PDA

View Full Version : 20 wattertjes



Orpheo
4 mei 2006, 17:51
Ik wil eigenlijk een lijstje maken (voor mezelf) van amps die tussen de 10 en 20 watt zitten, maar ik loop dan snel vast. dit is wat ik tot nu toe heb

marshall studio 20
mesa DC2
koch studiotone
soldano astro(verb)
vox ac15
lacey vc15

meer weet ik er niet. maar er moeten er toch meer zijn dan dit?!

Negative K3 fan
4 mei 2006, 18:01
marhshall 18 watt?

elke 50 of 100 watter met yellowjackets :)

SBloke
4 mei 2006, 18:05
Kijk hier eventjes (http://www.amptone.com/under20wamps.htm)

Volgensmij staan er nog wel een paar tussen...

SimonS
4 mei 2006, 18:08
laney lc15
laney lc15r
fender blues junior
fender pro junior
H&K edition tube 20th anniversary
Marshall DSL201

Les Paul
4 mei 2006, 23:42
Marshall Studio 15
Orange AD15

Tristan
5 mei 2006, 00:34
Een paar die ik te gek vind:
Marshall 2061x handwired
Matchless Lightning
Hiwatt Custom 20

Misschien ook interessant, nog niet geprobeerd...
65 amps London
Bad Cat Cub 2
Ceriatone 18 watt, 18 watt TMB
CMW amps Royal Class
Cornford Hurricane
Tone King Meteor 2

Fumi SG
5 mei 2006, 00:52
Marshall MG15, Cube 15, Vox AD15VT... sorry, kkon het niet laten.:sssh:


Goed, Mesa Studio .22

Orpheo
5 mei 2006, 00:55
Marshall MG15, Cube 15, Vox AD15VT... sorry, kkon het niet laten.:sssh:


Goed, Mesa Studio .22

en de marshall 2061 en 1974 als aanvulling op mijzelf :)

maar tis NOG niet wat ik zoek!!! grrr ik wil een 2 kanaals ampje met mastervolume en gain en toneregeling. met een beetje de marshall/jcm800 voicing...

Tristan
5 mei 2006, 01:12
Dat gaat niets worden, vrees ik...
Ik heb het al vaker gezegd, maar als je gewend bent aan de ballen van een JCM800 dan steekt elke channel switching amp erbij in het niet...
Bovendien werkt dat al helemaal niet bij laag wattage amps, die heb je om open te schroeven, als je een channel switching amp openschroeft dan gaat hij niet veel beter klinken, tenminste niet zoals een non channel switcher dat doet...
Channel Switching amps met een JCM800 achtige voicing die ik goed vind zijn:
Framus Dragon top
Hook top
Maar echt in de buurt komen doet het niet...

Les Paul
5 mei 2006, 07:22
De Marshall Studio 15 komt uit dezelfde serie als de JCM800. Ondanks de totaal andere buizen (6V6) klinkt de Studio 15 echt geweldig. Ik denk dat het de meest gezochte Marshall combo is, en terecht! Overigens is dit ook een 1 kanaals amp (je theorie klopt weer, Tristan ;) )
Als extra kan je de speaker ook nog eens op de headphone uitgang aansluiten, zodat je de ingebouwde attenuator gebruikt. Hiermee kan je de einbuizen laten oversturen zonder ruzie met de buren.
Helaas is de Studio 15 moeilijk te vinden, omdat er maar zo'n 300 van gebouwd zijn. De prijzen zijn ook behoorlijk hoog (700 euro + ).

Orpheo
5 mei 2006, 09:24
De Marshall Studio 15 komt uit dezelfde serie als de JCM800. Ondanks de totaal andere buizen (6V6) klinkt de Studio 15 echt geweldig. Ik denk dat het de meest gezochte Marshall combo is, en terecht! Overigens is dit ook een 1 kanaals amp (je theorie klopt weer, Tristan ;) )
Als extra kan je de speaker ook nog eens op de headphone uitgang aansluiten, zodat je de ingebouwde attenuator gebruikt. Hiermee kan je de einbuizen laten oversturen zonder ruzie met de buren.
Helaas is de Studio 15 moeilijk te vinden, omdat er maar zo'n 300 van gebouwd zijn. De prijzen zijn ook behoorlijk hoog (700 euro + ).

hmm.... gisteren die marshall eens open gedraaid, voor zover dat kon met de buren. holy jezus.... wat een sound. heerlijk. zelfs/ook zonder de ts9 ervoor. maar ik vraag me dan nog steeds af hoeveel decibel een 20 watter verschilt tegenover een 50/100 watter.

Mitch
5 mei 2006, 10:16
maar tis NOG niet wat ik zoek!!! grrr ik wil een 2 kanaals ampje met mastervolume en gain en toneregeling. met een beetje de marshall/jcm800 voicing...

O, je bedoelt mijn Clubster45 met Yellow Jackets ? :D

Mitch
5 mei 2006, 10:17
Bovendien werkt dat al helemaal niet bij laag wattage amps, die heb je om open te schroeven, als je een channel switching amp openschroeft dan gaat hij niet veel beter klinken, tenminste niet zoals een non channel switcher dat doet...
..

Ik hoop je aanstaande zondag te bekeren :hippie:

Orpheo
5 mei 2006, 10:24
O, je bedoelt mijn Clubster45 met Yellow Jackets ? :D

hahaha nog nie gehoord/bespeeld :D

maar qua volume, is dat ding nu echt zoveel minder als een 50/100 watter? (met yellow jackets)

Quink
5 mei 2006, 10:39
Helaas is de Studio 15 moeilijk te vinden, omdat er maar zo'n 300 van gebouwd zijn. De prijzen zijn ook behoorlijk hoog (700 euro + ).

Over de exacte aantallen waar ze in gebouwd zijn doen allerlei verhalen de ronde. Maar 300 *lijkt* me aan de lage kant. (Maar goed, ik ben geen expert).

Qua prijs, heb een tijdje eBay in de gaten gehouden voor deze Marshall, en een jaar geleden kwamen ze nog met enige regelmaat op eBay.de langs. Meestal gingen ze dan rond de 450 weg. Dus als ze inmiddels 700 doen zijn ze flink in prijs gestegen.

hoofd
5 mei 2006, 11:02
Kom ik weer met de Brunetti Maranello aan zetten hoor...dat bakkie is ook 20 watt ofzo, en klinkt erg lekker. Kan ook wel in het rijtje.

Tristan
5 mei 2006, 12:10
Quote Mitch: "Ik hoop je aanstaande zondag te bekeren"

Tsja, zie ook de post van Les Paul zou ik zeggen...
Ik weet het niet hoor... Ik heb echt jaren channel switching amps gespeeld: Mesa/Boogie, Brunetti etc. en in die jaren alleen maar channel switching amps gecheckt: Engl, Koch, Rivera, Bogner etc. Maar telkens had ik zoiets van: dit is het niet, pas de laatste tijd ben ik erachter gekomen dat die non channel switchers wel hebben wat ik zoek...
Het klopt ook gewoon, want hoe veel mensen hebben niet een groot aantal channel switching bakken gehad en hem toch maar weer verkocht omdat het het toch niet was...
Non channel switching bakken kom je veel minder tegen op de diverse veilingsites volgens mij mede ook omdat de meeste mensen er toch aan blijven plakken als ze er eentje hebben gevonden die aan hun soundwensen voldoet...
Zo'n channel switching bak is in het begin leuk en lijkt aan je wensen te voldoen, maar blijkt vaak een farce en dat heb ik bij non channel switchers nog niet gemerkt...
Ik ben nogal verstokt, maar ik vind het ook wel weer leuk dat je mij denkt te kunnen overtuigen, dus take your shot next sunday zou ik zeggen... :D

nielsduursma
5 mei 2006, 12:14
hmm.... gisteren die marshall eens open gedraaid, voor zover dat kon met de buren. holy jezus.... wat een sound. heerlijk. zelfs/ook zonder de ts9 ervoor. maar ik vraag me dan nog steeds af hoeveel decibel een 20 watter verschilt tegenover een 50/100 watter.

nou als het geluid 2 keer zo hard word, komt er "maar" 3 decibel bij. dus daarom zul je mischien niet heel erg veel verschil horen (in volume dan, dan heb ik het niet over het karakter van de speakers ed.)

Mitch
5 mei 2006, 19:09
maar qua volume, is dat ding nu echt zoveel minder als een 50/100 watter? (met yellow jackets)

Ten opzichte van stock (dus officieel 45 opgegeven watts) met twee EL34's is er een behoorlijk verschil in het maximale volume van het non-master cleane kanaal. Het drive kanaal kan nog steeds behoorlijk hard.
In de praktijk: in een oefenruimte en op gemiddelde, kleine podia heb je een lekkerdere volle sound doordat je gewoon fijner in zijn werkgebied lijkt te zitten. Toen ik laatst alleen een buiten optreden moest doen waar we achteraf niet werden doorversterkt had ik een klein probleem :mad:
Nou ja, ik had er wel een scheurkanaal bij.

Mitch
5 mei 2006, 19:13
Quote Mitch: "Ik hoop je aanstaande zondag te bekeren"

Tsja, zie ook de post van Les Paul zou ik zeggen...
Ik weet het niet hoor... ...
Zo'n channel switching bak is in het begin leuk en lijkt aan je wensen te voldoen, maar blijkt vaak een farce en dat heb ik bij non channel switchers nog niet gemerkt...
Ik ben nogal verstokt, maar ik vind het ook wel weer leuk dat je mij denkt te kunnen overtuigen, dus take your shot next sunday zou ik zeggen... :D

Hahahha, nee hoor, geintje. Ik ga je niet bekeren. Sterker nog: misschien raak ik er wel van overtuigd dat ik zelf ook single channel amps lekkerder vind. Voor het soort muziek dat ik speel is het echter wel uiterst handig om zowel een clean/mild crunch en echt overdrive kanaal te hebben maar ik heb een uitgesproken hekel aan een hoop moderne bakken die me veel te strak en stug zijn. Drie tot vier kanalen kan ik ook niks mee, daar ben ik juist pedalenliefhebber voor :D Mijn huidige beestje is misschien niet perfect, maar het klinkt plezierig en is voor mij gewoon erg praktisch.

Les Paul
5 mei 2006, 19:31
Quote Mitch: "Ik hoop je aanstaande zondag te bekeren"

Tsja, zie ook de post van Les Paul zou ik zeggen...
Ik weet het niet hoor... Ik heb echt jaren channel switching amps gespeeld: Mesa/Boogie, Brunetti etc. en in die jaren alleen maar channel switching amps gecheckt: Engl, Koch, Rivera, Bogner etc. Maar telkens had ik zoiets van: dit is het niet, pas de laatste tijd ben ik erachter gekomen dat die non channel switchers wel hebben wat ik zoek...


Ik ben met je eens dat single channel amps vaak beter klinken. Maar er zijn verschillende soorten channel switching. Kijk je naar de Marshall DSL en de Silver Jubilee, dan is het alleen een gain nivo verschil. Deze amps kan je wat mij betreft dan ook als een single channel amp beschouwen. Een TSL is een echte channel switching amp, met 3 kanalen die elk een eigen toonregeling hebben.

De Silver Jubilee vind ik dus echt geweldig klinken. Het maakt mij niets uit dat de oversturing uit een diode komt.

Tristan
6 mei 2006, 03:03
Ik ben met je eens dat single channel amps vaak beter klinken. Maar er zijn verschillende soorten channel switching. Kijk je naar de Marshall DSL en de Silver Jubilee, dan is het alleen een gain nivo verschil. Deze amps kan je wat mij betreft dan ook als een single channel amp beschouwen. Een TSL is een echte channel switching amp, met 3 kanalen die elk een eigen toonregeling hebben.

De Silver Jubilee vind ik dus echt geweldig klinken. Het maakt mij niets uit dat de oversturing uit een diode komt.

Er zijn inderdaad gradaties in, maar voor mij gaat het inderdaad om footswitching d.m.v. relais enzo, dat lijkt je signaal op te vreten...
Een amp channel switchen met een AB box is veel minder toonvretend, naar mijn idee... Bovendien zijn er ook amps met volledig gescheiden opgebouwde preamps en als je die via een AB box channel switcht dan is er echt niets aan de hand, zoals bijvoorbeeld bij een Matchless HC30...
Klassieke Marshalls en Fenders en Voxen zijn ook geen probleem en die hebben vaak ook meerdere kanalen, maar geen channel switching d.m.v. een footswitch...
Dan zijn er ook nog amps die inderdaad alleen een extra gain trap erbij schakelen, maar als die gain trap geen buis is, dan is wat mij betreft de zaak al afgedaan, want dat heb ik nog nooit zo horen klinken als dat ik vind dat een versterker hoort te klinken...
Het klinkt voor mij gewoon beter om een boost pedaaltje voor je amp te hangen en daarmee je preamp en poweramp te oversturen, inplaats van een solid state gain trap aan het einde van je preamp te hebben...
Het is mijns inziens makkelijker om een goed high gain geluid uit een non channel switching versterker te halen, door er een pedaaltje voor te hangen, dan dat je de pure respons van een non channel switching amp uit een channel switching amp haalt...

vipskate
6 mei 2006, 10:09
line 6 spider 2 is ook een 15 watter

guitardude
6 mei 2006, 10:13
line 6 spider 2 is ook een 15 watter
Hij zoekt een Buizenversterker van ~20 watt. Geen Moddeling/transistor. :)
Is ook een prijsverschil van factor 4 of 5 ;)

ieme
6 mei 2006, 10:34
brunetti maranello

Rude Perception
6 mei 2006, 22:13
Er zijn inderdaad gradaties in, maar voor mij gaat het inderdaad om footswitching d.m.v. relais enzo, dat lijkt je signaal op te vreten...
Een amp channel switchen met een AB box is veel minder toonvretend, naar mijn idee... Bovendien zijn er ook amps met volledig gescheiden opgebouwde preamps en als je die via een AB box channel switcht dan is er echt niets aan de hand, zoals bijvoorbeeld bij een Matchless HC30...
Klassieke Marshalls en Fenders en Voxen zijn ook geen probleem en die hebben vaak ook meerdere kanalen, maar geen channel switching d.m.v. een footswitch...
Dan zijn er ook nog amps die inderdaad alleen een extra gain trap erbij schakelen, maar als die gain trap geen buis is, dan is wat mij betreft de zaak al afgedaan, want dat heb ik nog nooit zo horen klinken als dat ik vind dat een versterker hoort te klinken...
Het klinkt voor mij gewoon beter om een boost pedaaltje voor je amp te hangen en daarmee je preamp en poweramp te oversturen, inplaats van een solid state gain trap aan het einde van je preamp te hebben...
Het is mijns inziens makkelijker om een goed high gain geluid uit een non channel switching versterker te halen, door er een pedaaltje voor te hangen, dan dat je de pure respons van een non channel switching amp uit een channel switching amp haalt...

Goh, en dat boostpedaaltje werkt met......
Idd, niet met buizen. Dus zo true buizen ben je ook weer niet. Maar zodra de amp niet alleen maar buizen heeft kan het opeens niet echt goed klinken....
beetje dubbel

marter544
6 mei 2006, 22:24
Dat epiphone gevalletje is nog helemaal niet genoemt! Epi special ofzoiets? Zal wel niet boeiend zijn, en is ook niet te vergelijken wat hier genoemd wordt, maar toch: minder dan 20 watt en buizen :)

Tristan
7 mei 2006, 00:31
Goh, en dat boostpedaaltje werkt met......
Idd, niet met buizen. Dus zo true buizen ben je ook weer niet. Maar zodra de amp niet alleen maar buizen heeft kan het opeens niet echt goed klinken....
beetje dubbel

Nee, ik zeg alleen dat als je per se een high gain geluid wil hebben, dat je dat heel makkelijk kan maken door een overdrive/boost pedaaltje voor je amp te knallen, als je een goed pedaal gebruikt dan blijft de karakteristiek, dynamiek en respons van je amp hetzelfde en ik vind dus de respons van een volledig buizen channel switching amp het meest puur...
Buizen boost of overdrive pedaaltjes werken volgens mijn ervaring niet zo erg goed, vooral die Tube driver dat vind ik echt een ruk ding en de meeste andere buizen overdrive pedalen zijn complete voortrappen, dus dan is het net alsof je nog een voortrap voor de voortrap van je versterker hangt...
Kijk, het zou geen probleem moeten zijn als ze toevallig in een amp precies die boost of overdrive voor je preamp hebben ingebouwd die jij ook voor je amp zou zetten, maar door kosttechnische redenen ontwerpen ze toch altijd een ruk ding, dus dan ben je beter af zonder zo'n ding in je amp...

Tristan
7 mei 2006, 00:32
Dat epiphone gevalletje is nog helemaal niet genoemt! Epi special ofzoiets? Zal wel niet boeiend zijn, en is ook niet te vergelijken wat hier genoemd wordt, maar toch: minder dan 20 watt en buizen :)

De soundclips klonken erg veelbelovend, maar volgens mij ging dit topic over amps van minstens 10 watt tot 20 watt en de Epiphone Valve Special is maar 5 watt...

Les Paul
7 mei 2006, 04:02
De Epi Valve Jr en Valve Special zijn allebei 5 watt. De Valve Standard is 15 Watt en zou hier thuis horen. Echter de Valve Special en Standard hebben een DSP effect unit aan boord en ik ben bang dat dit de geluidskwaliteit niet ten goede komt. Ik heb ze overigens nog niet geprobeerd.
Een andere interessante uit de Epi-stal is de Blues Custom. 15 watt class A of 30 watt AB. Ben benieuwd hoe dat klinkt en wat het kost.

hanzeman
7 mei 2006, 09:01
Heb toevallig gisteren op een Laney vc15 gespeeld omdat ik die zelf op het oog heb/had. Viel me een beetje tegen eigenlijk, klonk allemaal wel heel 'klein'. Beetje kartonnig geluid uit het 10 inch speakertje, had er toch wat meer van verwacht... Wel een heel mooi verzorgd ampje om te zien.

Tristan
7 mei 2006, 12:30
De Epi Valve Jr en Valve Special zijn allebei 5 watt. De Valve Standard is 15 Watt en zou hier thuis horen. Echter de Valve Special en Standard hebben een DSP effect unit aan boord en ik ben bang dat dit de geluidskwaliteit niet ten goede komt. Ik heb ze overigens nog niet geprobeerd.
Een andere interessante uit de Epi-stal is de Blues Custom. 15 watt class A of 30 watt AB. Ben benieuwd hoe dat klinkt en wat het kost.

Voor zover ik weet hebben al die andere modellen DSP effecten ingebouwd, dus ook die Blues Custom... Mij lijkt het niets in ieder geval en waarom meer betalen als die Valve Junior (vooral die head) het goed doet?

Jeroenvanhulsteijn
7 mei 2006, 12:44
Naar ik wat gelezen heb schijnt de Peavey Bravo 112 een hele goede mini marshall clone te zijn. Volledig buizen en ze zijn niet bijzonder duur. Als je ze al tegenkomt ben je ongeveer 250-300 euro kwijt. Zijn geloof ik iets van 25 watt.

Je zou ook een Hughes & Kettner Cream Machine kunnen proberen. Die is een 1/2 watt. Heeft ook marshall voicing.

Les Paul
7 mei 2006, 13:50
Voor zover ik weet hebben al die andere modellen DSP effecten ingebouwd, dus ook die Blues Custom... Mij lijkt het niets in ieder geval en waarom meer betalen als die Valve Junior (vooral die head) het goed doet?

Blues Custom heeft geen DSP. Dat maakt hem juist interessant. Zie : http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=270&CollectionID=13 5 x 12AX7, 2 x 5881 en een tube rectifier. 2 x 12" Class A of Class AB. Prijs in US is $500. Ik denk dat deze toch anders zal klinken dan de Valve Jr. Ik ga hem in ieder geval testen, zodra ik kan.

Dude
7 mei 2006, 14:00
http://www.epiphone.com/press/P_BluesCustomFront.jpg

http://www.epiphone.com/press/P_BluesCustomBack.jpg

grote groooote fotos maar wel cool !!

Dude
7 mei 2006, 14:06
Die nieuwe So-Cal 50 head van epiphone ziet dr ook ERG gelikt uit zeg,

50 watt 2 kanaals buizentop voor 500 dollar... netjes hoor,

zag trouwens dat de valvejunior head 210 dollar moet gaan kosten, zal dus ook zoiets in euros zijn, duurder dan de combo ?? Erg vaag weer

Tristan
7 mei 2006, 14:59
Nu weet ik alweer waarom ik die Blues Custom en die SoCal niet interessant vond, ze hebben twee kanalen en het zijn channel switchers... :D
Die Gibson Goldtone serie (buizenbakken) heb ik trouwens ook weleens getest en die vond ik niet lekker klinken... Maar die clipjes van die Epiphone Valve Junior zijn wel erg veelbelovend... Een lekker rauw en puur geluid...
Heeft iemand die Gibson GA5 Junior al eens getest?

Daniël_san
7 mei 2006, 15:20
Klinken interessant die Bleus Customs :D

edit: Die Gibson's klinken vrij donker vond ik. Ik heb r is 1 gehoord.

Tristan
7 mei 2006, 15:36
Klinken interessant die Bleus Customs :D

edit: Die Gibson's klinken vrij donker vond ik. Ik heb r is 1 gehoord.

:seriousf:
Wat betreft die Gibson Goldtone dingen is dat ook mijn ervaring inderdaad, ze klinken erg dof...