijn plan was om 2 microfoons voor 2 verschillende speakers zetten en dan op de mengtafel een mix maken!
We doen dat ook al met de basinstallatie van onze bassist:
Een microfoonsignaal van 1 speaker gemixt met een signaal van de line uit de voorversterker. Een geweldige bas-sound!!



Met een 100watt Marshall is dat tricky. Mogelijk kunnen je silvers wat meer aan dan 15W maar een 100W Marshall op 10 is een beest. Dat trekt door tot ver boven de 100Watt..
Al

Ik zet de mastervolume van mijn 100 Watt JMP top meestal tussen de 3 en de 4 en de preampvolume op 5. Ik speel al 10 jaar zo op die Vox kast en ik heb die silver Bulldogs nog niet opgeblazen...
Ik ben geen buizentechnoloog maar ik denk dat mijn versterker op deze manier niet meer dan 30 Watt uitstuurt....
Ik vind deze "brulsound" helemaal te gek.
Als ik de volumeknop van mijn gitaar iets dichter draai dan word de sound iets cleaner maar het blijft vol, warm en transparant!!!
Ik hoor van veel mensen dat het inderdaad een heerlijke sound is!!


De oude silver vind ik wel iets anders, is minder los, minder bright. Je hoort dat het een iets zwaardere speaker is. Sommigen zeggen dat hij 25watt is. Het is niet zoals vaak gezegd werd dezelfde speaker als de oude blue hoewel er vroege exemplaren zijn die identiek zijn. Dat zijn ook 530's. Al

Ik heb begrepen dat er in eind 60er jaren in Amerika Vox versterkers verkocht werden van het type Superbeatle met 12" Silver Bulldogs van 25 Watt.
Die zien er precies hetzelfde uit als die van mij maar volgens mij ook als de Blue.
Op die Vox box van mij zit geen typeplaatje maar volgens mij is het een "large AC 50 cabinet"
He Al, hoe kan ik er achter komen of die van mij 15 of 25 watt zijn?

Al
12 mei 2006, 00:27
Ik zet de mastervolume van mijn 100 Watt JMP top meestal tussen de 3 en de 4 en de preampvolume op 5. Ik speel al 10 jaar zo op die Vox kast en ik heb die silver Bulldogs nog niet opgeblazen...
Ik ben geen buizentechnoloog maar ik denk dat mijn versterker op deze manier niet meer dan 30 Watt uitstuurt.... Ik vind deze "brulsound" helemaal te gek.

Ik heb de indruk dat je qua opbreken vooral op speakervervorming leunt, is in dit geval een wat rockachtige sound. Dat zegt iets over de robuustheid van die oude Celestionspeakers, ik bedoel daarmee dat ze het zo lang volhouden --> kwaliteit.


Ik heb begrepen dat er in eind 60er jaren in Amerika Vox versterkers verkocht werden van het type Superbeatle met 12" Silver Bulldogs van 25 Watt.

Als het echte bulldogs zijn, dus dat die speakers zoals je zegt ook zo heten, dan zijn het geen Celestions. Het zijn naar ik weet Oxfords. Die werden op de US markt gebruikt. Die kunnen niet tippen aan de Celestions. Het kan zijn dat er Silvers inzitten maar kijk goed uit.


oe kan ik er achter komen of die van mij 15 of 25 watt zijn?

Als je T530´s hebt zijn ze 15 watt. Die code staat aan de binnenkant van de rand. Ik heb gemerkt dat dat oudere type 3 schroeven om de bell heeft. de latere robuustere T1088 heeft voor zover ik gezien heb niet. Die speaker wordt door sommigen ingeschat op 25W. Ik heb ze vergeleken en soundwise klinkt de T1088 inderdaad als een zwaardere speaker.

Al

jerome
12 mei 2006, 19:04
Bedankt voor de info Al!
Ik ga in het weekend kijken wat voor type er precies inzit!

groet,
Jeroen