PDA

View Full Version : Zelbouw Precision (body)



Dick_1982
4 mei 2006, 20:14
Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar inmiddels is hij al weer even af. Op Marktplaats een maple neck gescoord, en er vervolgens een body bij gemaakt.

Doel: Een lichte P-bas maken als afwisseling op m'n vrij zware Mexicaanse Jazz bass. Hij moet lichter zijn, spelen en klinken.

Van een oude buurjongen die in het hout zit kreeg ik een plank Amerikaans Essen. Verder een bovenfrees, schuurmachine, decoupeerzaag, lijmklemmen enz. geleend, en de rest is history.

Oja, de pickups van een oude budgetbass gehaald en erin gezet.

Op korte termijn ga ik d'r nog één ding aan doen. Ik dacht dat het leuk zou zijn als de hals iets dieper dan normaal in de body zou vallen. Gevolg: als de brug zadeltjes op hun laagste stand staan is de actie me nog net iets te hoog. Oplossing, de body infrezen zodat de brug een paar milimeter in de body valt, lijkt me ook wel een cool gezicht.

http://rawberries.tristandehaas.nl/PRECISION/images/DSC00689_JPG.jpg

Voor alle foto's klik hier! (http://rawberries.tristandehaas.nl/PRECISION/index.htm)

Reigor
4 mei 2006, 20:19
Dat ziet er erg lekker uit zeg :rockon:

nielsduursma
4 mei 2006, 20:38
zeker mooi!! vooral dat hout!!

DarknessAwaits
4 mei 2006, 21:11
Nice, very nice.

Wouter J
5 mei 2006, 01:28
Op korte termijn ga ik d'r nog één ding aan doen. Ik dacht dat het leuk zou zijn als de hals iets dieper dan normaal in de body zou vallen. Gevolg: als de brug zadeltjes op hun laagste stand staan is de actie me nog net iets te hoog. Oplossing, de body infrezen zodat de brug een paar milimeter in de body valt, lijkt me ook wel een cool gezicht.

Ik weet een simpelere oplossing voor dat, haal je hals er af, leg een stuiver (vijf eurocent) onder in de pocket en zet de hals er weer terug op, dan staat je hals onder een flauwe hoek waardoor je snaren automatisch weer lager liggen, je moet dan wel de brug zadels ook wat verstellen.

no 1 hops
5 mei 2006, 08:13
als jij je neckpocket dieper maakt, zakt je hals nog verder en word de actie volgens mij hoger.
of je laat de brug iets zakken, dus de body onder de brug iets uitfrezen of de stuiver, shim, keg optie.
misschien zou je zelfs de onderkant van die brugzadels weg kunnen vijlen zodat die nog lager kunnen

Dick_1982
5 mei 2006, 09:07
@ Wouter: Ik denk dat een stuiver niet echt genoeg milimeters oplevert voor wat ik nodig hebt. Bovendien lijkt het infrezen van de body onder de brug mij een meer steady oplossing.

@ Hops: Ik ga de neckpocket ook niet dieper maken, ik ga de body infrezen onder de brug. De onderkant van de brugzadels wegveilen lijkt me ook niet echt ideaal en heel lastig.

Nu staan de zadels op hun laagste stand, waardoor de inbusjes waarmee je ze stelt een flink eind uitsteken, wat ook weer niet echt lekker speelt. Ik speel met plectrum en dan schuur je soms langs die uitstekende inbusjes.

B_2_the_a
5 mei 2006, 13:08
een stuiver eronder?

je moet aan het einde van de hals gewoon 1 of 2 streepjes fineer leggen, dat levert genoeg op(moeten de zadels wel omhoog)