PDA

View Full Version : Gereedschaptip



P-Five
2 mei 2006, 20:05
Ik ben me aan het voorbereiden om mijn eerste gitaar te gaan bouwen. Ik heb een opknapgitaar die eerst geschuurd, gelakt en "gepimpt" moet worden voordat ik van nul af ga beginnnen. Een soort oefenproject zeg maar. Bovendien heb ik nog lang niet al het benodigde gereedschap. Nu heb ik al wel een concentrische schuurmachine. Is deze geschikt om de kale body mee te schuren of moet het echt een vlakschuurmachine zijn...???

Dank,
P-Five

Gitaarbouwer
2 mei 2006, 20:21
Ik ben me aan het voorbereiden om mijn eerste gitaar te gaan bouwen. Ik heb een opknapgitaar die eerst geschuurd, gelakt en "gepimpt" moet worden voordat ik van nul af ga beginnnen. Een soort oefenproject zeg maar. Bovendien heb ik nog lang niet al het benodigde gereedschap. Nu heb ik al wel een concentrische schuurmachine. Is deze geschikt om de kale body mee te schuren of moet het echt een vlakschuurmachine zijn...???

Dank,
P-Five

Als je met concentrisch bedoelt excentrisch, ja dan is die machine prima geschikt om de body mee te schuren. Een vlakschuurmachine heb ik nog nooit gebruikt op een gitaar, maar het lijkt me erg langzaam gaan. Dan zou je net zo goed met de hand kunnen schuren b.w.v.s.

fred dons
3 mei 2006, 07:37
het nadeel van zo'n machine is wel dat je de neiging heb om langer op 1 plek te schuren als de originele verf wat hardnekkig waardoor je dus weer kans hebt op kuilen in de body, als ik mijn concentrische schuurmachine gebruikt (met name omdat hij sneller schuurt dan mijn vlakschuurmachine) zorg ik er wel voor dat ik het laatste stuk wel met de vlakschuurmachine doe (in jou geval zou je ook een schuurblok kunnen gebruiken voor het laatste stuk)

no 1 hops
3 mei 2006, 07:51
het nadeel van zo'n machine is wel dat je de neiging heb om langer op 1 plek te schuren als de originele verf wat hardnekkig waardoor je dus weer kans hebt op kuilen in de body, als ik mijn concentrische schuurmachine gebruikt (met name omdat hij sneller schuurt dan mijn vlakschuurmachine) zorg ik er wel voor dat ik het laatste stuk wel met de vlakschuurmachine doe (in jou geval zou je ook een schuurblok kunnen gebruiken voor het laatste stuk)persoonlijk schraap ik het er liever eerst af met glas en dan gewooon een schuurblok van kurk.

trouwens heer dons, ik zag al die fotos op je foto album link.
een tweede wietse, qua aantal lijkt het wel :-)
ooit krijg je een ander huis?

Mattia
3 mei 2006, 08:07
Excentrische schuurmachine = geweldig. En werkt erg snel. Veel bouwers gebruiken ze ook voor finish polishing, etc. Gewoon bewegende houden, en het moet lukken, al moet ik toegeven dat de laatste beetjes meestal gewoon met de hand, met een kurk blokje en wat schuurpapier, afgewerkt worden.

fred dons
3 mei 2006, 08:39
@ no1 , een nieuw huis zou inderdaad geen overbodige luxe zijn
:seriousf:

en het leuk is dat +/- 30 gitaren nog niet op de site staan (ik ben de laatste tijd een beetje lui met fotograferen)

P-Five
3 mei 2006, 08:58
Excentrische schuurmachine = geweldig. En werkt erg snel. Veel bouwers gebruiken ze ook voor finish polishing, etc. Gewoon bewegende houden, en het moet lukken, al moet ik toegeven dat de laatste beetjes meestal gewoon met de hand, met een kurk blokje en wat schuurpapier, afgewerkt worden.

Bedankt. De body is door de vorige eigenaar al van de lak ontdaan (en van alle originele hardware trouwens). Verder is er aan gerommeld en gerepareerd. Ik ben dan ook van plan hem in een dekkende kleur te spuiten en dan te lakken want de originele maple top is niet meer om aan te zien.

De brug zat trouwens met keilbouten on de body geschroefd. Wel in studs maar die zijn er nu uit. Ik ga de gaten opvullen en plaats nieuwe studs. Ben ook op zoek naar originele hardware. Een leuk project om mee te beginnen toch?

no 1 hops
3 mei 2006, 09:15
echt leuk project om te beginnen, misschien wat foto's?
kan iedereen er wat van leren.

no 1 hops
3 mei 2006, 09:16
@ no1 , een nieuw huis zou inderdaad geen overbodige luxe zijn
:seriousf:

en het leuk is dat +/- 30 gitaren nog niet op de site staan (ik ben de laatste tijd een beetje lui met fotograferen)je hebt er ook een lespaul achtige body op staan.
bruin transparant ( is later denk ikblauw geworden?)
op de foto lijkt het alsof de element gaten aan de onderzijde van spaanplaat zijn.
gezichtsbedrog?

P-Five
3 mei 2006, 09:31
echt leuk project om te beginnen, misschien wat foto's?
kan iedereen er wat van leren.

Ik ben de batterijen van me camera al aan het opladen ;-). Zal verslag doen van de vorderingen...

fred dons
3 mei 2006, 09:59
@ no 1 hops
dat is een massieve top hoor maar waar de pickup cavities zijn ingefreest zit nog een klein beetje maple en kun je het onderliggende mahonie zien waardoor het mischien op spaanplaat lijk
en hij is inderdaad van amber naar blauw gegaan) ik kreeg te veel opmerkingen dat hij op een olp met fotoflame top leek :angry:

dit is mijn tokai en die is echt bruin
http://www.pixum.nl/members/freddons/?url_member=freddons&act=a_view&album=2045908&i_pos=12&page=2&ktw=4a00d719f7da943ff4e6f13742e1ad2a&sid=r4wz5d69b34d9303091b262dfd1520aa&n_sess=1

en voor P-five ik ben ook benieuw naar de pics, snel uploaden !

DarknessAwaits
3 mei 2006, 10:33
Offtopic: Die tokai is gewoon té mooi! :)

no 1 hops
3 mei 2006, 12:49
toch was die paul alla olp ook niet verkeerd.
dan met een vaste brug alla fender, mooie ebben hals zonder franje en reverd headstock alla galama.
bill lawrence erin.
tja
if you got the money ;-)