PDA

View Full Version : Afstand tussen snaren?



Minda
1 mei 2006, 22:01
Ik zit de besnaring van mijn project te bekijken, en ik vraag me wat af. Zit er een constante afstand tussen de snaren, of tussen de middens van de snaren, op de brug en topkam?
Dus of:
dikte E snaar - afstand x - dikte A snaar - afstand x - dikte D snaar - afstand x - enz
waarbij de hartafstand tussen 2 snaren gelijk is aan x + 0,5 dikte ene snaar + 0,5 dikte andere snaar. Hartafstanden dus ongelijk.
Of:
dikte E snaar - afstand x - dikte A snaar - afstand y - dikte D snaar - afstand z - enz
waarbij de hartafstand tussen elke 2 snaren gelijk is.
Op mijn brug zijn deze afstanden in te stellen, de topkam moet ik nog maken. Dus we zijn nog op tijd...

Dank voor nuttige inbreng,

Hugo

Boosh
1 mei 2006, 22:04
Ik heb hier 6 gitaren voor je gecheckt en zo te zien vanuit het midden.

Maarja mijn gitaren zeggen nix,.. zijn Gibsons uit de 70tiger jaren en ik hoor iedereen altijd roepen dat die niet goed zijn ;)

Keesz
1 mei 2006, 22:07
was dacht ik altijd een millimeter of 8...geld ook voor de afstand vanaf de bovenkant van je fretboard

ernieman
1 mei 2006, 22:51
Een milimeter of 8???
Dat hangt toch helemaal af van de breedte van je hals.
Ikzelf neem altijd de halsbreedte trek er de aftand van de snaar tot de zijkant af en deel dan het overgebleven deel netjes in gelijke delen.
Dus ga ervanuit dat de middens van de snaren allemaal even ver vaneen liggen. Je dikkere snaren liggen dan iets dichter bijeen, maar dat verschul merk je echt bijna niet hoor.
Als je het mooi wilt doen koop je bij stewmac een gegradueerde lat, waarbij de afstanden langzaamaan oplopen. Je kunt die lat zo leggen dat de hoogste en laagste snaar gelijk liggen met de verdeling op de lat en de andere snaren teke je dan gewoon af.

En Keesz wat bedoel je met de bovenkant van je fretboard ook 8mm? snap ik niet helemaal.

EJ

Gearjunkie
1 mei 2006, 22:54
De tussenafstanden zijn gelijk

Mattia
1 mei 2006, 23:00
Hangt er vanaf; meestal gewoon tussen de middenpunten van de snaren, maar velen vinden het fijner om gelijke afstanden tussen de snaren te hebben. StewMac heeft er zelfs een speciaal lineaaltje voor. Je kan er ook 'tussenin' zitten, halverwegen tussen 'gelijke afstanden midpunt snaar' en 'gelijke afstanden tussen snaren in'.

Bij de brug is het verreweg het 'gewoonst' om een standard center-to-center spacing aan te houden.