PDA

View Full Version : Bogner Shiva te schel of teveel bas



froggy
4 mei 2006, 01:51
Vorig weekend heb ik volgend probleem met mijn Bogner Shiva EL34 1x12 combo opgemerkt:
als ik een D-noot speel gaat er iets meerinkelen in mijn bogner. Heb mijn oor te luisteren gelegd bij het amp chassis het geluid lijkt van daar te komen. Dus hoogstwaarschijnlijk een buisje dat gaar is...

ik dus naar de winkel, enkele TAD-buisjes besteld en direct een JJ 12AX7 - ECC83s meegepakt (het enige wat nog in stock was). Ik vervang de originele chineese 12AX7 buis in V1 door de nieuwe JJ en wat blijkt: ik krijg bijna geen bas meer uit dat ding (met de bas-controls volledig open). De originele buizen gaven extreem veel bas(control moest bijna dicht en dan nog voelde je de wind wapperen!) en weinig hoog en gaven de amp een extreem donker karakter(waar ik ook niet zo gelukkig mee ben => moeilijk om door de mix te okmen), net het tegengestelde als de jj's...

Iemand een verklaring of suggesties om dit op te lossen? Zouden het allebei slechte buizen zijn?

Jerre
4 mei 2006, 03:53
Als een pre-amp buisje zo'n extreem verschil maakt kan het bijna niet anders dan dat er 1 vd 2 (of beide) stuk is.
Maar overigens wil het niet zeggen dat als er iets trilt dat je buizen gaar zijn.
Door het volume gaat bijna alles wel meetrillen.

Je kan testen of je buizen aan vervanging toe zijn door er met een potlood eens tegen te tikken als je versterker aan staat. Hoor je dan een geklingel door de speakers dan is die buis stuk of bijna stuk.

Mitch
4 mei 2006, 08:45
Dat meetrillen is vaak inderdaad een voorbuisje en als het rinkelen verholpen is: duidelijke zaak. Dat je met een nieuwe JJ in V1 een brak geluid hebt zou zo maar kunnen. Ik heb meerdere nieuwe JJ's gehad die in no time totaal niet meer klonken, weinig mids of verlies van tophoog. Koop goede buisjes (zie sig)