PDA

View Full Version : en schuur en verf en ...



GunMetalBlue
1 mei 2006, 22:33
Hallow =D

Ik wil m'n gitaar gaan schuren en opnieuw verven. tov andere dingen die ik wou ondernemen, doe ik dít absoluut wel.
(Voor de scherpzinnigen onder ons =D)


Welke korrel gebruik ik het best voor het afschuren en kan ik om te verven gewoon een huis-tuin-en-keuken-spuitverfbus gebruiken of bestaat daar speciaal wouwie-wouwie-spul voor?

alvast thx voor de replies!

SimonS
1 mei 2006, 23:39
zie tutorial op www.reranch.com (http://www.reranch.com) .

GunMetalBlue
2 mei 2006, 18:09
Das veel leesplezier:nervous:

Toch bedankt!

SimonS
2 mei 2006, 18:44
hehe, en als je klaar bent met lezen:


http://www.projectguitar.com/
http://www.mimf.com/

GunMetalBlue
2 mei 2006, 19:29
kun je niet gewoon zeggen welke korrel ik moet gebruiken om te schuren en of ik special verf nodig heb?

Reigor
2 mei 2006, 20:04
Als jij heel graag een gitaar wilt verven doen, kun je ook wel de moeite nemen om het even op te zoeken in de sites die al zijn gegeven?

Seppe Lenaerts
2 mei 2006, 20:39
Hallo GunMetalBleu,
ik heb pas mijn gitaar afgeschuurd en een gedeelte opnieuw geverfd en vernisd. Eerst heb ik met een zachte korrel(ik weet niet juist hoeveel, ik had dit nog ergens liggen) heel de gitaar afgeschuurd, en dan met het gladste schuurpapier dat ik had het afgewerk. Het is echt niet zo moeilijk, je moet alleen voorzichtig zijn dat je niet te diep zit.
Voor de verf: ik heb email verf gebruikt (dit staat op het doosje). Je kan achteraf nog altijd vernissen, voor een glans op je gitaar te krijgen, en om de verf te beschermen.

SimonS
2 mei 2006, 23:02
en als je de andere 2 links van me hebt doorgelezen, kun je een search doen in het Zelfbouw forumdeel. Fred Dons heeft daar volgens mij redelijk duidelijk aangegeven hoe het moet.

en nee ik kan je niet gewoon vertellen welke korrel je nodig hebt.

tmcm
5 mei 2006, 00:53
Welke korrel gebruik ik het best voor het afschuren en kan ik om te verven gewoon een huis-tuin-en-keuken-spuitverfbus gebruiken of bestaat daar speciaal wouwie-wouwie-spul voor?

alvast thx voor de replies!

kwa afschuren: je kan lakken op de bestaande laag -wordt de primer- en in dat geval licht maar wel goed ruw schuren en vetvrij maken, je moet wel even uitvinden wat voor originele lak er op zit ivm hechting van de nieuwe lak. In dat geval werk je van grof naar fijn (zeg van 500 naar 1000) hoe fijner de grondlaag of strakker het spuitwerk daarna. Liefst nat schuren.
Ga je alle lak eraf slopen kan je grover te werk gaan (oplosmiddelen, brander, schraper) maar als je bij het hout arriveert stap je over op de 500 naar 1000 methode. Dan wel weer daarna een primer voor de kleurlak.
kwa lak. Alles is mogelijk als bare wood de basis is; waterbasis lakken en sealen met transparant, beitsen of een solid. Mooiste maar bewerkelijk is cellulose maar polyurethaan of een polyester kan ook. Autolak gaat dus prima.
Tussen elke 3 lagen door -nat in nat- (pas op voor druipers, die krijg je er niet meer uit) goed laten drogen en bijschuren met 800. Na de laatste kleurlaag afwerken met een paar lagen transparant. Afschuren met 1200 en polijsten. voila.
Wat niet werkt is muurverf....

GunMetalBlue
8 mei 2006, 21:28
dát bedoel ik nou :rockon:
thx voor de superuitleg