PDA

View Full Version : fender bassman blackface



aart steekelenburg
3 mei 2006, 17:28
Even een vraagje om het te checken,
Een vriend van mij kan een blackface bassman uit 1964 aanschaffen (de top) voor ongeveer 700 euro, das toch op zich helemaal geen verkeerde prijs?

Johnny V
3 mei 2006, 17:33
Hangt natuurlijk ook wel erg af van de staat waarin deze is. Indien deze in een goede staat is, is het idd een vrij goede prijs denkek.

aart steekelenburg
3 mei 2006, 17:36
de staat is niets mis mee... ziet er verzorgd uit.. en zitten net nieuwe buizen in.. hij moet alleen uit engeland komen en het is een 110 volt versie maar er zit een converter bij.. echter wel een engelse maar dat kan toch niet echt heel veel kwaad?

DaveItUp
4 mei 2006, 09:15
Je moet dan een "step up" converter hebben. Kun je bij legerdump/electro zaken nog weleens krijgen. Kun je wel altijd dat kastje meeslepen naar gigs...

Wilco
4 mei 2006, 15:16
Welk circuit heeft 'ie? Nog een 6G6, of juist al een AA***?

aart steekelenburg
4 mei 2006, 18:20
een AA****

Denis Frietman
22 mei 2006, 16:25
Even een vraagje om het te checken,
Een vriend van mij kan een blackface bassman uit 1964 aanschaffen (de top) voor ongeveer 700 euro, das toch op zich helemaal geen verkeerde prijs?

Hoi, ik ben die vriend, en ik heb inmiddels de Bassman. Het is een '64 blackface en het is een AA864, zover ik kan zien is ie in perfecte staat (voor zijn leeftijd) en niet gemod. wel zijn onlangs de (eind?)buizen vervangen door Groove Tubes GT6L6 GE buizen.

Nu heb ik alleen een vraagje, ik heb op verschillende plekken tegenstrijdige berichten gelezen over de 2 kanalen die erin zitten (het "bass instrument"- en het "normal"- kanaal). De een vertelt dat een van de beste features is dat je ze tegelijk kan gebruiken, terwijl anderen zeggen dat je dat nooit tegelijk mag doen. Wie weet hoe het echt zit?

Al
22 mei 2006, 19:43
Het is een '64 blackface en het is een AA864, zover ik kan zien is ie in perfecte staat (voor zijn leeftijd) en niet gemod. (...)

De een vertelt dat een van de beste features is dat je ze tegelijk kan gebruiken, terwijl anderen zeggen dat je dat nooit tegelijk mag doen. Wie weet hoe het echt zit?

Je kan die kanalen rustig tegelijkertijd gebruiken, no problemos. Bij jouw amp (je hebt een goede vrij zeldzame bassmantop, nog een met het klassieke bfFendercircuit) staan de kanalen uit fase. Qua sound is dat een nadeel. Dat wil niet zeggen dat je het niet een kans moet geven, wellicht vind je een sound die voor je werkt. '

Al

Denis Frietman
24 mei 2006, 10:56
Dank je Al, maar wat voor effect heeft dat uit fase staan van 2 kanalen op het geluid?

Heb ik verder nog een vraagje. De Bassman is een amerikaan (110v plus amerikaanse stekker) en daar zit een Britse stepdown transformer bij van 240v naar 120v. Ik heb de britse stekker vervangen door een eurostekker. Ik heb het een minuut of 5 getest en dat werkte, maar ik weet niet of het ook bij langere gebruiksduur wel (goed) blijft werken. Ik wil mijn bassman graag heel houden natuurlijk ;)

Mijn vraag dus, is het slim om deze stepdown transformer te blijven gebruiken, of om toch maar een nederlands fabrikaatje te kopen?

keef
24 mei 2006, 11:17
Tja, die Bassmans...welke uitvoering is het beste voor classic rock en blues?

Kenners, graag uw voorkeuren van goed naar slecht aangeven...

Blonde Bassman (2 versies geloof ik, een met tube rectifier - Setzer gebruikt de amps met de ss rectifier) - kost neem ik aan een hoop.
AA864
AA165
AB165
Daarna wordt het kennelijk minder interessant.

Mr.Jay
24 mei 2006, 13:11
Tja, die Bassmans...welke uitvoering is het beste voor classic rock en blues?
Kenners, graag uw voorkeuren van goed naar slecht aangeven...
Blonde Bassman (2 versies geloof ik, een met tube rectifier - Setzer gebruikt de amps met de ss rectifier) - kost neem ik aan een hoop.
AA864
AA165
AB165
Daarna wordt het kennelijk minder interessant.

Je vergeet wellicht de beste :
Geef mij maar de 5F6a en dan liefst met 2x12" combo, dus géén gesloten kast.
Heb ze nou allemaal wel paar keer gehad, maarmijn voorkeur gaat steeds weer uit naar de Tweedversie en dan laatste tijd i.p.v. 4x10 liever 2x10 of nog liever 2x12. Heb er een in een TweedTWINcab hangen.
Als 2x12 is ie geschikter voor rocky soundje ( denk Keith Richards ) en met 4x10 of 2x1 is ie bluesier.

JaY

Al
25 mei 2006, 00:32
Dank je Al, maar wat voor effect heeft dat uit fase staan van 2 kanalen op het geluid?

Frequenties worden uitgedoofd, meestal resulterend in een middy geluid. Je kam nog wel wat met de toonregeling spelen maar meestal geeft dit ook geen bevredigend resultaat.


Mijn vraag dus, is het slim om deze stepdown transformer te blijven gebruiken, of om toch maar een nederlands fabrikaatje te kopen?

Als de specs kloppen van die trafo is er niks aan de hand. Als je 100% zekerheid wilt hebben dan moet je even meten hoeveel V hij geeft. Soms willen die dingen nog wel eens een nare tolerantie maar boven hebben. Ik weet er nog een die 130V sec gaf. Dat is teveel

Al

Al
25 mei 2006, 00:53
Tja, die Bassmans...welke uitvoering is het beste voor classic rock en blues?

Kenners, graag uw voorkeuren van goed naar slecht aangeven...

Blonde Bassman (2 versies geloof ik, een met tube rectifier - Setzer gebruikt de amps met de ss rectifier) - kost neem ik aan een hoop.
AA864
AA165
AB165
Daarna wordt het kennelijk minder interessant.

AA864 bluesy, meest klassiek Fender. AA165 daar vlak in de buurt maar zeldzaam. De meeste topjes met tube chart AA165 zijn in werkelijkheid AB165. AB165 de mindere. Wel goede parts maar qua circuit door veel terugkoppelingen wat doodgedrukt. Door het extra gaintrapje in de normal vrij eenvoudig om er wat rock uit te halen maar dan moet je dus al enigszins modificeren. Stock is het is de prelude op silverfaces, beetje doodgedrukte toon door veel terugkoppelingen. .

Hier kan wat je er nog wat over lezen (niet alles op die site is genuanceerd/objectief) :

http://www.tone-lizard.com/Bassman_Modifications.htm

Schema's kan je hier vergelijken

http://www.schematicheaven.com/fender.htm

Tweed bassman is een heel ander verhaal zoals Jay aangaf.

Al.

fullorder
25 mei 2006, 00:58
Tja, die Bassmans...welke uitvoering is het beste voor classic rock en blues?

Kenners, graag uw voorkeuren van goed naar slecht aangeven...

Blonde Bassman (2 versies geloof ik, een met tube rectifier - Setzer gebruikt de amps met de ss rectifier) - kost neem ik aan een hoop.
AA864
AA165
AB165
Daarna wordt het kennelijk minder interessant.

5F6A en 6G6-A of 6G6-B zijn zeer smakelijk (heb zelf een 6G6-B, blond). Daarna wordt het minder zeggen ze...

Al
25 mei 2006, 01:14
5F6A en 6G6-A of 6G6-B zijn zeer smakelijk (heb zelf een 6G6-B, blond). Daarna wordt het minder zeggen ze...

yess, 5F6A valt er qua stijl een beetje buiten. geweldige amp. Wat de blondies betreft vind ik het een kwestie van smaak. bf is verfijnder, de blondies ruiger. Zelf neig ik naar bf, moet gewoon bij je stijl passen zoiets.

Al

Mr.Jay
25 mei 2006, 10:47
5F6A en 6G6-A of 6G6-B zijn zeer smakelijk (heb zelf een 6G6-B, blond). Daarna wordt het minder zeggen ze...

Zoals Al reeds zegt , de 6 is wat ruiger en 5 aparter. Nou ligt dit helemaal aan de speakers die je eraan hebt is mijn ervaring. Ik heb heel lang de 5 gewoon stock gelaten , dus 4x10combo. Heb een tijd de 6 gehad ook, dus met gesloten 2x12 box. Ik blijf het meer een rockamp vinden dan blues, maar "blues" is dan ook breed begrip natuurlijk. De 6 kun je zien als tussenstapje tussen 5-tweed en AB-blackface. De 6 heeft de preamp al van de blackface min of meer, maar de eindtrap is nog tweed.
Nu speel ik al een jaartje met een omgebouwde 5 > die hangt in een TWEEDTWINcab met 2x12 G12H30's eraan. Circuit van de amp is dus nog steeds 5F6A --> echter nú klinkt ie rockier. Hang ik em aan eenzelfde cab waar ik 2x10 in heb gemonteerd ( ouwe Oxfords ) dan klinkt ie weer meer bluesy. Aan de 4x10kast sowieso ook bluesy dus.
Het verschil in karakter zit dus echt voor 'n groot deel in de 2x12 config, die de amp wat rockier maken.
De 5 als zowel de 6 hebben dat midden-benadrukte karakter, zékers met 10" speakers eraan.
Vanaf AB-blackface worden ze wat verfijnder wat het typische karakter weerspiegelt van al die Bf-amps. Kwestie van smaak. Ik hou van beide circuits, maar mijn nr.1 blijft 5-Bassman > mits van goeie kwaliteit, dus even de R.I.Fender erbuiten gehouden.

JaY

keef
25 mei 2006, 14:35
Bedankt voor de uiterst bruikbare reacties.

Ja, de tweeds had ik eruit gelaten, want ze zijn onbetaalbaar - en vind er maar eens een. De blackface tops zijn nog steeds voor niet al te veel te koop, en ook in 'export' versies.

Dat met die tube charts is nogal vervelend. Die AA864 komt wel eens voorbij op Ebay maar dan moet je hopen dat het ook die versie is.

Mr.Jay
25 mei 2006, 15:02
Bedankt voor de uiterst bruikbare reacties.
Ja, de tweeds had ik eruit gelaten, want ze zijn onbetaalbaar - en vind er maar eens een.

Ik bouw ze zelf, originele in goeie staat veel te duur. Met goeie(!) parts kun je een prima clone bouwen.

JaY

fullorder
25 mei 2006, 19:43
Oh ja, speakers ook natuurlijk erg belangrijk.

Ik heb ook een oversized 2x12" fender cab met daarin oude G12H's. De speakers zijn diagonaal geplaatst en de cab is closed-back. Prima combinatie! Wel echt rock dus.

JoostBaksteen
25 mei 2006, 20:21
Ik bouw ze zelf, originele in goeie staat veel te duur. Met goeie(!) parts kun je een prima clone bouwen.

JaY

Wat vind jij goeie parts? Dus wat voor caps / OT zet jij er in?

Mr.Jay
25 mei 2006, 22:47
Wat vind jij goeie parts? Dus wat voor caps / OT zet jij er in?

Ik heb één 5F6A waarbij ik geprobeerd heb zo dicht mogelijk in de buurt te komen van een ouwe:
blue molded mallory 60's fendercaps (yellow Astrons klinken net wat anders maar moeilijk aan te komen lekvrij), 50's molded mica (domino-)caps voor treble/bright, CCweerstanden, '64-'65 Stackpole potmeters, 60's Mallory filtercaps, '61 Astron 8 uf filtercap 1e stage, Sprague N.O.S. 220uf, ouwe SuperReverb OT, ouwe CTs alnico 10"speakers, solid pine (TAD) fingerjointcabinet, N.O.S. TS5881 en Philips/Telefunken/RCA 12AX7's en RCA5U4GB (voor iets lagere spanningen).
Ik neem het risico van ouwe filters want ze klinken gewoon goed en voelen soepeler aan.
En met véééel liefde bouwen :-)

JaY

RF
26 mei 2006, 11:17
hi, heb een 6G6-B (aug 64) en een AA864 (nov 64) voor de gelegenheid even met zelfde buizenconf. op zelfde cabinet getest. Heb bij beide een mid-pot bijgezet, geserviced, verder zijn ze stock.
Volgens mijn oren: De 6G6 heeft wat meer mid-punch en komt wat directer binnen. Lijkt wat meer sprankel te hebben over het hoog heen.. (prachtig geluid..) Is makkelijker in balans te krijgen en gromt wat meer.
De AA864 (bright switch off) heeft een iets groter bereik lijkt wel, de bass is groooot, moeilijker in balans te houden met de rest (kan wat sneller overheersen). Heeft meer transparantie en lucht, ook met midpot helemaal open. Iets losser dan de 6G6-B. (meestal heb ik een 5751 NOS in de AA864, is voor mijn setup beter in balans te houden, wel wat minder gain..)

Kan niet zeggen dat ik de een beter vind dan de ander, ze zijn gewoon wat anders.., allebei top

Ik heb nog geen 5F6A of AB165 kunnen horen.. maar ik ben zeer tevreden met de twee die ik heb. Ze snijden heel goed door de bandmix en je sound staat als een huis. De AB165 ben ik niet zo in geinteresseerd (kan me niet voorstellen dat ie beter is dan de AA864) , de 5F6A wordt nog wel een projectje voor de nabije toekomst.. en als ik hem dan toch ga bouwen zal ik de tips voor de parts van Jay zeker meenemen.. :)

mooi speelgoed.

grrobert

JoostBaksteen
26 mei 2006, 11:23
Thx Jay! Goede uitleg daar kunnen we wat mee. Als ik dat zo lees ben je de meeste tijd nog bezig met parts verzamelen dan het werkelijke bouwen zelf :D.

Ik wil ook nog een keertje een mooie bassman bouwen, nu weet ik welke richting ik op moet denken :) Thx.

Mr.Jay
26 mei 2006, 12:26
Thx Jay! Goede uitleg daar kunnen we wat mee. Als ik dat zo lees ben je de meeste tijd nog bezig met parts verzamelen dan het werkelijke bouwen zelf :D.
Ik wil ook nog een keertje een mooie bassman bouwen, nu weet ik welke richting ik op moet denken :) Thx.

Dat klopt wel. Kost tijd om parts bijeen te sprokkelen, kost ook wel een flinke duit.
Dan vaak nog e.o.a. blackface erbij kopen om te "strippen" ( erg hè.....) en als donor te gebruiken. Maar goed, dan bouw ik dáár weer iets anders van en maak er weer iemand blij mee.
Heb er ook wel es ene MM-OT en choke ingehad, ook prima hoor, topspul, maar het moet wél passen bij de sound die je zoekt. ik vond em later weer met ouwe Fender-OT mooier klinken, maar dat is smaakkwestie. Ligt altijd ook aan de speakers die je gebruikt. Ik heb het 5F6A circuit ook moeten aanpassen op mijn speakers.
En goeie, ouwe speakers vinden is nog het moeilijkst, maar wél de moeite waard vind ik. Het nieuwe spul is allemaal crap.

JaY

Mr.Jay
26 mei 2006, 12:30
hi, heb een 6G6-B (aug 64) en een AA864 (nov 64)

Je hebt dus écht de allerlaatste 6G6....Moet toch wel black tolex zijn (geweest), met blonde knoppies nog. Ik heb er 4 gehad, nooit later dan maart '64, 1 origineel blonde (jan.'64), rest zwarten.
Ik denk dat je beide sounds goed geconstateerd en omschreven hebt.
Ik vond de 6G6/Box zéker wat karaktervols hebben, maar kan er zelf niks mee in mijn stijl, daar vind ik de 5F6 geschikter voor, of een SR.

JaY

RF
26 mei 2006, 18:22
Je hebt dus écht de allerlaatste 6G6....Moet toch wel black tolex zijn (geweest), met blonde knoppies nog. Ik heb er 4 gehad, nooit later dan maart '64, 1 origineel blonde (jan.'64), rest zwarten.
Ik denk dat je beide sounds goed geconstateerd en omschreven hebt.
Ik vond de 6G6/Box zéker wat karaktervols hebben, maar kan er zelf niks mee in mijn stijl, daar vind ik de 5F6 geschikter voor, of een SR.

JaY

Yep, zwarte tolex en de witte knoppen.. zag er niet uit toen ik hem kocht, bagger, roest en vuil.. is na veel liefde en aandacht een van mijn best uitziende exemplaren.. en het is gelukt om alles schoon te maken en origineel te houden. Ik heb hem nog nooit in de band kunnen proberen, weet niet of het uiteindelijk klopt met mijn stijl.. thuis kick ik er wel op :rockon:

grrobert

Mr.Jay
26 mei 2006, 19:25
Yep, zwarte tolex en de witte knoppen.. zag er niet uit toen ik hem kocht, bagger, roest en vuil.. is na veel liefde en aandacht een van mijn best uitziende exemplaren.. en het is gelukt om alles schoon te maken en origineel te houden. Ik heb hem nog nooit in de band kunnen proberen, weet niet of het uiteindelijk klopt met mijn stijl.. thuis kick ik er wel op :rockon:
grrobert

Te gek ! ....Bassman it is !

JaY

Mitch
26 mei 2006, 21:38
Nog even een kleine tip voor de fanatieke doorlussers die tegen fase-problemen aanlopen: Barber's Launch Pad (http://www.barberelectronics.com/LaunchPad.htm) of Catalinbread's SCP (http://www.catalinbread.com/picoso.html)

De eerste is bij v/d Haar verkrijgbaar, de tweede bij De Gier.

Tristan
26 mei 2006, 23:33
Hee Mitch, goede tip man!
Die Launch Pad is zowiezo wel een sick pedaal zo te zien, met heel veel toepassingsmogelijkheden, wel goed bedacht die features, die feature dat je kanalen kan bruggen is natuurlijk helemaal geniaal...
Ik dacht dat die Picoso niet iedereen zijn ding was, die klinkt erg dik toch?
Denk je dat je met zo'n Picoso of Launch Pad ook de kanalen kan bruggen van een Marshall 18 watter? (Ceriatone 18 watt, 18 watt TMB, Marshall 1974x combo)

Mitch
26 mei 2006, 23:46
De Picoso is absoluut niet dik, is juist glaszuiver. Ik heb zelf zijn broertje, de Sagrado Poblano, die heeft niet die dubbele uitgang, maar wel een beetje steviger laag. Maar absoluut niet zompig.
Over de Marshalls die je noemt, ik dacht dat die niet uit fase stonden zoals de eerder genoemde amps, maar daar weten anderen vast meer van ! Simpel patchkabeltje volstaat dan natuurlijk....

Tristan
27 mei 2006, 00:18
Oh, ik dacht in ieder geval dat er iets mee was, met die Picoso, zo van of je vindt het mooi, of verschrikkelijk...
Die kanalen van de Marshalls staan zeker weten uit fase, tenminste die met tremolo zowiezo (Marshall 1974x en Ceriatone 18 watt), wat betreft de Ceriatone 18 watt TMB weet ik het niet zeker, maar volgens mij staan die kanalen ook uit fase...
Dus dan zou zo'n Launch Pad of Picoso wel handig zijn...