PDA

View Full Version : buizenbakje voor 400 euro: shootout



hanzeman
2 mei 2006, 07:59
Heb mijn zinnen gezet op een buizenbakje en mijn budget is rond de 400. Euro. Onmogelijk dacht ik, maar ik heb toch twee redelijke mogelijkheden ontdekt.

1- een Laney vc-15. Volledig buizen, compact, nieuw dus met garantie. 15 watt, 10 inch speakertje.

2- een Peavey Delta Blues. Vijf jaar oud ongeveer, ook volledig buizen, geen garantie, 30 watt, 15 inch speakertje.

Ik zal hem 90% van de tijd thuis gebruiken, heel af en toe misschien live, met een mic ervoor. Is 15 watt dan genoeg? Heb de nodige fraaie pedalen voor oversturing. Dus clean is het belangrijkste. Beide versterkers krijgen op Harmony goede kritieken, maar dat krijgt alles daar bijna volgens mij.

Keuzes... zucht.... Help!!

nicoverduin
2 mei 2006, 08:12
Ik zou zeggen probeer ze en beoordeel. Op het podium kun je altijd een mic ervoor zetten. 15 watt buizen is al ruimschoots voor thuis. De 15" speaker is wel interessant. Zal denk ik voller klinken dan de 10"er.

Mitch
2 mei 2006, 09:25
Als clean belangrijker is denk ik dat die Delta Blues interessanter is, de Laney is wat 'hol' van klank.

hanzeman
2 mei 2006, 09:32
Ik heb ook een lichte voorkeur voor de all american Peavey, alleen is hij vijf jaar best intensief gebruikt, en al klinkt hij nu nog heel goed, ben ik bang dat hij eerder kaduuk gaat. De Laney is denk ik Chinees en voelt wat minder stevig aan, allemaal net wat minder body.

renier
2 mei 2006, 09:43
I've said it before and i'll say it again:

Crate Vintage Club 50W 2x12 (http://www.lifeinmayberry.com/CrateVC5212.jpg)


4 x 12ax7, 4 x EL84, 2 kanalen, effectloop, reverb.. fantastische cleane sound (denk Vox AC30) en een heel lekkere crunchtoon. gooi er een tubescreamer voor en je krijgt een heerlijke belachtige, ronde leadtoon..

ik heb de mijne gekocht voor 400 euro 2ehands.

er is echter een hele grote modificatie die je eraan kunt doen, en die er voor zorgt dat je versterker ineens enorm veel aandacht, geile blikken en positieve commentaren op je geluid krijgt...



.. het crate logo eraf schroeven...

hassent
2 mei 2006, 10:25
Of een nieuwe peavey Valvking 50W, 2 kanalen, rond de euro 450,-.

Is overigens ook Chinees.

AART
2 mei 2006, 10:53
mesa/boogie studio .22+ combo?

2ehandsprijs daarvan is ongeveer 400.



Prima bakje.

Kim Wilson
2 mei 2006, 11:38
Die 10" speaker gaat je niet genoeg geluidsdruk geven, denk ik. Daarom zou ik niet voor die Laney gaan.

Die Peavey Delta Blues bakken zijn echte bluesamps. Klinken goed, zeer goed zelfs. En die 5 jaar intensief gebruik zou ik me niet zo druk om maken.

Je zou ook een Fender Hotrod Deluxe kunnen scoren. Dat zijn ook redelijk fijne versterkers voor weinig. En luid genoeg om in een gemiddelde kroeg onversterkt te kunnen spelen. 40 watt en een 12" speaker. Echter de waarde schommelt rond de €500, dus je moet wel goed zoeken voor een goed exemplaar voor rond €400.

DREAMMACHINE
2 mei 2006, 11:45
kijk ook eens naar een fender blues deluxe, 1x12" ....niet de hotrod modellen, maar daarvoor van half jaren 90, erg fijne amp....en heeft gigantische headroom en reageert lekker op pedalen.

maar wel speuren om een 2e hands tegen te komen!

hanzeman
2 mei 2006, 11:54
MM, ja die geluidsdruk. Dat is inderdaad mijn gootste bezwaar tegen de Laney, dt petiterige 10 inch speakertje. Als er een 12 in zou zitten was de keuze makkelijker. De VC30 geeft wel 1 of 2 x 12 inch, maar is gelijk weer 200 euro duurder.

Die Peavey is een echte bluesbak, maar met de juiste pedalen is hij ook wel tot rocken te brengen, denk ik zo.

marc_o
2 mei 2006, 12:00
Ga absoluut voor de Deltablues. Die versterker is naar mijn mening 1 van de best bewaarde geheimen op het moment. Clean is fantastisch en je hebt geen pedalen nodig voor overdrive, daarin staat ie absoluut z'n mannetje wel.
Je hebt 2 uitvoeringen, eentje met een 15" speaker (mijn voorkeur) en eentje met 2 keer 10", is ook geweldig.
Laney is een leuk speeltje, maar met de Delta ga je echt richting een pro-sound en toch ook "slechts"30 watt.

hanzeman
2 mei 2006, 14:04
Ga absoluut voor de Deltablues.
Laney is een leuk speeltje, maar met de Delta ga je echt richting een pro-sound en toch ook "slechts"30 watt.


Thanx, denk inderdaad dat dat meer versterker is voor m'n geld.

hanzeman
2 mei 2006, 21:37
Hoewel de Laney vc15 wel de Guitarist Magazine Guitarist Choise heeft toegekend gekregen. Zegt toch ook wel weer iets.

Scali
2 mei 2006, 21:45
De MG15 is ook een 'Best Buy' volgens Guitarist.
Wil niet zeggen dat het een wereldamp is.
Maar wel dat ie in z'n prijsklasse een goede koop is.
Een tweedehands versterker voor hetzelfde geld is vaak een prijsklasse hoger, dus dan zegt die Best Buy ook niks meer.

hanzeman
2 mei 2006, 22:37
Van de Delta Blues schijn ook een Hammond uitvoering te zijn. De Hammond TR-30 by Peavey, zie de link

http://www.hammond-organ.com/Museum/TR-30.htm

Zou een gemodde versie zijn speciaal voor aansluiting van Hammond drawbar keyboard. Iemand bekend mee? Kan geen andere specs vinden dan de 'gewone' Delta.

Outrage
2 mei 2006, 22:56
Laney is Brits.

Genoeg goed advies hier. Ben zelf laney-fan, maar ik zou ook eerder gaan voor een tweedehands versterker die evenveel kost als een nieuwe en voll in orde is omdat dat (meestal toch) een klasse hoger is.

hanzeman
3 mei 2006, 11:36
ben alleen bang dat die Peavey misschien te hard is voor thuis, en daar zal ik de amp 95 % of meer van de tijd gebruiken... Die Laney 15 is door zijn mindere vermogen wat eerde op toeren.

Kim Wilson
3 mei 2006, 11:56
Ja, als je de buizen wilt oversturen wel. Maar je kunt hem thuis ook gewoon zachter zetten. De Laney is heel eenzijdig, die zal nooit mee kunnen komen in een gemiddelde kroeg.

Ik zit in dezelfde situatie. Ik heb een Fender Hotrod Deluxe. We treden (nog) niet zo gek vaak op, dus ik gebruik hem meest thuis. Maar áls we een keer een optreden hebben, kan ik ook goed uit de voeten. Dat zie ik met zo'n Laney 10" dingetje nog niet zo zitten. Of je moet er een 1x12 of 2x12 cab op aansluiten.

E-J
3 mei 2006, 12:39
ben alleen bang dat die Peavey misschien te hard is voor thuis, en daar zal ik de amp 95 % of meer van de tijd gebruiken... Die Laney 15 is door zijn mindere vermogen wat eerde op toeren.

Beter dat 'ie te hard gaat dan te zacht ;)...

marc_o
3 mei 2006, 13:35
ben alleen bang dat die Peavey misschien te hard is voor thuis, en daar zal ik de amp 95 % of meer van de tijd gebruiken... Die Laney 15 is door zijn mindere vermogen wat eerde op toeren.


Zal wel meevallen, je mag mijn rivera wel eens lenen, die kan ik op 8 watt schakelen. Als je die thuis opendraait, komen de buren je alsnog onthoofden.

30 watt is prima voor zowel thuis als live.

Kim Wilson
3 mei 2006, 13:44
Marc, die Rivera heeft zeker een 12" speaker? Want ik denk echt dat die 10" in die Laney een probleem gaat worden als je hem live wilt gebruiken.

hanzeman
3 mei 2006, 16:05
Dat ze in dei vc15 een 10 inch hebben gestopt is echt een fout geweest. Met een 12 inch erin hadden ze dei dingen niet aan kunnen slepen volgens mij.

Heb nu trouwens een heel lelijke zwart met gele transistor Rickenbacker uit begin jaren 80, gaat ook ontzettend hard maar het geluid is zo onpersoonlijk als de pest.

marc_o
3 mei 2006, 16:45
Marc, die Rivera heeft zeker een 12" speaker? Want ik denk echt dat die 10" in die Laney een probleem gaat worden als je hem live wilt gebruiken.


Die Rivera is een losse top met daaronder een 2 keer 12"

Ik bedoelde met mijn post dat je met 15 watt wel eerder eindbuizendruk krijgt, wat opeens een toverwoord is, want dat wil je vaak helemaal niet wanneer het ontwerp er niet naar is.
Zelfs al zou je dat graag willen heeft het ook al geen nut thuis met een 15 watter te spelen, want dat is zelfs al te hard, daarom kun je net zo goed voor de 30 watt gaan, want dan heb je met deze twee keuzes (laney of peavey) sowieso al een veel betere versterker.