PDA

View Full Version : 6de fret buzz



JvD.
2 mei 2006, 13:29
Ik dacht een grappig gitaartje te scoren voor weinig maar ik krijg de hals maar niet goed afgesteld.

Op dit videootje (http://62.163.28.24/6de%20fret%20buzz.mpg) zie je me een paar nootjes pakken, ze gaan allemaal goed alleen op de 6de fret buzzen ze alle 3. (het geluid van de video is niet helemaal goed)['t filmpje is gehoost vanaf mijn compu, dus midden in de nacht is ie offline]
Ik heb de brugzadeltjes op z'n hoogst, en ben aan de hals gaan hannesen. maar op een gegeven moment gaat het draaien aan de hals pen vrij zwaar, en dan durf ik niet verder.

Iemand tips? de gitaar is op koninginnen dag gekocht voor 30 euro dus veel pijn doet het me niet als er iets kapot gaat, ik vind alleen die elementjes erg mooi klinken, dus ik leuk deze gitaar graag weer op.

Alvast bedankt.

Gearjunkie
2 mei 2006, 17:17
Wat je even moet proberen: de hals zo recht mogelijk zetten en dan met een liniaaltje rustig over de fretten gaan. Zo voel je of een of meerdere frets duidelijk boven de anderen uitsteken. Dit zou goed de oorzaak van het probleem kunnen zijn.

no 1 hops
2 mei 2006, 17:26
als je er langs kijkt, langs de hals als ga je met een gitaar schieten, zie je dan ook of hij recht is of niet.
verder controleer of de frets ook allemaal vast zitten.

JvD.
3 mei 2006, 11:20
die raad ga ik vanmiddag even opvolgen, dan post ik weer.

alvast bedankt.

Gitaarbouwer
3 mei 2006, 12:35
ze gaan allemaal goed alleen op de 6de fret buzzen ze alle 3.

Of je gitaar staat een hele noot te hoog gestemd, of je bedoelt de 8e fret i.p.v. de 6e fret. Want wat ik hoor op de video zijn zeker niet de noten die je normaal hoort bij de 5e, 6e en 7e fret. Maar goed, toch even uitgaande van dat je de 7e, 5e en 6e fret speelde. Mijn conclusie n.a.v. dat filmpje (goed idee trouwens zo'n filmpje!):

Je eerste greep op de 7e fret klinkt goed. Dus het fretdraad tussen de 8e en 9e fret (en 9e en 10e enz...) is niet de oorzaak van de buzz.
Je tweede greep op de 5e fret klinkt goed. Dus het fretdraad tussen de 6e en 7e fret is niet de oorzaak van de buzz.
Je derde greep op de 6e fret veroorzaakt een buzz. Dit betekent dat het fretdraad tussen de 7e en 8e fret te hoog ligt in verhouding tot het fretdraad tussen de 6e en 7e fret. Laatstgenoemde is daarom wellicht te ver ingesleten waardoor ie te laag ligt óf eerstgenoemde is wellicht iets omhoog komen zetten en moet met een tikje van een hamer evt. in combinatie met een druppel secondelijm weer in het fretboard getikt worden.
Succes

JvD.
3 mei 2006, 16:43
Of je gitaar staat een hele noot te hoog gestemd, of je bedoelt de 8e fret i.p.v. de 6e fret. Want wat ik hoor op de video zijn zeker niet de noten die je normaal hoort bij de 5e, 6e en 7e fret. Maar goed, toch even uitgaande van dat je de 7e, 5e en 6e fret speelde. Mijn conclusie n.a.v. dat filmpje (goed idee trouwens zo'n filmpje!):

Je eerste greep op de 7e fret klinkt goed. Dus het fretdraad tussen de 8e en 9e fret (en 9e en 10e enz...) is niet de oorzaak van de buzz.
Je tweede greep op de 5e fret klinkt goed. Dus het fretdraad tussen de 6e en 7e fret is niet de oorzaak van de buzz.
Je derde greep op de 6e fret veroorzaakt een buzz. Dit betekent dat het fretdraad tussen de 7e en 8e fret te hoog ligt in verhouding tot het fretdraad tussen de 6e en 7e fret. Laatstgenoemde is daarom wellicht te ver ingesleten waardoor ie te laag ligt óf eerstgenoemde is wellicht iets omhoog komen zetten en moet met een tikje van een hamer evt. in combinatie met een druppel secondelijm weer in het fretboard getikt worden.
Succes
you sir are a genius! i love this forum.

dit betekend niet dat het is opgelost, alleen dat ik idd zie dat de fret ietsje ruimte geeft tussen het fretbort! eureka!

en stukje filt, en dan een hamer der op will do the trick right?

Minda
3 mei 2006, 16:59
Wel HEEL goed ondersteunen!! Als je een hamer met een kunststof kop kan bemachtigen, graag. Voorzichtig!! Als hij er niet lekker in gaat, liever eruit en de snede controleren. Niet hersenloos doorrammen. Als dat nodig lijkt, is er iets anders mis.

Hugo

Gitaarbouwer
3 mei 2006, 16:59
en stukje filt, en dan een hamer der op will do the trick right?

Ja, niet te hard tikken want dan komen er putjes in, maar gewoon rustig kloppen. Ik gebruik hier een kunststof hamertje voor, maar met een stukkie vilt ertussen werkt het inderdaad ook wel.

Succes!

ernieman
3 mei 2006, 17:59
Wel HEEL goed ondersteunen!! Als je een hamer met een kunststof kop kan bemachtigen, graag.
Gewone hamer kan ook, maar houd er dan een stukje hardhout tussen. Kun je nog beter mikken ook. Je zet het stukje hout al op de goede plaats en nu mik je op dat houtje... (kopse kanten gebruiken)

EJ

JvD.
3 mei 2006, 20:17
allemaal goed en aardig, maar het is gelukt!

ole!

allemaal bedankt.