PDA

View Full Version : verschil jmp superlead 100w en lead 50w



Toaster
4 mei 2006, 12:21
He ik heb al een eeuwenoude interesse om een marshall van voor 1983 ;) aan te schaffen, maar weet niet zo goed waar te beginnen???

wat is het verschil nou tussen een lead en een superlead bijvoorbeeld? Deze marshalls zie je namelijk redelijk vaak voorbijkomen.


En daarnaast wat is fijner met of zonder mastervolume en vanaf wanneer zijn ze dit gaan gebruiken??

Groeten Niels

Dude
4 mei 2006, 12:36
De jmp serie (vlakvoor de jcm800) was volgens mij de eerste serie waarbij een master volume werd ingebouwd

Its all a matter of taste...

mijn ervaring is dat je een non mastervolume marshall echt alleen in band situaties kan gebruiken, thuis (op normaal thuis volume) met pedaaltje krijg je daar nooit hele gave geluiden uit. Simpel...

Ik ben gek van mijn jcm800, vette vette bak maar ook daarbij gebruik ik een hotplate om het volume enigsinds verdraagzaam te maken en toch een aangenaam geluid te krijgen.

Verder heeft de marshall site zelf een heel uitgebreide documentatie (http://www.marshallamps.com/heritage/first_30/first_30_01.asp) op zn website staan

taylor
4 mei 2006, 12:46
mastervolume vanaf 1975 tot 81 de 2203 serie

superlead de originele plexi maar die kun je niet betalen van 1966 tot 81.dit is de 1959 serie

veder heb je beide amps ook nog in 50watt 2204 en de 1987 serie, zelfde jaartalen

de rest zijn allemaal RI.wat beter is kan ik niet zeggen dat zou je zelf moeten proberen.

Franc
4 mei 2006, 12:49
Het verschil tussen een lead en een superlead is precies 50W ;)

DaveItUp
4 mei 2006, 12:58
Zeer tevreden met m'n 76 Superlead. Na lang wikken en wegen(en 1 show zonder MV). Toch maar een MV erin laten zetten. Was er huiverig voor, maar met de juiste afstellingen is de sound met MV echt heerlijk en op acceptabele niveau's. De (zeer) controleerbare feedback, dynamiek die ik nooit op zo'n manier heb ervaren in een amp....sla zachtjes aan en de sound is subtiel en licht crunchy, sla harder aan en pure rock stompt je in je maag. Sustain is fenomenaal , zelfs met heel weinig gain. De harmonische overtonen, de transparante vervorming.

Ik wil niets anders meer. Ze heeft me meer geleerd over m'n spel in 1 maand dan m'n andere amps de voorgaande jaren. Het is geen vergevensgezinde amp, maar als t eenmaal klikt dan is t zo fuckin goed.

Sorry voor de euforie ;)

Duane
4 mei 2006, 13:15
Het verschil tussen een lead en een superlead is precies 50W ;)

Dat is zeker niet het enige verschil.

Franc
4 mei 2006, 13:16
Dat is zeker niet het enige verschil.

Eh....toch wel. Nou ja, het scheelt 2 buizen om die extra 50W te maken :)

Toaster
4 mei 2006, 16:29
En maakt het nog uit of ze uit 75 of 81 komen???

Wt is by the way een gangbare prijs voor deze jongens.

En: ik zie ook wel eens jtm 45 's voorbij komen (reissue) wat zijn dit voor beestjes?

DaveItUp
4 mei 2006, 16:56
75 of 81. Zijn beide pcb. Later werd er meer op die printplaat gezet geloof ik(de pots enz) en dat is weer minder volgens de freaks op plexipalace.com.

JTM45 is 30w right? Is de eerste marshall amp. Bassman circuit. Minder gain. Meer een blues amp.

Die Sound City in je onderschrift, clean exemplaar? PM me eff wat je daar voor zou willen hebben. Ik mis de mijne hehe.

Negative K3 fan
4 mei 2006, 17:17
JTM45 is 30w right? Is de eerste marshall amp. Bassman circuit. Minder gain. Meer een blues amp.

ja zoiets, alleen wel wat meer dan 30 watt, een heel warm, rond en vol geluid

Franc
4 mei 2006, 17:18
De reissues schijnen niet veel voor te stellen hoor. Die worden door iedereen omgebouwd naar de originele (ca 1965) specs.
Andere trafo's, KT66 buizen ipv 6L6, etc.

chloortablet
4 mei 2006, 17:55
Zeer tevreden met m'n 76 Superlead. Na lang wikken en wegen(en 1 show zonder MV). Toch maar een MV erin laten zetten. Was er huiverig voor, maar met de juiste afstellingen is de sound met MV echt heerlijk en op acceptabele niveau's. De (zeer) controleerbare feedback, dynamiek die ik nooit op zo'n manier heb ervaren in een amp....sla zachtjes aan en de sound is subtiel en licht crunchy, sla harder aan en pure rock stompt je in je maag. Sustain is fenomenaal , zelfs met heel weinig gain. De harmonische overtonen, de transparante vervorming.

Ik wil niets anders meer. Ze heeft me meer geleerd over m'n spel in 1 maand dan m'n andere amps de voorgaande jaren. Het is geen vergevensgezinde amp, maar als t eenmaal klikt dan is t zo fuckin goed.

Sorry voor de euforie ;)

Precies mijn bevinding! Ik had hiervoor Mesa Boogie, maar dat was lang niet zo open en gedetaileerd als een -goede- Marshall kan zijn.

Even voor de volledigheid

Jmp = superlead = 1959 model

Toaster
4 mei 2006, 18:01
Ja bij harmony central staan wel honderd verschillende types die volgens mij veel van hetzelfde zijn.
Dus vandaar ook de verwarring bij mij.

Franc
4 mei 2006, 18:03
JMP staat op alle produkten vanaf een bepaald jaar (welk is me even ontschoten).
Het heeft in ieder geval niets met SuperLead te maken.

jerome
4 mei 2006, 20:50
Hoi Niels,

Ik speel al meer dan 20 jaar over een 100 Watt JMP top van 1978 of 1979.
Ik heb over veel andere Marshall tops gespeeld maar persoonlijk vind ik dat deze versterker een perfecte mix van een vet, ruig en toch warm geluid produceerd.
Ik zou als ik jou was in ieder geval een top met een mastervolume nemen omdat je dan ook op lage volumes een vette oversturing kan krijgen.
Wat mij opvalt is dat een 100 Watt ook op lage volumes een voller geluid en meer bas kan produceren een 50 Watt top.
De speakers kunnen het geluid ook enorm verbeteren of verslechteren.
Als je van een knalhard en kil geluid houdt kan je bijvoorbeeld zo'n Marshall 300 Watt stereo speakerkast nemen.
Als je van een warm geluid houdt kun je beter een kast nemen met met bijvoorbeeld Greenback speakers of Celestion Vintage 30 speakers.
Ik speel zelf met mijn JMP over een Vox speakerkast met alnico speakers.
Helemaal te gek!!

groetjes,
Jeroen

1959SLP
4 mei 2006, 21:16
JMP staat op alle produkten vanaf een bepaald jaar (welk is me even ontschoten).
Het heeft in ieder geval niets met SuperLead te maken.

van `67 tot `81

Franc
4 mei 2006, 22:30
van `67 tot `81

Juist. Daarna werd het JCM800, JCM900 etc.

Thanks Ray ;)

taylor
5 mei 2006, 10:52
de jcm 800 2203 of 1959 is ook helemaal niet slecht hoor ook het proberen waard sommige vinden die zelf beter dan de "originele" serie.

zelf heb ik er aantal geprobeert(jcm 800) een die waren echt net zo goed als mijn 3 (jaren 70) marshalls.

DaveItUp
5 mei 2006, 13:59
Zijn ook praktisch hetzelfde op het uiterlijk(lelijker imho) na.

Toaster
5 mei 2006, 17:09
Dave je hebt PM

treblemaster
6 mei 2006, 12:27
En daarnaast wat is fijner met of zonder mastervolume

Zoals al eerder gezegd is dat zeer persoonlijk en je komt er alleen achter door zelf te proberen. Ik heb 2 amps zonder mastervolume gehad (Fender bassman en Laney LBO) en 1 met een mastervolume erin gezet (Soundcity). Bij die soundcity zette is toch meestal de mastervolume volledig open en regelde ik het volume met de gain/pre-volume. Voor mij werkt een amp zonder mastervolume het best, al gebruik ik wel meestal een boost (overdrive) voor wat extra's.

DaveItUp
6 mei 2006, 13:45
In een ideale wereld: Non-master.

In de realiteit: Master.

Speel in kleine zaaltjes en cafe's en daar is een non-master gewoon verre van praktisch. Vandaar dat r een master in m'n superlead zit. Beinvloed de "tone" minder dan ik had verwacht om eerlijk te zijn. OD ervoor(volume vol open, drive zo goed als dicht) en ik heb een sound waar ik tevreden mee ben en goed uit de voeten kan als t niet al te hard mag.

Toaster
6 mei 2006, 18:32
Zoals al eerder gezegd is dat zeer persoonlijk en je komt er alleen achter door zelf te proberen. Ik heb 2 amps zonder mastervolume gehad (Fender bassman en Laney LBO) en 1 met een mastervolume erin gezet (Soundcity). Bij die soundcity zette is toch meestal de mastervolume volledig open en regelde ik het volume met de gain/pre-volume. Voor mij werkt een amp zonder mastervolume het best, al gebruik ik wel meestal een boost (overdrive) voor wat extra's.


He treble master kun je mij wat meer vertellen over die mastervolume in je sound city???

Ik had altijd gehoopt hier een rock amp van te maken maar wist niet zo goed waar te beginnen.

Wel eens voorzichtig geprobeerd alle volume knoppen open te zetten en dan met mijn Gibson classic 2 akkoorden aan te slaan. maar ik woon in een appartementencomplex dus ik was bang voor ruzie ;)

Dat klonk trouwens wel erg aangenaam. Maar is dus ook onbruikbaar.

Toaster
7 mei 2006, 11:09
heeft die 1959 serie dan ook vier inputs ipv 2?

Franc
7 mei 2006, 11:11
1959 is niet de serie maar het model. En ja, 4 inputs, 2 per kanaal.

taylor
7 mei 2006, 11:19
ja, serie of model andere naam voor het zelfde beestje

Franc
7 mei 2006, 11:20
Nee, de serie is bijvoorbeeld JCM800. Binnen de serie heb je verschillende modellen. 1959 is er een van :)

Franc
7 mei 2006, 11:24
Wat betreft Master Volume trouwens. Even opletten over welk type het gaat.
Marshall's eigen Master Volume is gewoon een potmetertje tussen preamp en eindtrap. Dat stelt niet veel voor en geeft een dun geluid op lagere volumes.

Als ik jou was zou ik een non-master volume model kopen en er een in laten bouwen die na de fasedraaier zit. Een beetje techneut weet dan wel wat je bedoelt.

Toaster
7 mei 2006, 11:34
En een 1987 heeft dus ook vier inputs?

Zijn deze beestjes meer waard dan de 2203 en 2204?

En klinken ze ook lekkerder???



En wat is trouwens een 1986 ????

Franc
7 mei 2006, 11:54
1987 is eigenlijk de 50Watt versie van de 1959 en heet dus Lead waar de 1959 SuperLead heet.

De 1986 is de Bass versie. Hele volksstammen spelen gitaar over de Bass en SuperBass versterkers dus laat je niet misleiden door de naam.
Het circuit is gortendeels gelijk aan de gitaarversie met slechts hier en daar een ander componentje.
Er zijn dan ook weer hele volksstammen die SuperBass-es laten ombouwen tot SuperLeads of ergens halverwege gaan zitten.

Toaster
7 mei 2006, 12:02
OK

Met een beetje zoeken op internet zie je de verschillende types wel te koop staan.

Ik weet alleen niet of het een goede deal is.

MKII 50 W jmp 750,-
MKII 50W jmp met marshall 4x12 voor rond of net boven 900,-

En een 1986 met een vervangen trafo.... zonder master. Die trafo's van marshall is daar een beetje aan te komen?
En wat is laatsgenoemde waard in deze situatie.

Groeten Niels

Solidkick
7 mei 2006, 12:21
Zijn deze beestjes meer waard dan de 2203 en 2204?

De 1959 & 1987 zijn een stuk schaarser en dat zul je in de prijs merken.
Voordeel is dat deze amps nog niet zo gehyped zijn als de 2203 waardoor hele volksstammen ze over het hoofd zien.

Ik heb vorig jaar m'n JCM800 1959 voor 800,- verkocht.

Toaster
7 mei 2006, 23:35
ff samengevat:

maakt niet zo heel veel uit welke marshall van voor '83 ik koop want ik kan me er geen buil aan vallen ;)