PDA

View Full Version : gescheurde kam



.ChaIneD.
1 mei 2006, 23:26
hey ik ben zo nieuw hier dat ik geen idee heb of dit goede sub is, maar wth:

ik heb vorig jaar een -scheit, ik weet het- gitaar gekocht bij de action a 18€
alleen nu hebben mijn snaren de kam doormidden getrokken zegmaar, de rest vd gitaar is nog ok(een van de schroeven is door de kam heen)

mijn vraag: is het het waard om een kam ergens op te zoeken en te kopen, of moet ik maar proberen zelf iets te knutselen? ik heb nog nooit iets aan een gitaar verbouwd, maar kan redelijk knutselen.. tips?

bedankt
~marien

Mattia
1 mei 2006, 23:48
Um, schroeven? Kam?

Post eens een foto ofzo. Want ik wordt niet direct wijzer van wat er hier aan de hand is.

.ChaIneD.
2 mei 2006, 00:01
idd chill idee, ik zal ff snel foto maken, edit hier zo wel ff de link

[edit]
linkjes:
http://marien.l3d.nl/imgs/kapottekam%20001.jpg
http://marien.l3d.nl/imgs/kapottekam%20002.jpg

ik heb de schroeven er ff naast gelegd, voor t gemak

Dridon
2 mei 2006, 01:51
Hmm lastig. Met de sterkste lijm die je kunt vinden aan elkaar lijmen, lijmklemmen erop, en gewoon een hele nacht laten drogen, niet af en toe kijken of het nu toch al niet langzaam goed zit, gewoon in een ruk een nachtje laten drogen. En dan misschien met kneedbaar hout alles bijwerken...

Succes ermee nog

no 1 hops
2 mei 2006, 07:35
je hoeft natuurlijk niet zo voorzichtig te zijn met zo'n goedkope gitaar, hijmoet dus gewoon weer werken.
heb zelf goede ervaring met bison kombi power.
je krijgt twee tubes, een kleine en grote.
je zoekt even een stuk blik of iets wat je weg kan gooien en knijpt van elke tube een baan vlak langs elkaar en even lang.
die moet je daarna met een spateltje goed en snel mengen ( de dunne tube is de harder en door mengen begint het hardings proces).
de gemengde massa breng je aan op de brug en dan moet je dus klemmen.
lijm eerst een dag van te voren even dat zijkantje met wat houtlijm, dan zit die al vast

ga voor dat je met dit alles begint even uitvogelen hoe je dat klemmen wilt doen.
als je dit zeker weet dat je ook werkelijk perskracht aankan brengen kun je los gaan.
klemt de handel en komt er lijm onder de brug weg die zo snel mogelijk verwijderen.
( in de topic, die brug moet eraf staan ook fotoos hoe anderen er weer een brug op klemmen met een hulpstuk dus misschien ook daar even kijken)

SBloke
2 mei 2006, 07:41
Is deze gitaar niet een total-loss? (als in, het repaperen van de schade kost meer dan de huidige waarde van de gitaar)

Een beetje een degelijke lijm kost je al snel €10

ernieman
2 mei 2006, 10:55
Is deze gitaar niet een total-loss? (als in, het repaperen van de schade kost meer dan de huidige waarde van de gitaar)

Een beetje een degelijke lijm kost je al snel €10

LOL :)
Wou je de hele gitaar vol met lijm spuiten dan?
Als dit toch maar een "kampvuurgitaartje" is, dan zou ik er gewoon lekker op los experimenteren. Zou waarschijnlijk zelfs wel houden met seconde lijm (kost slechts 3 euro een potje).
Mareuh, hoe kan die kam zo lelijk gescheurd zijn? Is het een klassieke waar je steelstrings op hebt gezet ofzo?

EJ

.ChaIneD.
2 mei 2006, 11:07
:) bedankt, ik zal checken wat ik kan doen

ja het is eigenlijk een klassieke maar ik dacht 'wtf, ik wil wel es weten hoe stalen snaren klinken'.. hij hield het, totdat hij tussen 2 kampen een halfjaar ongestemd ad muur hing :P toen vond ie stemmen niet zo leuk

Gearjunkie
2 mei 2006, 11:13
Waarschijnlijk bedoel je dat de brug kapot is en niet de kam?

Gewoon vastplakken en weer nylon snaren erop zou ik zeggen...

no 1 hops
2 mei 2006, 12:04
secondenlijm is leuk, mar onderschat de trekkracht van een setje staalsnaren niet.
ik meende een keer gelezen te hebben dat je over 50 kilo trekkracht praat.
trouwens die lijm die ik noemde moet je wel uit laten harden.
trekkracht op beuken is na 1 week 60 kilo

ernieman
2 mei 2006, 12:12
secondenlijm is leuk, mar onderschat de trekkracht van een setje staalsnaren niet.
ik meende een keer gelezen te hebben dat je over 50 kilo trekkracht praat.
trouwens die lijm die ik noemde moet je wel uit laten harden.
trekkracht op beuken is na 1 week 60 kilo

Ja, dat kan kloppen. Ik weet niet of seconden lijm dan gaat houden. Das maar de vraag natuulijk. Maar volgens mij zet ie er beter weer nylon terug op. Of heel erg light tension steel strings...

EJ

no 1 hops
2 mei 2006, 12:31
Ja, dat kan kloppen. Ik weet niet of seconden lijm dan gaat houden. Das maar de vraag natuulijk. Maar volgens mij zet ie er beter weer nylon terug op. Of heel erg light tension steel strings...

EJnever ever string a nylon with steel.
is ie niet op gebouwt, en vooral met 18 euro kan je helemaal verwachten dat het een keer mis gaat.
op zijn minst krijg je een actie waar je alleen slide mee spelen kan.
maar ieder heeft het volste recht het een keer uit te proberen en beter op zo een dan op een van een paar honderd E

Javaca
2 mei 2006, 21:31
Zonde van de moeite om dat te fixen. (Al kun je er niets aan verneuken). Als je het repareert iig niet opnieuw besnaren met staal maar gewoon met nylon.

Op school ligt er één van een klasgenoot die we de 'zelfmoordgitaar' noemen. Het hele bovenblad is zo kromgetrokken dat de snaren het zadel niet meer raken... De intonatie klopt dus van geen kant, en als er op gespeeld wordt durft niemand in het verlengde van de hals te zitten...8-)

Gewoon aan de muur hangen als een rock 'n roll ornament en een nieuwe gitaar kopen...:hippie: