PDA

View Full Version : punkrock gitaar



outside
3 mei 2006, 21:11
hallo,
Deze vakantie mag ik eindelijk een vakantiejob doen dus dan komt er geld vrij voor een deftige gitaar :-). Ik heb nu een chinese squier strat uit '96...

Ik zoek een gitaar...
- Geschikt voor punkrock maar toch ook graag wat veelzijdig
- Pick-ups hoeven niet te goed te zijn, ik heb nog een Duncan JB in mijn squier (die ik er dan wel uithaal en in de nieuwe gitaar steek) en ik vind het niet erg later betere pickups te kopen.
- Liefst h-s-h (niet noodzakelijk, zolang er maar minstens plaats is voor 1 humbucker)
- Fender achtige neck (ik heb op een mexicaanse fender tele en op een gibson sg gespeeld en ik vond die neck van de fender véél gemakkelijker en leuker spelen)
- Prijsklasse 2e hands: +- €600, als ik met wat meer geld een veel betere kan kopen is dit ook goed.

Ik speel over:
Boss gt-8 (zowel effectenbak als modeling preamp)
Marshall valvestate 8008 power amp
Zelfbouw speakerkast met 2x Eminence Legend Modeling 12.

Eerst viel mijn oog op een sg, heb op een epi g-400 gespeeld en op een gibson sg (weet niet welke precies) en ik was toch niet echt overtuigd. Een mexicaanse fender tele speelde dus wel zeer goed. In klank valt moeilijk te vergelijken aangezien ik met elke gitaar op andere soorten versterkers heb gespeeld. Een Ibanez moet ik ook zeker eens uit proberen denk ik, iemand suggesties welke precies, een les paul zal wel ongeveer hetzelfde spelen als een sg veronderstel ik? En welke andere gitaren zouden ook nog goed zijn voor mijn eisen?

Ik kan mss ook verschillende onderdelen (neck, body, pickups,...) apart kopen?

Alvast bedankt,
Olivier

edit: vergeten te zeggen dat ik geen floyd rose of tremelo bar nodig heb

Neals
3 mei 2006, 22:22
+/- 600 euro, ik zeg een US strat!

Orpheo
3 mei 2006, 22:27
600 euro?

hm....

ff denken....

van ebay een leuke les paul plukken (tokai ofzo) en anders een PRS Santana SE

Ché
3 mei 2006, 22:43
punkrocken op een strat lijkt me net niet genoeg power te hebben...hangt er natuurlijk vanaf welke 'stijl' :-) punkrock je speelt...

ik heb JAREN punkrock gespeeld in een band met een ibanez RG470 (kuch...check mijn onderschrift) en die deed het perfect voor alles wat tussen ramones en pennywise ligt...

mn strat klonk daar niet strak genoeg voor...

Luke-wannabe
3 mei 2006, 23:00
Koop gewoon een strat en leg daar 1 of 2 hummies in.. Dan heb je echt een coole sound! Anders dan een LP of een SG, maar wel echt fukkin' cool!

Wizz
3 mei 2006, 23:39
Fender Telecaster uit Mexico, en dan het brugpickupje vervangen voor een Seymour Duncan Hot Rails (humbucker)
Ben je nieuw nog geen zeshonderd pleuro kwijt, en plak je ieder publiek tegen de muren.

Wizz

Trick
4 mei 2006, 00:44
Jackson dinky.. die kan je eventueel nieuw kopen voor dat geld.. en dan heb je keuze uit vaste brug of floyd rose, en standaard EMG HZ's erin.

G.G.
4 mei 2006, 00:58
Koop gewoon een strat en leg daar 1 of 2 hummies in.. Dan heb je echt een coole sound! Anders dan een LP of een SG, maar wel echt fukkin' cool!

Maar dan niet die SD Jeff Beck, want die is misschien iets te schel voor Punk (heb zelf ook de Jeff Beck op een strat zitten, is wel heel gaaf, heel helder)

Luke-wannabe
4 mei 2006, 00:59
Ja idd. Da's heel gaaf. Die punch van een humbucker met de helderheid van een fender. Da's toch sweet!

outside
4 mei 2006, 17:15
Bedankt voor de vele reacties


punkrocken op een strat lijkt me net niet genoeg power te hebben...hangt er natuurlijk vanaf welke 'stijl' :-) punkrock je speelt...

Ik speel punkrock ala Blink 182, Sum 41, Green Day, Bad religion, The offspring. Ik heb vooral sympathie voor de techniek en ook de klank van Dave Baksh van Sum 41 maar volgens mij speelt die op een PRS van 3000 euro ofzo, niet?


Maar dan niet die SD Jeff Beck, want die is misschien iets te schel voor Punk (heb zelf ook de Jeff Beck op een strat zitten, is wel heel gaaf, heel helder)

Ik heb idd serieus moeten tweaken om hem minder schel te maken maar dit is zeer goed te doen met een boss gt-8 :). Billie Joe Armstrong (Green Day) gebruikt de JB (vooral vroeger) in zijn strat en zijn klank is toch ook wel zeer goed. Misschien combineer ik hem dan wel met een bassige humbucker zoals de Invader.

Lord Abortion
4 mei 2006, 17:42
LTD 400 reeks!

Wimvdb
4 mei 2006, 17:43
Oli , dit wil je !

http://www.musikantti.fi/skitta/kuvat/prs_se_eg_wh_info.jpg

Kost ongeveer 600 € , klinkt fantastisch , speelt ook zo. Ze hebben hem ook in Hss

Aron Maiden
4 mei 2006, 18:46
Waarom begint hier niemand over een Gibson of Epiphone Les Paul Junior? Ik heb 'm ook en die gasten van Green Day spelen daar zelf ook op. Typ Green Day in bij Google afbeeldingen en ze vliegen je al om de oren.

Idd, hoewel er geen "fender" achtige neck op zit he!...,

Voor punk kun je alle gitaren eigelijk wel pakken, van fender tot gibson tot stagg, gewoon in pluggen en lekker beuken!;)

Joe strummer speelde vaak op tele's!

outside
4 mei 2006, 19:00
Idd, hoewel er geen "fender" achtige neck op zit he!...,

Voor punk kun je alle gitaren eigelijk wel pakken, van fender tot gibson tot stagg, gewoon in pluggen en lekker beuken!;)

Joe strummer speelde vaak op tele's!

Idd, heeft een gibson melody maker dit wel? (heb er nog niet op gespeeld maar die neck lijkt zo fender achtig en het is ook p90 klank zoals de lp special en krijgt zeer goede commentaren)

Sora
4 mei 2006, 19:27
Idd, hoewel er geen "fender" achtige neck op zit he!...,

Voor punk kun je alle gitaren eigelijk wel pakken, van fender tot gibson tot stagg, gewoon in pluggen en lekker beuken!;)

Joe strummer speelde vaak op tele's!

Er zijn veel punkbands die op tele's spelen hoor, denk maar aan east bay ray van dead kennedy's of die gast van refused

Mufftin
4 mei 2006, 19:33
ik zou zeggen een sg maarja, zelf rock ik ook al mijn punk shit op de sg en het klinkt lekker. Maar zoals Jorien al zei check ook de junior die rockt ook lekker ervoor, alleen vind het voor pennywise shit te weinig ballen hebben.

Code-X
4 mei 2006, 21:38
Ik zou zeggen dat je 2 keuzes hebt:

- Een Les Paul (Tom DeLonge van Blink speelde rond 1997-1998 op een Gibson Les Paul Standard en Sum 41 speelde vroeger op Les Pauls.)
- Een simpel stratje met een goede humbucker in de bridge

AART
4 mei 2006, 22:59
Probeer een Ibanez RG (1)5xx of RG 7xx te vinden.
Die mogen ongeveer 400 kosten.

Van de overige 200 koop je een EMG 85(ja, geen 81) vor de brug en een 60 voor de hals.
EMG 85 is wat steviger qua sound dan de 81.


Ik speel zelf punk zoals Pennywise en The Offspring en dingen als Metallica en heb 2 RG's beiden met een EMG 85 in de brug.

Orpheo
5 mei 2006, 00:01
ik zou zeggen een sg maarja, zelf rock ik ook al mijn punk shit op de sg en het klinkt lekker. Maar zoals Jorien al zei check ook de junior die rockt ook lekker ervoor, alleen vind het voor pennywise shit te weinig ballen hebben.

voor pennywise moet je gewoon een RGT met een EMG85 en een MK4 hebben. anders krijg je er echt, no way, een pennywise sound.

outside
6 mei 2006, 19:21
Probeer een Ibanez RG (1)5xx of RG 7xx te vinden.
Die mogen ongeveer 400 kosten.

Van de overige 200 koop je een EMG 85(ja, geen 81) vor de brug en een 60 voor de hals.
EMG 85 is wat steviger qua sound dan de 81.


Ik speel zelf punk zoals Pennywise en The Offspring en dingen als Metallica en heb 2 RG's beiden met een EMG 85 in de brug.

Die RG's maken een zeer grote kans, als ik de specificaties bekijk lijken die perfect voor mij, behalve dan de jumbo frets, ik ben medium gewoon, maar ik denk dat dit gewoon een kwestie van gewoonte is? Over de EMG's... toen ik de JB in mijn squier had gestoken had ik ook getwijfeld om er een EMG 89 in te zetten (EMG 85 en EMG SA in 1, kost maar ietsje meer als een EMG 85)) maar ik ben toen van gedachte verranderd omdat ik vreesde dat die iets te metal gericht was en daardoor nogal weinig middentonen had, en ik hou wel van middentonen. Of ben ik mis?