PDA

View Full Version : Red Snapper



Johnny Ramone
2 mei 2006, 14:45
Hallo, ik zie dat via dit forum nogal positief geoordeeld wordt over de Menatone Red Snapper. Nu heb ik laatst een 3 knop versie uitgeprobeerd en ik moet toegeven dat het een lekker pedaal is. Omdat deze versie niet meer wordt gemaakt en daarnaast zijn dit soort pedalen voor mij ook te duur, dacht ik dat het misschien wel mogelijk is zelf zo'n pedaal te maken.

Weet iemand misschien wat er in moet, weerstanden, potmeters, condensatoren, etc...., en heeft iemand misschien een schema van dit pedaal?

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen, alvast bedankt!

GuitarMaster
2 mei 2006, 18:43
Kijk ff bij de webshop van www.degiergitaarbouw.nl naar een BYOC screamer.

Johnny Ramone
2 mei 2006, 22:58
Ja leuke site en spullen bij de Gier, maar geen Red Snapper.

Ik denk dat mijn vraag misschien ook wel wat te veel van het goeie is. Er zal altijd wel een soort mysterie blijven hangen rondom goeie tubescreamers/overdrive pedalen. Jammer.

Nocki
3 mei 2006, 09:13
Ik ben niet zo thuis in de pedalen wereld maar je reactie is te snel. je vraagt naar een zelfbouw versie en er wordt verwezen naar een BYOC screamer.

BYOC staat build your own clone en dat zijn pakketen (correct me if i'm wrong) waarmee je een pedaal zelf kunt bouwen!

Ik zou er zeker eens over nadenken want als je geen geld wilt uitgeven dn is dit altijd een goed idee!

Nocki

GuitarMaster
3 mei 2006, 13:18
Ik ben niet zo thuis in de pedalen wereld maar je reactie is te snel. je vraagt naar een zelfbouw versie en er wordt verwezen naar een BYOC screamer.

BYOC staat build your own clone en dat zijn pakketen (correct me if i'm wrong) waarmee je een pedaal zelf kunt bouwen!

Ik zou er zeker eens over nadenken want als je geen geld wilt uitgeven dn is dit altijd een goed idee!

Nocki
+1,
goed lezen Johnny

Lucluc
3 mei 2006, 13:30
Er zal altijd wel een soort mysterie blijven hangen rondom goeie tubescreamers/overdrive pedalen. Jammer.

Leg eens uit. Wat is er mysterieus aan een stel onderdeeltjes op een plaatje gesoldeerd? Een Red Snapper is een uitgeklede versie van de tubescreamer. Ik heb zelf de oude drieknops versie gehad en als ik hem nog had was nabouwen geen enkel probleem. Simpeler overdrives bestaan er volgens mij niet.

Je zou misschien de Tube Reamer van Runoffgroove kunnen maken. Cruciale onderdelen op voetjes plaatsen en zoek naar je ideale geluid.

Ché
3 mei 2006, 14:49
ik ben ook wel benieuwd naar een schema van die red snapper...of een lijstje van de onderdelen...

Lucluc
3 mei 2006, 15:12
Dus wie gaat hier zijn pedaaltje even beschikbaar stellen?

Robbert
3 mei 2006, 16:20
Een forummember hier heeft hem al eens gekloond. Hierbij zijn layout, moet wel visueel te kopieren te zijn.

http://robbertscholte.nl/shared/snapper-clone.jpg

Robbert
3 mei 2006, 16:22
Bij nader inzien is niet helmaal zichtbaar hoe de draadjes lopen :D

Lucluc
3 mei 2006, 16:49
En welke is dan de kloon? Je moet natuurlijk wel even vermelden wat de waardes zijn van de weerstanden en condensators.

Ter vergelijking een TS808:

http://i19.photobucket.com/albums/b192/Lucluc/tscmr_inside_pic1.jpg

Het dubbele aan onderdelen.

Lucluc
3 mei 2006, 16:59
En waar zijn bij de Red Snapper de clipping dioden? Zie ik zoiets aan pin 1 van de IC? Onduidelijk. En wat is dit voor een bypass? Ik zou zeggen non true bypass met led.

Rock&Roll
3 mei 2006, 18:24
Ziet er goed mogelijk uit om een clonetje te maken... :chicken:

Ché
3 mei 2006, 19:12
http://www.guitarplayer.com/Pictures/web/b/p/b/redsnap.jpg

dit is de 4 knob pcb versie, valt weinig uit op te maken wegens te klein, van internet geplukt...

nu nog iemand die een lijstje van de onderdelen post :-p

Johnny Ramone
4 mei 2006, 00:21
De reacties worden steeds interessanter, mooi pedaal die TS808 van lucluc.

Maar helaas nog geen lijstje en schema van de red snapper 3 knop versie.

Hoe plaats je trouwens een foto in dit forum, ik namelijk een mooie foto van de binnenkant van een RS.

Dirk_Hendrik
4 mei 2006, 08:35
aan het begin, aan het einde en de url van het plaatje ertussenin (inclusief de http://)

Johnny Ramone
4 mei 2006, 14:24
Ik heb geen web site, dus ook geen url en dat soort dingen.

Het blijft een mysterie, ja ja.

Robbert
4 mei 2006, 15:11
Imageshack.us is een prima host. Daar uploaden, krijg je een directe link en die kun je hier weer plakken.

Johnny Ramone
4 mei 2006, 23:15
Imageshack.us is een prima host. Daar uploaden, krijg je een directe link en die kun je hier weer plakken.

Ik ben er ongeveer een uur met bezig geweest, maar het wil me niet lukken.

Er is dus niemand in dit forum die iets meer weet over de binnenkant van de Red Snapper???

Rock&Roll
5 mei 2006, 10:42
Je mag de foto altijd naar mij sturen, dan host ik hem wel voor je... :hippie:

Johnny Ramone
5 mei 2006, 14:45
Je mag de foto altijd naar mij sturen, dan host ik hem wel voor je... :hippie:

Bedankt, de email (foto's) is onderweg.

Rock&Roll
5 mei 2006, 17:24
Bij deze:

http://i46.photobucket.com/albums/f116/Nraes/DSC01913.jpg

http://i46.photobucket.com/albums/f116/Nraes/DSC01907.jpg

http://i46.photobucket.com/albums/f116/Nraes/DSC01906.jpg

Ikzelf snap er niets van, maar misschien zijn de kenners er wel iets mee (LucLuc??) :chicken:

Dirk_Hendrik
5 mei 2006, 19:45
Tjemig Luc,
Promotie ;)

Lucluc
5 mei 2006, 20:59
Hij bedoelt: Luc is de enige die stug op gaatjesbord blijft doorwerken en dat heeft hij misschien al zo vaak gedaan dat ie van een foto kan zien welke waarden die condensatoren hebben. De weerstanden is niet moeilijk 8-)

Rock&Roll
6 mei 2006, 14:22
Hela, niet naar mij kijken! Ik ben slecht de goede ziel die deze foto's wil hosten ;) Red snapper is niet aan mij besteed (proefondervindelijk vastgesteld) :hippie:

Johnny Ramone
6 mei 2006, 15:03
Om de motivatie er in te houden, en zeker ook mijn hoop op een antwoord, heb ik zelf maar een begin gemaakt van de lijst met onderdelen, de waarden van de potmeters durf ik niet te garanderen (via via gehoord).

Onderdelen van de Menatone Red Snapper vanaf de onderkant gezien:

1 Hammond Box BB (119x94x34mm)
1 Banzai True Bypass Switch
1 DC Jack 2,1mm
1 Led (Red 5mm standard)
1 Battery snap

Links: 1 Switchcraft Stereo Jack
Rechts: 1 Switchcraft Mono Jack

Links: Potmeter 16mm 25k (Gain)
Midden: Potmeter 16mm 250k (Bite)
Rechts: Potmeter 16mm 1M (Vol)

10 x Weerstanden
5 x Condensatoren
3 x Diode 1N4148
1 x 22uF, 25V Radial
1 x JRC4558D
1 x 8-pin precision socket
Kabels in de kleuren: blauw, rood, groen, geel.

Misschien zijn er wel Red Snapper eigenaren die deze lijst verder kunnen uitbreiden???

Alvast bedankt!

Johnny Ramone
7 mei 2006, 09:20
Weet iemand misschien van welke fabrikant de condensatoren zijn?
De waarden zijn (onder voorbehoud):
3 x 473J = 0,047uF (tolerantie +/- 5%)
1 x 101K = 0,0001uF (tolerantie +/- 10%)
1 x 102J = 0,001uF (tolerantie +/- 5%)

Het zijn geloof ik film capacitors, hoe heet dat in het Nederlands??

De weerstanden zijn als volgt (onder voorbehoud):
5 x 10Kohm
1 x 33Kohm
1 x 2,2Kohm
1 x 1Kohm
1 x 1M

Het zijn geloof ik carbon resistors, hoe heet dat in het Nederlands??

Nu heb ik bijna in m'n 1tje het ding ontleed en ik heb hier helemaal geen vestand van, dus een beetje input van een techneut zou wel welkom zijn.

Ché
7 mei 2006, 15:51
Weet iemand misschien van welke fabrikant de condensatoren zijn?
De waarden zijn (onder voorbehoud):
3 x 473J = 0,047uF (tolerantie +/- 5%)
1 x 101K = 0,0001uF (tolerantie +/- 10%)
1 x 102J = 0,001uF (tolerantie +/- 5%)

Het zijn geloof ik film capacitors, hoe heet dat in het Nederlands??

De weerstanden zijn als volgt (onder voorbehoud):
5 x 10Kohm
1 x 33Kohm
1 x 2,2Kohm
1 x 1Kohm
1 x 1M

Het zijn geloof ik carbon resistors, hoe heet dat in het Nederlands??

Nu heb ik bijna in m'n 1tje het ding ontleed en ik heb hier helemaal geen vestand van, dus een beetje input van een techneut zou wel welkom zijn.

hoe kom je bij de waarden van de condensatoren?

het merk is niet zo belangrijk, type wel -> metaalfilm condensatoren en metaalfilm weerstanden (op de foto toch)

Johnny Ramone
7 mei 2006, 17:10
hoe kom je bij de waarden van de condensatoren?

het merk is niet zo belangrijk, type wel -> metaalfilm condensatoren en metaalfilm weerstanden (op de foto toch)

De waarden (nummer + letter) staan op de condensatoren, via internet heb ik bij een aantal sites gezien hoe deze aan een waarde is gerelateerd.

Het zijn dus metaalfilm condensatoren en metaalfilm weerstanden??

Dirk_Hendrik
7 mei 2006, 17:17
hoe kom je bij de waarden van de condensatoren?


Hij heeft de text erop gelezen en juist opgevat ;),

JR,
de foto van de onderzijde van de print is me net een stapje te onduidelijk om iets mee te kunnen.

Ché
7 mei 2006, 18:26
De waarden (nummer + letter) staan op de condensatoren, via internet heb ik bij een aantal sites gezien hoe deze aan een waarde is gerelateerd.

Het zijn dus metaalfilm condensatoren en metaalfilm weerstanden??

condensatoren zijn metaalfilm, de weerstanden kan ik moeilijk van de foto zien, ik gok op metaalfilm maar op die foto die ik postte zijn het carbon want die zijn dikker denk ik.

als je het wilt proberen na te bouwen, op www.banzaieffects.com kan ja alle parts kopen...

voor de condensatoren kan je metaalfilm wima of mkt nemen
die ene grote condensator is een electrolytic
en voor de weerstanden kan je gewoon metaalfilm nemen of carbon, kies maar. carbon werd vroeger gebruikt, maar ik weet helemaal niet zeker of er wel een verschil te horen is...dat moeten de kenners je hier vertellen.

spijtig dat ik nu geen tijd heb om het te bouwen anders was ik er al mee bezig...begin juli heb ik terug tijd, dan ga ik het zeker proberen.

hopelijk passeert er hier nog een snapper bezitter die de lijst kan checken en eventueel ook de 4knobs versie uiteenzetten....

Dirk_Hendrik
7 mei 2006, 18:59
Weerstanden zijn ook gewoon carbon. Koolstof in het Nederlands.

Johnny Ramone
8 mei 2006, 14:17
Hallo Ché, Dirk Hendrik, Rock 'n Roll en everyone else,

Ik wil jullie even bedanken voor de alle moeite die jullie hebben gedaan omtrent mijn vraag mbt de Red Snapper.

Ik hoop dat er nog wat nuttige tips/correcties bijkomen, metname de waarden van de potmeters vind ik nogal onbetrouwbaar. Voor de condensatoren kan ik ook Sprague Orange Drops nemen??

Ik ga binnenkort zo'n ding in elkaar solderen, ik heb geen soldeerervaring, maar je moet toch een keer beginnen. Ik zal het resultaat hier weer onder de aandacht brengen.

Bedankt en groeten, Johnny

Lucluc
8 mei 2006, 14:22
Misschien toch handig als je een correct schema kan bemachtigen. En wat doe je met de waarden van de weerstanden? Gewoon de kleurtjes aflezen?

Johnny Ramone
8 mei 2006, 14:29
Misschien toch handig als je een correct schema kan bemachtigen. En wat doe je met de waarden van de weerstanden? Gewoon de kleurtjes aflezen?

Ik ga nog niet meteen aan de slag, nog even wachten op meer input.
Misschien kan ik nog een paar betere foto's regelen, en ja de kleurtjes gewoon aflezen, en dan via een resistor calculater (op internet) de waarde laten berekenen.

provisus
8 mei 2006, 14:34
Is het niet zo dat alle tubescreamers dezelfde schematic hebben? als dat zo was kun je namelijk van een 4 knops tubescreamer de schematic gebruiken, maar dan met de electronica van de red snapper, of zeg ik nu iets heel stoms? :P

Ché
8 mei 2006, 14:48
Hallo Ché, Dirk Hendrik, Rock 'n Roll en everyone else,

Ik wil jullie even bedanken voor de alle moeite die jullie hebben gedaan omtrent mijn vraag mbt de Red Snapper.

Ik hoop dat er nog wat nuttige tips/correcties bijkomen, metname de waarden van de potmeters vind ik nogal onbetrouwbaar. Voor de condensatoren kan ik ook Sprague Orange Drops nemen??

Ik ga binnenkort zo'n ding in elkaar solderen, ik heb geen soldeerervaring, maar je moet toch een keer beginnen. Ik zal het resultaat hier weer onder de aandacht brengen.

Bedankt en groeten, Johnny

je kan sprague gebruiken die zijn gewoon duurder, maar pak geen 600V want dat is eerder voor versterkers denk ik,een pedaal is maar 9v ;-)

ik heb tot nu toe met mkt of wima gewerkt en dat gaf goeie resultaten. Of er een verschil in klank is met sprague weet ik niet...

check dus wel even de afmeting van zo een sprague! ik heb ooit een xicon besteld (zonder te zien dat die 600V aankon) om eens te testen en die was bijna zo groot als een half pedaal, dus ik denk dat die eerder voor versterkers bedoeld zijn...

ik ben trouwens ook helemaal geen expert, ik heb gewoon een fuzz en booster gemaakt en een ts9 gemod, dus mits wat prutsen moet je er wel komen :-)

Lucluc
8 mei 2006, 15:24
Is het niet zo dat alle tubescreamers dezelfde schematic hebben? als dat zo was kun je namelijk van een 4 knops tubescreamer de schematic gebruiken, maar dan met de electronica van de red snapper, of zeg ik nu iets heel stoms? :P

Blader eens een paar pagina's terug, dan zie je het verschil tussen een gewone tubescreamer en de uitgeklede variant daarop: de Red Snapper.

Lucluc
8 mei 2006, 15:25
Ik ga nog niet meteen aan de slag, nog even wachten op meer input.
Misschien kan ik nog een paar betere foto's regelen, en ja de kleurtjes gewoon aflezen, en dan via een resistor calculater (op internet) de waarde laten berekenen.

Ok, dat is slim. Maar dan hoop ik dat je alle verbindingen goed krijgt. Daarvoor zou een schema erg handig zijn.

Dirk_Hendrik
8 mei 2006, 16:35
Is het niet zo dat alle tubescreamers dezelfde schematic hebben? als dat zo was kun je namelijk van een 4 knops tubescreamer de schematic gebruiken, maar dan met de electronica van de red snapper, of zeg ik nu iets heel stoms? :P


Een beetje ;)
Een 4 knops Tubescreamer?? Je zou kunnen denken aan een TS9DX of een ST-9 Supertube maar dat zijn toch echt heel andere beestjes dan een Rode Snapper

Johnny Ramone
10 mei 2006, 11:52
je kan sprague gebruiken die zijn gewoon duurder, maar pak geen 600V want dat is eerder voor versterkers denk ik,een pedaal is maar 9v ;-)

ik heb tot nu toe met mkt of wima gewerkt en dat gaf goeie resultaten. Of er een verschil in klank is met sprague weet ik niet...

check dus wel even de afmeting van zo een sprague! ik heb ooit een xicon besteld (zonder te zien dat die 600V aankon) om eens te testen en die was bijna zo groot als een half pedaal, dus ik denk dat die eerder voor versterkers bedoeld zijn...

ik ben trouwens ook helemaal geen expert, ik heb gewoon een fuzz en booster gemaakt en een ts9 gemod, dus mits wat prutsen moet je er wel komen :-)

Hoeveel Volt mogen de condensatoren dan wel zijn? 100?? Of maakt het eigenlijk niets uit?? En, hoe zit het met de tolerantie?

Bij weerstanden is ook vaak sprake van 1/2V of 1/4 Volt moet ik daar nog op letten?

Ik vind het wel grappig, deze topic is in korte tijd al meer dan 1000 keer bekeken, niemand weet het ultieme antwoord, maar schijnbaar wil iedereen het weten, of de Red Snapper is gewoon een topper!

Lucluc
10 mei 2006, 12:55
...of de Red Snapper is gewoon een topper!

Ik had destijds de drieknops versie blind gekocht, vanwege de goede verhalen. Voor mij was die veel te schel en te steriel.

Als je zelf gaat bouwen heb je als voordeel dat je bepaalde cruciale onderdelen op voetjes kan plaatsen en zo je ideale overdrive kan maken. Ik heb nu een zelfgemaakte TS808 met maar 1 kleine aanpassing en dat bevalt tot nu toe erg goed.

Dirk_Hendrik
10 mei 2006, 12:57
Hoeveel Volt mogen de condensatoren dan wel zijn? 100?? Of maakt het eigenlijk niets uit?? En, hoe zit het met de tolerantie?

Bij weerstanden is ook vaak sprake van 1/2V of 1/4 Volt moet ik daar nog op letten?

Ik vind het wel grappig, deze topic is in korte tijd al meer dan 1000 keer bekeken, niemand weet het ultieme antwoord, maar schijnbaar wil iedereen het weten, of de Red Snapper is gewoon een topper!

Je pedaal wordt met 9 volt gevoed. Feitelijk is 9 Volt dus al genoeg. Alles daarboven is goed.

Weerstanden gaan niet in volt maar in vermogen. 1/2W en 1/4W.


Als zijnde over dat weten.... Wat ik in zoverre voornamelijk wil weten is hoe je het voor elkaar kunt spelen dat voor zo'n stukje amateuristisch gepruts zoveel geld betaalt wordt.

Lucluc
10 mei 2006, 13:03
Als zijnde over dat weten.... Wat ik in zoverre voornamelijk wil weten is hoe je het voor elkaar kunt spelen dat voor zo'n stukje amateuristisch gepruts zoveel geld betaalt wordt.

Die oude versie had zo'n mooie getekende vis op de voorkant, dat mij 175 euro heel schappelijk leek.

Quink
10 mei 2006, 13:24
Die oude versie had zo'n mooie getekende vis op de voorkant, dat mij 175 euro heel schappelijk leek.

:D Spijker op de kop denk ik. Uiterlijk zal een (veel) grotere rol spelen dan men zelf beseft/toegeeft.

Johnny Ramone
10 mei 2006, 14:10
condensatoren zijn metaalfilm, de weerstanden kan ik moeilijk van de foto zien, ik gok op metaalfilm maar op die foto die ik postte zijn het carbon want die zijn dikker denk ik.

als je het wilt proberen na te bouwen, op www.banzaieffects.com kan ja alle parts kopen...

voor de condensatoren kan je metaalfilm wima of mkt nemen
die ene grote condensator is een electrolytic
en voor de weerstanden kan je gewoon metaalfilm nemen of carbon, kies maar. carbon werd vroeger gebruikt, maar ik weet helemaal niet zeker of er wel een verschil te horen is...dat moeten de kenners je hier vertellen.

Ik kan helaas bij Banzai geen 0,0001uF metaalfilm condensator vinden, wel een silver mica met een vergelijkbare waarde (100pF), kan dat? Zijn er misschien ook nog andere sites/leveranciers die dit soort spulletjes hebben?

Dirk_Hendrik
10 mei 2006, 14:48
Ik kan helaas bij Banzai geen 0,0001uF metaalfilm condensator vinden, wel een silver mica met een vergelijkbare waarde (100pF), kan dat? Zijn er misschien ook nog andere sites/leveranciers die dit soort spulletjes hebben?

Gewoon die keramisch of silver mica nemen. Niet teveel blindstaren op dat metaalfilmgeleuter. De invloeden van verschillende componenten zitten in de subtiele details. Het is niet zo dat het ineens niet gaat werken ofzo.

Ché
10 mei 2006, 16:39
Ik vind het wel grappig, deze topic is in korte tijd al meer dan 1000 keer bekeken, niemand weet het ultieme antwoord, maar schijnbaar wil iedereen het weten, of de Red Snapper is gewoon een topper!

Ik weet niet of het een topper is maar ik weet zeker dat ik er geen 170€ voor betaal...

Wat betreft die 1000X bekeken, ik denk dat er hier wel mensen moeten zijn die hem hebben, of de 4 knops versie, het antwoord zit erin, maar dat pedaal openvijzen is een hele karwei :-p

succes met de bouw en staar je idd niet blind op merken en types componenten, neem wat er te rapen valt en dan lukt het wel.
laat iets weten als je resultaat hebt ;-)

provisus
13 mei 2006, 17:37
We moeten deze er wel nog inhouden he! Ik ben zo nieuwschierig

Mr.Jay
14 mei 2006, 19:53
De 2 Snappers naast elkaar zijn van mij. Rechtse is uiteraard de originele.
Inmiddels ziet de mijne er heel anders uit omdat ik er al snel andere caps in heb gezet ( jawel, uit amps..de grote jongens ) en wel vintage mustards o.a.
Ook een kleine aanpassing om er wat "harsh" eruit te halen en de tonepot verder open te kunnen zetten.
Ik vind em prima klinken nu en gebruik em uitermate veel om een heel klein randje van de amp iets te vergroten, meer niet. Als je er veel drive indraait heeft ie teveel laag voor ene fenderamp ( op ene andere amp misschien prima maar niet voor mij )
Ik ga echter niet in op details/parts, want het blijft in feite grof jatwerk, dus doe wat ik gedaan heb > koop er gewoon een, bouw em na voor je eigen fun, en verkoop em dan weer met wat verllies, that's the price to pay en je slaapt beter.

Succes !
JaY

provisus
14 mei 2006, 20:43
Hmmm.. Er is al zo ontzettend veel gejat dat deze enkele red snapper ook niet uit maakt. En waarom zou je voor zo'n ding 180 euro betalen als je em voor 50 a 60 zelf in elkaar kan flansen?!

Robbert
14 mei 2006, 21:24
Hmmm.. Er is al zo ontzettend veel gejat dat deze enkele red snapper ook niet uit maakt. En waarom zou je voor zo'n ding 180 euro betalen als je em voor 50 a 60 zelf in elkaar kan flansen?!

Niet weer die discussie :stop:

Dirk_Hendrik
14 mei 2006, 21:45
Niet weer die discussie :stop:

Inderdaad. Ga daar lekker eens overna denken. Een beetje sociaal nadenken en je komt er wel achter ;)

Mr.Jay
15 mei 2006, 10:22
Hmmm.. Er is al zo ontzettend veel gejat dat deze enkele red snapper ook niet uit maakt. En waarom zou je voor zo'n ding 180 euro betalen als je em voor 50 a 60 zelf in elkaar kan flansen?!

Ik vind een prijs van 170 euro oké voor zo'n handgebouwd pedaal. Je hebt geen idee hoeveel tijd erin gaat zitten. Plus is deze afwijkender van de gewone TS, hij klinkt veel dynamischer en vetter. De ontwerper's idee betaal je ook, moet je respect voor hebben. En kijk es wat een R.I. TS808 fabrieksding kost. Maar goed, het gros van ons blijft Dutch blijkbaar.

JaY

provisus
15 mei 2006, 13:10
Ik bedoel het ook niet lullig, ik gun die mensen ook gewoon hun brood en centen, alleen soms kan het een beetje overdreven zijn, maar ik zal wel fout zitten excuses daarvoor : )

Speeddemon
15 mei 2006, 13:24
Ik bedoel het ook niet lullig, ik gun die mensen ook gewoon hun brood en centen, alleen soms kan het een beetje overdreven zijn, maar ik zal wel fout zitten excuses daarvoor : )
Heb je ook gelijk in.

Want als men hier te weten komt wat er in een Zvex SHO zit, vinden we wel allemaal 200+ euro voor een FET-boost met 8 componenten te veel.

Blijkbaar hangt er rond sommige builders een 'ontouchable' aura ofzo.

Mitch
15 mei 2006, 13:36
Zo maar met elk idee aan de haal gaan vind ik ook niet zuiver, maar de SHO heb ik altijd al overpriced gevonden en dat heb ik vaak genoeg gezegd ook. Gelukkig is hier geen Z Vex politie zoals op HCEF, maar met zulke vraagprijzen lok je kopiëren wel een beetje uit als je het mij vraagt.
Shit, ga ik toch mee in de discussie
:dontgeti:

Lucluc
15 mei 2006, 13:46
Gelukkig zijn er genoeg schema's op internet te vinden die je gratis kan gebruiken en waar je ook niemand kwaad mee doet. Ik zou zeggen: probeer een willekeurige uitgeklede versie van de tubescreamer en je zit al in het Red Snapper territorium. Bijvoorbeeld de Tube Reamer van Runoffgroove.

Grooveyard21
5 september 2006, 19:15
zijn er mensen hier die de snapper succesvol hebben nagebouwd? mischien een schema?

Mr.Jay
6 september 2006, 22:22
zijn er mensen hier die de snapper succesvol hebben nagebouwd?

ja


mischien een schema?
heb ik niet

JaY

Grooveyard21
12 september 2006, 11:25
heb je mischien een perfboard of vero layout?

Grooveyard21
12 september 2006, 19:14
ben inmiddels zelf zover dat ik een stripboard (vero) layout heb gemaakt aan de hand van de foto's eerder in deze thread, zal m op korte termijn eens bouwen om te kijken of het werkt.

Ik mis alleen nog 1 weerstandswaarde die ik niet kan zien.

Ash ketchum
13 september 2006, 10:56
ben inmiddels zelf zover dat ik een stripboard (vero) layout heb gemaakt aan de hand van de foto's eerder in deze thread, zal m op korte termijn eens bouwen om te kijken of het werkt.

Ik mis alleen nog 1 weerstandswaarde die ik niet kan zien.

Zou je mij die layout kunnen laten zien. Ik kon er niet wijs uit worden namelijk. Bij voorbaat dank!

Grooveyard21
13 september 2006, 11:22
Ik ga nog niet meteen aan de slag, nog even wachten op meer input.
Misschien kan ik nog een paar betere foto's regelen, en ja de kleurtjes gewoon aflezen, en dan via een resistor calculater (op internet) de waarde laten berekenen.

Die foto's die je gepost hebt, zijn dat foto's van een originele rs of zijn het foto's van een kloon van de rs?

Alvast bedankt.

Grooveyard21
13 september 2006, 13:19
Dit is wat ik van de eerder geposte foto's van de rs kan achterhalen. Ik voeg dus geen nieuwe informatie toe, knoop alleen wat touwtjes aan elkaar. Een vero layout heb ik ook, alleen post ik die niet omdat het dan wel heel gemakkelijk wordt. Let op: je hebt nog steeds de foto's nodig.

Ik garandeer niet dat het werkt, dat zul je eventueel zelf moeten ondervinden. Er kunnen dus nog fouten in zitten.

http://members.chello.nl/~h.nauta7/rsperf.gif

Dirk_Hendrik
13 september 2006, 14:42
Een beetje klooiend met wat ik nu zie krijg ik de suggestie dat de gain en de bite allebij als gainregalaar werken.... Klopt dat?

Grooveyard21
13 september 2006, 15:00
Nee de bite regelaar werkt als filter.

http://www.muzique.com/images/ts9a.gif

Deze afbeelding is van een tubescreamer, links zie je de 047 cap en de 4,7K, dit is een rc filter. Bij de rs is deze variable gemaakt.

Bij de rs is dat R5 C6 en de bite regelaar.

Dirk_Hendrik
13 september 2006, 15:16
Ik weet het.
Probleem is alléén dat behalve die filtering de gain van het gehele circuit keihard mee varieert.

Grooveyard21
13 september 2006, 15:28
Ik weet het.
Probleem is alléén dat behalve die filtering de gain van het gehele circuit keihard mee varieert.

Bedoel je in mijn layout of in de originele rs?

Dirk_Hendrik
13 september 2006, 15:30
:D
Dat is nou precies wat ik uit probeer te vinden. OP die foto's kun je je alléén helemaal retescheel turen.

Grooveyard21
13 september 2006, 15:48
Maar das toch vrij makkelijk te zien toch? Vanuit de bite regelaar zie je de rode draad komen, deze gaat naar de condensator links bovenin.

De andere rode draden hangen allemaal aan 9V.

Vanuit het welbekende diy forum weet ik dat de rs een filter circuit heeft in de clipping stage, de clipping stage zit tussen pin 1 en 2 van de opamp en dat komt dus overeen met wat we hier zien.

Dirk_Hendrik
13 september 2006, 16:38
......
I know....
Waar het mij om gaat is de bevestiging te krijgen dat de Bite regelaar behalve frequentie ook sterk invloed heeft op de gain.
Om te illustreren heb ik de gain van het ding even door excel laten plotten (tussen 10 Hz en 8.5 khz met de vier instelmogelijkheden op max en min:

http://www.dirk-hendrik.com/snapper.gif


je ziet hoe ze elkaars functionaliteit teniet doen.

Grooveyard21
13 september 2006, 18:13
Is deze data afkomstig van een door jou gekloonde rs? Of via filterberekening?

Ik denk dat uiteindelijk alleen en originele rs bezitter dit kan bevstigen of ontkennen.

Dirk_Hendrik
13 september 2006, 19:28
Dat is wat ik bedoel.

De berekening is gedaan op basis van de door jou getekende verolayout met de pots aangesloten zoals jij dat suggereert.

Negative K3 fan
13 september 2006, 19:42
waarom in godsnaam met excel dan?

Grooveyard21
13 september 2006, 20:38
Ik begrijp niet helemaal hoe die berekening tot stand komt. Zou je es uit kunnen leggen hoe dat werkt, ik weet wel hoe je een rc filter kantel frequentie kunt bereken, maar hoe je dit met de gain doet snap ik niet.

http://www.geofex.com/Article_Folders/TStech/tsxtech.gif

Als ik de ts9 er bij neem vraag ik me af waarom het zo zou zijn als jij denkt. De 4k7 in het clipping circuit is bij de rs variabel gemaakt (25k) en er zit een extra weerstand voor de capacitor (047). Dus zo wezenlijk anders is het niet.

Ik bedoel bij de ts doet ie dat in elk geval niet. Ik zou me kunnen voorstellen als dit gebeurt als de extra weerstand er niet zit en je de variable weerstand nul ohm maakt en dus aan massa hangt.

Dirk_Hendrik
13 september 2006, 21:04
OK, Hey ho, let's go.
Wat je lijkt te vergeten is dat die variabel gemaakte weerstand bij de snapper een onderdeel is dat de basisgain van de opamp instelt. Inderdaad zal verandering van de waarde het frequentiekarakter veranderen maar daarnaast dus ook de hoeveelheid gain van de opamp. Kijk voor de grap ook eens naar een DOD250 of een MXR dist+ waar ze juist die weerstand variabel hebben gemaakt (en de weerstand in de tegenkoppelloop niet) om de gain in te varieren.

Voor de theorie:

De versterking van een (niet inverterende) opamp wordt gedefinieerd door:
A= R1/R2 met:
A: de versterkingsfactor
R1: de weerstand in de tegenkoppeling en
R2: de weerstand van inverterende input naar massa.

- R1 is in dit geval een serieschakeling van een vaste weerstand van 10k (r6 in je verolayout) en een gainregelaar van 25k (volgens deze thread)

- R2 is een serieschakeling van een 47n condensator, een vaste 1k weerstand en een toneregelaar van 250 k

De impedantie, frequentieafhankelijke weerstand van de 47n condensator is gedefinieerd als Z = 1/jwC. Daar we het even niet over frequentieafhankelijke faseverschuiving gaan hebben kan de "j" term voor het gemak vervallen. Daarmee is het dus:

Z= 1/wC
met w = 2*pi *f (frequentie) en C de capaciteit van de C in Farad.


Daarmee invullend wordt de formule voor de versterking van de opamp:

A = 1 + (10k+weerstand gainregelaar)/(1K + weerstand toneregelaar + Z)


Persoonlijk zou ik het logischer vinden als de Gain 250K was en de tone 25K daar de gainvariaties dan minder zijn.

Grooveyard21
13 september 2006, 22:18
Persoonlijk zou ik het logischer vinden als de Gain 250K was en de tone 25K daar de gainvariaties dan minder zijn.

Dank voor de uitleg!

Sterker nog ik denk dat de gain 1M is en de tone (bite) 25 k. Als je onderstaande afbeelding ziet zijn de potmeters waarvan twee lugs zijn aangesloten de gain en bite, de bite zit in het midden en is aangesloten op de massa bij de volume pot. Dus als je de meest linkse rs zie je op de rechste potmeter 1M staan.

(volgens mij is de rechtse wel de kloon en de linkse de originele, correct whem i'm wrong)


http://robbertscholte.nl/shared/snapper-clone.jpg

Grooveyard21
13 september 2006, 22:23
Well, at first the boss schematic looks somewhat like the way the red snapper is set up.
There are no in and outputbuffers, and the tone control on the rs seems to be intergratedinto the 1st gainstage of the opamp.
Some parts values are way off, like the tone pot=25k
master vol = 250k
gainpot is also 1m.
I think like the boss the 2 gainstages are in the rs also interconnected with a resistor as opposed to the 1mf or 10mf caps you normally see in tube screamer like schematics. ( i see the boss has a cap there )
Th rs also has the assymetric clipping with 3 diodes in the 1st gainstage feedback loop, and the ceramic cap there is 120pf.
Well, a lot of other parts have other values, like i said, the layout is somewhat alike.

Een post uit een welbekend diy forum lijkt dit te bevestigen

Grooveyard21
14 september 2006, 21:56
Heb zojuist de snapper gebouwd aan de hand van het schema wat ik eerder poste en ik kan bevestigen dat het werkt.

IK heb de gain en bite knoppen ook getest en ze werken elkaar niet tegen.

Johnny Ramone
14 september 2006, 23:12
Hallo daar ben ik eindelijk weer!

Ik heb zo'n ding nu eindelijk in elkaar gezet en het werkt, deels hetzelfde geluid als de RS, en deels een beetje TS808.

De binnenkant ziet er vreselijk uit maar het werkt.

Leuk dat deze topic nog zo lang doorgaat.

Ik zal proberen 1 en ander nogeens duidelijk op een rij te zetten, gebruikte onderdelen enzo, tot binnenkort.

Grooveyard21
14 september 2006, 23:20
Is je schema hetzelfde als wat ik uit de foto's gedestileerd heb? Zie een paar pagina's eerder voor mijn perf layout.

De rs is een uitgeklede ts (geen input/output buffer), met asymetrisch clipping (boss od) en her en der wat andere component waarden. Dus dat het ts achtig klinkt klopt wel.

Mijn rs kloon klinkt in elk geval erg lekker :-)

Dirk_Hendrik
12 oktober 2007, 18:06
Bump:
4 knob versie uit 2004:
http://www.dirk-hendrik.com/temp/menatone_red_snapper.pdf

en met dank aan Rogier de 3 knops versie:
http://www.dirk-hendrik.com/temp/menatone_red_snapper.jpg
[/img]