PDA

View Full Version : Ik wil upgraden :-)



bongoboy
3 mei 2006, 13:09
Hallo beste medebassisten

Ik heb een vraag voor jullie. Mijn huidig materiaal is een stagg bassgitaar en een staggversterker van 80watt! (ps: Ik heb er helemaal niet veel voor betaald, het was een starterskit en de sound van de stagg verbaast me nu soms nog altijd wel)

Maar ik voel dat het zo een beetje tijd is om wat beter materiaal te kopen!
Ik heb voor de moment zo een 800 euro en ik zou graag 2de hands, een bassgitaar kopen en een 2de hands basscombo (versterker + head, of alles in 1)

Hebben jullie voor mij wat tips i.v.m hoe ik dit moet aanpakken (ik heb nog nooit 2de hands gekocht!)
En zijn er misschien mensen die mij enkele bassgitaren kunnen aanraden en versterkers?
Ik moet wel zeggen dat ik 1 van de volgende weken ga beginnen met optreden. En ons volgende optreden is zonder pa, (dus geen versterking, behalve op zang)
Nu ik moet wel boven, 2 gitaarversterkers uitkomen die een goede 150 a 200 watt beloven. Dus is mijn vraag, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

sickpunk
3 mei 2006, 13:15
meldt eerst ff je muziek stijl erbij en bij dat soort wattages van gitaar versterker moet je toch wel gaan kijken naar 250-300 watt denk ik, helemaal als je onversterkt speelt. qua bass, sja vermeldt ff je stijl maakt het wat makkelijker...

ik speel emo/emocore/punk op een fender jazz, lekker veelzijdig ding(thuis speel ik ska, reggea funk achtige dingen)

bongoboy
3 mei 2006, 13:21
Ik speel eigenlijk vooral verschillende stijlen!
Zoals stevige rock in de band, vooral rockcovers!
Maar ik speel ook wel graag emo/hardcore/ska/punk/reaggae

Ik ben ook wel op zoek naar een lekkere diepe groovy funky bassklank!
(ahja ik speel vooral met vingers, ik ben niet zo een plectrum speler!)
:satisfie:

hendrix_appendix
3 mei 2006, 13:27
Als ik jou was zou ik eerst eens even rustig rond gaan kijken en jezelf laten adviseren over goede stuff. Voor dat optreden kun je wel een rig huren/lenen.

MichaelSS
3 mei 2006, 13:29
Hallo beste medebassisten

Ik heb een vraag voor jullie. Mijn huidig materiaal is een stagg bassgitaar en een staggversterker van 80watt! (ps: Ik heb er helemaal niet veel voor betaald, het was een starterskit en de sound van de stagg verbaast me nu soms nog altijd wel)

Maar ik voel dat het zo een beetje tijd is om wat beter materiaal te kopen!
Ik heb voor de moment zo een 800 euro en ik zou graag 2de hands, een bassgitaar kopen en een 2de hands basscombo (versterker + head, of alles in 1)

Hebben jullie voor mij wat tips i.v.m hoe ik dit moet aanpakken (ik heb nog nooit 2de hands gekocht!)
En zijn er misschien mensen die mij enkele bassgitaren kunnen aanraden en versterkers?
Ik moet wel zeggen dat ik 1 van de volgende weken ga beginnen met optreden. En ons volgende optreden is zonder pa, (dus geen versterking, behalve op zang)
Nu ik moet wel boven, 2 gitaarversterkers uitkomen die een goede 150 a 200 watt beloven. Dus is mijn vraag, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik zou mijn oude spullen eerst een verkopen. Heb je 200 euro extra. Voor 1k kan je al aardig wat leuke spullen halen.

Zelf ben ik een echte "Fender freak" maar dat betekent niet dat dat ook het beste is.

Voor de rest met 2dehands kopen.. Zorg dat je erop kan spelen, en laat niks versturen. Dat kan nog weleens mis gaan.

Zet je gitaar en versterker beiden apart te koop en niet in 1 koop. Krijg je vaak minder dat dat je het beide apart verkoopt.

Succes.

sickpunk
3 mei 2006, 13:38
ik ben het eens met micheal... verkoop je oude spullen, nadeel is... je moet eigenlijk diezelfde dag het liefst nieuwe spullen halen... ik bedoel je hebt niets meer als je het kwijt bent... maar probeer gewoon van alles uit, neem een bevriende bassist mee of de gitarist uit je band..(dat had ik)... ga een middagje in een muziek zitten...

"jongens ik heb die bedrag... wat is leuk?"
zo heb ik het gedaan, had 6-8 prachtige bassjes voor me staan, en ben gewoon op allemaal gaan spelen, op sommige maar 1 minuut en op sommige 15 minuten... op laten spelen door een bevriende bassist, nog ff naar laten kijken door de gitarist(speelde zelf al ruim 2.5 jaar maar goed) en tot de conclusie gekomen dat de fender jazz et lekkerste was voor mij... heb em nu bijna een jaar(in juni) en speel er nog elke dag op... en elke dag bevalt ie me echt geweldig.. beter nog van de zomer komt er nog 1tje bij!

bongoboy
3 mei 2006, 13:40
ahja

Ik heb ook nog een EBS unichorus effect, dat ik echt wel niet zo tof vind om mee te spelen, dat kan ik ook nog verkopen. (Het heeft mij 15 euro gekost, omdat ik het van een zatte kerel gekocht heb die geld nodig had om te drinken, achterna bleek dat hij het gestolen had, maar de winkeleigenaar wou zijn effect niet terug, hij wou alleen de dader weten)

En ik weet ook niet juist hoeveel dit waard is, maar ik denk dat een EBS effect, toch wel meer kost als 15 euro hé!

sickpunk
3 mei 2006, 13:44
jup, op maktplaats staat nu een unichorus waar 125 op geboden is;)
dus aardig wat meer, goede koop lijkt mij, nog betere verkoop!

bongoboy
3 mei 2006, 13:44
Na wat rondgekeken te hebben? Een fender jazz, die koop je volgens mij toch niet aan 1000 euro hé(dan heb ik het wel over de US fender jazz)? En ik zou er nog een versterker bij moeten hebben-

(ik kreeg een aanbieding van een fender squier jazz voor 200 euro)

sickpunk
3 mei 2006, 13:48
nee ik heb een mexicaan, nieuw prijs +-600 euro... alhoewel op mijne zit nu wel een badass brug(nog is 100€) en bij squier sja ik weet niet... heb ik verder niet uitgeprobeert dus zou niet weten hoe die zijn in vergelijking met een fender, maar goed het is een namaak van een fender dus tjah, maar dat is mijn mexicaan ook... maar ik persoonlijk weet niet of een USA echt het geld waard is, koop een mexicaan en pas die aan, volgens mij een betere optie... maar dat is mijn persoonlijke mening.
een USA vind je maybe voor 800 2ehands ;)

maar als je voor een fender gaat zal je uitkomen op een mex, zeker als er ook een versterker bij moet

sickpunk
3 mei 2006, 13:48
Na wat rondgekeken te hebben? Een fender jazz, die koop je volgens mij toch niet aan 1000 euro hé(dan heb ik het wel over de US fender jazz)? En ik zou er nog een versterker bij moeten hebben-

(ik kreeg een aanbieding van een fender squier jazz voor 200 euro)

ow en die squier, nieuw(ligt eraan welke versie et is) zijn ze 219 of 255...(ongeveer dan he)

Anavrin
3 mei 2006, 13:55
Fender/ Squier Jazz is altijd goed, en lekker veelzijdig, dus daar ga ik wel in mee. Wellicht is het de moeite waard om ook eens te kijken naar een Ibanez ATK:

http://members.home.nl/100procentmafkees/images/IMAG0477.JPG

Plaatje is van mijn ATK100 (passief, bijna niet aan te komen)

De Atk300's staan regelmatig op internet, en dan heb je dus een actieve bas, met een uitgebreide equalizer.

Qua versterker ben ik het wel eens met sickpunk... 250 a 300 watt is wel een minimum om boven 100 watt gitaaramps uit te komen. Als je veel op gaat treden, dan is het misschien het handigst om een speakerkast en een losse top te kopen, aangezien er bij veel zaaltjes en cafés al een speakerkast staat, en je dan alleen je top hoeft mee te nemen. Qua vervoer zou je voor de speakerkast bijvoorbeeld kunnen denken aan een 2x10" of een 2x12"

je hebt een pm

bongoboy
3 mei 2006, 14:18
Wat denken jullie van de combinatie van een Fender mex jazz bass en als versterker hier een Hughes & Kettner Bassforce XL 200 Watt - 15" bassamp bij?

bongoboy
3 mei 2006, 14:37
mmm sickpunk, die prijzen nieuw voor de squier jazz bass, zijn volgens mij 328 dollar ongeveer, dit staat op de officiele site van squier? Dan zou 200 euro nog niet zo een slechte deal zijn voor een 8 maand oude bass.

Maar krijg je daar wel in de toekomst nog geld terug voor, tegenover een fender mex jazz?

Ohja ik heb ook nog de aanbieding gekregen voor een LAB L4 200W bastop + 2x15" en dit voor een 400 euro's! Is dit nu een riskante koop want het is toch al en vrij oude versterker met top! (eind jaren 80 denk ik)

(ahja als ik hier domme dingen zeg moet je er mij maar op wijzen hé, ik ben nog niet zo thuis in het bassmilieu :satisfie: )

MichaelSS
3 mei 2006, 14:48
Wat denken jullie van de combinatie van een Fender mex jazz bass en als versterker hier een Hughes & Kettner Bassforce XL 200 Watt - 15" bassamp bij?

nogmaals.

Proberen, Proberen en Proberen.

Je kan wel aan ons vragen wat wij er van vinde ? maar als je het zelf niet mooi of lekker vind spelen/klinken, moet je niet onze mening aanhouden, als wij het wel mooi vinden/spelen.

Naja advies vragen kan natuurlijk altijd.

Lijkt me een erg goede combinatie dit. Waar je lang mee voorruit kan.

Probeer er ook een multieffect bij te krijgen. Altijd leuk. Maja dat is aan jou.

sickpunk
3 mei 2006, 15:41
schrijf het aanbod van anarvin ook niet meteen af(geen idee wat ie ervoor vraagt natuurlijk, ga ervanuit dat ie je die top heeft aangeboden)
ik zelf speel ook met hartke... ik vind et heerlijk.
sja en zo'n oude versterker KAN riskant zijn...
sja en als je de keuze fender of squier hebt... ik zou gaan voor de fender.
en sja het bis gewoon een kwestie van proberen

buuck
3 mei 2006, 17:10
Ik speel eigenlijk vooral verschillende stijlen!
Zoals stevige rock in de band, vooral rockcovers!
Maar ik speel ook wel graag emo/hardcore/ska/punk/reaggae

Ik ben ook wel op zoek naar een lekkere diepe groovy funky bassklank!
(ahja ik speel vooral met vingers, ik ben niet zo een plectrum speler!)
:satisfie:

die groovy funky basklank zit in je vingers. Sommige bassisten laten een squier nog zalig klinken.

olaf reijnders
3 mei 2006, 17:13
Ik zou Cort eens checken en dan vooral de Artisan B4. Die zie je 2e hands voor relatief weinig Euro te koop staan. Laatst heb ik een vijfsnarige versie gekocht en bevalt mij goed, vooral door de Bartolini Mk1 electronica en pups..

Anavrin
4 mei 2006, 00:17
Die LAB ken ik niet, dus daar kan ik niks over zeggen, maar die Hughes en Kettner is zwaar bagger...

In onze oefenruimte staat ook zo'n ding, en op hogere volumes moet je er verder vanaf staan om je echte sound te horen (komt door de 15"), en qua equalizer stelt het niks voor (veelzijdigheid is ver te zoeken). Het enige fatsoenlijke aan heel het ding is de DI, maar ja, dat zit op elke versterker (en anders haal je zo'n losse DI-box voor 2 of 3 tientjes, en dan is het ook goed). Het apparaat is ook behoorlijk zwaar...

Dan kun je voor een combo beter proberen aan een 2ehands Trace Elliot 715 te komen, of iets van Ashdown of Ampeg wat er op lijkt.

Misschien is dit dan wat voor je:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/26974042.html

Anavrin
4 mei 2006, 00:21
oh ja, dit is mijn eigen Trace Elliot 715 (niet te koop, maar dan weet je waar je aan moet denken):

http://members.home.nl/100procentmafkees/images/te715web.jpg


Is lekker compact, 150 watt (ook al staat er 100w op het typeplaatje), een uitgebreide equalizer, en blaast die 200 watt Hughes en Kettner er dubbel en dwars uit. Deze weegt ongeveer 35 kilo, dus da's ook nog goed te tillen :)

Unicron
4 mei 2006, 11:46
Ohja ik heb ook nog de aanbieding gekregen voor een LAB L4 200W bastop + 2x15" en dit voor een 400 euro's! Is dit nu een riskante koop want het is toch al en vrij oude versterker met top! (eind jaren 80 denk ik)

Die Lab series gaan knetterhard en hebben veel bas en druk! Dit is niet de blikkerige Hartke transistor sound. Zelfs als je 100 euro zou betalen om die top eens goed na te laten kijken voor je er veel mee gaat spelen is dat geen gekke prijs denk ik. (misschien kan die set zelfs voor 350 mee?)

Je hebt dan veel meer druk/power tot je beschikking dan de combootjes die nu genoemd zijn. Bovendien kan je nog eens variëren omdat je top + box kan verwisselen op den duur. (Is ook bij optredens handig, een losse top, vaak staat er wel een backline.)

Als je vaak onversterkt moet optreden eindig je op en duur toch wel bij de losse tops + boxen. Ik zou voor die Lab Series gaan. Wel voor je hem koopt dat ding op hoog volume proberen, misschien kan je nog een bastop van iemand lenen om die box los van de bijbehorende Lab top te beluisteren.

Desnoods speel je nog even door op je Stagg bas op de Lab en verkoop je die combo, dan heb je het volume al en is het een kwestie van geduldig zoeken naar de bas die jou bevalt.

sickpunk
4 mei 2006, 12:39
je hebt veel meer durk(druk zo goed olaf?) inderdaad maar in een kleinere ruimte heb je er niets aan, een 15" speaker komt pas tot z'n recht als je er op z'n minst 3 meter vanaf staat

olaf reijnders
4 mei 2006, 13:11
Durk??????????

sickpunk
4 mei 2006, 13:33
druk zo goed?

Unicron
5 mei 2006, 10:27
dat hangt van de box af, in mijn Dual Showman Reverb 2x15" zitten twee JBL D-140's en die hoor je overal even goed. Die box heeft ook maar heel kleine baspoortjes, en bouwt daardoor een fijne druk op....

Amesuo
8 mei 2006, 16:34
mmm sickpunk, die prijzen nieuw voor de squier jazz bass, zijn volgens mij 328 dollar ongeveer, dit staat op de officiele site van squier? Dan zou 200 euro nog niet zo een slechte deal zijn voor een 8 maand oude bass.

Maar krijg je daar wel in de toekomst nog geld terug voor, tegenover een fender mex jazz?

het punt met nieuwe spuiers zijn de lage tonen, daar wordt je niet echt vrolijk van. de wat oudere (jaren '80) hebben dit probleem niet, maar voor de zelfde prijs (waarschijnlijk zelfs minder) heb je een mex. fender jazz.. en als je kijkt naar de waarde vastheid van beide zou ik toch voor de mex. fender gaan.

bongoboy
9 mei 2006, 21:23
Hoi beste medebassisten,

Na toch wat na te gaan en wat te testen.
heb ik dan beslist en ik heb dit gekocht!
5-snarige Schack inclusief koffer voor 700 euro,
Afwerking: mat zwart

Electronics: 1 Basstec Humbucker (model soapbar)

Controls: Dimarzio toon en volume

Nieuwe snaren (Snarling Dogs Billy Sheehan Heavy)

Ik vermoed dat ik hier toch geen misse koop mee heb gedaan?

Wat denken jullie er van??

Van versterker ben ik nog niet zeker wat ik ga kopen, ik ga waarschijnlijk nog een tijd op mijn stagg 80 watt spelen en na mijn vakantiejobs een nieuwe kopen.

B_2_the_a
11 mei 2006, 15:37
ik zou die unichorus wel van je willen kopen :P

olaf reijnders
11 mei 2006, 15:59
Ik heb veel positieve feedback gehoord & gelezen op de www en ik ben dan ook benieuwd naar jouw ervaringen die je gaat krijgen.

bongoboy
12 mei 2006, 11:14
Kheb de nacht doorgedaan en die bass klinkt echt hemels!!

olaf reijnders
12 mei 2006, 13:27
Mooi, man! We (ik in ieder geval wel) willen wel een fotoreportage.

bongoboy
12 mei 2006, 14:10
http://groups.msn.com/JonastyenBongo/bongo.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=95

http://groups.msn.com/JonastyenBongo/bongo.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=96

http://groups.msn.com/JonastyenBongo/bongo.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=97

http://groups.msn.com/JonastyenBongo/bongo.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=98

http://groups.msn.com/JonastyenBongo/bongo.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=99

Ik wist wel niet hoe je zo onmiddellijk fotos kunt showen, maar ik heb het dan maar op een oude group gezet...

ps: ik ben niet zo voor van die show bassen eigenlijk, voor mij mogen ze eenvoudig zijn en dit past echt wel bij mij. Als de klank maar bangelijk is hé!

B_2_the_a
12 mei 2006, 14:40
adres van de foto

hmmm het gaat niet met msn groups

probeer freewebs als server ofzo

sickpunk
12 mei 2006, 15:57
totaal niet mijn soort bassgitaar, lijkt me ook niet heel erg veelzijdig... maar zolang et goed klinkt en jij er blij mee bent... ;)

olaf reijnders
12 mei 2006, 17:15
Tja, met 2 elementen en een Aquilar Obp3 erin was hij voor mij een uitsteknde bas. En linkshandig natuurlijk. Maar mooi vind ik 'm zker.