PDA

View Full Version : Gitaarkoffer



RvB
2 mei 2006, 13:19
Deze vraag past niet helemaal in de gitaar-zelfbouw, maar ik weet niet waar ik het anders moet plaatsten.

Ik ben zelf een gitaarkoffer aan het maken en hij staat nu in de grondverf. nu mijn vraag:

Kan ik het beste de koffer spuiten met een simpel spuitbusje of moet ik hem rollen? (De koffer is van hout en het moet netjes worden, hoeft niet puntgaaf)

Noid
2 mei 2006, 14:13
Met spuiten kun je een strak resultaat krijgen (meerdere dunne lagen over elkaar), maar ook met rollen: als je de juiste verf hebt en zo'n roller met zo'n vachtje, waardoor het niet bobbelig opdroogt.

hoe heb je de koffer trouwens gemaakt (en is hij zwaar geworden?)

Mattia
2 mei 2006, 14:28
Wat jij wil, maakt niet zo gek veel uit. Rollen is minder gedoe, gok ik zo.

RvB
2 mei 2006, 14:30
Eerlijk gezegd heb ik hem van marktplaats voor €8 :P is best eem leuk ding. De zijkanten zijn van normaal bouwmarkthout en de boven en onderkant van dunne houten platen. Hij is niet zo zwaar, maar ook niet erg licht.

M'n vader zei dat ik moest rollen, omdat strakker wordt, terwijl ik juist dacht aan spuiten.

JulesKr
2 mei 2006, 17:37
Van spuiten word die zowieso strakker, of ben ik nou dom :???: ? Maar ik denk dat rollen goedkoper is.

Gearjunkie
2 mei 2006, 22:10
Spuiten wordt strakker als je KAN spuiten

RvB
2 mei 2006, 22:14
Nogmaals, hij hoeft niet puntgaaf te worden. Het moet gewoon netjes. Dan ga ik toch maar rollen, aangezien spuiten teveel zooi geeft en je omgeving helemaal moet afschermen.

Fumi SG
2 mei 2006, 22:35
Ik zou zeggen... tolex!! Is wel een stukkie duurder, maar wel veel mooier!;)

Gerrit
3 mei 2006, 02:53
Rollen!!




zoom zoom zoom te kort bericht

SBloke
3 mei 2006, 06:32
zeker weten rollen...

als je moet spuiten ben je echt ZO door een paar bussen heen als je een beetje dekkend wilt spuiten. Daarnaast moet je een perfect stofvrije ruimte hebben, waar geen wind staat, niet te warm, niet te koud, je moet tussen de 30 en 40 cm ver weg spuiten enz enz enz.... hoop gekloot.

en met een roller kun je het er tenminste gewoon overheen kieperen bij windkracht 8. Het is gewoon veel makkelijker.

ernieman
3 mei 2006, 07:22
Beetje late reactie misschien, maar ik ken een luitbouwer die zelf zijn koffers maakt en die werkt ze af met een soort latex oid. Hij rolt dat dus.
Volgens mij krijg je met gewone verf (spuitbus of roller) een veel te dunnen laag, die er na 1 keer tegen de muur, kofferbak, fietsbagagedrager, trapleuning, bassist, stoeptegel, oid te stoten meteen afligt.
Als je van die rubberachtige latex gebruikt en met een spatel of een reliefroller werkt krijg je nog een leuk effect erin ook.
Een plaatje:
Zijkant van het koffertje:
http://www.renzosalvador.be/pic/etuis02.jpg
En een detail van de afwerking:
http://www.renzosalvador.be/pic/etuis06.jpg

Gewoon een idee.

EJ

RvB
3 mei 2006, 13:00
Bedankt voor de reacties! Het wordt dus rollen.

@ernieman: lijkt me ook wel een leuk effect, ik zal ff kijken of ik zoiets kan vinden, anders ga ik gewoon rollen