PDA

View Full Version : Acoustische Hals i.p.v. eentje van een Electrise gitaar?



Jasper944
4 mei 2006, 12:14
Hallo,

Ik wil misschien een electrische gitaar zelf bouwen (een simpele..) omdat ik ervan hou lekker met m'n handen bezig te zijn. Nu was mijn vraag: Zou je de hals van een acoustische gitaar kunnen gebruiken om op een zelfbouw electrise te zetten? En waarom wel/niet? Ik heb hier n.l. nog een oude acoustische staan die stof staat te vangen...

Groeten Jasper

Bram+
4 mei 2006, 12:47
Om wat voor een akoestische gaat het? Als het om een hals van een nylonsnarige gaat, kun je het sowieso vergeten, want die trekken binnen een dag krom met de snaarspanning van een electrische gitaar.

Jasper944
4 mei 2006, 13:20
:roll: Hoi,

Ik zie er geen merkje in, het is gelukkig wel een staalsnarige... Hij is best wel oud..

Groeten Jasper

P.S. Ik heb er niet zoveel verstand van :roll: .

Gerrit
4 mei 2006, 13:53
Ik raad het je af, voor 85 euro kan je al een hals nieuw kopen.

http://www.tonefactory.nl/ moet je naar aanbiedingen gaan en dan staat er daar een tussen.

Scheelt een hoop gedoe, en het gaat er een hoop beter uitzien.

.

jan jansen
4 mei 2006, 14:20
Ik raad het je af, voor 85 euro kan je al een hals nieuw kopen.

http://www.tonefactory.nl/ moet je naar aanbiedingen gaan en dan staat er daar een tussen.

Scheelt een hoop gedoe, en het gaat er een hoop beter uitzien.

.


yep,net besteld.Ben benieuwd hoe die eruit ziet,

jan :rockon:

no 1 hops
4 mei 2006, 18:00
als er een stelpen inzit, trussrod of hoe noemen ze die dan is het waarschijnlijk geen probleem en kan hij staalsnaren aan.
maar voelt hij voor jouw wel lekker aan.
zo niet, of net niet, dan zou ik het laten

JoostBaksteen
4 mei 2006, 19:33
Theoretisch zou het kunnen. Maar de 'aansluiting' van de nek bij een acoestische gitaar is anders dan bij een elektrische.

Bij de meeste akoestisch (staal) gitaren zit de nek bij de 14e fret aan de body vast. Bij een strat bv is dat tussen de 15 en 17 ongeveer.

Na de 14e fret is er geen hout meer onder het fretboard, bij een akoestische. Bij een elektrische loopt het hout door. Dus zal je een stuk fingerboard op de body moeten lijmen. Verder zal de body / nek verbinding niet stevig zijn omdat je nek maar voor een heel klein deel aan je body vast zit.

Al met al zou ik er niet aan beginnen, zeker niet als eerste project. Het gaat namelijk erg moeilijk en je zal een custom body moeten maken die daar precies voor gemaakt is, anders gaat het niet werken. Om die body te kunnen ontwerpen heb je veel kennis nodig hoe een gitaar werkt en hoe je er eentje bouwd. Anders loop je het risico dat je gitaar b.v. altijd enorm vals is.

Kijk zelf maar eens wat de verschillen zijn.

Jerre
5 mei 2006, 18:21
Het heeft niet echt iets met je gitaar te maken, maar het is AKOESTISCH.
Ik snap echt niet waarom mensen dat met een C en OU schrijven.
We leven in Nederland, niet in Amerika.

rinaldo
5 mei 2006, 19:08
dan noem jij zeker ook consequent je pickups elementen, je fingerboard, toets je tuners stemmechanieken, enz, enz het gaat er toch niet om hoe je het schrijft als je maar begrijpt waar het over gaat.

buter brea en griene sjippe ....................
wa dat net sizze ken dy hat een hazze lippe

Marcel2
5 mei 2006, 19:29
Het lijkt mij op zich heel logisch om elementen elementen, toets toets, en stemmechanieken stemmechanieken te noemen.
Want zo heten die dingen.

rinaldo
5 mei 2006, 19:47
ja,ja je hebt gelijk, maar ik wou maar zeggen dat er in de nederlandse taal een heleboel engelse woorden gebruikt worden en zeker in de muziek wereld is men er niet vies van, kijk maar eens op dit forum je word dood gegooid met engelse woorden, net of de gitaarbouw daar nog belangrijker van wordt het lijkt bijna of een neck pocket nog moeilijker te maken is als een hals uitsparing. maar wat ik zeggen wou is, acoustisch, of akoesties. het is maar waar je je druk om maakt.
ik vind het vet cool of, vet koel.

buter brea en griene sjippe..................
wa dat net sizze ken dy hat een hazze lippe