PDA

View Full Version : Volgorde effecten (alweer..?)



renier
2 mei 2006, 11:38
Hey mensen,

ik hebnu (dankzij een maandje rust in ons speelschema) eindelijk mijn pedalboard onderhanden genomen. (met dank aan onze frontman, handige gozer!)

We hebben een patchbay gemaakt, een nieuwe footswitch voor de amp en het hele pedalenbakje gereorganiseerd. als het goed is komt er vrijdag een lading George L Kabels en pluggen binnen, en kan ik er weer tegenaan.

nu is mijn vraag: in welke volgorde moet ik mijn effecten nu zetten. dit is wat er nu op mijn pedalenplank zit:

Boss GE-7 EQ
Boss CE-3 Chorus
Boss OD-2 Overdrive
Ibanez TS9-DX turbo tubescreamer
Ibanez FL-301 Flanger
Beringher UT100 Tremelo
Dunlop GBC-95 Wah
Korg DT-10 tuner
mijn idee was:

effectloop: chorus -> flanger -> tremelo ->wah ->EQ

voor versterker: Tuner ->OD-> tubescreamer


any ideas?

alvast bedankt!

robert-gitarist
2 mei 2006, 11:46
Mwah zelf persoonlijk zou ik die Wah en EQ uit de FX loop doen...EQ misschien wel erin trouwens.Maar goed kwestie van smaak..Zelf vind ik een wah in loop mega kut klinken maar ligt natuurlijk ook aan type wah en versterker ;)
Sommige mensen zeiden ook tegen mij dat de EH Enhancer van Boss niet in de loop moest..maar goed ff lopen klooien en toch erin gezet en klinkt veeeeel beter in fx loop ;)
Mijn antwoord op je vragen: ga gewoon wat proberen met het spul.Zet alleen geen Overdrive ofzo in de FX loop :stop:
FX loop enzo is meer kwestie van smaak.De een wil wah er voor hebben,ander wil hem erin hebben enzo..gewoon beetje mee schuiven en doen

paulusdeBKB
2 mei 2006, 11:54
EQ kan op allebei de plekken maar het effect van de EQ (voel je 'em?) hangt sterk af van de plaats in de keten: EQ voor de overdrive bepaalt welke frequenties zwaarder oversturen en kan het karakter van je scheur ingrijpend veranderen. EQ achter overdrive maar voor preamp kan werken als een lichte boost, net zoals een EQ in de FXloop. Houd er wel rekening mee dat sommige modulatie- en tijdseffecten volledig anders gaan reageren als ze opeens meer signaal binnenkrijgen.

Maar zoals al eerder gezegd: ga lekker prutsen! Hartstikke leuk.

renier
2 mei 2006, 11:57
kijk, snelle reacties.

EQ heb ik in beide geprobeerd, en in de loop was veel beter. ik gebruik hem als een soort volumeboost, en dat werkt niet voor de amp

wah ga ik eens proberen. VOOR distortion vind ik in ieder geval niks, mischien is erna beter.

alvast bedankt voor de tips!

up-guitarman
2 mei 2006, 12:24
Probeer ook eens alles voor je versterker en daarna in de loop !!!
Een wah zou ik alleszins voor je amp zetten ...

Mijn persoonlijke volgorde wijkt ook redelijk wat af van de normale opstellingen ...
- Alles voor de amp
- Phaser voor de OD
- Tremolo voor de OD
- Wah achter de boost
- ...

Ik raad je gewoon aan ALLE mogelijkheden te overlopen, begin met 1 pedaaltje, en zoek dan telkens uit of het 2de, 3de, ... pedaaltje voor jou beter werkt erachter dan ervoor, in of uit de loop, ...

Dick Wolkendeck
2 mei 2006, 12:29
hmm ik zweer bij wah VOOR de distortion. Verder heb ik effecten als phaser en tremolo ook het liefst voor de distortion, dat vindt ik subtieler.

provisus
2 mei 2006, 12:53
Waar moet je dan een compressor plaatsen? voor je effecten of na of in je effecten loop?
alvast bedankt

E-J
2 mei 2006, 12:59
Waar moet je dan een compressor plaatsen? voor je effecten of na of in je effecten loop?
alvast bedankt

Zeker ervoor! Maar wel na de wah geloof ik

Dus:

gitaar - wah wah - compressor - overdrive/distortion/fuzz - eq - phaser/flanger/chorus/uni-vibe - volume pedal - delay - amp

nielsduursma
2 mei 2006, 13:33
Zeker ervoor! Maar wel na de wah geloof ik

Dus:

gitaar - wah wah - compressor - overdrive/distortion/fuzz - eq - phaser/flanger/chorus/uni-vibe - volume pedal - delay - amp

hoeft niet, als hij het nou lekker vindt klinken in de loop.