PDA

View Full Version : Dit doe je dus niet



frekie
4 mei 2006, 12:00
in mijn boek: zo'n prachtige echte Jap Tokai LP verknallen door er een opzichtig nep Gibson logo op te zetten. Foei. Strafwerk. In de hoek.
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/33272416.html%3Freturn%3DeJwdylsOgjAQBdC9mMAntZSXJ cTgRkjFRpo%252B0w4BMe7dlp%252BZc2cuo5h%252BBb32geJ bTS9Pb7fA%252BwXAUYSkddwUmnkJTjEGoTAK6fUQXE7cTMIE8 KvmBrhBwTDmz8v0FsB8%252FHPFJXgR5gXNbdUVC2h139WA81c Y5JaRMSMPsHHjCBXH2JZdYplYnYTIQ7jEPTXrrmnO%252Biemu m1aQmKyQcRY5m7Al%252F73B%252F2CREY%253D%26df%3D1%2 6p%3D1

DREAMMACHINE
4 mei 2006, 12:02
idd zonde, origineel tokai denk ik misschien wel meer waard dan in deze staat. Al met al ziet het er nog wel goed uit en zal het best wel prima spelen!

zoon van Piet
4 mei 2006, 12:25
het is een teken van onvolwassenheid en onzekerheid, denk ik. Ik moest vroeger niks hebben van gittaren waar squier of tokai of watdanook op stond, het moest fender of gibson zijn...
nu ben ik daar overheen gegroeid, heb mn gibson verkocht en vind ik het keicool om Tokai te spelen.

jw009
4 mei 2006, 12:47
Ik zou hem opzich best willen hebben, maar niet voor die prijs.

fred dons
4 mei 2006, 12:59
ik heb eerlijk gezegt wat twijfels of dit wel een tokai is, de inleg is spierwit plastic ipv moto en ook de openbook shape op de headstock is niet 100 % correct

Snuiter
4 mei 2006, 14:11
het is een teken van onvolwassenheid en onzekerheid, denk ik. Ik moest vroeger niks hebben van gittaren waar squier of tokai of watdanook op stond, het moest fender of gibson zijn...
nu ben ik daar overheen gegroeid, heb mn gibson verkocht en vind ik het keicool om Tokai te spelen.

Dus nu is het "cool" om op een quasi-obscuur merk te spelen, :seriousf:.

bert k
4 mei 2006, 14:22
Maar begrijp ik nou uit de advertentie dat Huub Boel dat geflikt heeft? Dat ie daaraan begint, als pro.

SBloke
4 mei 2006, 14:45
Maar begrijp ik nou uit de advertentie dat Huub Boel dat geflikt heeft? Dat ie daaraan begint, als pro.

Pro, die ook z'n boterham moet verdienen en dit klusje zal vast een lieve duit gekost hebben. Misschien zag hij het wel als een uitdaging. "Kan ik een gitaar zo ombouwen dat iedereen hem voor iets anders aan ziet?"
Het blijft natuurlijk zonder, maar ik denk niet dat er in Nederland een bouwer zal zijn die deze klsu had geweigerd, omdat je daarmee een Tokai om zeep helpt...

fred dons
4 mei 2006, 15:03
ik denk eerlijk gezegd dat 9 van de 10 proefessionele bouwers dit wel weigert, het is namelijk niet echt netjes tegenover gibson (en die heeft er geen moeite mee je aan te klagen)
de meeste bouwers zullen alleen een gibson logo vervangen op een bestaande gibson als in een restauratie

Wicked Willy
4 mei 2006, 15:15
Ik heb ook al weleens iemand gezien die zijn PRS SE had voorzien van een nep PRS sig, tsja, beetje jammer.

fred dons
4 mei 2006, 15:32
als je het zelf doet heb ik er nog niet zo'n moeite mee (mits je hem niet als origineel verkoopt) maar als professioneel bouwer, reparateur moet je je hier niet aan wagen

hadv
4 mei 2006, 18:51
hij zet het er in ieder geval wel netjes bij, dus je weet dat het geen echte is. het aantal decals enzo dat ik in de aanbieding zie doet mij vrezen dat er ook luitjes zijn die geen, of in ieder geval minder, problemen hebben een ander op te lichten door te doen alsof de gitaar iets anders is dan-ie is.

Kaboemba
4 mei 2006, 18:59
als je het zelf doet heb ik er nog niet zo'n moeite mee (mits je hem niet als origineel verkoopt) maar als professioneel bouwer, reparateur moet je je hier niet aan wagen

Want ? wat een onzin toch moet een gitaar bouwer heiliger zijn dan de paus. Mag iemand die klassiekers (auto's) opknapt ook geen andere bekleding erin doen of een andere kleur.
Het is gewoon werk dat jij dat romantiseerd is wat anders. Ik denk dat een gitaarbouwer al moeite zat heeft om een beetje leuke boterham te verdienen.

Kut de paus is (nog) niet heilig, wel roomser.

ash
4 mei 2006, 19:30
Ik zie dat jullie mijn advertentie gezien hebben!;)
@ Fred Dons het is in ieder geval wel een echte Tokai. Ik heb hem zo'n 5/6 jaar geleden gekocht bij Huub boel in zutphen voor 1450 gulden destijds. De open-book headstock klopt wel, alleen zijn de foto's wat onduidelijk. De inlays zijn redelijk wit, maar dat verschilde ook per gitaar in die periode.In mijn onvolwassenheid vond ik het toen supercool dat er Gibson op de headstock stond. Nu ik de 25 alweer heb bereikt en toch iets volwassener ben geworden had ik graag gewild dat er Tokai op stond i.p.v. Gibson. Het is desalniettemin wel professioneel gedaan door Huub. gitaar ziet er echt vintage uit, nitro cellulose gelakt met veel craquelee en speelsporen. Ik heb de top een paar maanden geleden laten refinishen ook in nitro-cellulose in een 'old gold-top'. De vraagprijs is idd wat aan de hoge kant maar dat moet wel tegenwoordig. Ik zette vorig jaar een US strat uit 2001 helemaal origineel incl. koffer op marktplaats. In de hoop dat 'ie snel verkocht zou worden was mijn vraagprijs 650 euro. Zijn er nog van die debielen die 200 euro bieden en verontwaardigd reageren als je niet op hun mailtjes reageert. Anyhow, ik hoef er niet de vraagprijs voor te hebben. Ik ruil hem het liefst tegen een japanse of mexicaanse vintage strat of tele, of een Epiphone sheraton. Allemaal gitaren van rond de 400-500 euro. dat is deze gitaar ook wel waard denk ik. Minder dan de prijs van een nieuwe Epiphone les paul. Ik zeg tenminste wel eerlijk wat het is en probeer het ook absoluut niet te verkopen als en fake. Ook de inruilwaarde lijkt me fair....wat vinden jullie?

zoon van Piet
4 mei 2006, 19:46
heel volwassen! ;^)
Zonder gekheid, de prijs lijkt me redelijk. Tokais uit begin jaren 80 doen al snel een paar honderd euro meer. Maar deze 'gibson' zal ws moeilijker te verkopen zijn een reguliere tokai.

Overigens meld je niet welk type het is (geweest). of is dat niet meer te zien?
ik denk dat het een 50 of 60 is geweest, te zien aan de inleg - die is plastic en het grootste visuele verschil met het origineel. Toen ik nog zowel gibson als tokai had, zette ik ze niet naast mekaar, want dan zeg je echt dat tokai nepinleg gebruikte...
Dat je de harde originele lak hebt vervangen, kan ik begrijpen. nitro zal zeker mooier ogen en misschein zelfs beter klinken.

Wat betreft de discussie over logo's: er worden er zoveel aangeboden - en dus ook verkocht- dat we allemaal weleens nepfenders en -gibsons zien zonder het te weten. helaas. Dit is een eerlijke advertentie, en dat is te prijzen.

goudeerlijke namaak, zeg maar...

ash
4 mei 2006, 19:53
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat voor model het is. Het leuke is dat je wel kunt zien dat Tokai in die tijd Gibson echt gewoon aan het kopieren was. Dat is goed te zien aan de constructie van de gitaar. Deze heeft namelijk de zogenaamde pancake constructie wat goed te zien is door de transparante achterkant. Het is inderdaad waar dat hij nu minder waard is dan een originele Tokai. Maar dat is jammer dan. Zo boet ik toch weer voor mijn onvolwassenheid van zo'n 6 jaar geleden ;).

the sure thing
4 mei 2006, 20:46
He Ash, 100% eerlijk ben je niet, want ongeveer 3/4e jaar geleden was je bij mij thuis om deze Les Paul in te ruilen tegen een Fender strat. Gelukkig heb ik het toen niet gedaan, omdat ik het niet vertrouwde/de akoestische klank zwaar tegen vond vallen. Je hebt toen MET GEEN WOORD GEREPT over het feit dat het een omgebouwde Tokai was. Uit je tekst blijkt nu dat je dit altijd al geweten hebt!!!! Ben ik ff blij dat ik toen mijn gevoel gevolgd heb.... Netjes is anders.

Agent_Smith
4 mei 2006, 21:01
Uh...whoops...

ash
4 mei 2006, 21:05
He Ash, 100% eerlijk ben je niet, want ongeveer 3/4e jaar geleden was je bij mij thuis om deze Les Paul in te ruilen tegen een Fender strat. Gelukkig heb ik het toen niet gedaan, omdat ik het niet vertrouwde/de akoestische klank zwaar tegen vond vallen. Je hebt toen MET GEEN WOORD GEREPT over het feit dat het een omgebouwde Tokai was. Uit je tekst blijkt nu dat je dit altijd al geweten hebt!!!! Ben ik ff blij dat ik toen mijn gevoel gevolgd heb.... Netjes is anders.


Ik had het duidelijk in mijn mailtje gezet...het was namelijk van ongeveer gelijke waarde. je had toen een strat van 650 euro die ik wilde ruilen met deze les paul. Destijds was 'ie nog niet afgesteld en zaten er Joe Barden elementen in ( die achteraf gezien alleen al 500 euro waard waren!) Je wilde toen niet omdat je de gitaar niet goed vond klinken. Dat kwam omdat de topkam helemaal was ingesleten en die ik nu vervangen heb. Je zei toen zelfs dat je op veel Gibsons habt gespeeld en het verschil duidelijk kon horen...

DarknessAwaits
4 mei 2006, 21:05
Edit: -net te laat-

Blijkbaar een miscommunicatie dus.

the sure thing
5 mei 2006, 07:38
... ik vind dat als je met een Gibson LP binnenkomt en je weet dat het eigenlijk een Tokai LP is en je bent er meer dan een uur en je rept er geen woord over, je niet te vertrouwen bent. En blijkbaar hoor ik duidelijk het verschil tussen een Gibson en een Tokai (akoestisch!) want uitsluitend op de klank heb ik 'm toen geweigerd. Een defecte topkam zorgt niet voor een dooie klank, dat doet het hout. Zelf vond je ook dat "er iets mis was" met de klank. Zeg dan gewoon dat het een Tokai is, maar dat deed je toen niet. Dat is idd onvolwassen. Ik ben wel blij dat nu nu wel eerlijk bent.

Stratman70
5 mei 2006, 09:44
ik heb eerlijk gezegt wat twijfels of dit wel een tokai is, de inleg is spierwit plastic ipv moto en ook de openbook shape op de headstock is niet 100 % correct
Viel mij idd ook op.

ash
5 mei 2006, 09:53
... ik vind dat als je met een Gibson LP binnenkomt en je weet dat het eigenlijk een Tokai LP is en je bent er meer dan een uur en je rept er geen woord over, je niet te vertrouwen bent. En blijkbaar hoor ik duidelijk het verschil tussen een Gibson en een Tokai (akoestisch!) want uitsluitend op de klank heb ik 'm toen geweigerd. Een defecte topkam zorgt niet voor een dooie klank, dat doet het hout. Zelf vond je ook dat "er iets mis was" met de klank. Zeg dan gewoon dat het een Tokai is, maar dat deed je toen niet. Dat is idd onvolwassen. Ik ben wel blij dat nu nu wel eerlijk bent.

???
Ik had het toch duidelijk in mijn mailtje gezet? Ik dacht toch dat ik duidelijk was. Waarom zou ik anders een echte Gibson les paul met Joe Barden elementen die alleen al een paar honderd euro waard zijn ruilen tegen een strat waar de vraagprijs 650 euro voor was!? Ik dacht toen 250 euro voor de Barden elementen en 400 voor de gitaar. leek me toch echt een eerlijke deal!

ash
5 mei 2006, 09:55
Heb trouwens het setje Joe Barden two-tone humbuckers een paar maanden geleden verkocht voor 400 euro! Terwijl ik laatst las dat ze weer in productie worden genomen.

fred dons
5 mei 2006, 10:59
@kaboemba
quote
Want ? wat een onzin toch moet een gitaar bouwer heiliger zijn dan de paus. Mag iemand die klassiekers (auto's) opknapt ook geen andere bekleding erin doen of een andere kleur.
Het is gewoon werk dat jij dat romantiseerd is wat anders. Ik denk dat een gitaarbouwer al moeite zat heeft om een beetje leuke boterham te verdienen.

Kut de paus is (nog) niet heilig, wel roomser.
unquote

vergelijking gaat niet helemaal op, iemand die een oude daf opknapt
plakt er vervolgens niet een mercedes merkje op

het gaat overigens niet om "roomser zijn dan de paus" ik doe zelf ook restauratie werk waar ik de logo's moet repareren heb voor mijzelf ook wel eens een fender merk op een warmoth gezet, het gaat er om dat je als professioneel reparateur aangeklaagd kan worden door de originele eigenaar van het Trade mark wat de reden is dat veel bouwers het daarom niet doen (en inderdaad dat werk is geen vetpot, advocaat kosten kun je er daarom niet bij gebruiken).
Als privepersoon mag je allles op je gitaar plakken wat je wilt (net zoals een ferrari sticker op een opel manta plakken) wat je vervolgens niet mag doen is deze gitaar als iets verkopen dat hij niet is (niet het geval bij deze advertentie)

taylor
5 mei 2006, 11:04
eigenlijk vind ik het wel netjes,hij zet duidelijk in advertentie wat het is.

had die ook niet kunnen doen zodat die beginner verzamelaars en paar 1000 euro te veel betalen.

misschien dat veel bouwers het niet doen maar ach dat maakt huub boel niet minder professioneel vind ik.

frankpaul1
5 mei 2006, 11:51
He Ash,

mijn bod staat nog.:)

Dude
5 mei 2006, 12:36
Effe de discussie tussen Ash en The Sure Thing lezend...

ik vind het niet zo netjes om dit op het forum uit te vechten, mijn mening is dat wanneer het duidelijk in de mail heeft gestaan The Sure Thing niet moet ouwehoeren,

zo heb ik ook een keertje iemand over de vloer gehad die er van overtuigd was dat die voor een jcm800 kwam terwijl ik een 900 verkocht, hij helemaal uit limburg gekomen en niet blij.. Was een skinhead met allemaal nare tatoos en 2 hele grote honden dus ik heb het zo netjes mogenlijk gehouden maar de spanning was vannuit zijn kant te snijden...
Volgens mij had ik in de mails duidelijk aangegeven dat het om een 900 ging maar ik had geen verzonden berichten dus kon het hem niet bewijzen. Vervelend maar goed.

the sure thing
5 mei 2006, 12:38
@Ash: ik heb al je mailtjes nog en het woord TOKAI staat NERGENS. Ik wil de mailtjes best gaan citeren hoor... Maar goed... je hebt er blijkbaar van geleerd... Wat ik ook vreemd vind is dat je aan mij vroeg of je een goede gitaarbouwer in de buurt wist. Blijkt nu dat je er wel degelijk één weet, namelijk Huub Boel. En wat ik ook niet snap is waarom die gitaar destijds weer gestript is geweest, NADAT hij bij Huub Boel vandaan kwam. Een topkam gaat niet binnen een paar jaar kapot... Allemaal een beetje onduidelijk....

@ de rest: ik vind dat een professionele gitaarbouwer dit niet kan maken. Restaureren OK, maar andere merken ombouwen totdat het onherkenbaar een A-merk is. Ik was er bijna ingetrapt: alleen op de klank kon ik het verschil horen. Dit is in potentie materiaal voor fraudeurs. In dit geval is betrokkene eerlijk in het vermelden. Ash verkoopt 'm nu met de juiste info, maar wie zegt dat diegene die hem dan weer verkoopt ook zo eerlijk is? En hoe is nu nog te achterhalen of het een echte Tokai is?

taylor
5 mei 2006, 12:44
ienmad die zijn gibson kent kan het makkelijk onderscheiden,een leek of iemand met niet al te veel verstand ervan niet,al zijn jaren 70 gibson sowieso moeilijker te dateren.

ik vind dat huub boel niks verkeerd heeft gedaan ti's gewoon een vraag van een klant,de klant zou verkeerd bezig zijn als die hem als origineel aanbied.
misschien heeft die wel gezegd ik verkoop hem toch nooit, ja weet jij veel..

ash
5 mei 2006, 12:50
De gitaar is niet opnieuw gestript, alleen de TOP. De top is later gestript en gerefinisht in een "old gold-top". Ik heb de gitaar inmiddels opnieuw af laten stellen door Ray van het forum. De topkam was zeker niet alleen het geval, vooral de halspen was niet goed afgesteld (hij heeft trouwens ook de top gerefinisht) ,Ik zocht een gitaarbouwer in de buurt om hem af te stellen. Ik woon nu inmiddels in Nijmegen namelijk en Huub Boel is zo een uur reizen voor me. Het spijt me als ik onduidelijk ben geweest ik dacht toch echt dat het duidelijk was dat het om een Tokai ging. SORRY!! De waarde van de ruil was i.i.g wel gelijk. Ik dacht daarom ook dat het duidelijk was. (250 voor de Barden elementen en 400 voor de gitaar, dan kan het toch noot om een echte Gibson gaan) Nogmaals Sorry!

Heb je trouens je Haar strat kunnen kopen waar je naar op zoek was? Ik zie ze de laatsete tijd nogal vaak tweedehands aangeboden. zag een paar weken geleden zelfs een Haar tele aangeboden op ebay.de

ash
5 mei 2006, 13:27
Ik begrijp dat er inderdaad veel fraude gepleegd wordt met kopieen. Ik zou alleen een gitaar (vooral een gibson of een fender, aangezien die het vaakst vervalst worden) kopen als er een serienummer opstaat en er niet teveel aan gerotzooid is. Ik heb ook een echte Gibson les paul gehad uit '76 die ik in Amerika had gekocht, die ook gerefinisht was in een gold top. Het kostte me pas nog veel moeite om die te verkopen. Uiteindelijk heb ik hem verkocht voor veel minder dan ik 'm gekocht had. Ik gaf de koper overigens groot gelijk. Tegenwoordig wordt er zoveel gefraudeerd dat je niet zeker weet of iets wel echt is. (Er schijnen echt hele goede kopieen gemaakt te worden). Deze Tokai is een erg goede kopie op de inlays na. ik denk dat iemand die er veel verstand van heeft meteen aan de inlays ziet dat het geen Gibson is. Ik denk dat als iemand deze Tokai wil kopen of ruilen, hij de Tokai toch echt voor eigen gebruik moet gaan gebruiken en niet als handelswaar. Het is een prima gitaartje, en zeker beter dan Epiphone. (Ik zou de elementen wel vervangen; epiphone kwaliteit) Maar het is geen gitaar die net zo veel waard is voor de verkoop als een originele Tokai dat zou zijn. Simpelweg omdat hij bij lange na niet meer origineel is, en daarom lijkt de inruilprijs van rond de 500 euro (ong. de waarde van een epiphone) me wel redelijk fair.

renier
5 mei 2006, 14:26
Want ? wat een onzin toch moet een gitaar bouwer heiliger zijn dan de paus. Mag iemand die klassiekers (auto's) opknapt ook geen andere bekleding erin doen of een andere kleur.
Het is gewoon werk dat jij dat romantiseerd is wat anders. Ik denk dat een gitaarbouwer al moeite zat heeft om een beetje leuke boterham te verdienen.

Kut de paus is (nog) niet heilig, wel roomser.

dit is een scheve vergelijking en je weet het verdomd goed..

de tokai wordt niet zomaar gerefinished of gepimpt, hij wordt als basis gebruikt om een vervalsing van een waardevolle gitaar te maken. jouw vergelijking is zoiets als zeggen dat de nachtwacht naschilderen niet zozeer van gogh vervalsen is, alswel een leeg doek opknappen...


en ja, een gitaarbouwer die willens en wetens meehelpt de markt te overspoelen met illegale kopieen die door mensen met verkeerde bedoelingen makkelijk gebruikt zouden kunnen worden om andere mensen op te lichten, vindt IK een foute zaak, en ik denk velen met mij.

Dude
5 mei 2006, 14:36
en ja, een gitaarbouwer die willens en wetens meehelpt de markt te overspoelen met illegale kopieen die door mensen met verkeerde bedoelingen makkelijk gebruikt zouden kunnen worden om andere mensen op te lichten, vindt IK een foute zaak, en ik denk velen met mij.

mjah ik ben het dr wel mee eens hoor, als huub boel dit willens en wetens zo gedaan heeft vind ik dat niet netjes, aan de andere kant, als de klant dat graag wil en je kan dr geld mee verdienen....

ach voor beide punten is wat te zeggen toch ?

Wormaap
5 mei 2006, 15:57
jouw vergelijking is zoiets als zeggen dat de nachtwacht naschilderen niet zozeer van gogh vervalsen is, alswel een leeg doek opknappen...

Volledig offtopic, maar :o

Kaboemba
5 mei 2006, 16:07
dit is een scheve vergelijking en je weet het verdomd goed..

de tokai wordt niet zomaar gerefinished of gepimpt, hij wordt als basis gebruikt om een vervalsing van een waardevolle gitaar te maken. jouw vergelijking is zoiets als zeggen dat de nachtwacht naschilderen niet zozeer van gogh vervalsen is, alswel een leeg doek opknappen...


en ja, een gitaarbouwer die willens en wetens meehelpt de markt te overspoelen met illegale kopieen die door mensen met verkeerde bedoelingen makkelijk gebruikt zouden kunnen worden om andere mensen op te lichten, vindt IK een foute zaak, en ik denk velen met mij.

Het is misschien niet de perfecte vergelijking en nee dat wist ik niet. Maar je snapt prima wat ik er mee bedoel. Er zijn mensen die bouwen replica's van bestaande auto's (klassiekers) omdat ze de echte niet kunnen betalen of gewoon omdat ze dat heel leuk vinden. Ik kan daar geen fraude in zien, zolang ze hem niet als echte verkopen.

Zo is deze vergelijking wel naar wens :satisfie:

O ja nog ff dit, er zijn ook zat gasten die een buizenversterker bouwen als een .................. (vul hier een klassieker in) en ja die willen dol graag de echte logo's erop hebben en het origineel zo dicht mogelijk benaderen. Er worden zelfs vragen over gestelt op dit forum en op tig andere fora. Zijn al die mensen die daar op antwoorden dan ook fout bezig ?

bert k
5 mei 2006, 16:30
Is al eerder gezegd: als amateurs dat doen, voor hun eigen lol, is er niks aan de hand. Maar als het door professiols gedaanwordt kan een fabrikant er toch problemen mee hebben. Op het moment dat iets voor echt en origineel wordt aangeboden, ga je te ver.

Kaboemba
5 mei 2006, 16:39
Het gaat mij eigenlijk maar om 1 ding en dat kan ik niet duidelijk terug vinden.
Heeft Huub ook GIBSON op de gitaar gezet of heeft de eigenaar dat zelf gedaan. Want dat zou het enige zijn waar ik over zou vallen. En gibson zelf dan terecht ook.

FF wat anders, ik zou het persoonlijk niet eens willen, ik wil gewoon een goede gitaar en zou het zelfs leuker vinden als daar geen fender of gibson op staat.

Wormaap
5 mei 2006, 23:43
Het is toch vrij duidelijk terug te vinden dat Huub Boel dat logo heeft ingelegd.