PDA

View Full Version : Hoe de rechtheid van je gitaarhals controleren?



Wimvdb
3 mei 2006, 18:23
Soms heb ik de indruk als ik aan het spelen ben , dat de neck van een gitaar (Les paul , verschillende bassen) geen 100% recht is
Hoe controleer ik of de neck al dan niet een beetje krom is ?

Gearjunkie
3 mei 2006, 18:37
Er langs kijken of met een lange liniaal controleren.

MichaelSS
3 mei 2006, 18:38
Leg hem gewoon op een recht vlak ( tafel ofzo ) , en ga checken of hij overal de bodem raakt.

Of pak ff waterpas.

bert k
3 mei 2006, 21:23
Druk een snaar in op de eerste positie en op de allerlaatste. Als je nu aan de zijkant kijkt naar de 12de positie kan je zien of de snaar daar de fret raakt of niet. Als de snaar de fret raakt is hij recht, maar in feite moet de snaar daar net los zijn.

Wimvdb
4 mei 2006, 07:39
Zit er dan juist tegen ja, op de lagere frets hangen de snaren er dan net boven...

Mischien moet ik eens voor een afstelbeurt gaan :hippie:

bert k
4 mei 2006, 10:18
Ach, hoeft niet echt. Of heb je klachten? (Zwaar spelen, rammelen)

taylor
4 mei 2006, 10:56
je moet kijken bij de 8e positie dat is ong het midden van de hals en daar moet je dus spelling hebben van een aantal mm(afhankelijk van je actie) omdat geen enkele hals kaarsrecht is natuurlijk.

dus niet de 12e positie.

Gearjunkie
4 mei 2006, 11:25
je moet kijken bij de 8e positie dat is ong het midden van de hals en daar moet je dus spelling hebben van een aantal mm(afhankelijk van je actie) omdat geen enkele hals kaarsrecht is natuurlijk.

dus niet de 12e positie.



Aantal tienden van mm... (als je de eerste en 16e positie ingedrukt hebt)

Wimvdb
4 mei 2006, 12:31
:) Neen hij speelt niet slecht , kan gewoon niet met het gedacht leven

holleman.t
6 mei 2006, 13:39
Kijk hier http://home.wanadoo.nl/gitaar-in-tune/index_files/Zelf_een_gitaar_afstellen.htm even , hier staat duidelijk beschreven hoe en wat over het afstellen van je hals

Veel speel plezier, Teun

outside
6 mei 2006, 16:39
je kan ook je stemmachientje pakken, low e bv. stemmen, en dan de 12e fret van low e spelen, en die moet dan normaal gezien ook bijna perfect gestemd zijn.

turboblues
7 mei 2006, 21:45
je kan ook je stemmachientje pakken, low e bv. stemmen, en dan de 12e fret van low e spelen, en die moet dan normaal gezien ook bijna perfect gestemd zijn.Hij vraagt toch niet om de intonatie te controleren/regelen? Enkel de neckrelief of bow!