PDA

View Full Version : Tool - 10,000 Days



Terence
1 mei 2006, 22:19
Al een tijdje aan het luisteren naar deze in mijn mening geweldige plaat. Ik moet wel toegeven dat ik hem eerst niet zo geweldig vond, maar dat kwam waarschijnlijk doordat ik hem meer als achtergrond muziek bij het studeren draaide.

De meningen over deze plaat zijn onder de Tool fans nogal uitlopend heb ik gemerkt. Ze spreken vooral in termen van beter/slechter dan aenima/lateralus. Naar mijn mening gaan dat soort vergelijkingen helemaal niet op gezien hoe verschillend deze albums zijn en is juist dat verschil het mooie. In plaats van meer van hetzelfde wordt het repetoir verbreed, terwijl het nog steeds onmiskenbaar Tool is.

Iemand anders een mening over hoe goed/slecht/wel of niet vergelijkbaar de plaat is?

Bram+
1 mei 2006, 22:37
Uitstekend album, ik luister 'm al twee weken, maar ik durf 'm nog niet echt een plaatsje te geven. Ik vind het sowieso moeilijk kiezen tussen Undertow/Ænima/Lateralus, laat staan als 10,000 Days erbij komt. Opiate is voor mij wel duidelijk minder dan die drie, maar dat heeft ook zijn redenen. Ze hebben allevier hun kwaliteiten, Undertow is 'stripped down', Ænima het meest 'pop-achtig' en Lateralus het 'prog-achtigst' voor mijn gevoel. 10,000 Days staat een beetje tussen Ænima en Lateralus in. Eigenlijk wil ik niet kiezen, maar gewoon draaien waar ik op dit moment zin in heb.

Philippe
2 mei 2006, 00:04
Ik vind het ook wel een lekker plaatje. Hoewel ik wel nog steeds denk dat je niet naar Tool moet luisteren als je suicidale neigingen hebt.

marc_o
2 mei 2006, 15:47
Ik vind TOOL echt wel de meest interessante band van de laatste jaren, maar om nou een gat in de lucht te springen bij deze laaste CD vind ik wat ver gaan. Ik moet daarbij zeggen dat ik 'm maar steeds niet hard heb kunnen luisteren, maar dat ie vol staat met TOOL-kwaliteit mag duidelijk zijn......het heeft me alleen nog niet te pakken deze keer....hij kakt wel in na een paar nummers en dat had Lateralus helaas ook al...

flightcase
2 mei 2006, 17:15
Ben hem op het moment aan het luisteren ik moet hem dus eerst nog in laten werken.
Maar vind het begin erg vet, ik denk dat luisteren met de kop telefoon het beste werkt bij Tool zodat je alles erg goed hoort zodat je echt in de muziek gesleurd wordt.
Trouwens alleen al de packaging is al geweldig!!

jon-ass
2 mei 2006, 23:03
Net zoals de vorige Toolalbums heeft deze idd weer opnieuw genoeg luisterbeurten nodig voor hij echt duidelijk wordt, maar dat maakt Tool net zo interessant. Ik beluister Tool ook alleen als ik met niks anders bezig (Tool is naar mijn mening ongeveer de meest ongeschikte band als achtergrondmuziek), bij voorkeur met koptelefoon.
Ik vind hem al geweldig, maar ben er zeker van dat dit binnen 10 luisterbeurten een hele andere cd zal zijn (net zoals lateralus). Ben ik blij dat er eindelijk een nieuw Toolalbum is.

Swan
3 mei 2006, 09:20
ik had hem vorige week gedownload en direct afgelopen vrijdga gekocht; in het begin viel hij me heel eerlijk gezegd n beetje tegen en verlangde ik terug naar Lateralus maar nu na vele luisterbeurten begint het album steeds meer te groeien en blijkt de genialiteit van Tool weer eens :)

Fuhgawz
3 mei 2006, 11:29
Het is weer een geweldig album. Meer wil ik er niet over kwijt. ;)

JvD.
3 mei 2006, 12:14
Ik luister de CD al 3 weken non stop, ik vind bijna alles wat ze er op doen heel erg goed.



Misschien half offtopic maar toch leuk:

Wat hebben jullie gedaan om hem in je CD rek te krijgen?







Ik heb een tussen schotje afgebroken, maar ik vroeg me af, is er een jewel case versie, en hoe ziet het boekje er dan uit?

Bram+
3 mei 2006, 12:16
Ik luister de CD al 3 weken non stop, ik vind bijna alles wat ze er op doen heel erg goed.



Misschien half offtopic maar toch leuk:

Wat hebben jullie gedaan om hem in je CD rek te krijgen?







Ik heb een tussen schotje afgebroken, maar ik vroeg me af, is er een jewel case versie, en hoe ziet het boekje er dan uit?

Ik heb gewoon weide open vakken waarin er zo vijftien naast elkaar passen, dus daar pas took wel een iets breder doosje in (ook dubbelcd doosjes, etc.).

Ik heb nog niks gehoord of gelezen over een jewelcaseversie.

JvD.
3 mei 2006, 12:18
ik zag laats ook een special editie van EAnima, met alle plaatjes in het boekje als hologram.
helaas was ie de dag daarna weg =[

Philippe
3 mei 2006, 23:56
Het is wel een kutcd als je bij een platenwinkel werkt.
Echt verneukt om die dingen uit te hoezen. Je kan er nog geen 5 op elkaar zetten of het hele stapeltje naait om. Grrr..

[/offtopic]

marc_o
4 mei 2006, 15:58
Voorlopig vind ik het doosje beter dan de CD, ik moet er duidelijk nog even aan wennen...had er wel meer van verwacht eigenlijk.

Thom TK
4 mei 2006, 16:52
Voorlopig vind ik het doosje beter dan de CD, ik moet er duidelijk nog even aan wennen...had er wel meer van verwacht eigenlijk.

Ja Tool is niet erg productief idd, maar wat jij zegt daar kan ik me wel in vinden.
Maarja, eerst met LAteralus vond ik het ook eerst wennen, maar nu vind ik het een superplaat.

JvD.
4 mei 2006, 18:02
niets is catchy bij die band, je moet alles goed/veel horen.
het is echte: "luister muziek waar 100% aandacht oor nodig is"
geen muzak dus.

Neals
4 mei 2006, 21:23
Volgens mij heb ik onder een steen gelegen, maar ga em zeker weer uitchecken. Gezien de reacties dus een groei-plaat.

Anders Destium
4 mei 2006, 21:43
Ik heb hem vandaag gekocht en net voor het eerst helemaal geluisterd, het is onmiskenbaar Tool maar het gaat nog een paar luisterbeurten duren voordat ik een goed oordeel kan vellen!

Bram+
4 mei 2006, 22:05
Volgens mij heb ik onder een steen gelegen, maar ga em zeker weer uitchecken. Gezien de reacties dus een groei-plaat.
Hoezo onder een steen gelegen?

Negative K3 fan
5 mei 2006, 00:41
nooit echt van tool gehouden eigenlijk, aenema heb ik hier wel op de computer, lateralus eigenlijk maar een paar keerstukjes van gehoord, maar vond het niet echt boeiend, vandaag dat 150 days gedownload en het bevalt me wel goed.

Neals
5 mei 2006, 12:35
Hoezo onder een steen gelegen?

Wist nog niet dat het album uit was. Maar ben erg benieuwd geraakt en zal eens het album downloaden

Michael AE
6 mei 2006, 09:07
Ik vind het een meesterlijke plaat, al vanaf de eerste keer dat ik hem luisterde. Ik vind hem iets pakkender dan het andere werk, maar dat kan aan mijn vreemde smaak liggen.

new deep
6 mei 2006, 11:59
Ik zit hem nu voor de eerste keer te luisteren en te genieten maar wat een dijk van een sound weer, deze Tool is naar mijn mening het gaafst geproduceerd van alle platen die ze hebben gemaakt.

Negative K3 fan
6 mei 2006, 12:08
Ik vind het een meesterlijke plaat, al vanaf de eerste keer dat ik hem luisterde. Ik vind hem iets pakkender dan het andere werk, maar dat kan aan mijn vreemde smaak liggen.

dan hebben we samen een vreemde smaak want ik begrijp wel wat je bedoelt :D

Mithrandir
11 mei 2006, 08:48
Goeie plaat! Hij heeft bij mij nu drie luister beurten gehad en ik vindt hem super. Vicarious en Jambi vormen samen een zeer sterke opening en Rosetta Stoned is gewoon briljant.

Naar mijn mening zijn er wel wat "filler"-tracks zoals Lipan Conjuring en Viginti Tres, wellicht dragen ze bij aan de algehele sfeer van het album, maar van mij hadden ze er niet op hoeven te staan.

Negative K3 fan
17 oktober 2007, 16:38
even een bump, laatste tijd enorm veel naar Tool en dan met name 10,000 days geluisterd, prachtig album. The Pot, Jambi, Rosetta Stoned en Vicarious stuk voor stuk meesterwerken, ben het wel met eelco eens over die opvul nummers maar dat zie ik graag door de vingers. Meesterlijk.

Bram+
17 oktober 2007, 16:50
Ik heb een hernieuwde waardering voor het titelnummer gekregen. Ik vond het eerst een wat gezapige track, zeker vergeleken met het openingstandem en The Pot, die veel strakker en afwisselender zijn, maar ik ben de langzame opbouw wel gaan waarderen. Komt wel pas na een minuut of acht pas écht op gang, maar wat van ver komt is lekker. Voor mij een van de hoogtepunten.

Tristan
17 oktober 2007, 16:59
Ik heb laatst een paar Tool albums geluisterd maar man wat vond ik dat saai zeg...
De hele tijd voornamelijk van die voorspelbare riffs in drop D en die zanger vind ik ook niet echt geweldig, niet zo'n toffe stem en saaie zanglijnen...
Aenima heb ik geluisterd en dan nog eentje met zo'n varken erop geloof ik, geen idee hoe die plaat heet...
Misschien dat die nieuwe dan wel wat voor mij is... :D

qroy
17 oktober 2007, 18:52
Nee, die is dan ook niks voor jou :) Tool moet je begrijpen! :P

Bl44t44p
17 oktober 2007, 19:41
De zanger niet geweldig? Uhm wtf :P MJK is imho zo'n beetje de beste vocalist ter werled...?

Negative K3 fan
17 oktober 2007, 19:45
tool is alles behalve saai, geef het nog een paar echt serieuze luisterbeurten (vooral 10,000 days) en stel je mening bij :)

Negative K3 fan
17 oktober 2007, 19:57
tool is alles behalve saai, geef het nog een paar echt serieuze luisterbeurten (vooral 10,000 days) en stel je mening bij :)

qroy
17 oktober 2007, 20:09
Toch hoor je dat argument van veel mensen, ook na afloop van Lowlands. "Tool was te saai als afsluiter."

Terence
17 oktober 2007, 20:12
Kan me voorstellen dat als je er niet heel erg bekent mee bent je er niet helemaal op los zult gaan op een festival. Maar er zit erg veel in de nummers van Tool, saai zou ik het absoluut niet willen noemen.

Het is wel redelijk aparte muziek die niet iedereen zal liggen.

marc_o
17 oktober 2007, 20:34
was dit hele topic alweer vergeten en nu , ruim anderhalf jaar na mijn eerste reacties, kan ik me niet eens meer voorstellen dat ik het niet zo goed vond allemaal en dat ik de hoes beter vond dan de CD, het is een waar meesterwerk, maar dat weten we ondertussen wel.


Laat ze maar snel met iets nieuws komen...ondertussen blus ik mijn luistervuur met Porcupine Tree, en dan het nieuwere werk, met Robert Fripp.....dam'n, wat mij betreft de opvolger van TOOL/King Krimson....(NIL Recurring, mensen, ga dat luisteren)

qroy
17 oktober 2007, 21:44
Overigens leek het nu net alsof ik Tool te saai vond als afsluiter, hetgeen absoluut niet waar is! Een uur na dat optreden stond ik nog na te trillen (ja, het volume was weer hoog).

Nieuw werk van Tool zal helaas wel weer een paar jaar duren. Eind deze maand komt de eerste cd van MJK's zijproject uit, Puscifer. Heel anders dan Tool, dat wel.

Terence
17 oktober 2007, 23:37
was dit hele topic alweer vergeten en nu , ruim anderhalf jaar na mijn eerste reacties, kan ik me niet eens meer voorstellen dat ik het niet zo goed vond allemaal en dat ik de hoes beter vond dan de CD, het is een waar meesterwerk, maar dat weten we ondertussen wel.


Laat ze maar snel met iets nieuws komen...ondertussen blus ik mijn luistervuur met Porcupine Tree, en dan het nieuwere werk, met Robert Fripp.....dam'n, wat mij betreft de opvolger van TOOL/King Krimson....(NIL Recurring, mensen, ga dat luisteren)

Ik zal het morgen eens proberen. Ken de naam wel, maar de muziek niet.

Tristan
19 oktober 2007, 04:54
tool is alles behalve saai, geef het nog een paar echt serieuze luisterbeurten (vooral 10,000 days) en stel je mening bij :)

Ik weet het niet hoor, ik zal die 10,000 days eens proberen maar wees eens eerlijk, ze spelen toch voornamelijk redelijk voorspelbare drop D riffs of niet? (in ieder geval wel op Aenima en op die cd met het varken)...
Op zich wel vet maar het wordt al gauw te veel van hetzelfde en die zanger vind ik ook echt niet super...

Van Porcupine Tree heb ik een aantal albums geluisterd en ik vind tot nu toe In Absentia verreweg het beste, deze heeft de mooiste balans tussen de vette Rockriffs, donkere sferen en Popstukjes die deze band naar mijn idee kenmerken...
De Rockriffs zijn soms wel vrij Tool achtig...
Oceansize vind ik trouwens nog een stuk vetter dan Porcupine Tree, alleen dat laatste album Frames (net verschenen) vind ik ook niet echt geweldig, ze halen het niveau van Effloresce duidelijk niet meer...
Van Porcupine Tree moet je die live DVD ten tijde van In Absentia eens een keer zien, die is echt waanzinnig...
Gavin Harrison, de nieuwe drummer, vind ik ook een heel stuk gaver dan die andere...

marc_o
19 oktober 2007, 08:55
Die drummer maakt inderdaad hét verschil, die kan lekker tikken.


Ach, en TOOL, ik vind ze op eenzame hoogte staan met hun riffs, en tja, dan zijn het maar drop D riffs, de rest van de wereld staat in E te beuken en als ze zichzelf echt ruig vinden beuken ze 7-snarig in B. Daar gaat het niet om denk ik. Ik vind dat TOOL nu wel echt een eigen sound heeft, en live de discipline heeft waar het bij héél veel bands aan ontbreekt. TOOL heeft naar mijn mening een standaard neergezet, welke vooral opvalt wanneer ze op een festival staan.....het is nou niet vleiend voor je band als je na TOOL het podium nog op moet.....want het plaatje klopt en ze hebben natuurlijk een ongelooflijke drummer en wereldbassist...de rest is ook te gek, maar dat is mijn mening.

Tristan
19 oktober 2007, 11:53
Ja okee, die drummer vind ik ook echt goed en die drop D riffs vind ik ook lekker, begrijp me niet verkeerd, ik kan er alleen geen hele cd van aanhoren...
Ook niet vanwege de zanger, die vind ik gewoon saai, zijn stem en zijn melodielijnen...
Ik heb dan zo'n beetje het gevoel dat het telkens hetzelfde nummer is alleen zijn sommige songs beter en andere wat minder zeg maar, die songs beginnen en staan toch vaak in D...
Ik zal die 10,000 days eens checken, misschien dat die wat afwisselender is...
Hoe heet die plaat met dat varken nou eigenlijk?

Wat vindt jij goede platen van Porcupine Tree?
Die nieuwe drummer is echt waanzinnig vind ik...
Ken je Oceansize al?

drap
19 oktober 2007, 12:20
Wat betreft Tool denk ik er ongeveer hetzelfde over als Tristan. Absoluut geen slechte band, maar zo vreselijk voorspelbaar en saai... Ook in drop D heb ik wel originelere dingen gehoord. RATM vind ik een mooi voorbeeld van baggervette drop D riffs die ondanks de eenvoud prettig blijven om aan te horen. Dat heb ik dus bij Tool totaal niet. Maar spelen kunnen ze, daar kan ik niks op afdingen.

AriaProII
19 oktober 2007, 12:21
Ja okee, die drummer vind ik ook echt goed en die drop D riffs vind ik ook lekker, begrijp me niet verkeerd, ik kan er alleen geen hele cd van aanhoren...
Ook niet vanwege de zanger, die vind ik gewoon saai, zijn stem en zijn melodielijnen...
Ik heb dan zo'n beetje het gevoel dat het telkens hetzelfde nummer is alleen zijn sommige songs beter en andere wat minder zeg maar, die songs beginnen en staan toch vaak in D...
Ik zal die 10,000 days eens checken, misschien dat die wat afwisselender is...
Hoe heet die plaat met dat varken nou eigenlijk?



Dat varken heet Undertow. En dat van die drop D, nou, op aenima staan 6 nummers in D, drie nummers in E (incluis de eerste twee nummers van het album), en 1 in A.

Ik heb sowieso niet echt dat de Tool-riffs gaan vervelen. Ze gooien er genoeg variaties in om het toch afwisselend te houden. Bovendien gaat het bij Tool soms meer om het ritme dan de melodie (bewijs nr 1: Jambi).

marc_o
19 oktober 2007, 12:47
Ja okee, die drummer vind ik ook echt goed en die drop D riffs vind ik ook lekker, begrijp me niet verkeerd, ik kan er alleen geen hele cd van aanhoren...
Ook niet vanwege de zanger, die vind ik gewoon saai, zijn stem en zijn melodielijnen...
Ik heb dan zo'n beetje het gevoel dat het telkens hetzelfde nummer is alleen zijn sommige songs beter en andere wat minder zeg maar, die songs beginnen en staan toch vaak in D...
Ik zal die 10,000 days eens checken, misschien dat die wat afwisselender is...
Hoe heet die plaat met dat varken nou eigenlijk?

Wat vindt jij goede platen van Porcupine Tree?
Die nieuwe drummer is echt waanzinnig vind ik...
Ken je Oceansize al?


Het kan natuurlijk zijn dat het je niet helemaal ligt, niks mis mee natuurlijk, smakenverhaal.

Ik ken van Porcupine Tree alleen maar "Fear of a Blank Planet" en "Nil Recurring" en dat bevalt me tot dusver uitstekend al moet ik zeggen dat de zang niet het sterkste punt is, z'n stem draagt naar mijn mening niet krachtig genoeg, maar aan de andere kant houdt dat het wel weer breekbaar.

aangezien ik een enorme liefhebber ben van TOOL, Pink Floyd, King Crimson, Peter Gabriel en nog wat van zulke lui, vond ik het werkelijk schokkend om te merken dat ik Porcupine Tree nog nooit had beluisterd, want zij voegen dat hier en daar perfect samen....lekkere band en 5 december ga ik kijken in de HMH, en ik hoop dat het wat is.


Oceansize zegt me niks, ik zal eens gaan zoeken..

Negative K3 fan
19 oktober 2007, 13:31
Ja okee, die drummer vind ik ook echt goed en die drop D riffs vind ik ook lekker, begrijp me niet verkeerd, ik kan er alleen geen hele cd van aanhoren...
de drummer en de bassist zijn de virtuoze instrumentalisten binnen tool, in veel rock/metal wordt de bas vaak wat overspeeld door de andere instrumenten, maar das bij tool niet het geval. Ook de bas sounds zijn echt geweldig, die kerel besteedt daar veel aandacht aan.


Ook niet vanwege de zanger, die vind ik gewoon saai, zijn stem en zijn melodielijnen...
dat kan ik me goed voorstellen als je naar een nummer als lateralus luistert, maar luister eens naar The Pot van 10000 days, daar is echt niets mis mee IMO!

Ik heb dan zo'n beetje het gevoel dat het telkens hetzelfde nummer is alleen zijn sommige songs beter en andere wat minder zeg maar, die songs beginnen en staan toch vaak in D...
klopt, ook worden er veel dezelfde akkoorden gebruikt, maar de gitaarlijnen gaan meer om de ritmes dan om echt de tonen. Heel percussief gebruik van de gitaar, zoals Jambi. Die 'vage' ritmes doen het hem, de vreemde maatsoorten zoals 9/8 en 7/8, maar ook de syncopaties in de nummers die eigenlijk gewoon in 4/4 staan. De gitaarlijnen vind ik trouwens bijzonder origineel en ook leuk om te spelen

Ik zal die 10,000 days eens checken, misschien dat die wat afwisselender is...
Hoe heet die plaat met dat varken nou eigenlijk?

Wat vindt jij goede platen van Porcupine Tree?
Die nieuwe drummer is echt waanzinnig vind ik...
Ken je Oceansize al?
porcupine tree is echt goed, ken ze al een tijdje, vind zelf de laatste albums het best en ik ga er 5 december heen in de HMH. Maar ritmisch komen ze niet in de buurt van tool en net zoals marc al zei, de stem...

Tristan
19 oktober 2007, 14:09
Dat varken heet Undertow. En dat van die drop D, nou, op aenima staan 6 nummers in D, drie nummers in E (incluis de eerste twee nummers van het album), en 1 in A.

Ik heb sowieso niet echt dat de Tool-riffs gaan vervelen. Ze gooien er genoeg variaties in om het toch afwisselend te houden. Bovendien gaat het bij Tool soms meer om het ritme dan de melodie (bewijs nr 1: Jambi).

Undertow dus, cool, dan heb ik die al gecheckt...
Je verhaal over Aenima bevestigt voor mij wel een beetje wat ik al zei, veel drop D en soms E riffs (wat eigenlijk een beetje hetzelfde klinkt omdat dan ook de laagste snaar open gebruikt wordt en het een beetje dezelfde feel heeft in tegenstelling tot drop C# en drop C enzo)...
Ritmisch vind ik Tool eerlijk gezegd dan ook weer niet zo ontwikkeld en spannend dat ik het alleen al om die reden te gek kan vinden, dan zijn er bands die dat nog een stuk verder hebben gebracht zoals bijvoorbeeld Meshuggah ofzo...

Azrael
19 oktober 2007, 14:11
porcupine tree is echt goed, ken ze al een tijdje, vind zelf de laatste albums het best en ik ga er 5 december heen in de HMH. Maar ritmisch komen ze niet in de buurt van tool en net zoals marc al zei, de stem...

YaAAaah! Ik ga ook op 5 december. Echt zin in! 8-)

Tristan
19 oktober 2007, 14:23
Het kan natuurlijk zijn dat het je niet helemaal ligt, niks mis mee natuurlijk, smakenverhaal.

Ik ken van Porcupine Tree alleen maar "Fear of a Blank Planet" en "Nil Recurring" en dat bevalt me tot dusver uitstekend al moet ik zeggen dat de zang niet het sterkste punt is, z'n stem draagt naar mijn mening niet krachtig genoeg, maar aan de andere kant houdt dat het wel weer breekbaar.

aangezien ik een enorme liefhebber ben van TOOL, Pink Floyd, King Crimson, Peter Gabriel en nog wat van zulke lui, vond ik het werkelijk schokkend om te merken dat ik Porcupine Tree nog nooit had beluisterd, want zij voegen dat hier en daar perfect samen....lekkere band en 5 december ga ik kijken in de HMH, en ik hoop dat het wat is.

Oceansize zegt me niks, ik zal eens gaan zoeken..

Ik vind de Tool albums die ik tot nu toe geluisterd heb gewoon niet afwisselend genoeg, wat dat betreft ben ik ook een echte album-chaser...
Als er een album is waar misschien drie of nummers van de tien op staan die ik helemaal te gek vind maar de rest vind ik een stuk minder dan koop ik 'm al niet zeg maar, misschien heeft het daar ook wel mee te maken, ik heb dan thuis toch niet de neiging zo'n plaat op te zetten omdat ik er gewoon niet aan denk...

Nil Recurring ken ik niet, ik heb die titel ook nog nooit gehoord, ik ben wel benieuwd...
Fear of a blank planet vind ik heel slecht gemixt, echt waardeloos, in het algemeen een van de slechtst gemixte platen die ik de laatste jaren gehoord heb, een vreselijk drum en gitaargeluid...
De songs vind ik in vergelijk met In Absentia ook net niet sterk genoeg alhoewel ik de sfeer van FOABP wel kan waarderen, het is op sommige punten wat duisterder dan In Absentia...
Ik ga ook naar de HMH 5 December trouwens, als het enigszins in de buurt komt van de live DVD die ik heb gezien dan wordt het zeker wel wat en dat is een behoorlijk understatement... :D
Ik begrijp je kritiek op de zang van Steven Wilson wel, ik vind hem ook niet overal even super, soms een beetje slapjes of flauw, maar ik zou dan In Absentia maar eens checken want daarop is hij in wat 'ie doet echt bovengemiddeld sterk naar mijn idee...

Oceansize vind ik ook echt cool, heb ik leren kennen via de zangeres van onze band, ik zou Effloresce en Music for Nurses eens checken, dat vind ik in ieder geval hun beste platen, die nieuwe vind ik niet zo, ook niet geweldig gemixt naar mijn mening...

Michael AE
19 oktober 2007, 15:27
Naja, zoals ik al eerder zei, vind ik 10.000 days echt een veel pakkendere plaat dan de rest van het Tool ouvre. De zanglijnen zijn melodisch interessanter naar mijn smaak en de riffs zijn ook allemaal wat catchier in mijn oren. Ik denk dat jij die ook wel wat beter kan hebben, hoor, Tristan. ;)

Tristan
19 oktober 2007, 15:28
Cool cool, zoals ik al zei, ik zal 'm eens checken... :)

Azrael
19 oktober 2007, 17:00
Fear of a blank planet vind ik heel slecht gemixt, echt waardeloos, in het algemeen een van de slechtst gemixte platen die ik de laatste jaren gehoord heb, een vreselijk drum en gitaargeluid...


Wat grappig. Ik vind zeker bij Anesthetize die drum riffs echt goed overkomen.
Hij clipped echter wel vaak als een gek wat zeker bij de stem niet altijd fijn is dus een goede mix is het niet, al heb ik niet de indruk dat onddanks dat de pieken erg hoog blijven het niet volledig gesmashed is tot boven 0 db. 't Is compressie tot de limiet maar het valt nog relatief mee dus. Dit is wel een van de punten waar ik mij bij PT vaak aan erger zeker bij In Absentia en dan nummers als Train. Dat nummer moet eigenlijk gaan raggen en blazen na de intro maar het volume blijft redelijk gelijk dus ik mis wat.
Overgens is het bij PT gewoon stijl want de zanger is ook dol op distortion op zijn stem. Net als Muse bijvoorbeeld. Vreselijke opnames maar dat vinden ze nu eenmaal leuk.

Tristan
19 oktober 2007, 17:06
Clippen?
Ik weet het niet, maar ik vind het drumgeluid gewoon veel te plat en klinisch klinken, te kort, het ademt niet en het gitaargeluid is veel te onduidelijk en gruizig, beukt ook niet...

Azrael
19 oktober 2007, 17:08
Clippen?
Ik weet het niet, maar ik vind het drumgeluid gewoon veel te plat en klinisch klinken, te kort, het ademt niet en het gitaargeluid is veel te onduidelijk en gruizig, beukt ook niet...

Clippen ja. Oftewel de digitale 0 db raken en overheen willen (wat dus technisch niet mogelijk is). Een gevolg van OF te hard opnemen of gigantische compressie en leveling. Te platte drums zijn vaak een bijeffect van compressie ook. Muziek ademt namelijk niet meer.
Moet je Han maar eens vragen, vind ie leuk :satisfie:

Negative K3 fan
19 oktober 2007, 18:46
Clippen?
Ik weet het niet, maar ik vind het drumgeluid gewoon veel te plat en klinisch klinken, te kort, het ademt niet en het gitaargeluid is veel te onduidelijk en gruizig, beukt ook niet...

Fear of a blank planet clipt trouwens niet vanwege compressie, als ik naar de spectrum analyzer van winamp kijk zit er meeer dan voldoende dynamiek in.

ja het gitaargeluid, dat is het enige waar ik me aan kan storen bij PT. Op the gear page was er deze week nog een discussie over hoe geweldig ze die sound (bad cat geloof ik?) wel niet vinden.

ik kan er helemaal niets mee, ik heb het nu trouwens over de algeemene sound, zoals op in absentia/deadwing/live dvd etc. fear of a blank planet is idd wat apart gemixt, ben er niet wild van, maar het past bij de muziek.

10,000 days klinkt trouwens echt fantastisch, veel betere mix/productie dan eerdere albums. Ook leuk om te horen dat er veel met verschillende versterkers is gespeeld, de gitaarsounds verschillen behoorlijk per nummer.

Tristan
19 oktober 2007, 19:15
Haha, echt waar, Bad Cat?
Ik vond de samples van die nieuwe Lynx en Panther al niet echt best klinken, zowiezo vind ik die Higain achtige amps van Bad Cat en Matchless niet echt best, schoenmaker blijf bij je leest zeg maar... :D
De combinatie PRS/Bad Cat Higain lijkt me dan ook echt helemaal verschrikkelijk, yuk...

qroy
19 oktober 2007, 19:33
...
10,000 days klinkt trouwens echt fantastisch, veel betere mix/productie dan eerdere albums. Ook leuk om te horen dat er veel met verschillende versterkers is gespeeld, de gitaarsounds verschillen behoorlijk per nummer.

En dat terwijl over het algemeen de 'Tool kenners' het er over eens zijn dat juist die plaat een stuk slechter geproduceerd is dan bijvoorbeer Lateralus. Er werd op de Tool fora veel geklaagd over clipping op 10,000 days.

Negative K3 fan
19 oktober 2007, 20:06
Haha, echt waar, Bad Cat?
Ik vond de samples van die nieuwe Lynx en Panther al niet echt best klinken, zowiezo vind ik die Higain achtige amps van Bad Cat en Matchless niet echt best, schoenmaker blijf bij je leest zeg maar... :D
De combinatie PRS/Bad Cat Higain lijkt me dan ook echt helemaal verschrikkelijk, yuk...

ik ben niet echt heel bekend met het merk, maar steven speelt tegenwoordig over de Lynx idd en de andere gitarist met de hot cat... eerder speelde stevens ook op hot cats, volgens mij zijn die ook gebruikt voor opnames. de 'andere gitarist' post mee op the gear page.

niet mijn ding ben ik bang, bad cat...

Negative K3 fan
19 oktober 2007, 20:08
En dat terwijl over het algemeen de 'Tool kenners' het er over eens zijn dat juist die plaat een stuk slechter geproduceerd is dan bijvoorbeer Lateralus. Er werd op de Tool fora veel geklaagd over clipping op 10,000 days.

tja, wat moet je toch altijd met van die kenners. Denk dat de bandleden zelf het het beste weten toch? Ik persoonlijk vind vooral de gitaren echt stukken beter klinken dan op eerder albums, de drums klinken ook wat groter.

Tristan
19 oktober 2007, 20:35
ik ben niet echt heel bekend met het merk, maar steven speelt tegenwoordig over de Lynx idd en de andere gitarist met de hot cat... eerder speelde stevens ook op hot cats, volgens mij zijn die ook gebruikt voor opnames. de 'andere gitarist' post mee op the gear page.

niet mijn ding ben ik bang, bad cat...

Ah, zie je wel, dat zijn precies de mindere modellen, die Hot Cat vind ik ook niks, met name dat drive kanaal ervan, Bad Cat en Higain dat is mijns inziens gewoon geen gelukkige combinatie...
De Black Cat is echt wel een goede amp hoor, ik neig zelf op dit moment toch net iets meer richting Matchless (Phoenix) maar ik moet de Bad Cat Wild Cat nog testen...

qroy
20 oktober 2007, 14:55
tja, wat moet je toch altijd met van die kenners. Denk dat de bandleden zelf het het beste weten toch? Ik persoonlijk vind vooral de gitaren echt stukken beter klinken dan op eerder albums, de drums klinken ook wat groter.

Klopt, ik hoor ook niks verkeerds, ben dan ook niet zo'n audiofiel...

marc_o
20 oktober 2007, 22:19
De laatste TOOL vind ik echt te gek klinken en Lateralus trouwens ook hoor. Toen Aenima in 1996 uitkwam klonk ie ook geweldig, maar dat is 11 jaar geleden, er is veel gebeurd in de tussentijd.


Bij Porcupine Tree is de bad Cat nauwelijks in de studio gebruikt, heb van de week een heel interview met de zanger/gitarist doorgespit. Hij gebruikt in de studio veel POD en een beetje marshall hier en daar. Live is hij de bad Cat gaan hebruiken met een TC electronics schakelsysteem, dat floording van ze en een aantal pedalen.

Terence
25 oktober 2007, 10:28
Laat ze maar snel met iets nieuws komen...ondertussen blus ik mijn luistervuur met Porcupine Tree, en dan het nieuwere werk, met Robert Fripp.....dam'n, wat mij betreft de opvolger van TOOL/King Krimson....(NIL Recurring, mensen, ga dat luisteren)

Bedankt voor de aanrader. Ondertussen heeft het laatste album + het nil recurring spul aardig wat luister beurten van mij gehad en het klinkt erg lekker. Het deed me naast Tool zo nu en dan ook aan Anathema denken.